Oletko, gemma, tullut miettineeksi sitä, että ilmestyykö se "haisevan mytyn" pelastanut avustusjärjestö tyhjästä, vai onko se päässyt hätäalueelle niiden samaisten oravanpyörässä kärsivien keskiluokkaisten veronmaksajien lahjoituksilla, niiden, joiden pitäisi tuntea syyllisyyttä lentäessään halpalentoyhtiön äkkilähdöllä Helsingistä Barcelonaan?
Ja jos joku tuskailee toimeentulonsa kanssa, tunnen häntä kohtaan myötätuntoa ja toivon, että hän löytää ongelmiinsa ratkaisun; ja jos joku neuvoo ja rohkaisee häntä, olen siitä iloinen.
Sori vaan brooks, mutta kuten ennenkin, sinä ja minä puhutaan ihan eri kieltä. Missä olen sanonut, että haluan tai tarvitsen lisää rahaa tai apua sen hankkimiseen, että se on se "ongelma"? Tuo lauseesi on jopa huvittavan alentuva. En halua lisää rahaa tai omaisuutta, on vaan näillä säännöillä vaikea elää tässä maailmassa, jossa raha avaa ja sulkee ovet. Ja minä olen maailman mittakaavassa kuitenkin etuoikeutettu.
Vahvemman ja ahneemman säännöillä on aina menty löytöretkistä (intiaanit ajattelivat, ettei luontoa voi omistaa, valkoinen tuli ja "otti" sen), siirtomaa-ajasta tähänkin päivään. Ja nyt sitten "autetaan" niitä, joiden luonnonrikkaudet on viety ja estetty kehittämästä kulttuuriaan alkuperäisistä omista arvoista lähtien.. ja aarteiden hallinta on ajautunut paikallisillekin roistoille. Kivaa on armosta "antaa" ja tuntea ylemmyyttä ja oikeastaa sotkea kaikki vielä pahemmin, kun osa rahoista valuu ihan vääriin käsiin. Kuka haluaa elää armopalojen varassa ja se passivoi niin siellä kuin täälläkin? Tää on kuin hölmöläisten täkin korjausta, toisella kädellä otetaan ja toisella annetaan. Mutta vaikee asiota on saada muuttumaan.
Jos joku kuukausilahjoituksilla, joka on kuin nykyajan anekauppaa, saa ostettua puhtaan omantunnon ja haluaa lennellä Barcelonaan ym, niin se on sitten niin. Minä tunnen syyllisyyden sekaista kiitollisuutta ja vaikka mitä tosi monesta asiosta. Vaikka nämä tietokoneet joilla täällä roikutaan.. Ne on liian halpoja rahallisesti ja liian kalliita ekologisesti ja inhimillisesti. Että tässä naputan, joku ihmisorja kaivaa kobolttia ym pirullisissa olosuhteissa Afrikassa. Ja nää menee usein näennäisestä kierrätyksestä huolimatta sinne romuna takaisin ja ihmiset polttaa niistä muoviosat myrkkyjen keskellä ja kerää arvokkaamipia materiaaleja. Ja nyt vähän näyttää, että hepä eivät siellä enää halua olla, saasteen, köyhyyden ja muun kanssa, vaan pyrkivät Eurooppaan, haluavat samaa kuin mekin.. "Menkääpä takaisin ja pysykää siellä, niin me "autetaan" sinne"..

Mutta jos tyytyy kävelemään pääkatua ja kattelemaan Potemkinin kulisseja "kaikkihan on hyvin", eikä haluakaan tietää mitä sivukujilla tapahtuu, se on semmosen ihmisen kohdalla sitten niin.. Kulutusta halutaan markkinataloudessa lisätä ja sitä auttaa näennäisen puhdas omatunto, että "Joku" on kyllä varmistamassa, että asiat menee oikein.

Ihmisten toiminta lähtee usein ajatuksesta, että "minä haluan" ja minulla on "oikeus", ei siitä, että mitä mulle kuuluu, että mulla olis velvollisuus ajatella, mikä on mulle kohtuullinen osa maapallon resursseista. Ja "systeemi" on nimenomaan tästä ydinajatuksesta kehittynyt ja kaikki vähemmän ahne ja rauhanomaisempi on jäänyt jalkoihin. Mutta me yksilöt ollaan usein kimppu ristiriitoja siis parhaimmillaan ja silloin osataan edes kyseenalaistaa asioita ja se on alku. Ei tää välttämättä koskaan muutu, vaan ajetaan kahtasataa suoraan seinään ja sitten kaikki on ohi.
Nää on pohtisen arvosia asioita. Ratkaisuja on vaikeaa kyllä löytää, viisasten kiveä ei löydy. Minusta huono omatunto on hyvä, koska se hiukan hillitsee toimintaa, ostamista, kuluttamista ym. Nyt "oikeus" vaikka mihin on yksilöllä ja "kun kaikki muutkin", vastuuta ei kellään ja ihmisten mielissä on kuitenkin "Joku" jossain joka muka valvois eeettisyyttä, ekologisuutta ja eläinten oloja näissä markkinatalouden prosesseissa. Ja on vaikka mitä sertifikaateja, jotka rauhoittaa ja ei tarvii ajatella itse. Ja tää on siitä kiva kuvio, että rahaa valuu kirstuihin koko ajan ja tavaraa markkinoitten kautta kaatopaikoille syytävät toimijat kasaavat sitä kuin Roope-Ankka konsanaan. Mistäpä kukaan tietäis, millanen järjestelmä tänne enää saatais luotua ja mikä toimis pidempään, kun tähän rahan makuun on kerran päästy.
Haluan näitä miettiä ja pöyhiä, mutta en missään nimessä kuvittele olevani ylevä, parempi tai vapaa väärin tekemisestä tai ahneudesta. Olis hyvä, että tietoa asioiden taustoista olis enemmän saatavilla helposti, että ihmiset vois edes pohtia näitä. Filosofia ei niin hirveen muodikasta nykyään ole tai oikean ja väärän pohtiminen. Mut olishan oikeus ja velvollisuus tietää ja sitten tehdä päätöksiä elämässään ja hankinnoisaan, jotka vaikuttaa ympäristään ja elollisiin tällä planeetalla.