Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Tänään - 179

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Tänään
« Vastaus #2670 : 14. Elokuuta 2015 klo 00:08 »
  • Tykkää (0)

• Miksi toisilla pitäisi olla kohtuuttomasti enemmän kuin toisilla?! Sano mulle brooks se?! Kukaan tässä maailmassa ei ole niin hyvä, että ansaitsee saada ihan tolkuttomasti toisiin verrattuna. Ja kun tän pelin säännöt on laatineet varakkaat, niin tää ei ole reilu peli. Pitäsi sopia joku ikkuna, jonka rajat ei oo järjettömän kaukana toisistaan, jonka sisälle kaikkien elintaso mahtuu. Jos jollakin on enemmän, säännöt on epäoikeudenmukaiset ja joltakin on liikaa pois. Siis maailman mittakaavassa. Ja ympäristän. Luonnonvarat tältä vuodelta on jo käytetty. Mitä tehdään? Kuka ei saa enää autoilla tai lentää? Ostaa elektroniikkaa, vaatteita?! Ei ne kuukausilahjoitukset tässä enää yksin auta, kun SÄÄNNÖT millä pelataan, on tietyn väestönosan yksipuolisesti luomat.

On oikeastaan surullista miten laajalti hyväksytään vaan se että joku saa vaikka 100 kertaa enemmän kuin toinen. Kun luonnonvaroja on rajatusti, tarkoittaa tämä sitä että se mitä enemmän toisella on, sitä vähemmän jää muille. Jos hupenevat luonnonvarat käytetään siihen että rikkaat saavat kaikkea hienoa, ei niitä varoja jää muille. Maallisen omaisuuden turha kasvattaminen on näin ollen melko moraalitonta. Mutta tätä ei sovi sanoa, koska sehän on "kommunismia" ja suurinta pahuutta...Ihmiset on opetettu hyväksymään riistävä järjestelmä.

Ja todellakin pelin "säännöt" on määrätty hyödyttämään voittajia ja niitä joilla on valtaa. Tämä on sellainen asia jota tosin monien on vaikea vaan hyväksyä. Mutta se on selvä asia, ei tarvitse kun miettiä esimerkiksi sitä miksi nykyisen talouskriisin aikana on valtioilta siirretty suurille pankeille (samoille jotka kriisin aiheuttivat) tuhansia miljardeja euroja. Tai sitten voi miettiä että miksi samaan aikaan kun valitetaan siitä että valtiolla ei ole rahaa, rikkaimpien veroja ei nostata ja leikkaukset kohdistetaan vähävaraisimpiin ja niihin joilla ei ole varaa valittaa tai taistella vastaan...

Sitten toki selitetään myös että kuinka jokainen on "oman onnensa seppä" ja kuka tahansa voi menestyä jos vain tarpeeksi yrittää. Ei se vaan mene niin. Aina ei vaan voi menestyä. Ja suuren osan ihmisistä on pysyttävä köyhinä. Jos he eivät olisi köyhiä, niin mistä silloin saataisiin halvalla tavaroita markkinoille? Kylmä totuus on se, että kapitalismi vaatii suurta työväenluokkaa, joka voidaan pakottaa tekemään duunia minimipalkalla.

Mutta joo, turhaan taidan itsekin tätä selittää. Niin usein olen näitäkin asioita puhunut ilman että oikein kukaan kuuntelee. Kukaan ei halua että siihen omaan onnelliseen ja iloiseen maailmankuvaan tulee säröjä...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2671 : 14. Elokuuta 2015 klo 00:28 »
  • Tykkää (0)

• Se on se mentaliteetti, että kun "aina ennenkin on toimittu näin". Tai, että "asiat nyt on vaan näin." Tämä kapitalismi on johtanut siihen, että luontoa on tuhottu ja raiskattu loputtomiin ja ihmisiä poljettu maan tasalle samalla kun "eliitti" on saanut elää pröystälevästi. Eliitti on siis ihan sitä korkeinta tuloluokkaa ja vasta sen jälkeen tulee sikarikkaat, rikkaat, hyvätuloiset ja keskituloiset jne. jotka ovat vaan tyytyneet tähän elämäänsä kun massia on edes jonkun verran.

Se on tosiaan hämmentävää, että ei ole mitään systeemiä mikä sääntelisi tuota toimintaa ja varallisuuden järjetöntä kartuttamista. Umpisokea idioottikin näkee, että systeemi on epäoikeudenmukainen. Leikataan vaan lisää, mikä järki? Raha sinällään on vain kaupankäynnin väline, mutta itse systeemi on mätä ja sitä voivat tietyt tahot hallita ja manipuloida. Ihmishengistä välittämättä. En sano, että välttämättä juuri Suomen tasolla, mutta enemmänkin globaalilla tasolla. Siksi se systeemi on kestämätön, paska ja odottaa vain omaa romahdustaan. Ehkä sen jälkeen tulee jotain parempaa, olettaen, että ihminen ei ole toiselle susi kun otetaan tietyt asiat pois. Kun systeemi muuttuu tai romahtaa niin toivon, että toimimme yhteistyössä. Tai sitten toimimme kuin eläimet. Sillä erolla tosin, että eläimet eivät saa nautintoaan toisten orjuutuksesta.

Vuosikymmenien päästä tullaan ihmettelemään, että miten ihmiset elivät tälläisessa systeemissä. Haluaisin uskoa, että ihmiset ovat silloin jossain utopistisessa yhteiskunnassa ilman, että kaikki on muuttunut tomuksi. Kohtahan se nähdään...
    « Viimeksi muokattu: 14. Elokuuta 2015 klo 00:35 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2672 : 14. Elokuuta 2015 klo 07:09 »
  • Tykkää (0)

• Mun mielestäni kaikki näkökulmanne ovat hyviä ja lukemisen arvoisia. Tälläistä pohdintaa sitä juurikin toivoo saavansa seurata ja osallistua - vaikka sitten hippifoorumilla. Hippi on taas yksi turha leima otsassa, joka pyrkii määrittelemään ihmistä lokeroon, jossa pitää olla tietynlainen. Mutta ei se mene niin. Fiksut ihmiset ei mahdu valmiisiin lokeroihin. Ne tekee itse omat lokeronsa ja tarvittaessa vaihtaa lokeronsa palasia uusiin.

Mä esim. olen sielultani sekä kommunisti että talousliberaali. En usko säätelyyn ja rajoihin (enää), mutta haluaisin nähdä ihmisten tekevän oikeita asioita vapaaehtoisesti. Siksi musta ei pidä olla mitän tulorajoja, mutta ihmisen tulisi itse tajuta, koska sillä on tarpeeksi. Harvapa sitä kai silti tajuaa.
    Kirjattu

gemma

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2673 : 14. Elokuuta 2015 klo 08:27 »
  • Tykkää (1)

• Oletko, gemma, tullut miettineeksi sitä, että ilmestyykö se "haisevan mytyn" pelastanut avustusjärjestö tyhjästä, vai onko se päässyt hätäalueelle niiden samaisten oravanpyörässä kärsivien keskiluokkaisten veronmaksajien lahjoituksilla, niiden, joiden pitäisi tuntea syyllisyyttä lentäessään halpalentoyhtiön äkkilähdöllä Helsingistä Barcelonaan?

Ja jos joku tuskailee toimeentulonsa kanssa, tunnen häntä kohtaan myötätuntoa ja toivon, että hän löytää ongelmiinsa ratkaisun; ja jos joku neuvoo ja rohkaisee häntä, olen siitä iloinen.

Sori vaan brooks, mutta kuten ennenkin, sinä ja minä puhutaan ihan eri kieltä. Missä olen sanonut, että haluan tai tarvitsen lisää rahaa tai apua sen hankkimiseen, että se on se "ongelma"? Tuo lauseesi on jopa huvittavan alentuva. En halua lisää rahaa tai omaisuutta, on vaan näillä säännöillä vaikea elää tässä maailmassa, jossa raha avaa ja sulkee ovet. Ja minä olen maailman mittakaavassa kuitenkin etuoikeutettu.

Vahvemman ja ahneemman säännöillä on aina menty löytöretkistä (intiaanit ajattelivat, ettei luontoa voi omistaa, valkoinen tuli ja "otti" sen), siirtomaa-ajasta tähänkin päivään. Ja nyt sitten "autetaan" niitä, joiden luonnonrikkaudet on viety ja estetty kehittämästä kulttuuriaan alkuperäisistä omista arvoista lähtien.. ja aarteiden hallinta on ajautunut paikallisillekin roistoille. Kivaa on armosta "antaa" ja tuntea ylemmyyttä ja oikeastaa sotkea kaikki vielä pahemmin, kun osa rahoista valuu ihan vääriin käsiin. Kuka haluaa elää armopalojen varassa ja se passivoi niin siellä kuin täälläkin? Tää on kuin hölmöläisten täkin korjausta, toisella kädellä otetaan ja toisella annetaan. Mutta vaikee asiota on saada muuttumaan.

Jos joku kuukausilahjoituksilla, joka on kuin nykyajan anekauppaa, saa ostettua puhtaan omantunnon ja haluaa lennellä Barcelonaan ym, niin se on sitten niin. Minä tunnen syyllisyyden sekaista kiitollisuutta ja vaikka mitä tosi monesta asiosta. Vaikka nämä tietokoneet joilla täällä roikutaan.. Ne on liian halpoja rahallisesti ja liian kalliita ekologisesti ja inhimillisesti. Että tässä naputan, joku ihmisorja kaivaa kobolttia ym pirullisissa olosuhteissa Afrikassa. Ja nää menee usein näennäisestä kierrätyksestä huolimatta sinne romuna takaisin ja ihmiset polttaa niistä muoviosat myrkkyjen keskellä ja kerää arvokkaamipia materiaaleja. Ja nyt vähän näyttää, että hepä eivät siellä enää halua olla, saasteen, köyhyyden ja muun kanssa, vaan pyrkivät Eurooppaan, haluavat samaa kuin mekin.. "Menkääpä takaisin ja pysykää siellä, niin me "autetaan" sinne".. :D

Mutta jos tyytyy kävelemään pääkatua ja kattelemaan Potemkinin kulisseja "kaikkihan on hyvin", eikä haluakaan tietää mitä sivukujilla tapahtuu, se on semmosen ihmisen kohdalla sitten niin.. Kulutusta halutaan markkinataloudessa lisätä ja sitä auttaa näennäisen puhdas omatunto, että "Joku" on kyllä varmistamassa, että asiat menee oikein. ;)

Ihmisten toiminta lähtee usein ajatuksesta, että "minä haluan" ja minulla on "oikeus", ei siitä, että mitä mulle kuuluu, että mulla olis velvollisuus ajatella, mikä on mulle kohtuullinen osa maapallon resursseista. Ja "systeemi" on nimenomaan tästä ydinajatuksesta kehittynyt ja kaikki vähemmän ahne ja rauhanomaisempi on jäänyt jalkoihin. Mutta me yksilöt ollaan usein kimppu ristiriitoja siis parhaimmillaan ja silloin osataan edes kyseenalaistaa asioita ja se on alku. Ei tää välttämättä koskaan muutu, vaan ajetaan kahtasataa suoraan seinään ja sitten kaikki on ohi.

Nää on pohtisen arvosia asioita. Ratkaisuja on vaikeaa kyllä löytää, viisasten kiveä ei löydy. Minusta huono omatunto on hyvä, koska se hiukan hillitsee toimintaa, ostamista, kuluttamista ym. Nyt "oikeus" vaikka mihin on yksilöllä ja "kun kaikki muutkin", vastuuta ei kellään ja ihmisten mielissä on kuitenkin "Joku" jossain joka muka valvois eeettisyyttä, ekologisuutta ja eläinten oloja näissä markkinatalouden prosesseissa. Ja on vaikka mitä sertifikaateja, jotka rauhoittaa ja ei tarvii ajatella itse. Ja tää on siitä kiva kuvio, että rahaa valuu kirstuihin koko ajan ja tavaraa markkinoitten kautta kaatopaikoille syytävät toimijat kasaavat sitä kuin Roope-Ankka konsanaan. Mistäpä kukaan tietäis, millanen järjestelmä tänne enää saatais luotua ja mikä toimis pidempään, kun tähän rahan makuun on kerran päästy.

Haluan näitä miettiä ja pöyhiä, mutta en missään nimessä kuvittele olevani ylevä, parempi tai vapaa väärin tekemisestä tai ahneudesta. Olis hyvä, että tietoa asioiden taustoista olis enemmän saatavilla helposti, että ihmiset vois edes pohtia näitä. Filosofia ei niin hirveen muodikasta nykyään ole tai oikean ja väärän pohtiminen. Mut olishan oikeus ja velvollisuus tietää ja sitten tehdä päätöksiä elämässään ja hankinnoisaan, jotka vaikuttaa ympäristään ja elollisiin tällä planeetalla. :)

« Viimeksi muokattu: 14. Elokuuta 2015 klo 08:51 kirjoittanut gemma »
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2674 : 15. Elokuuta 2015 klo 11:24 »
  • Tykkää (0)

• Ihan hyvä pläni Kurre. Oma kokemukseni tosin on, että ennen pitkää siellä koneistossa väsyy yrittämään tai lopulta sokeutuu systeemille. Olen itsenin huomannut tiettyjä muutoksia ajatuksissani mitä kauemman olen työelämässä "viihtynyt" - nyt täytyy silti tunnustaa, että en ole enää oikeastaan viimeiseen 5 vuoteen oikein viihtynyt. Siinä kävi silleen hassusti, että kun ~2010 tapahtui jonkinlainen henkinen herääminen ja muodostui yhteys johonkin itseäni suurempaa , niin samalla intohimo tän 3D-maailmaa kohtaan koki inflaation. Syvällä sisälläni nuoresta kytenyt hippiäinen tunsi, että on pakko olla vaihtoehtoja. Vaan sitten iski elämän realiteetit, kuin myös ihmisluonnon ahneus, ja jo kertaalleen irrottauduttuani oravanpyörästä suorastaan taistelin päästä siihen takaisin. 2012 mulla oli hieno tilanne. Olisin voinut maksaa kaikki lainat pois ja keskittyä elämiseen ja rakkauteen. Sen sijaan tein päinvastaiset (koska iski ihan älytön tarve päästä pois kaupungista ja rakentaa pesä maalle) ja taas mietitään, että miten tässä näin kävi. Peiliin pitää katsoa, se on totuus.

Mutta... toisaalta tää on opettanut mulle ihan älyttömästi itsestäni ja siitä, mitä haluan. On vain harmillista, että koska ei ole sitä kultalusikkaa suussa, en voi saada sitä mitä haluan. Ts. haluaisin edelleen elää maalla, mutta ilman velkaa ja nauttia vapaudesta, luonnosta ja rakkaudesta. Kaksi jälkimmäistä siis kyllä on, mutta ei vapautta, joka mahdollistaisi kunnolla noi kaksi.

Ollaan nyt kelailtu, että jos onnistuttaisi jollain ilveellä karsimaan menoja ja voisin tehdä vaikka lyhempää työpäivää ja pikku hiljaa käynnistellä vaikka omaa yritystä. Se on ollut mun haaveeni jo monta vuotta, mutta vielä se ei ole taloudellisesti mahdollista. Ehkä sitten jotenkin tätä kautta muuttuisi mahdollisuudeksi. En tiedä.

Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2675 : 15. Elokuuta 2015 klo 11:34 »
  • Tykkää (0)

• Koen esim. mielipidevaikuttamisen olevan uskottavampaa keskiluokkaisena, koska kohderyhmä on tod.näk keskiluokka, jonka elämäntapa- ja kulutusvalinnoilla on suurin vaikutus. Työssäkäyvän veronmaksajan puheet vetoaa toiseen työssäkäyvään veronmaksajaan todennäköisesti paremmin, kuin sossupummin tai jonkun tosi rikkaan perijän.

Noinhan se Suomessa on. Luin tänä aamuna juuri Helsingin Sanomia ja tajusin että kyllä Suomen valtamedia on todella keskiluokkainen. Lehden kulttuurisivut on täynnä juttuja juuri keskiluokkaisista asioista ja launantaisivuilla oli iso juttu veneilystä. Kohdeyleisö on hyvin pitkälti juuri sitä keskiluokkaa ja ylempää keskiluokkaa, jolla on varaa harrastaa veneilyä, käydä maksullisissa kulttuuritapahtumissa ja syödä trendikkäissä ravintoloissa.

En oikein keksi että miten Suomessa vähävarainen tai työtön saa äänensä kuulumaan. Voihan kirjoittaa blogia, mutta jos se ei ole porvarillinen tai viihteellinen, tuskin kukaan sitä lukee (tästä mulla on omaa kokemusta). Näkyvät uutismediat ja lehdet kirjoittavat pitkälti sovinnaisia juttuja, jotka ovat mukavaa luettavaa keskiluokalle ja porvaristolle.

Tämän takia on aika turhaa jonkun työttömän ja vähävaraisen yrittää epätoivoisesti saada ääntään kuuluville. Ei hänellä ole siihen mitään velvollisuutta. Velvollisuus on niillä joilla on mahdollisuuksia. Eli keskiluokalla. Jos joku voi pitää vaikka trendikästä ruokablogia tai omistaa pressikortin, voisi hän yhtä hyvin kirjoittaa myös tärkeämmistä asioista joilla on muutakin kuin viihteellistä arvoa. Valitettavasti pikkuporvarilliseksi taantunut lehdistö ei oikein näytä uskaltavan käydä vaikeiden ajankohtaisten asioiden kimppuun. Tämän vuoksi median viihteellistyminen on uhka. Lehdistö ei ole enää "vallan vahtikoira", vaan lähinnä se taho joka tarjoaa kansalle sirkushuveja...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Cumulus1

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2676 : 15. Elokuuta 2015 klo 15:06 »
  • Tykkää (0)

• Sinulla Johnyboy, on hyvä ja syvällinen tapa esittää selityksiä asioille ja ihmisten toimille. Voisit hyvin saada lisätiloja elämään jostain blogien tai tms. kirjoittelusta ja keräisit elämän kokemusta. Tai jos olet kokeilut, tyylisi mukaisesti voisit kirjoittaa vaikka runoja tai kaunokirjallista teosta tai dokumenttijulkaisua jos tuntuu omimmalta.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2677 : 15. Elokuuta 2015 klo 16:13 »
  • Tykkää (0)

• Sinulla Johnyboy, on hyvä ja syvällinen tapa esittää selityksiä asioille ja ihmisten toimille. Voisit hyvin saada lisätiloja elämään jostain blogien tai tms. kirjoittelusta ja keräisit elämän kokemusta. Tai jos olet kokeilut, tyylisi mukaisesti voisit kirjoittaa vaikka runoja tai kaunokirjallista teosta tai dokumenttijulkaisua jos tuntuu omimmalta.

No, pidän itseäni aloittelevana kirjailijana :) Vielä kun saisi jonkun kirjan joskus julkaistua...
    Kirjattu

Cumulus1

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2678 : 15. Elokuuta 2015 klo 16:22 »
  • Tykkää (0)

• Se on hyvä jos olet jo aloitellut kirjoittamista tosissaan.
    Kirjattu

gemma

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2679 : 15. Elokuuta 2015 klo 18:24 »
  • Tykkää (2)

• Mutta... toisaalta tää on opettanut mulle ihan älyttömästi itsestäni ja siitä, mitä haluan. On vain harmillista, että koska ei ole sitä kultalusikkaa suussa, en voi saada sitä mitä haluan. Ts. haluaisin edelleen elää maalla, mutta ilman velkaa ja nauttia vapaudesta, luonnosta ja rakkaudesta. Kaksi jälkimmäistä siis kyllä on, mutta ei vapautta, joka mahdollistaisi kunnolla noi kaksi.

Sen, mitä oikeesti haluaa, usein löytää tyylillä "tätä en ainakaan halua", eli sulkemalla pois epäkelpoja kokeiltuja tai niitä joita ei halua ees kokeilla. Luulen, että olennainen nimenomaan löytyy näin. Ja jos eli kun huomaa tehneensä "virheliikkeen", on oltava kanttia myöntää se ja tehdä korjausliike. Höperöä on jyrätä hampaat irvessä urassa, johon sattumalta on päätynyt, vaikkei haluaisi. Sanokoon sitten vaikka muut tuuliviiriksi. ;)
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2680 : 15. Elokuuta 2015 klo 22:31 »
  • Tykkää (0)

• Sen, mitä oikeesti haluaa, usein löytää tyylillä "tätä en ainakaan halua", eli sulkemalla pois epäkelpoja kokeiltuja tai niitä joita ei halua ees kokeilla. Luulen, että olennainen nimenomaan löytyy näin. Ja jos eli kun huomaa tehneensä "virheliikkeen", on oltava kanttia myöntää se ja tehdä korjausliike. Höperöä on jyrätä hampaat irvessä urassa, johon sattumalta on päätynyt, vaikkei haluaisi. Sanokoon sitten vaikka muut tuuliviiriksi. ;)
    Joo, enkä mä siitä välitä juurikaan mitä muut kelaa musta. Mutta en halua enää tehdä häriköityjä päätöksiä, varsinkaan kun en ole vastuussa pelkästään itsestäni.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2681 : 21. Elokuuta 2015 klo 21:15 »
  • Tykkää (2)

• Uskon kuitenkin, että ihmiset, ketkä ei halua tehdä töitä, on sellaisia, keistä onkin enemmän hyötyä tavanomaisen työelämän ulkopuolella. Toki siinäkin vaikuttaa sitten se, että miten ihminen oman potentiaalinsa ottaa käyttöön, makaileeko vaan kotona polttelemassa piippua, vai tekeekö jotain, mistä on iloa ja hyötyä paitsi itselle, niin myös ja etenkin muille. Tämä on tietysti vain henkilökohtainen mielipide, mitään absoluuttista oikeaa ja väärää tuskin on, mutta omasta mielestä elämä on vähän sellaista vaihtokauppaa, että kun jotain saa, niin olisi hyvä myös itse antaa jotain. Työtön voi tehdä vapaaehtoistyötä, ylläpitää jotain informoivaa blogia, kävellä kaupunkin kaduilla keräilemässä roskia... tai sitten keskittyä johonkin, missä on hyvä, kuten esim. taiteeseen, ja sitä jakamalla tuoda lisää kauneutta maailmaan. Tai olla vaan hyvä ystävä, autella naapurin avutonta vanhusta, yms. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Tärkeintä olisi vaan tietää oma vahvuutensa ja käyttää sitä päivittäin itsensä ja muiden hyväksi, kuulua omalla tavallaan yhteiskuntaan, vaikkei sen menoihin perinteisin menetelmin osallistuisikaan.

Suomessa on ollut iät ja ajat ajatus vastikkeellisesta työttömyyskorvauksesta eli vaatimus, että työttömyyskorvauksen edestä pitäisi tehdä jotakin työtä. Joskus parikymmentä vuotta sitten puhuttiin vielä yleisesti siitä, että työttömät pitäisi lähettää "risusavottaan" eli keräämään metsistä tuulikatoja, marjoja, sieniä, käpyjä ja milloin mitäkin sellaista, joka muuten "mätänee metsään." Nykyään ollaan vähän sofistikoituneempia ja puhutaan vastikkeellisesta työttömyysavustuksesta.

Toistaiseksi tämä ajattelutapa ei ole kunnolla siirtynyt sanoista tekoihin. Sen heijastumia voidaan kuitenkin havaita alle 25-vuotiaiden kouluttautumispakossa ja  siinä, ettei voi ilman perusteltua syytä ja karenssia kieltäytyä työvoimatoimiston tarjoamasta koulutusta vastaavasta työstä.

Vaikka unohdettaisiinkin käpyjen keräily ja mietittäisiin jotakin vähän järkeenkäyvempää työntekoa, hanke kaatuisi nopeasti omaan mahdottomuuteensa: mistä kaikille työttömille löytyisi työtä? Miten työttömien ja työnantajien tarpeet saataisiin kohtaamaan niin, että työttömät saisivat mielekästä työtä ja työnantajat tarpeisiinsa sopivan, motivoituneen työntekijän? Miten työttömät voitaisiin työllistää niin, ettei se vääristäisi kilpailua ja vaikeuttaisi jo olemassa olevaa yritystoimintaa? Vastaus kaikkiin kohtiin: ei kovinkaan hyvin.

On nimittäin yksi käytännön esimerkkikin: Paltamon kunnan Työtä kaikille -projekti vuosina 2009-14. Hankkeessa olivat mukana kunnan lisäksi suunnilleen kaikki ajateltavissa olevat tahot valtiosta Kelaan, Suomen yrittäjistä SAK:hon. Tässä kokeilussa pyrittiin työllistämään kunnan kaikki työttömät. Nämä työskentelivät kuntaan avatulla Työvoimatalolla erilaisissa tehtävissä, kuten työpajoilla, tuotteiden myyntipisteissä tai alihankintatöissä. Täystyöllisyyskokeilun aikana  työvoimayhdistyksellä oli työsopimus 428 henkilön kanssa. Palkan perusteena oli aiempi sosiaaliturva. Työttömyyskorvaukset, asumistuki ja toimeentulotuki laskettiin yhteen, ja summaan lisättiin 115 euron kannustinlisä. Käytännössä palkka vaihteli 1000 ja 2300 euron välillä. Tavoitteena oli, että Paltamon malli synnyttäisi mahdollisimman paljon uusia työpaikkoja avoimille markkinoille. Paltamossa, kuten Suomessa ylipäänsä, oli korkea työttömyys, mutta monilla aloilla myös työvoimapulaa. Työpaikoiksi Paltamon kokeilu ei ehtinyt muuttua. Kokeilun aikana 351 oli töissä työvoimatalossa. Vain 78 oli löytänyt työtä muualta. Projektin aikana Paltamoon syntyi vain yksi uusi kasvuyritys. Teorioiden mukaan työtä syntyy, kun työvoiman tarjontaa lisätään. Paltamossa se ei pätenyt. Paltamon mallissa yritykset saivat esimerkiksi palkata kuukaudeksi harjoittelijan niin, että työvoimayhdistys maksoi palkan. Työvoima oli ilmaista, mutta työpaikkoja ei silti syntynyt. Työtä tai varaa maksaa siitä ei ollut. Paltamon malli maksoi 12 miljoonaa euroa. Tutkijoiden mukaan 60 prosenttia rahasta saatiin säästöinä takaisin. Työttömien paneminen töihin voi siis viedä rahaa paljon enemmän kuin pelkkä työttömyys. Tämä Työn ja hyvinvoinnin laitos tai mikä nykyään lieneekään teki tietenkin myös omia ihmiskokeitaan. Tulokset Paltamon osalta olivat ristiriitaisia. Alkoholin ja tupakan käyttö jonkin verran vähenivät, mutta muuten työllistäminen ei tainnut lisätä ihmisten hyvinvointia siinä määrin kuin odotettiin.

Ja koko Suomessa vastaava pitäisi toistaa tuhatkertaiselle joukolle. Paltamon kokeilu oli toki vain yksittäinen ja melko suppea esimerkki, mutta riittää osoittamaan, kuinka suuri ongelma rakenteellinen työttömyys on.

Lisäksi olen sitä mieltä, että koska valtio on langettanut käytännössä kouluttautumispakon, samainen valtio ei voi pakottaa ihmisiä ottamaan vastaan työtä, joka ei vastaa työttömien koulutusta. Eri asia tietenkin on, jos ei ole ammatillista koulutusta ensinkään.

En oikein keksi että miten Suomessa vähävarainen tai työtön saa äänensä kuulumaan. Voihan kirjoittaa blogia, mutta jos se ei ole porvarillinen tai viihteellinen, tuskin kukaan sitä lukee (tästä mulla on omaa kokemusta). Näkyvät uutismediat ja lehdet kirjoittavat pitkälti sovinnaisia juttuja, jotka ovat mukavaa luettavaa keskiluokalle ja porvaristolle.

Länsimaissa ns. katulehdet ovat aika yleisiä. Tunnetuimpana varmaankin The Big Issue. Ruotsissakin niitä on useampia, mutta Suomeen ne eivät tietääkseni ole rantautuneet. Nämä ovat yleensä työttömien ja kodittomien toimittamia ja myymiä lehtiä.

Voimaa nyt kai voi meillä pitää jonkinlaisena vaihtoehtolehtenä, vaikka se saakin rahoituksensa mainostuloista ja opetusministeriöltä. Painosmäärä on 60 000.

« Viimeksi muokattu: 21. Elokuuta 2015 klo 21:22 kirjoittanut Brooks »
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2682 : 22. Elokuuta 2015 klo 07:35 »
  • Tykkää (0)

• Lainaus
    Lisäksi olen sitä mieltä, että koska valtio on langettanut käytännössä kouluttautumispakon, samainen valtio ei voi pakottaa ihmisiä ottamaan vastaan työtä, joka ei vastaa työttömien koulutusta.
    Tästä olen maltillisen erimielinen. Maailma muuttuu ja tarpeet sen mukana. Koulutusjärjestelmä ei myöskään ole aukoton, eli joskus alalle sopimaton saattaa päästä kouluun ja huomata olevansa ikityötön. Lisäksi vuosien saatossa on koulutettu aika paljon porukkaa aloille, jossa paljon pienempi määrä tekijöitä riittäisi mainiosti. Tälläisiä aloja ovat käytännössä kaikki media, taide ja kulttuurialat. Puhun myös omasta kokemuksesta, sillä olen media/taidekouluni käynyt, ja nähnyt kuinka mahdotonta suurimmalle osalle on työllistyä. En sano, että kyseisten ihmisten pitäisi tehdä kutsumustaan vastaan, mutta sanon, että valtiolla ei ole mielestäni velvoitetta mahdollistaa näiden idlausta.

Eikä nyt kannata käsittää väärin. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ihmisen tärkein tehtävä universumissa ei ole työnteko. Ei missään nimessä. Mutta jos haluamme säilyttää edes rahtusen hyvinvointivaltiota, pitää kassaan tulla myös verotuloja, eikä pelkästään menoja. Pohdin talousasioita myös mieluummin realismin valossa, kuin epärealistisesta "otetaan rikkailta ja yrityksiltä, niillä varmaan on" lähtökohdasta (joka johtaa lopulta vain siihen, että kyseiset instanssit sanovat moikka ja vaihtavat maaperää suotuisampaan.

Vaikka tietenkään asia ei ole niin yksinkertainen. Kysehän ongelmassa on siitä, että työtä ei todellisuudessa ole enää tarjolla kuten ennen. Mutta tämä yhteiskunnan rakennemuutos on sitten eri keskustelunsa.
    « Viimeksi muokattu: 22. Elokuuta 2015 klo 07:37 kirjoittanut Avaruus »
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2683 : 22. Elokuuta 2015 klo 20:47 »
  • Tykkää (0)

• Tästä olen maltillisen erimielinen. Maailma muuttuu ja tarpeet sen mukana. Koulutusjärjestelmä ei myöskään ole aukoton, eli joskus alalle sopimaton saattaa päästä kouluun ja huomata olevansa ikityötön. Lisäksi vuosien saatossa on koulutettu aika paljon porukkaa aloille, jossa paljon pienempi määrä tekijöitä riittäisi mainiosti. Tälläisiä aloja ovat käytännössä kaikki media, taide ja kulttuurialat. Puhun myös omasta kokemuksesta, sillä olen media/taidekouluni käynyt, ja nähnyt kuinka mahdotonta suurimmalle osalle on työllistyä. En sano, että kyseisten ihmisten pitäisi tehdä kutsumustaan vastaan, mutta sanon, että valtiolla ei ole mielestäni velvoitetta mahdollistaa näiden idlausta.

Eikä nyt kannata käsittää väärin. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ihmisen tärkein tehtävä universumissa ei ole työnteko. Ei missään nimessä. Mutta jos haluamme säilyttää edes rahtusen hyvinvointivaltiota, pitää kassaan tulla myös verotuloja, eikä pelkästään menoja. Pohdin talousasioita myös mieluummin realismin valossa, kuin epärealistisesta "otetaan rikkailta ja yrityksiltä, niillä varmaan on" lähtökohdasta (joka johtaa lopulta vain siihen, että kyseiset instanssit sanovat moikka ja vaihtavat maaperää suotuisampaan.

Vaikka tietenkään asia ei ole niin yksinkertainen. Kysehän ongelmassa on siitä, että työtä ei todellisuudessa ole enää tarjolla kuten ennen. Mutta tämä yhteiskunnan rakennemuutos on sitten eri keskustelunsa.

Olen aika pitkälle samaa mieltä. Varsinkin ammattikorkeakoulut ylioppilaista kilpaillessaan syyllistyivät kouluttamaan ihmisiä houkutteleville aloille, jotka kuitenkaan eivät tarjoa työtä.

Toisaalta se, että valtio pakottaa työttömät koulutusta vastaamattomaan työhön, ei sekään oikein toimi. Tuloksena on usein tilanne, joka ei vastaa sen enempää työntekijän kuin työnantajankaan etua.

Paras tilanne olisi, että työtön itse olisi aktiivinen ja alkaisi miettiä muita vaihtoehtoja, jos omalta alalta ei löydy töitä.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2684 : 23. Elokuuta 2015 klo 20:46 »
  • Tykkää (0)

• Länsimaissa ns. katulehdet ovat aika yleisiä. Tunnetuimpana varmaankin The Big Issue. Ruotsissakin niitä on useampia, mutta Suomeen ne eivät tietääkseni ole rantautuneet. Nämä ovat yleensä työttömien ja kodittomien toimittamia ja myymiä lehtiä.

On meillä tämä http://www.isonumero.fi/ mutta myynti taitaa tapahtua nykyään pelkästään pääkaupunkiseudulla. Muutama kesä sitten koittivat kepillä jäätä ja yrittivät Tampereella niitä kaupitella. Suksee ei tainnut olla kummoinen. En ainakaan sen jälkeen ole kertaakaan niiden myyjiä täällä päin nähnyt.
    Kirjattu