Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Tänään - 187

aiunkor

• Vieras
Vs: Tänään
« Vastaus #2790 : 11. Huhtikuuta 2016 klo 10:51 »

^kiva kuulla etten ole ainoa joka aattelee ton tollee  :)

Kirjattu

aiunkor

• Vieras
« Vastaus #2791 : 11. Huhtikuuta 2016 klo 20:02 »

Kävi sympatia - empatista vielä mieleen, että onkohan muita keille käy niin että jos on alkanut avautumaan ja huomaa että toinen selkeesti on empaattisena mukana, niin itelle tuleekin siitä surku mieli kuinka toinen siinä hiljenee ja elää mukana. Silloin mulla toisinaan itellä iskee semmonen symppausvaihe päälle, alan ite jauhaa kaikkee "no mutta ei toi mitään..." ja keksin kaikkii hyviä juttuja että ei tässä mittään kummempia :D elämää tää vain on ja sillee.

Itseasias jopa hävettää ja harmittaa toisinaan että jos oon alkanut menneitä kaiveleen siinä toisen kuullen, nykyään mieluummin jätän painavat jutut kokonaan kertomatta koska olen monesti sitten kokenut, että niissä on lähinnä oman itsensä kanssa selvittelemistä. Mulla on aika vahva tunne kuitenkin siitä että kaikki ovat sillai samassa veneessä, jokaisen kohdalle mahtuu ikäviä asioita, osansa universaalin kärsimyksen säkistä tai jostain :)  Ja jos itsekseni suren, niin en tunne olevani muista erillinen tai yksinäinen,, toki siinä on taustalla se että oon saanut kuulla hyviä sanoja, lukea hyviä juttuja, sisäistää empatiaa ja viisautta myös toisten kautta.
Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2792 : 12. Huhtikuuta 2016 klo 22:43 »
  • Tykkää (0)

• Katsoin Armanin uutta sarjaa, ja kyllä mua harmitti se, että jengi vetää (yleensä) itsensä noin huonoon kuntoon alkoholilla. Että menee ihan kaikki. Ja sitten haahuillaan kaduilla etsimässä avointa rappua, missä voisi nukkua pari-kolme tuntia. Surullista. Mun puolesta kokonsen myrkyn voisi kieltää. (Tai sitten laillistaa kaikki päihteet ja todeta, että jokainen vastatkoon valinnoistaan itse.)
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2793 : 12. Huhtikuuta 2016 klo 23:08 »

Mun puolesta kokonsen myrkyn voisi kieltää.

Toivon nyt syvästi, ettet mene tuohon lankaan. Nykyaika on täynnä neuroottista kieltämismentaliteettia periaatteella: jos jokin voi aiheuttaa pahaa jollekulle ihmiselle, sitä ei saa antaa kenellekään. Tämä periaate on kelvoton jo siksi, että me ihmiset olemme erilaisia keskenämme, yksilöllisiä, niin fyysisiltä, psyykkisiltä kuin sosiaalisilta edellytyksiltämme, puhumattakaan sielullis-henkisistä ominaisuuksista, joita kieltomentaliteetin ylläpitäjien niin hanakasti tuekseen lainailema länsimainen yleistävä tiede ei vielä ymmärrä tai tunnista.

Yksinkertainen, suhtautumista toisiin ihmisiin helpottava tosiasia: jokaisen ihmisen on saatava itse löytää oma tiensä itse valitsemillaan välineillä. Voimme ohjata ja tukea toisiamme näissä valinnoissa, mutta vain yksiselitteinen välitön ja suora haitanteko (esim. väkivalta, riisto tai sorto, luonnon saastuttaminen tms) on aiheellista kieltää. Emme myöskään voi tietää tai ole suoraan vastuussa siitä, kuinka toinen ihminen reagoi tarjoamaamme ohjaukseen tai tukeen – reaktiot eivät aina ole myötäreaktioita, mikä voi olla sen yksilön ja tilanteen kohdalla täysin loogista. Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2794 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 13:06 »

Ehkä viikon päästä YK:n kokouksessa tapahtuu muutosta kieltämiskulttuuriin nähden.

Alkoholi liuottaa kivasti sitä aivomassaa, miksipä sitä kieltämään. Kirjaimellisesti kuset aivosi siinä sitten juomisen jälkeisenä krapulapäivänä. Ehkä tää on valtiovallasta ihan ok, tyhmää porukkaa on helpompi ohjailla. ;)

Armanin show on ollut ilmeisen vakuuttava ja tunteita herättävä, tuolla FB:n paikallises ryhmässä on useampikin ihminen ilmaissut tahtoaan auttaa kodittomia. Hyvä juttu. Toinen tunteita herättänyt uutinen oli kuinka kansanedustajien palkkioita nostetaan 30€/kk, takautuvasti. Ai hitsi mitä säästötalkoota.
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2795 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 16:56 »
  • Tykkää (1)

• Yksinkertainen, suhtautumista toisiin ihmisiin helpottava tosiasia: jokaisen ihmisen on saatava itse löytää oma tiensä itse valitsemillaan välineillä. ... Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia.
    Jos luit mun kirjoituksen loppuun, niin huomasit ehkä, että mä kannatan kahta ääripäätä:) eli kielletään kaikki tai ei mitään. Ja jos jokainen saa liuottaa aivonsa halutessaan, niin sitten mä en halua maksaa niiden tyhmyyden aiheuttamia sairaala/sosiaalikuluja. Oma valinta ja sitä rataa.
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2796 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 17:30 »
  • Tykkää (0)

• Lapsuuteeni kasvatusmetodeihin kuuluivat, käsky kielto rangaistus. Herkemmästä olisi tullut alistettu kaikkea myötäilevä hyypiö, haistatinkin pitkät ja etsin ominkeinoin omin välinein omat potkuni. Vastakulttuuri alkoholi kapina auktoriteetteihin.
    Myötäilenkin siis Phoenixin näkökantaa antaa kaikkien kukkien kukkia vaan, kiellot käskyt pakoitteet lakaistavat vaan monimuotoisen elämänkirjon.

Kommunismissa koetettiin sulloa kaikki samaan muottiin, sellainen ei vaan ole ihmisluonnon mukaista joten aate oli jo alkujaansa tuhoon tuomittu. Hippiaate oli alkujaan erittäin sallivaa, mutta nykyisin hipiksi itseään tituleeraavat ovat paljon ahdasmielisempiä. Hipin täytyy olla vegaani luonnonsuojelija absolutisti korkeastikoulutettu nero jne...
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2797 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 17:50 »

Alkoholi liuottaa kivasti sitä aivomassaa, miksipä sitä kieltämään. Kirjaimellisesti kuset aivosi siinä sitten juomisen jälkeisenä krapulapäivänä. Ehkä tää on valtiovallasta ihan ok, tyhmää porukkaa on helpompi ohjailla. ;)

Suoraan sanottuna: järkyttävää luettavaa. Eikä varmaan siinä mielessä kuin olisit toivonut...

Käymisprosessin avulla valmistetut juomat, jotka näin ollen sisältävät alkoholia, ovat olleet tuhansia vuosia osa inhimillistä kulttuuria sekä Euroopassa että muualla. On jopa epäilty, että oluen keksiminen on edesauttanut pysyvän paikallisen asutuksen syntymistä. Viini on ollut sekä peruselintarvike että Välimeren korkeakulttuurien keskeinen stimulantti ja inspiraation lähde. Ei ole lainkaan sattumaa, että viini päätyi osaksi kristillistä sakramenttia.

Meidän suomalaisten täytyisi viimeistään nyt 2010-luvulla ymmärtää ja oivaltaa, että alkoholi ei ole yhtä kuin rähinäviina eikä kännäysaine. Sen sijaan alkoholi merkitsee sen käyttäjälle täsmälleen sitä, kuinka hän alkoholia käyttää. Sillä on tarvittaessa positiivisia vaikutuksia. Tätä ei käy kieltäminen. Positiivisten vaikutusten kylkiäisenä ei tule väistämättä negatiivisia, ei fyysisiä, ei psyykkisiä, ei sosiaalisia eikä henkis-sielullisia. Alkoholilla voi niin sattuessa olla myös negatiivisia vaikutuksia. Sen sijaan, että leimaisimme koko ainesosan – jota luontaisesti syntyy käymisprosessissa, joka on täysin luonnollinen ja villissäkin luonnossa ilmenevä prosessi – kaikin puolin kielteisesti vaikuttavaksi myrkyksi, meidän täytyisi oppia ja opettaa käyttämään alkoholia niin että sen positiiviset puolet korostuvat.

Alkoholisosiologi Antti Maunu kirjoitti aiheeseen liittyen tällaisen kommentin viime viikolla. (Normaalisti en tykkää levitellä Hesarin sisältöä, koska en tykkää Hesarista, mutta tämä juttu on todellakin levityksen arvoinen.)
    http://www.hs.fi/mielipide/a1459827209698?jako=f8fd19d05d4fd95088afac4da5f5ffd3

Kommunismissa koetettiin sulloa kaikki samaan muottiin, sellainen ei vaan ole ihmisluonnon mukaista joten aate oli jo alkujaansa tuhoon tuomittu. Hippiaate oli alkujaan erittäin sallivaa, mutta nykyisin hipiksi itseään tituleeraavat ovat paljon ahdasmielisempiä. Hipin täytyy olla vegaani luonnonsuojelija absolutisti korkeastikoulutettu nero jne...

Toveri Josva! :) Oletkohan perehtynyt siihen, mitä kommunistit oikeasti halusivat ja edustivat? Vai tykkäätkö vain tehdä politiikkaa ennakkoluuloillasi? Moni on avannut silmänsä esimerkiksi hippien suhteen halveksittuaan heitä vuosia tai vuosikymmeniä, kun on ottanut selvää ja tutustunut siihen, mitä hipit oikeasti ovat tai olivat. Suosittelisin Sinulle samanlaista avarampaa asennoitumista vasemmistolaisissa liikkeissä toimiviin ja toimineisiin ihmisiin. Sovitaanko siihen asti, ettet yhdistäisi minun näkemysteni komppaamista kommunistien, sosialistien, punavihreiden tai vasemmiston haukkumiseen, eiköstä jookosta?

Sivumennen sanoen (pyydän jo etukäteen anteeksi sotkeutumistani jälleen yhteen tämän foorumin ilmiselvistä ikuisuuskysymyksistä), minun silmääni "vegaani luonnonsuojelija absolutisti korkeasti koulutettu nero" ei kyllä kuulosta hipiltä ollenkaan.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2798 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 18:01 »

No semmosen kuvan oon saanut jostain jutusta jonka joskus näin, ei ollut mun aivoitukseni, mutta olihan se joku tiedetyyppi, joka ton analogian toi. Jos otat kirjaimellisesti, niin _krapulaan asti kännäys_ & aivojen (kirjaimellisesti) liukeneminen siihen aamuvirtsaukseen on se juttu. Ja sellasenaan semmonen juttu, minkä ainakin ite haluaisin ottaa huomioon siinä kohti jos alkaisin käyttää alkoholia, joka vaikuttais mahdollisesti siihen annokseen. En kiellä etteikö alkoholil olis muita funktioita, enkä mä sen kieltämisen kannalla ole, itseasias musta suomalaisella rähinäkulttuurillakin on sijansa...ja siinä että alkoholia kulutetaan.

Ikävää jos oon mielestäsi väärä henkilö tälle foorumille ): mikäli osoitit viimesen lausees tännepäin (en tosin ole nero(enkäkorkeakoulutettu, vaikka aatellut palata korkeakouluun alalle joka musta kaipaa huomiota)).
    « Viimeksi muokattu: 13. Huhtikuuta 2016 klo 18:05 kirjoittanut aiunkor »
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2799 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 18:56 »

Ainaskaan mää en pidä. Vegaani ei musta ole mikään kriteeri hippeydelle, ei myöskään empatialle (semmost juttua on vegepiireissä), eikä myöskään luonnon/ympäristönsuojelulle (niinkuin tääl oli jossain ketjussa). Eikä alkoholittomuus tai päihteettömyys ole hippeyden kriteeri, toivottavasti ei alkoholin käyttökään/huumehien käyttö, niinkuin tääl yhes ketjussa kieli poskella ajettiin.

Anteeksipyyntöni jos loukkasin kärkevällä ja rumasti muotoillulla ajatusjuoksulla alkoholia kohtaan, se oli ajattelematon heitto ja siin on taustalla se että koen ite päihtyneet ihmiset pelottaviksi ja alkoholi ei ole mun juttu, ei siis oikeesti sovi mulle yhtään ja on aika kaukainen asia täs lähiperhepiirissäni.
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2800 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 19:22 »

Ikävää jos oon mielestäsi väärä henkilö tälle foorumille ): mikäli osoitit viimesen lausees tännepäin

En osoittanut! Anteeksi. Eikä minun tulisi mieleenkään ohjata sinua poispäin tältä foorumilta – päinvastoin, jokaista tarvitaan sinänsä. Vain sellainen negatiivinen ehdottomuus tökkää näissä viestittelyissä (enkä nytkään osoita nimenomaan sinua!) ikävästi silmään. Ja jokainen meistä pystyy kehittämään itseään keskustelijana, itsekin olen aika paljon kehittynyt muutaman vuoden takaisesta, toki vieläkin on kovasti kehittämistä.
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    Vs: Tänä
    « Vastaus #2801 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 19:58 »
  • Tykkää (0)

• Kommunistille ei saa kritisoida kommunismin haitoista.
    Vegaanille ei saa kertoa ravintoaineiden riittämättömyydestä.
    Alkoholistille ei saa kertoa maksan vaurioitumisesta.

Kommunistista pitää tehdä kapitalisti.
    Vegaanista läskisoosin syöjä.
    Alkoholistista absolutisti.

Kun me täällä nyt jouten päiten keskustellaan milloin mistäkin, haemme varmaan kompromissia esim edellämainitsemille ääri ilmiöille?
    Niin minä Auinkoir kuin Epilä Phoenixkin olemme ilmaisseet oman jyrkän kantamme, kun keskustelumyllyn annetaan jauhaa se hioo jyrkkiä särmiämme ja voimme jopa löytää yhteisen sävelen? Tarkoitus ei ole pilkata saati ivata hippi tovereita asiat voi riidellä muttei ihmiset!
    Hyvää yötä maailma (Hipit), aamulla aurinko nousee taas. ja muistakaa ettei koskaan saa käydä nukkumaan vihapäissään.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2802 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 20:20 »
  • Tykkää (1)

• Ja jos jokainen saa liuottaa aivonsa halutessaan, niin sitten mä en halua maksaa niiden tyhmyyden aiheuttamia sairaala/sosiaalikuluja. Oma valinta ja sitä rataa.

Tämä on se näkökanta, jonka ympärillä on käyty keskustelua vuosikymmenet: pitääkö hyvinvointiyhteiskunnan hoitaa verorahoilla sairauksia tai ongelmia, jotka ovat itse aiheutettuja?

Eli pitäisikö esimerkiksi kaikki ns. elintasosairaudet jättää sairastuneen itsensä kustannettavaksi: sellaiset kuten sydän- ja verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes, verenpainetaudit, allergiat, osteoporoosi, suolistosyövät, keuhkosyöpä, syömishäiriöt, maksakirroosi, liikalihavuus...

Eivätkä kaikki syy- ja seuraussuhteet ole vielä edes selvillä.

Tai pitäisikö työttömyyskorvausta maksaa, jos henkilö on kouluttautunut alalle, jossa on huono työllisyys? Pitäisikö elämäntapatyöttömiltä lopettaa sosiaaliavustukset?

Pitäisikö lapsilisät ja yhteiskunnan tarjoamat päivähoito- ja opetuspalvelut poistaa, koska lasten hankintakin on oma valinta?

On selvää, että sellainen yhteiskunta ei enää olisi hyvinvointiyhteiskunta, mutta ei se taitaisi olla enää eurooppalainen sivistysvaltiokaan.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2803 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 21:29 »

En osoittanut! Anteeksi. Eikä minun tulisi mieleenkään ohjata sinua poispäin tältä foorumilta – päinvastoin, jokaista tarvitaan sinänsä. Vain sellainen negatiivinen ehdottomuus tökkää näissä viestittelyissä (enkä nytkään osoita nimenomaan sinua!) ikävästi silmään. Ja jokainen meistä pystyy kehittämään itseään keskustelijana, itsekin olen aika paljon kehittynyt muutaman vuoden takaisesta, toki vieläkin on kovasti kehittämistä.

Kaikki ok, ei tarvitse pyytää anteeksi, itseasias kiitos, mul on pitkään ollut suurta epävarmuutta kuulumisestani tälle palstalle. Kuvauksesi sattui osumaan aika lähelle itseeni ja siit seuras pieni suuri musertuminen omien epävarmuuksieni kanssa suhtees oikeastaan koko olemassaololleni tälläsenään vähän jokapaikassa. Mutta, joo, en varmaan nyt tässä yhden yön aikana osaa tästä edistyä..koetan olla tarkkaavaisempi jatkossa ja toisaalta relata.

Josva, älä huoli, kyllä vegaani saa kaikki ravintoaineet., Kyllä ne ravintoaineet sinne eläimistöönkin kasveja syömällä kertyvät.

-------------------***--------------------***----------------------

Tänään parasta oli, kun käytiin  hiekkalaatikolla, kiikuissa, metsiköissä, rannalla, laiturilla, nähtiin kevään eka moottorivene, ja puissakin kiipeiltiin.

Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2804 : 13. Huhtikuuta 2016 klo 22:41 »

Tuolla "piireissä", toisin sanoen omassa viiteryhmässäni, ihmetellään usein, kuinka hyväksyntää, suvaitsemista ja moniarvoisuutta kannattavista ihmisistä voi tulla aikamme mediakeskustelussa "ääripää". Eiväthän he ole vastustamassa muuta kuin sitä, että vastustetaan; eivät haukkumassa muuta kuin sitä, että haukutaan; eivät kieltämässä muuta kuin sitä, että kielletään. He eivät kannata yksiarvoisuutta sillä, että ovat yksiarvoisuutta vastaan, vaan he kannattavat moniarvoisuutta; he eivät kannata kielteisyyttä sillä, että ovat kielteisyyttä vastaan, vaan he kannattavat myönteisyyttä. Heidän aktiivisuutensa oman näkemyksen puolesta hämärtää kuitenkin tämän kokonaisuuden näkemisen: "ääripäätä" ei määritä se, mihin pyritään, vaan se, miten pyritään.

Tänään (tässä keskusteluketjussa) taisin tulla vahingossa synnyttäneeksi malliesimerkin siitä, kuinka ääripääksi päädytään. Ei silti, kyllähän minä aika radikaali ihminen olen, enkä sopisikaan esimerkiksi tolkun ihmisen rooliin. ;)
    Kirjattu