Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Tänään - 188

aiunkor

• Vieras
Vs: Tänään
« Vastaus #2805 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 07:57 »

Hmm, niin, ääripäät. Oon tottunut siihen että oon ääripäässä muihin nähden, mun valinnat katsotaan olevan aika usein ääripäässä. Monikaan ei ymmärrä, että täältä "ääripäästä" katsottuna, "normaalit" toimet voivat olla aika äärimmäisiä.

Elän oman eettisen ja moraalisen käsitykseni ja ideologiani mukaan, ja kuitenkin olen ihminen, niin jotenkin jollain tasolla mä toiveajattelen, että  muutkin "hiffaa" ja oon jotenkin mielikuvitellut itelleni kans yhteisön missä elän. Eiköhän muillakin ole mielissään omat yhteisönsä, jotka heijastelevat omia mieltymiä ja valintoja ja tää kulttuuritausta mielessä ensisijaisesti.

Jos mä otan kantaa täällä jossain johonkin aiheeseen ja vaikka "vegaani" minussa on vahvoilla, niin en välttämättä tajua sitä että mä olen elänyt tässä sen kahdeksan vuotta tän elämänsuunnan mukaan ja kaikki asiat mitä olen selvittänyt ja pidän itsestäänselvinä, siis oma viitekehykseni, eivät olekaan lainkaan kantautuneet muiden näkyville tai mielenkiinnostuksen piiriin, eikä heillä ole semmosta taustaa tai näkemystä, ja vaikka tiedostaisivatkin kaiken teoriassa, niin voivat silti ajatella ja valita toisin.

Lukiossa tein uskonnontunnille esitelmän aseistakieltäytyjistä eettisenä ihmisoikeusjupakkana, ja mä ite elin silloin sitä kun oma kultani oli seutulassa lusimassa totaalikieltäytymisestä, että totta kai systeemi kusee ja on ihan paska, mutta kappas kun tein mielipidekyselyn tunnin paasaamiseni lopuksi. Mä jotenkin kuvittelin että muutkin elää sitä mun elämääni ja symppais ja emppais sitä maailmaani,, kuuntelis samaa yhteiskuntakriittistä musiikkia ja arvostais Gandhia ja olisivat tehneet moraalisen harppauksen aiemmasta sukupolvesta jne.. Ei jestas, siitä yleisöstä suurin osa oli sitä mieltä että mun rakas kuului vankilaan lojumaan mielipiteensä ja elämänkatsomuksensa vuoksi. Silloin tajusin olevani toisinajattelija. Tästä on kulunut semmoseti 13 vuotta ja jotenkin edelleen huomaan samaa, olen marginaalissa ja toisinajattelija.

Kärjistän,
-mulle rakkaan ihmisen/ rakkaiden ihmisten vapautta rajataan, jotta saadaan pidettyä yllä "uskottavaa"puolustusjärjestelmää ja kansallista valtiota ja kontrolliyhteiskuntaa.
-mulle arvokkaiden ja rakkaiden olentojen elämää rajataan ja manipuloidaan ja henkikin viedään, jotta voidaan pitää yllä makumieltymyksiä ja tottumusta kuluttaa eläintuotteita ja sellaiseen ravitsemukseen tähtäävää tiedotusta ja vastaavasti vaihtoehtoja ei tuoda esille ja niitä vähätellään
-musta hyödyllisiä päihteitä pantataan ja niiden kieltoa perustellaan sillä että kun alkoholinkäyttökin on ongelma monilla. Kuitenkin alkoholi on aika ikävä aines ominaisuuksiltaan ja sitä herkästi käytetään liikaa...nooh, tää on ehkä väkisinvängätty esimerkki
- jotain
- mikä jäi
- mainitsematta

, niin, jotenkin, musta maailma on vähän epäreilu ja silloin saatan olla herkästi kärkevä.

Mä olisin aika varmasti alkoholisoitunut, mikäli mulla ei olis ollut parisuhdetta absolutisti straight edge punkkariin. Mä luultavasti olisin lihansyöjä, jos mulla ei olis ollut ihmiskontakteja kasvissyöjiin ja pääsyä vegaanien tiedottamista kohti. Mä luultavasti en olis käyttänyt paria laitonta ainetta koskaan, mikäli en olisi löytänyt niistä positiivista infoa tarpeisiini nähden. Mä luultavasti olisin mennyt armeijaan, mikäli ystväni eivät olisi olleet yhteiskuntakriittisiä tai en olisi rakastunut ihmiseen, joka oli toisinajattelija. Ilman aktiivista toisinajattelua, joka on hyökännyt verkkokalvoilleni, en olis tää "hippi" mitä olen tänään, mutta en mä silti rajaa hippeyttä noihin asioihin,, ne ovat vain olleet mun oman kasvuni kulmapisteitä.
Ymmärrän sitä että asiat voisivat olla kohdallani toisinkin ja siten ymmärrän ihmisiä jotka elävät kuten minä ennen ja esim. perheeni on minulle rakas vaikka ei valitse ja käyttäydy kuten minä, aja samoja asioita ja rikkovat tavallaan mulle pyhiä juttuja.
Se että mun pitäis tehä kompromissia sen vuoksi että joku toinen kokee mut äärimmäisenä ja Josvan esimerkin mukaan vegaani syömään läskisoppaa, niin nääh,  toisen vastuulla on se onko tasapainossa ja vahvoilla omien valintojensa kanssa. Kyl vahvat ihmiset pystyvät vaihtamaan ajatuksia ja keskustelemaan aihekohtaisesti. Itellemme me vastataan tekemisistämme ensisijaisesti.

Kuulas aurinkoinen puistomaisema välittyy ikkunan takaa, tästä tulee varmaan aika kiva päivä. Toivottavasti teille muillekin!
Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2806 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 10:43 »
  • Tykkää (0)

• Itse olen ainakin nähnyt varsinkin lähiympäristössäni ja piirissäni sitä kuinka tyhmäksi alkoholi voi tehdä ihmisen, enkä siksi niin ole viehtynyt kyseiseen aineeseen. Joskus myös järkevässä käytössä saattaa tuoda rentoutta, mutta silti. En siis käytä sitä enkä ns. huumeita, mutta se on vain henkilökohtainen valintani. Olen aina ollut sitä mieltä, että antaa jokaisen kukan kukkia ja tehdä omat valintansa/virheensä ja oppia sitten niistä. Toisaalta olen paljon enemmän huumemyönteisempi ja toivoisin, että kannabis ja psykedeelit laillistettaisiin. Tässä maassa viranomaiset tosin edelleen tuputtavat vanhentunutta tietoa ja osittain jopa suoria valheita. Toki melkein mikään aine ei ole vaaraton, ei edes vesi. Tässäpä hyvä lyhyt puhe Terence McKennalta koskien aihetta. https://www.youtube.com/watch?v=dr8Y9EMQVRQ
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2807 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 11:37 »

Se että mun pitäis tehä kompromissia sen vuoksi että joku toinen kokee mut äärimmäisenä ja Josvan esimerkin mukaan vegaani syömään läskisoppaa, niin nääh,  toisen vastuulla on se onko tasapainossa ja vahvoilla omien valintojensa kanssa.

Hmm... Ethän tarkoita, että tulkitsit Josvan kirjaimellisti kehottaneen vegaania syömään läskisoppaa (läskisoosista hän tosin puhui, mutta menköön)? Omaan silmääni se oli sentään vain sarkastinen läppä "tuosta toisesta on tehtävä minun kaltaiseni" -keskustelutyylistä...

Omppu: juuri tuo, että mikä hyvänsä voi väärinkäytettynä ilmetä vaaralliseksi, minusta perustelee hyvin sen, miksi kieltomentaliteetissa ei ole järkeä. Itse sallisin kyllä kannabiksen oikein mielelläni ja epämuodikkaasti vähentäisin tupakointikieltojakin, kunhan kummankaan savua ei tuputeta kanssaihmisille eikä varsinkaan lapsille. Nämä asiat tarvitsevat valistusta, ja nimenomaan sellaista joka ei vahingossakaan äidy moraalisaarnaksi, kieltojen sijaan. Totta kai minullakin on omat vaikeat kohtani, esimerkiksi amfetamiinin hyväksyminen ei innosta lainkaan, etenkin kun sen sosiaalinen ja kulttuurinen vaikutus on oikeastaan päinvastainen siihen nähden, mitä minusta nyt tarvittaisiin.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2808 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 12:46 »

Joo, oli vähän ylirasittuneista ilmoilla, otin liian kirjaimellisesti. Tommosen suuntaisiin kommentteihin oon törmäillyt, esim. jos on ollut joku lihaton lokakuu -tyyppinen haaste, niin sinne tulee usein porukkaa itkemään, että sitten kasvissyöjien pitäis syödä kuukaus pelkkää lihaa.
    Kirjattu

Kurre

• Vieras
    « Vastaus #2809 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 15:56 »

Tommosen suuntaisiin kommentteihin oon törmäillyt, esim. jos on ollut joku lihaton lokakuu -tyyppinen haaste, niin sinne tulee usein porukkaa itkemään, että sitten kasvissyöjien pitäis syödä kuukaus pelkkää lihaa.

Mitä ihmettä :D
    Välillä tuntuu, että vaikkei edes saarnais asiasta, niin jo pelkkä kasvisruokavaliosta mainitseminen on tyyliin henkilökohtainen loukkaus joillekin ihmisille.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2810 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 16:45 »

Mitä ihmettä :D
    Välillä tuntuu, että vaikkei edes saarnais asiasta, niin jo pelkkä kasvisruokavaliosta mainitseminen on tyyliin henkilökohtainen loukkaus joillekin ihmisille.

Joo semmosta oli ihan riittämiin, ja tietenkin niitä että "mä syön sitten lihaa teidänkin puolesta", ja heitä etenkin on yllättävän paljon. Ja on liuta niitä "mistä tunnistat kasvissyöjän, hän kertoo siitä sinulle" -juttuja, + että se tosiaan tunnutaan kokevan loukkauksena..  Ja jos vegaani haluaa lapselleen vegaanin ruoan niin siitäkin syntyy äläkkää, että kohta kaikille pitää järkätä erityisruokavalio (koska vegaaniushan on jokin kumma päähänpisto vain). Oma isä tenttas aikoinaan jotenkin hermostuneena että kai nyt inuiitit saa syyä kalaa, niinkuin mun ruokavalio koskis heitä.

Hyvä blogaus aiheesta: http://blogit.apu.fi/tuomaanevankeliumi/tuomas-enbuske-aaliohaaste/
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2811 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 19:15 »
  • Tykkää (0)

• Eli pitäisikö esimerkiksi kaikki ns. elintasosairaudet jättää sairastuneen itsensä kustannettavaksi: sellaiset kuten sydän- ja verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes, verenpainetaudit, allergiat, osteoporoosi, suolistosyövät, keuhkosyöpä, syömishäiriöt, maksakirroosi, liikalihavuus...
    Niin. Mielestäni ihmiselle tulee antaa mahdollisuus korjata toimintaansa. Siksipä sanoisin, että hoitoon ohjaaminen ja siihen sitoutuminen olisivat ne tekijät, joita noudattamalla yhteiskunta huolehtisi ihmisistä. Mutta toistuva perseily aiheesta toisesta ja kyllä; mielestäni paapomisen voisi lopettaa. Samaa pätee myös muihin mainitsemiisi kohtiin. Toki on vaikeita kohtia, missä ei tiedetä mihin raja pitäisi vetää (mm. monet sairaudet) mutta kuten nykyäänkin vedetään rajoja, vedettäisiin tuossakin mallissa.

Tässä ei ole mielestäni kyseessä empatian puutteesta, vaan siitä, että ihminen vastaa itse teoistaan tietyssä pisteessä. Kannatan ehdottomasti kannustavaa sosiaaliturvaa, ilmaista terveydenhuoltoa ja yhteiskunnan tukiverkkoa hädän hetkellä. En vain kannata sitä, että kupataan loputtomiin toisten selkänahasta.
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2812 : 14. Huhtikuuta 2016 klo 23:51 »

Tässä ei ole mielestäni kyseessä empatian puutteesta, vaan siitä, että ihminen vastaa itse teoistaan tietyssä pisteessä. Kannatan ehdottomasti kannustavaa sosiaaliturvaa, ilmaista terveydenhuoltoa ja yhteiskunnan tukiverkkoa hädän hetkellä. En vain kannata sitä, että kupataan loputtomiin toisten selkänahasta.

Vastalause! :) Pelkään pahoin, että tuo viimeinen virke on omaksuttu tämän päivän (valtavirran) mediakeskustelusta... Eihän sosiaalivaltiossa, tai millä nimellä sitä kutsutaankin, ole kysymys siitä että rahat sosiaali- ja terveyspalveluihin "kupataan toisten selkänahasta", vaan siitä että tasataan yhteiskunnan sääntelemättömistä prosesseista johtuvia epätasa-arvoisuuksia. Että huono-osaisia ihmisiä autetaan esimerkiksi verottamalla turhan hyväosaisia, mikä on paitsi tasa-arvoistamista, myös yltäkylläisyydessä elävien ihmisten suhteettoman ylikulutuksen estämistä. Kyllä ne hyväosaiset käyttävät päihteitä siinä, missä huono-osaisetkin – ero on vain siinä, että hyväosaisilla on suhteettoman korkeista tuloistaan johtuen vara käyttää mitä hyvänsä sikakalliita palveluja, kun taas huono-osaiset ovat täysin yhteiskunnan järjestämien palvelujen varassa. Minusta on ihan tolkuton ajatus, että psykofyysisten stimulanttien, nautintoaineiden tai muiden vastaavien käyttö pyrittäisiin rajaamaan yläluokan eduksi ja huviksi – mieluummin niinpäin, että kaikki yhteiskuntaluokat ja niiden väliset ristiriidat pyritään häivyttämään, mikä varmasti vähentää myös ihmisten sosiaalisia ja psyykkisiä paineita, millä on usein todistettu yhteys esimerkiksi juuri päihteidenkäyttöön.
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2813 : 15. Huhtikuuta 2016 klo 04:45 »

Ääääh, elintasosairauksista sen verran, että mites kun niiden alkuperä voidaankin johtaa vääränlaiseen ravitsemusneuvontaan ja esim. rokottamiseen. Minäpä etsin parit artikkelit,

http://www.studio55.fi/terveys/article/laakari-autoimmuunisairauksien-kasvu-osin-suomalaisen-teollisuuden-tukemisen-ja-aivopesun-seurausta/124602

Tiesittekös muuten että esim. neuvoloissa jaettavat ravitsemussuositusläpyskät ovat "Maito ja terveys ry:n" kustantamia. Maito taas on tapettu ennenkuin se päätyy peruskuluttajan juomalasiin ja on melko epäterveellinen juoma loppujenlopuksi, aiheuttaa mm. osteoporoosia.
    Brooksin esittämällä logiikalla voidaan kai tuomita myös vanhempia, jotka eivät rokota, ja joiden lapset sattuvat sairastumaan tautiin, jota vastaan löytyy rokote,, esim. nykyään vesirokkoon, joka meidän lapsuuden aikaan oli ihan perustauti, mutta nykyään sille on muodostettu aikas kamala maine. Rokotehaitat osataan kyllä kieltää ja kiertää.

http://erkkiaurejarvi1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/213466-lasten-rokottamatta-jattaminen (tuolta kannattaa lukea myös kommentteja)
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2814 : 15. Huhtikuuta 2016 klo 11:47 »

Anteeksi, aiunkor, mutta Brooks ei kyllä kirjoittanut rokotuksista sanallakaan, ja muutenkin päivänselvästi esitteli tuollaista ajattelutapaa kritisoidakseen eikä puolustaakseen. En näe myöskään loogista yhteyttä hänen postauksensa ja tämän sinun viimeisimpäsi välillä. Peace now!
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #2815 : 15. Huhtikuuta 2016 klo 13:51 »

Anteeksi, aiunkor, mutta Brooks ei kyllä kirjoittanut rokotuksista sanallakaan, ja muutenkin päivänselvästi esitteli tuollaista ajattelutapaa kritisoidakseen eikä puolustaakseen. En näe myöskään loogista yhteyttä hänen postauksensa ja tämän sinun viimeisimpäsi välillä. Peace now!

En tarkoittanut vastata Brooksille, vaan jatkona keskustelulle konaisuudessan, kun Avaruus oli sitä mieltä että tuommonen logiikka toimis jotenkuten.. Peace, out.

/eli elintasosairaudet eivät välttämättä johdu yksilöistä itsestään..en aattele myöskään niin että alkoholismi olis yksinään alkoholistin juttu. Ja jos aletaan rankaisemaan tommosista elämäntavoista/valinnoista, niin pitää huomata kokonaisuudessaan monen monta asiaa...Harmi jos ei toi idea viestistäni tullut esiin.

nomutta, tänään matkustettiin nelisen tuntia pohjoiseen, enkä tule olemaan kymmeneen päivään täällä foorumilla. Moimoi, välittäkäähän toisistanne.
    « Viimeksi muokattu: 15. Huhtikuuta 2016 klo 14:47 kirjoittanut aiunkor »
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #2816 : 15. Huhtikuuta 2016 klo 16:08 »

aiunkor, kiitos tarkennuksesta!

Tänään huomasin yllättäen melkein myhäileväni, kun taivaalta leijaili muutama hiutale jotain lumen tai rännän tyyppistä. Kevääseen kuuluu se, ettei kaikki tapahdu suoraviivaisesti! Enkähän minä kevätihminen vielä kesää edes halua. :)
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2817 : 15. Huhtikuuta 2016 klo 17:22 »
  • Tykkää (0)

• Jos vaikka tänä vuonna tulisikin se kesä ennen elokuuta. :)
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2818 : 16. Huhtikuuta 2016 klo 12:44 »
  • Tykkää (2)

• YK:n entiseltä pääsihteeriltä Kofi Annanilta hyvä kirjoitus toimimattomasta huumepolitiikasta:

Lainaus
    YK:N huumausaineyleissopimuksen mukaan huumepolitiikan ydintavoite on suojella ihmiskunnan terveyttä ja hyvinvointia. Jotta tämä tavoite toteutuisi, nykyisiä poliittisia linjauksia on korjattava sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Tarvitaan kolme tärkeää edistysaskelta.

Huumeiden käyttö on dekriminalisoitava. Haittojen vähentäminen kuuluu julkisen terveydenhuollon eikä tuomioistuinten vastuulle. Hoitopalveluja pitää vahvistaa, etenkin niissä maissa, joissa kansantulo on keskitasoa tai matalampi.

On myös aika myöntää, että huumeeton maailma on illuusio. Voimavarat pitää kohdistaa siihen, että huumeista aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa mahdollisimman harvoille. Ehkäisevät toimet, kuten neulojenvaihto-ohjelmat, voivat tuottaa hyviä tuloksia.

Katseet on käännettävä huumeiden hävittämisestä sääntelyyn ja valistukseen. Tiedämme jo, ettei tuhoamisstrategia toimi.

Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2819 : 16. Huhtikuuta 2016 klo 18:36 »
  • Tykkää (1)

• Niinpä, kielloilla ja pakotteilla ei saa kuin kapinaa ja uhkakäyttäyttämistä.
    Valistaminen on oikea tie, mutta valistuksen täytyy olla toteutettu niin että yksilö itse ymmärtää oivaltaneensa mikä on hänen ainutkertaisen elämänsä parhaaksi.

Hienon hieno aurinkoinen päivä on kallistumassa iltaruskon värjäämään iltaansa, illan rusko enteilee synkempää seuraavaa päivää sanotaan? Tänään onkin tullut touhuttua paljon, maaseutuelämisessä tekemistä kyllä riittää näin Keväisin. Ulkona saunan jälkeen vilvoittelemassa ollessani soivat ehtookellot, ne kuuluivat 5km päästä kirkonkylältä. Toivotankin sen säestyksellä hyvää lepopäivää kaikille hipeille.
    Kirjattu