Tulin tänne kurkkaamaan pitkästä aikaa. Satunnaisesti käynyt lueskelemassa juttuja jokusen kerran vuodessa, mut en oo tainnut keskusteluihin osallistua vuosiin

. Piti oikein tsekata koska mä olen täällä ensimmäisiä käynyt. Ainakin joulukuussa 2011 olen postannut jotain - poistin nikkini kertaalleen ja palasin 2013, joten toi virallinen laskuri näyttää sitä takaisintulemista. Mitä siitä sitten tulee, reilu kuusi vuotta?
Tavallaan tuntuisi että mikään ei oo muuttunut kuuden vuoden aikan, samat väsymykset yms vaivaavat kuin silloin kun olen tänne ekoja kertoja kirjoittanut. Ja sitten taas toisaalta moni asia on toisin. Kuuden vuoden aikana mä olen m. eronnut, hommannut uuden ammatin, lopettanut yritykseni, ollut työtön ja sairastanut suorastaan urakalla. Kommuuniasumisen kanssa oli välillä suht vilkasta, nyt on hyvin hiljainen vaihe. Taisi olla 4-5 aikuista isoimmillaan mut nyt mun kanssa ei asu kuin yksi aikuinen ja mun lapset (kolhoosin muissa taloissa yhteensä kolme aikuista, niitäkin on tainnut joskus olla enemmän. Yksi mökki olisi tyhjillään, muttei siihenkään oo jaksettu etsiä asukasta.)
Muutoksia olisi tulossa, ehkä. Parin viikon päästä olisi 1. kohtaaminen kirurgin terän kanssa, 1-2 lisäleikkausta sitten myöhemmin jahka tosta on selvitty. Toiveissa on parantuminen, ei mikään täydellinen kun se on ihan turha toivo, mut jos ees jokin 70-90% perusterveestä ni ois jees. Tai oikeastaan muutoksia on pakko tulla. Jos mä en tästä leikkelemällä parane niin pitää miettiä mitä hemmettiä teen tiluksieni kanssa. Puitteet ois ihan hyvät vaikka mihin ja ideoita riittäis, mutta liian iso tila hoitaa vajaakuntoisena. Uusyhteisöllisyydestä oppinut, että ideaalit ja todellisuus ei oikein aina vastaa toisiaan. Herkemmin näyttäisi menevän pieleen kuin onnistuvan. Toki nyt kun on nähnyt kaikenlaista ehkä osaisi tehdä toisin, en tiedä.