Suomen lippu tarkoittanee myös mm. sitä että kristinusko TUOTIIN tänne pohjolaan. Osin väkisin..paljolti väkisin. Ihtellä meneillään kasa kirjoi, mitä paitsi lueskella myös jaella etiäpäin..........
Martti Humu: Muinaissuomalaisten uskonto, Omatunto-lehdestä vuodelta 1905-1906 (Biokustannus Oy, Blavatsky-looshi ry)
" Kristityistä muutamat puolustavat paavia ja tahtoisivat hänestä tehdä paavikeisarin. Toiset taas vastustavat tätä uskonnon muotoa ja puolustavat Kristusta, mutta heidän mielikuvituksensa luomaa, politisoivaa ja veljeyttä vastustavaa Kristusta.
Meitä on lapsuudesta opetettu ylenkatsomaan ns. pakanoita, mutta olemmeko tässä lapsuutemme uskossa löytäneet totuuden?
Olemmeko löytäneet sitä onnellisuutta, jota niin hartaasti olemme etsineet? Olemmeko oikeassa, kun aivan tutkimatta, noin vaan umpimähkään otaksumme jonkun asian todeksi ja luulottelemme, että ainoastaan me, nk. kristityt, palvelemme totista jumalaa?
Olemmeko siinä löytäneet totuutta? Olemmeko siinä oppineet tietämään mitä olemme, mistä tulemme, mihin menemme? Onko omatuntomme siinä tullut tyydytetyksi? Olemmeko me saavuttaneet sen onnellisuuden, jota olemme etsineet? Onko toisin sanoen totuus haettava jostain tietystä uskonnon muodosta, jostakin tietystä maailmankatsomuksesta? Ei suinkaan Totuus piilee kaikkialla, ja jos me alamme sitä etsimään, niin läydämme kyllä sen.
Totuus on kuin kulta - viskattakoon se kuinka likaiseen kuoppaan tahansa, aina se paitaa kirkkaana, ei siihen lika tartu. Ja niin etsikäämme totuutta pakanallisistakin uskonnoista. Siinain vuorelta ukkosen jylistessä, pitkäisen leimutessa ja pasuunoiden soidessa ilmoitti Jehova: "Minä olen herra sinun Jumalasi. Sinulla ei pidä oleman muita Jumalia minun rinnallani. Sellaisia ei sinun pidä rukoilla eikä palvella; sillä minä Herra sinun Jumalasi olen väkevä ja kiivas Jumala, joka etsiskelen isäin pahat teot lasten päälle kolmanteen ja neljänteen polveen, jotka minua vihaavat."
Hindulainen sanoo Brahman lausuneen:
" Minä olen yksi ja sama kaikille ihmisille. Ne jotka rehellisesti palvelevat muita jumalia, palvelevat tahtomattansa minua. Kaikki ihmiset etsivät minua ja kaikkien hengessä minä ilmenen."
Vertaa näitä. Ensimmäinen on ikään kuin vankeusluola, jossa matelee viha ja kateus - toinen on jalo ja suurenmoinen kuin auringoilla täytetty taivaankupu.
Tai kun brahmalainen rukoilee: "Oi sinä Indran loistava silmä! Anna valosi paistaa pimeimmissäkin rotkoissa, että totuutta himmentävät varjot pelokkaina pakenisivat sinun lastesi sydämistä." Ketä hän silloin etsii?"