Mä haluaisin joskus asua metsässä kivikautiseen tyyliin (ja siis omavaraisesti). Oonkin sitä omavaraisuutta tällä foorumilla pohtinut. Mutta se on aika kaukana se haave. En tiedä voinko sitä toteuttaa.
Realistisempi haave olisi pitää joku leirin tapainen, jossa oltaisiin metsässä ja elettäisiin kivikautisesti. Aluksi olisi jotain nykyaikaisia juttuja, kuten narua, kalastusvälineitä, astioita yms. mutta sitten siirryttäisiin tekemään itse. Olis niin siistiä. Jotkut vois kalastaa, jotkut perata kaloja, jotkut kerätä marjoja ja kasveja, jotkut tehdä narua ja jotkut vaikka kivityökaluja. Tosin maan pitäs olla jonkun omistamaa, jotta sais kerätä esim. tuohta ja sehän on erittäin kätevä ja hyödyllinen materiaali... joten vähän hankalaa. Ite oon sen verran jo "kivikautisesti" elänyt että paljasjalkailen kesäisin niin paljon kuin mahdollista, mulla on muutama kivityökalu ja yks launi (kivikautinen "ongen""koukku") joka on tehty kokonaan kivityökaluilla, oon opetellu jonkun verran Suomen hyötykasveista ja oon syöny mm. koivunlehtiä, voikukkaa yms. ja tehny teetä männynneulasista + yrittäny tehdä lankaa ohdakkeen kuivuneista kukista mut se vaan hajoaa... mutta "villaa" siitä voi tehdä

ja sit ite löytämästäni luonnonsavesta mulla on sellanen pieni kuppi, jonka tein, tosin en oo vielä polttanut sitä. Niin ja oon tehny yli 10 metriä sellasta narua suolla kasvavista heinäkasveista, tosin se ei oo hirveen kestävää enkä oo keksiny sille käyttöä. Plus oon yrittäny tehdä tulta ilman nykyaikaisia välineitä, mut en oo tähän asti viel onnistunu.

Jotenkin surettaa, kun kukaan mun lähipiiristä ei tykkää ns. eräjormailusta eikä oo kiinnostunu kivikaudesta. :c