Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Vinkkejä huoneen kylmennykseen ja itsensä viilentämiseen - 1

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi

Sen verran lämpöä pukkaa tuolla että varmasti jokainen vinkki lämpötilan alentamisesta on tervetullut ::) Vinkkejä siis huoneen kylmennykseen tai itsensä viilentämiseen (toivottavasti ketjusta tulee pitkä ;D):

1. Juo kylmää. Kun juot kylmää, kylmä sitoo itseensä runsaasti lämpöä ja helpottaa oloa. Kannattaa kuitenkin pitää järki kädessä ettei kurkkuansa jäädytä :) Muutenkin kannattaa huolehtia nestetasapainosta.

2. Huoneessa ikkunan peittäminen. Aurinko lämmittää huoneita ja taloa, joten peittämällä ikkunan estää lämpötilaa nousemasta niin nopeasti. Pimennys vaikka pimennysverhoilla, paksuilla verhoilla tai vaikkapa alumiinifoliota virittelemällä ikkunan eteen ulkopuolelle. Optimi olisi pitää auringon paistaesa päivällä ikkuna kiinni, ja yöllä kun ilma on viilentynyt avata ikkuna.

3. Tuulettimen käyttäminen. Tuuletin puhaltaa ihosi pinnalta pois ohuen kerroksen, joka on paljon lämpimämpää kuin ulkoilma. Näin tuntuu huomattavasti kylmemmältä vaikkei itse huoneen lämpötila laskisikaan. Tuulettimen voi laittaa myös puhaltamaan ikkunaluukusta ulos/sisään, kokeilemalla selviää kumpi toimii parhaiten.

4. Uiminen ja suihku. Uimalla tai suihkussa käymällä melkein koko ihoalueesi on kosketuksissa sitä kylmemmän aineen kanssa, joka viilentää tehokkaasti. Auttaa varmasti hetkellisesti, sekä parhaimmillaan virkistää koko päiväksi.

5. Ilmastointilaitteen käyttäminen. Ilmastointilaite viilentää ilmaa, toisin kuin tuuletin joka vain liikuttaa sitä paikasta toiseen. Ilmastointilaitteita on monen hintaisia, mutta halvimmillaankin hinnat alkavat yli sadan euron. Käytettynä tietysti saa halvemmalla ;)
« Viimeksi muokattu: 09. Heinäkuuta 2010 klo 05:34 kirjoittanut vihreäkaupunki »
Kirjattu

Anu-akka

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Vinkkejä huoneen kylmennykseen ja itsensä viilentämiseen
« Vastaus #1 : 09. Heinäkuuta 2010 klo 13:41 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen vetänyt pesukoneesta suoraan märät vaatteet päälle, viilentää ihanasti ja kuivuvat lopulta päälle yllättävän nopeasti. Päässä oon pitänyt märkää huivia. Välillä aina vaan kylmässä vedessä kastellut lisää.
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

annikkisdf

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 10. Heinäkuuta 2010 klo 23:55 »
  • Tykkää (0)

• Turhan paljon sähköä kuluu, jos rupean jotain tuulettimia virittelemään. Itse siirryn vain viileämpään paikkaan jos tulee liian kuuma. Alakerrassa on aina mukavan viileää ^^
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 11. Heinäkuuta 2010 klo 01:39 »
  • Tykkää (0)

• Mullekin alakerta :D !

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 15. Heinäkuuta 2010 klo 21:36 »
  • Tykkää (0)

• Aivan viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa pikainen kylmä suihku. Hyvällä tuurilla viilennys tehoaa sen aikaa että ehtii uneen asti  ;)
    Kirjattu

Renaissance

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 21. Heinäkuuta 2010 klo 14:52 »
  • Tykkää (0)

• Viileän suihkun sijasta suosittelen helteellä lämmintä suihkua, jos siis haluaa että siitä vedenlotraamisesta on apua.

Niin kuumaan suihkuun kuin kärsii ja sitten koittamaan onko huoneilma viilentynyt.

Jos ette usko, koittakaa.
    Kirjattu

pörde

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 22. Heinäkuuta 2010 klo 21:25 »
  • Tykkää (0)

• Märkä villapipo päähän! Tai märät pesulaput/pyyhkeet/sienet kainaloon --> tulee muuten kylmä! Niitä voi myös laittaa sekä kyynär- että polvitaipeisiin.
    Kirjattu
    Rakkaus on Avain.

tiina

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 22. Heinäkuuta 2010 klo 21:41 »
  • Tykkää (0)

• Jos ei pääse suihkuun niin hätäapuna voi kastella kylmällä vedellä naaman, kaulan ja käsien ja jalkojen taipeet. Raajoissa menee paljon isoja verisuonia jotka sitten viiletessään viilentävät muuta ruumista! Mutta tokihan siis se veden haihtuminen on suurin syy jäähtymiselle.

Kostea pyyhe on kans mukava, kissatkin tykkää loikoilla sen päällä.
    Kirjattu
    Elämä on vain yksinkertaisuuksien monimutkaistamista.

Auringonkukka

• Vieras
    « Vastaus #8 : 23. Heinäkuuta 2010 klo 12:38 »

Jääpussi ranteiden väliin (valtimo!). Tän neuvon sain joskus sairaalassa. Toimii yhtä hyvin nilkoissa ja kaulalla. Periaate siis sama kuin tiinan neuvossa.
    Kirjattu

hippu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 23. Heinäkuuta 2010 klo 20:25 »
  • Tykkää (0)

• Aivan viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa pikainen kylmä suihku. Hyvällä tuurilla viilennys tehoaa sen aikaa että ehtii uneen asti  ;)

Onneks nukahdan yleensä nopsaan, joten toi toimii.

Viileän suihkun sijasta suosittelen helteellä lämmintä suihkua, jos siis haluaa että siitä vedenlotraamisesta on apua.

Niin kuumaan suihkuun kuin kärsii ja sitten koittamaan onko huoneilma viilentynyt.

Jos ette usko, koittakaa.

Ja tää taas ei toimi mulla, olen kuulkaas kokeillu yhtä sun toista:

Paras keino mulla on mennä nukkumaan märkä t-paita päällä ja ottaa päivän pakastimessa ollut pussilakana peitoksi, hetken ihanan hrrrr-olo :)
    Kirjattu
    Joka aamu on armo uus.

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #10 : 29. Heinäkuuta 2010 klo 13:53 »
  • Tykkää (0)

• Tuli jostain syystä mieleen tämä ketju kun katselin lämpömittarin tuossa vieressä näyttävän ~32... Kannattaa ottaa vaatteet pois päältä. Toimii kummasti. :D

Mombie

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • aka Maria
    « Vastaus #11 : 29. Heinäkuuta 2010 klo 14:02 »
  • Tykkää (0)

• Mulla toimii myös toi lämmin suihku. Ja toinen on sauna. :D
    Kun helteellä käy saunassa ja ottaa kovat löylyt niin senjälkeen taas muu maailma tuntuu viileämmältä. :D
    Kirjattu
    Älä valitse rakkaudessa sitä jonka kanssa pystyt elämään; valitse se jota ilman et voi elää. ♥

---
    Vuorokausirytmini on siitä jännä että sitä ei ole....

spiritofharmony

• Vieras
    « Vastaus #12 : 29. Heinäkuuta 2010 klo 14:50 »

Mulla toimii myös toi lämmin suihku. Ja toinen on sauna. :D
    Kun helteellä käy saunassa ja ottaa kovat löylyt niin senjälkeen taas muu maailma tuntuu viileämmältä. :D

Tuota hieman ihmettelen, mutten kyllä lyö halolla ohimoon tuollaisesta ehdotuksesta.

Itse tein aikoinaan niin, että nukuin kuumimmat yöt kellarissa. Vanhempien luona kun kellarissa on vain pannuhuone ja säilytystiloja niin lattioitakaan ei ole erityisemmin vuorattu. Kyllä siinä kelpasi.
    Kirjattu