Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Piirtäminen ja maalaaminen - 1

Brooks

• Hippi
  • Poissa Poissa
Piirtäminen ja maalaaminen
« : 12. Marraskuuta 2011 klo 19:26 »
  • Tykkää (0)

• Luultavasti aika monet hippiäiset harrastavat piirtämistä ja maalaamista, joten sikäli panin hieman hämmästyneenä merkille, ettei niillä ole vielä omaa ketjuaan.

Ajattelin, että tässä ketjussa voisi keskustella kaikesta aiheeseen liittyvästä: paitsi omasta harrastamisesta, myös kuvataiteista yleensä, omista suosikeista, näyttelyistä jne.

Piirtäminen ja maalaaminen ovat pienestä pitäen olleet yksi rakkaimmista harrastuksistani. Niinä aikoina, kun minä olin lapsi, työläis- ja pienviljelijäperheissä ei ollut lainkaan itsestään selvää, että lapsilla oli edes kyniä tai piirustuspaperia. Onneksi minä ja veljeni saimme piirtää ja maalata niin paljon kuin halusimme, vaikka työläisperheessä niukkuutta jaettiinkin. Aloin aika nuorena, varmaankin joskus tokaluokkalaisena, kiinnittää huomiota sellaisiin kuvataiteen perusasioihin kuin valoihin, varjoihin ja perspektiiviin. Saatoin esimerkiksi piirtää kirjojen kansien mukaan ja samalla tarkkailla, miten niissä varjot oli tehty ja eri värejä käytetty.

Musiikissa ja elokuvissa olen usein suosinut kantaaottavuutta, valokuvaamisessa olen sekä dokumentaristi että esteetikko, mutta maalaustaiteen suhteen olen ennen kaikkea esteetikko. Kaunis maalaus synnyttää saman, melkein pakahduttavan tunteen kuin jokin maisema tai arkkitehtonisesti kaunis rakennus.

Eniten pidän barokin maalaustaiteesta, etenkin alankomaalaisista laatukuvamaalareista. Vermeer on suurin suosikkini.

Harrastuksia on sen verran paljon, etten viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana ole ehtinyt tehdä paljon muuta kuin tilaustöitä. Ohessa joitakin maalauksiani ja piirroksiani. Valokuvat eivät ole mitenkään onnistuneita, teokset on kuvattu ihan vaan seiniltä, joten esimerkiksi valon heijastumat taulujen suojalasista näkyvät.

Ensimmäiset neljä vesiväritöitä, sitten kaksi öljymaalausta ja lopuksi grafiikkaa. Olen allerginen tärpätille, joten öljyväreillä aloin maalata vasta sitten, kun Winsor & Newton toi markkinoille vesiohenteiset öljymaalit.
    « Viimeksi muokattu: 12. Marraskuuta 2011 klo 19:28 kirjoittanut Brooks »
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Konna

• Vieras
    Vs: Piirtäminen ja maalaaminen
    « Vastaus #1 : 12. Marraskuuta 2011 klo 20:18 »

Upeita töitä! Realistisia, mutta herkkiä.  :)

Opiskelen arkkitehtuuria ja olen käynyt koulumme tarjoamat taidekurssit, joista nautin suuresti. Vapaa-ajan harrastaminen on jäänyt melko vähälle. Kynäruiskun tulin ostaneeksi ja aion jatkaa ruiskuttelun opettelua sitten, kun palaan vaihdosta Suomeen.

Suosikkitaiteilijat vaihtelevat, mutta tällä hetkellä fanitan Alfons Muchaa käytyäni Mucha-museossa Prahassa.
    Kirjattu

inkivääri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 15. Marraskuuta 2011 klo 20:59 »
  • Tykkää (0)

• Oi vihdoin nään Brooksin maalauksia! Kiitos! Itse olin ala-asteella hyväkin piirtämään, mikä lie teiniyden angstit ja koulutyöt sitten rakkaan ajanvietteen tappanut. Muistankin ajatelleeni yläasteella ja lukiossa että sitten kun on aikaa parin vuoden päästä niin aloitan jälleen. Niin, kyllähän sen tietää miten taidoille käy. Ehkä harjoittelemalla sais elvytettyäkin. Tässä muutaman kuvan olen piirtänyt vasemmalla kädellä(olen siis oikeakätinen oikeasti) ja se oli hauskaa ja palkitsevaa. Ajatuksena, että luovempi aivopuolisko käyttöön ja ei tarvitse stressata että tuleeko suora viiva. Piirustuksista tuli itseasiassa hyvin mieleisiä. Ehkäpä tästä otan kynän käteen tän netissä roikkumisen sijaan... ;)
    Kirjattu

elwiira

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 16. Marraskuuta 2011 klo 12:06 »
  • Tykkää (0)

• Wau,Brooks..upeita töitä.. Itse aloitin  elämänmuutoksen yhteydessä kolme kk sitten maalailemaan. En oo käyny kursseja enkä osaa tekniikkaa, vaan päästän sisältäni vaan jotain  valkoiselle pohjalle. Pohja seisoo telineessä makuuhuonessani ja mulla on näköyhteys sängystä siihen. Joskus herään aamulla ja tunnen pakottavaa tarvetta työntää siihen jotain väriä ja kuvaa. Toisinaan kuljen huoneen ohitse ja käyn lisäämässä tauluun jotain. Ne syntyvät siten kuin osasista ja väreistä jota tunnen sillä hetkellä.

Mielenkiintoista on se ,etten voi katsoa tyhjää telinettä huoneessani vaan siinä on oltava aina joku taulu tuloillaan.Muuten tuntuu tyhjältä...

Se miksi en ole ennen alkanut maalaamaan on ollut omien pähkäilyjen mukaan, liika kriittisyys. Akryyliväreissä on se hyvä puoli,että aina voi maalata päälle jos ei joku juttu tuntunutkaan hyvältä. Musta tuntuu myös mielenkiintoiselta se,että jonkun valmiin taulun alla voi olla kaksikin yritelmää ja tunnelmakuvaa, jotka ovat sitten peittyneet.

Joululahjaksi olisi tarkoitus tehdä muutama,,vaan ongelmana on se etten raaski luopua niistä  ja se, että maalaan vain jos tuntuu siltä,joten jos ei tuu inspiraatiota ei tuu lahjoja :)
    Kirjattu
    Peace and love, Elwiira

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 01. Huhtikuuta 2012 klo 21:22 »
  • Tykkää (0)

• Skotlantilaisen Paul Caddenin piirustukset ovat aivan ällistyttäviä:
    paulcadden.com/

Näyttävät aivan valokuvilta, vaikka ovatkin tehdyt hiilellä ja lyijykynällä.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Hekuma

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Ei aina tarvii tietää minne on menossa.
    « Vastaus #5 : 02. Huhtikuuta 2012 klo 08:29 »
  • Tykkää (0)

• Aivan käsittämättömän hienoja noi sun työt Brooks.  :) Toivoisin, että itsekkin olisin noin taitava.
    Kirjattu
    Miksi et tekisi huomenna sitä minkä voit tehdä jo tänään.

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #6 : 02. Huhtikuuta 2012 klo 13:33 »
  • Tykkää (0)

• oij, maalaaminen on niin mukavaa ! Itse maalaan akryyliväreillä ja tuossa olisi pari keskeneräistä työtä odottelemassa valmistumistaan.

Oletteko käyneet mitään kuvataide/maalauskursseja? Minä kävin tänäkeväänä työväenopistolla tuollaisen kuvataideskurssin, mutta olin hieman pettynyt opetukseen. Aikaisempana vuonna kävin myös  kansanopiston maalauskurssilla ja sieltä tuli paljon uutta oppia ja inspiraatioo  :) Mutta pääosin olen "itseoppinut" taiteilija ja voisin sanoa että tuosta taiteilusta on tullut jonkinmoinen elämäntapa. Ehkä jossain vaiheessa voisin laittaa töitäni tänne, mutta toisaalta en tiedä haluanko antaa niitä yleiseen jakeluun  8)
    Kirjattu

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 02. Huhtikuuta 2012 klo 18:48 »
  • Tykkää (0)

• oij, maalaaminen on niin mukavaa ! Itse maalaan akryyliväreillä ja tuossa olisi pari keskeneräistä työtä odottelemassa valmistumistaan.

Oletteko käyneet mitään kuvataide/maalauskursseja? Minä kävin tänäkeväänä työväenopistolla tuollaisen kuvataideskurssin, mutta olin hieman pettynyt opetukseen. Aikaisempana vuonna kävin myös  kansanopiston maalauskurssilla ja sieltä tuli paljon uutta oppia ja inspiraatioo  :) Mutta pääosin olen "itseoppinut" taiteilija ja voisin sanoa että tuosta taiteilusta on tullut jonkinmoinen elämäntapa. Ehkä jossain vaiheessa voisin laittaa töitäni tänne, mutta toisaalta en tiedä haluanko antaa niitä yleiseen jakeluun  8)

Laita vaan yleiseen jakeluun! Minä ainakin haluan nähdä, olen tosi kiinnostunut siitä mitä muut maalailee ja piirtelee. :)

Itse kävin kymmenen vuotiaasta asti kuvataidekoulua, mutta jäin ylä-asteella pois, kun oli vähän masennusta eikä jaksamus riittänyt. X3
    Itse en ehkä ole ihan niin maalauksellinen taiteilija. Oikeastaan tyylini on hyvin sarjakuvamainen ja kuvani ovat aika outoja. Saatan käyttää samaan kuvaan vesivärejä, tusseja, akryyleja ja puuvärejä. Minut löytää Deviant Artista nimellä Rauhan-Toveri, jos joku vaivautuu käymään katsomassa. Avatarini on myös minun kädenjälkeäni. Minun taiteeni on kyllä sellaista että ymmärrän hyvin, jos moni ei pidä siitä, kaikesta ei tarvi pitää. :)

Minulla on myöskin joitakin suosikkitaiteilijoita.
    http://www.banksy.co.uk/ <---Banksylta löytyy mielenkiintoisia ja ajatusta herättäviä töitä. :)
    Sitten tykkään Tom of Finlandista vähän vitsillä. :)
    no... Tykkään vähän kaikesta, se ei aina riipu taiteilijasta. Minulla on myös ystäviä, jotka piirtävät ja maalaavat ja pidän paljon heidän töistään. Sitten olen kiinnostunut satunnaisista nuorista taiteilijoista, joilla on oma nettisivu - kenties sarjakuvakin. Joskus vaeltelen paljon netissä sarjakuvasivustoilla. Pidän kaikenlaisesta taiteesta.

Brooksilla on upeita teoksia! Kunnon ammattilaisen teoksia. Kuinka kauan menee suunnillen yhden työn maalaamiseen/piirtämiseen? Esimerkiksi tuon talon kuvaan, siinä on paljon ihania yksityiskohtia. :D

Tässä muutaman kuvan olen piirtänyt vasemmalla kädellä(olen siis oikeakätinen oikeasti) ja se oli hauskaa ja palkitsevaa. Ajatuksena, että luovempi aivopuolisko käyttöön ja ei tarvitse stressata että tuleeko suora viiva. Piirustuksista tuli itseasiassa hyvin mieleisiä.

Kuulostaa tosi siistiltä. :D
    Olis hieno nähdä vasemmalla kädellä piirrettyjä töitäsi. hihi, vink vink. ;)
    Kirjattu

Tinde

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 04. Huhtikuuta 2012 klo 14:18 »
  • Tykkää (0)

• Aivan mahtavan upeita maalauksi ja piirroksia Brooks! Miten joku voikin olla noin taitava! Itsekin olen aina tykännyt piirtämisestä ja maalannutkin hiukan, mutta sen verran vähän että ei ole taidot kummoiset.
    Kirjattu

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 04. Huhtikuuta 2012 klo 19:00 »
  • Tykkää (0)

• Täälläkin yksi itseoppinut taiteilijan alku. Lähinnä sydäntä on maalaaminen, nyt maalailen akryyliväreillä, mutta tässä sivussa olen vähän opetellut myös ihan vaan piirtämistä (kynät on halvempia kuin maali ja nyt on vähän tiukkaa rahallisesti...  ;D). Olen aina unelmoinut taiteilijan urasta, mutta pahoin pelkään ettei siitä koskaan mitään tule. En raaski antaa teoksia pois (yksi on ilmeisesti varastettu ja vieläkin korpeaa) enkä tiedä kuinka hyvin nuo kaupaksikaan menisi. Oman näyttelyn pitäminen joskus vuosien päästä olisi kuitenkin mahtavaa. Toisaalta tänään juuri katselin lehdestä taiteilijoiden uusia atelje-tiloja ja huokailin kateellisena. Millaisia taiteellisia unelmia teillä muilla on?

Tyyliäni en oikein osaa kuvailla, tuntuu että se on jatkuvassa muutoksessa. Minulla ei myöskään oikein ole mitään taiteellisia idoleita. En kuitenkaan pidä kauhean realistisesta, enkä tosin myöskään liian abstraktista tyylistä. Jotain siitä välistä, mitä persoonallisempaa, sen parempaa.
    Nyt on juuri menossa sellainen luomis-kausi että voisin koko ajan heilua pensseli kädessä. Välillä taas kaikki vanhatkin teokset näyttävät ihan kamalilta ja mietin vain että mikä oikein luulen olevani. Kai muilla on yhtä vaikeaa? Entä koetteko koskaan ristiriitoja eri taiteenalojen välillä vai siirryttekö sujuvasti lajista toiseen? Minulle tulee välillä kevyt ahdistus kun tiedän että maalaus on se omin juttu, mutta olisi kiva olla jossain muussakin astetta osaavampi, esim. sarjakuvia olisi ihana piirtää! Pitäisi vaan harjoitella muutakin, mutta kun se aika on aina poissa maalaamiselta. Kuulostan varmasti ihan sekopäältä.  ::)

Taisin kirjoittaa historiani pisimmän viestin tänne, kiitos ihanan aiheen! Kiitos myös Brooksille kun aloitti keskustelun ja liitti mukaan omat hienot teoksensa!  :)

Totaahh... Onko sun taideteoksia jossain netissä esillä?  :D
    Onko täällä vaan Brooks, joka näyttää taideteoksiaan?

Joo, eli itse piirrän vähän sarjakuvamaisen ja realismin välillä. Joskus kyllä tykkään leikitellä erilaisilla tyyleillä, esim välillä piirtelen läpällä koululivihkoihini kasarimanga-tyylillä, ja mun kaveri inhoaa sitä. :'D
    Joo, ja minulla on myös sitä, että katson vanhoja töitä ja melkeimpä inhoon niitä, kun ne on jollakin tavalla aina kömpelömpiä kuin uudemmat. Joskus jopa uusissa töissäni on jotain vikaa ja niistä puuttuu jotain, mutta en ikinä ymmärrä mitä. Silloin "huonot taideteokset" jäävät vain lojumaan laatikkoni pohjalle, eivätkä näe päivänvaloa. >_<
    Pilke, et siis ole ainoa, jolla on vähän vaikeaa. :'D

Ja taiteilijaunelmia? Hmm... Itse aion pysyä vain harrastelijana. Kenties olisi ihan mukavaa, jos saisin katselijoita töilleni. Mitään kaupallista toimintaa en ala harrastamaan, koska en halua luopua töistäni. Tärkeintä kumminkin on, että piirrän ja maalaan sitä mitä minä itse haluan - en kenenkään toisen ihmisen seinän koristeeksi. Sellainen ei sovi minulle, eikä sellainen oikein tyydytä minua taiteilijana. Taiteilijoita on niin erilaisia. *olkien kohautus*
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #10 : 04. Huhtikuuta 2012 klo 19:40 »
  • Tykkää (0)

• taiteilijaunelmana ois ehkä sellanen että pääsis lämpimällä tyynellä säällä jonnekin luontoon maalaamaan.. haasteena vaan taitaa olla sellanen että löytyis sopiva päivä; sopiva valaistus ja tosiaan tuo ettei tuuli vie kaikkia tavaroita ympäriinsä. Se vaan ois niin ihanaa jos sellasessa rauhallisessa puolivarjoisassa paikassa voisi päästää kaikki aistit valloilleen. Eikä mitään häiriötekijöitä !
    Toinen haaveeni olisi sellanen atelje jossa on pohjoisensuunnalle oleva ikkuna, paljon säilytystilaa ja tavarat aina käden ulottuvilla.. nyt minun asuntoni jo melkein toteuttaa tuota haavetta, mutta silti oishan se hienoa jos olisi mahdollisuus ylläpitää vain maalaamiselle omistettua huonetta.

Mä olen kerran vienyt maalauksiani näyttelyyn esille :) olikohan mulla jotain 5 taulua siellä seinällä ja olin aikas tyytyväinen ekaan "näyttelyyni". Itselläni ei ole ollut mitään ristiriitoja maalaamiseni tai muun kuvataiteen kanssa, mulla on omanlaiseni kädenjälki, tykkään käyttää voimakkaita värejä ja korostaa maalauksen tunnelmaa.. ja nyt kun olen keskittynyt akryylitöihin niin sekin tekee töistäni omannäköisiäni :)

ps. tykkään tästä keskustelusta !
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #11 : 04. Huhtikuuta 2012 klo 21:13 »

Mun taiteilijaunelma on yksinkertainen. Että oppisin piirtämään paremmin digitaalisesti ja maalaamaan paremmin. Digitaalinen parhaimmisto ja näyttelyni on täällä: http://ketv.deviantart.com/

Tuntuu ettei jaksa paneutua hyviin isoihin projekteihin, kun ei ole edes luonnostelutaito hyvin hallussa.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 05. Huhtikuuta 2012 klo 18:18 »
  • Tykkää (0)

• Digitaalinen parhaimmisto ja näyttelyni on täällä: http://ketv.deviantart.com/

Ovatko ne näitä nimimerkki KETVin töitä?

Mielenkiintoista. Miten nuo on tehty?
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 06. Huhtikuuta 2012 klo 19:02 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen kerran vienyt maalauksiani näyttelyyn esille :) olikohan mulla jotain 5 taulua siellä seinällä ja olin aikas tyytyväinen ekaan "näyttelyyni". Itselläni ei ole ollut mitään ristiriitoja maalaamiseni tai muun kuvataiteen kanssa, mulla on omanlaiseni kädenjälki, tykkään käyttää voimakkaita värejä ja korostaa maalauksen tunnelmaa.. ja nyt kun olen keskittynyt akryylitöihin niin sekin tekee töistäni omannäköisiäni :)

Vau! Oikeaan näyttelyyn? Kuulostaa tosi mielenkiintoisilta töiltä. :D

Ksri, tosi hienoja töitä! Varsinkin tykkäsin tuosta sammakosta erityisen paljon! Aivan ihana! :D
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #14 : 07. Huhtikuuta 2012 klo 11:53 »

Ovatko ne näitä nimimerkki KETVin töitä?

Mielenkiintoista. Miten nuo on tehty?

ovat
    Kirjattu