Minun silmääni näyttäisi, että näkemyksesi ilmastonmuutoksen alkusyistä ja meidän mahdollisuuksistamme vaikuttaa asiaan kietoutuvat yhteen. Oletko uskaltanut kysyä itseltäsi, että entäs jos ilmastonmuutos onkin ihan yksiselitteisesti (tai melkein) ihmisen toiminnasta aiheutunut juttu? Olisit voinut toimia vuosia, ehkä jopa vuosikymmeniä asian ehkäisemisen puolesta niin omakohtaisella kuin yhteiskunnallisellakin tasolla, mutta et ole tehnyt mitään, kun olet "päättänyt" sen johtuvan auringosta tai muusta sellaisesta, johon emme voi vaikuttaa emmekä koskaan ole vaikuttaneet.
Omasta mielestäni jo se mahdollisuus, että asia on meistä kiinni, riittää toimimaan ilmastonmuutosta vastaan. Totta kai tähän vaikuttaa sekin, että pidän asiaa melko lailla täysin ihmisen toiminnasta riippuvana asiana. Lisään, ettei jääkausienkaan suhteen olla varmoja, ettei ihmiselämä tai ylipäänsä elämä maapallolla ole niihin vaikuttanut.
Ystäväni, kaikella on väliä. Ihan kaikella.
Totta kai on mahdollista että ihmisen vaikutus asiaan on suuri. Sen vuoksi ekologisuuteen tulee pyrkiä. Mutta en kannata ekologisuutta vain ilmastonmuutoksen pelosta, vaan sen vuoksi että ihmisen tulee pyrkiä harmoniaan luonnon kanssa. Saastuttaminen ei ole hyvä asia, vaikutti se ilmastonmuutokseen tai ei.
Mutta jos ilmastonmuutos olisi kokonaan ihmisen syytä, niin silloin peli on jo menetetty ja tuomiopäivä on käsillä. Koska vaikka me täällä Suomessa ja Euroopassa kuinka paljon tahansa taistelisimme sitä vastaan, niin entäpä sitten vaikka Kiina ja Intia? Niillä ei juuri ole mitään mittavia ympäristönsuojelulakeja ja vaurustavat ihmiset niissä maissa haluavat todella kuluttaa paljon. Mutta muutenkin koko nykyinen järjestelmä on perustavalta laadultaan epäekologinen ja tuhoava. Eikä siinä mitkään pienet teot auta.
Mutta mitä sitten tulisi yhden ihmisen tehdä täällä? Suurin osa niistä päästöistä joiden ajatellaan pahentavan ilmaston tilaa, tulevat teollisuudesta ja energiantuotannosta (n.90%). Ja mitä minä kaupunkilaisena voin sille? En voi elää ilman sähköjä tai käymättä kaupassa. Eikä minulla ole mahdollisuuksia muuttaa maalle, missä voisin olla omavarainen ja siten olla tukematta saastuttamista.
Mutta mikä on toistaiseksi paras tapa vaikuttaa asiaan, on politiikka, kansalaisaktivismi ja kansainvälinen yhteistyö. Me voimme vaikuttaa parhaiten suurena ryhmänä joka asettaa poliitikoille vaatimuksia ja painostaa heitä. Yksin emme ole mitään. Ympäristöasioissa tarvitaan globaalia, rajat ylittävää liikettä mihin on helppo mennä mukaan.
Mutta myönnän itselleni että minä en ole se uljas taistelija joka uhraa elämänsä jollekkin aatteelle. En usko mihinkään niin paljoa että antaisin sille koko elämäni. Joku toinen on se taistelija.