Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Arktinen merijää sulaa kokonaan muutaman vuoden sisällä - 1

HippiBotti

• Vieras

Tänä kesänä arktinen merijää on sulanut ennätysnopeasti, noin yksi kuudesosa jäästä on sulanut vuoden kuluessa. Tämän vuoden muutos on ollut paljon nopeampaa kuin ennustettu, ja asiantuntija-arvion mukaan neljän vuoden päästä kaikki arktinen jää on jo sulanut.

Syynä ennätykselliseen jääpeitteen vähenemiseen pidetään ilmastonmuutosta.Vaikka jääpeitteen tilavuus vaihtelee vuosittain, nyt tapahtunut romahdus jääpeitteen tilassa on hälyttävä.

Lue koko artikkeli
Kirjattu

Brooks

• Hippi
  • Poissa Poissa

Siis nimenomaan arktinen merijää. Ja siten, että suunnilleen vuosien 2015-16 hujakoilla arktiset meret olisivat jäättömiä arktisen kesän (elokuu-syyskuu) aikana. Muun osan vuotta olisi toki vielä jäätä. Mutta nyt ollaan siis tilanteessa, jossa kesä sulattaa sen, minkä talvi jäädyttää.
Kirjattu
The Art Of Brooks

Colourflower

• Vieras
Vs: Arktinen merijää sulaa kokonaan muutaman vuoden sisällä
« Vastaus #2 : 22. Syyskuuta 2012 klo 22:40 »

^ Muistutukseksi: 'intiaanikesä' tarkoittaa nimenomaan lämmintä syysjaksoa. Sellaisista minäkin pidän. Ilmastonmuutoksesta taas en pidä lainkaan.
Kirjattu

Hobelf

• Hipahtava
  • Poissa Poissa

...Ilmastonmuutoksesta taas en pidä lainkaan.

Mikset pidä?
Koita nähdä positiiviset puolet
Ehkä yhteiskuntajärjestys, joka kannattaa puutonta planeettaa viimein kaatuu!
Kirjattu

Colourflower

• Vieras
« Vastaus #4 : 23. Syyskuuta 2012 klo 12:04 »

Mikset pidä?

Siitä yksinkertaisesta syystä, että ilmastonmuutos tietää aivan valtavasti inhimillistä kärsimystä kaikkialla maailmassa sekä tuhoaa biologisen tasapainon, hävittää ekosysteemejä, tappaa lajeja sukupuuttoon ja viime kädessä uhkaa koko nykymuotoista elämää. >:(
Kirjattu

piipero

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa

Niin, ilmastonmuutos on hidas ja tuskainen loppu elämälle maapallolla. Niin mä sen näkisin. Kuitenkin jos ihmiset tasjuaisi ruveta ajattelemaan ja kierrättämään, niin homma menisi paremmin. Tiedä sitä vaikka kuinka kierrätettäisiin ja pidettäisiin huolta luonnosta, niin tulisiko maapallon loppu kumminkin?

Joka tapauksessa en minäkään pidä ilmastonmuutoksesta. Se on vain luonnon epäkunnioituksen ja rahan himon sellainen hidas ilmentymä. Tai siis että noiden asoiden johdosta se on ruvennut ilmenemään. Maapallo hukkuu kohta ihmisiin, tavaraan ja sotkuun.

Toki ilmastonmuutoksen tuomissa inkkarikeissä ja lämpöisissä ilmoissa on omat hyvät puolensa, mutta siihen ne muutamat asiat sitten jääkin. Vielä joskus järvet oli uimakelpoisia, nyt monet on rehevöityneet ja kalat voi huonosti. Ennen oli selkeät vuodeanajat, mutta nyt saa katsella myrskyjen tuhoja ja mustaa talvea. Niin ja tuo merijääkin on sulamassa ja kohta merenpinta nousee. Sitten kun jatketaan vielä samaan malliin niin taudit rupeaa leviämään.

Mutta juu.. ei siitä sen enempää.
Kirjattu
Aina onnellinen, vaikkakin välillä haikean onnellinen

Brooks

• Hippi
  • Poissa Poissa

Tiedä sitä vaikka kuinka kierrätettäisiin ja pidettäisiin huolta luonnosta, niin tulisiko maapallon loppu kumminkin?

Tuleehan se maailmanloppu sieltä vääjäämättä, mutta vasta reilun neljän miljardin vuoden kuluttua. Siihen mennessä homo sapiens on jo kadonnut maan päältä, jos ei muuten, niin muuttumalla uudeksi lajiksi evoluution väistämättömän kehityksen tuloksena.

Toki ilmastonmuutoksen tuomissa inkkarikeissä ja lämpöisissä ilmoissa on omat hyvät puolensa, mutta siihen ne muutamat asiat sitten jääkin.

Ja kun kyse ei aina ole niistä intiaanikesistä. Meidän eliaikanamme ilmastonmuutos ilmenee niin, että ääri-ilmiöt yleistyvät. Yhtä hyvin voi tulla poikkeuksellisen kylmiä kesiä, kuten tänä vuonna.

Nyt on ollut peräkkäin kolme runsaslumista talvea, ja niinpä monet ovatkin tehneet toiveikkaina sen johtopäätöksen, että ilmastonmuutos on liioiteltu, ellei suorastaan täysin keksitty asia, jolla ihmisiä saadaan vähentämään kulutusta ja yksityisautoilua. Mutta ilmasto on eri asia kuin paikallinen sää. Maapallon keskilämpötilan dramaattinen nousu viimeisen reilun sadan vuoden aikana on kiistaton tosiasia.

Niin dramaattista nousu ei kuitenkaan ole, että se saisi ihmiset ihan oikeasti tekemään sellaisia valintoja, jotka voisivat ilmastonmuutosta hillitä. Pysäyttäähän sitä ei enää voi.
Kirjattu
The Art Of Brooks

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
  • Dianthus deltoides

Tässä aiheesta kävi ilmatieteen erikoistutkija puhumassa televiisorissa:
http://yle.fi/uutiset/ilmastotutkija_jos_metaani_vapautuu_ilmakehaan_niin_peli_on_pelattu/6317948

...aika karulta kuulostaa :(. Täysin jäätön kesä, oli se sitten kolmen vuoden tai kolmenkymmenen vuoden kuluttua, ni muutokset on sitä luokkaa, että meillä voi olla elinkelvoton planeetta hyvinkin pian.
Täytyy sanoa, että mä oon ollut asiasta todella huolissani jo aiemminkin, mutta nuo tutkijan hyvin rauhalliset kommentit olivat aika karua kuultavaa :(. Muutokset luonnossa ovat tapahtuneet paljon nopeammin kuin on kukaan voinut kuvitella eikä oikeastaan kukaan tiedä mitä kaikkia muita muutoksia jokainen muutos tuo tulleessaan. Ajallisesti esim ikiroutaan sitoutunut metaani saattaa alkaa vapautua jo 2100-luvulla ja siinä kohtaan kun se tapahtuu niin käypi koko pallo elinkelvottomaksi.

Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa

Tässä aiheesta kävi ilmatieteen erikoistutkija puhumassa televiisorissa:
http://yle.fi/uutiset/ilmastotutkija_jos_metaani_vapautuu_ilmakehaan_niin_peli_on_pelattu/6317948

...aika karulta kuulostaa :(. Täysin jäätön kesä, oli se sitten kolmen vuoden tai kolmenkymmenen vuoden kuluttua, ni muutokset on sitä luokkaa, että meillä voi olla elinkelvoton planeetta hyvinkin pian.
Täytyy sanoa, että mä oon ollut asiasta todella huolissani jo aiemminkin, mutta nuo tutkijan hyvin rauhalliset kommentit olivat aika karua kuultavaa :(. Muutokset luonnossa ovat tapahtuneet paljon nopeammin kuin on kukaan voinut kuvitella eikä oikeastaan kukaan tiedä mitä kaikkia muita muutoksia jokainen muutos tuo tulleessaan. Ajallisesti esim ikiroutaan sitoutunut metaani saattaa alkaa vapautua jo 2100-luvulla ja siinä kohtaan kun se tapahtuu niin käypi koko pallo elinkelvottomaksi.

Turha miettiä noita asioita. Tossa on kyse sen luokan jutuista ettei me yksinkertaisesti voida niille mitään. Vähän sama kuin se että jättiläismäinen meteoriitti iskeytyisi maahaan ja tuhoaisi miltei kaiken elävän. Kauheita mahdollisuuksia minkä vuoksi minä olen joskus menettänyt yöuneni. Mutta onhan ihmiskunnan tuho väistämätön asia ja se, että aina välillä maapallolla tapahtuu lajien joukkosukupuutto, viisi sellaista on tapahtunut ja kuudennen tulee ihmiskunta varmaan kokemaan. Osaksi ihminen saattaa olla itse vastuussa omasta tuhostaan. Mutta joka tapauksessa kuolemme joskus. Ei kannata liikaa miettiä että milloin ja miten se tapahtuu.
Kirjattu
"Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Colourflower

• Vieras
« Vastaus #9 : 04. Lokakuuta 2012 klo 13:57 »

Turha miettiä noita asioita. Tossa on kyse sen luokan jutuista ettei me yksinkertaisesti voida niille mitään.

Päinvastoin. Kaikki avaimet ovat vielä meidän käsissämme. On typerää levittää tässä vaiheessa lannistavaa ja lamaannuttavaa sanomaa varsinkin niiden ihmisten keskuuteen, jotka ovat keskimääräistä valmiimpia toimimaan.

Mutta onhan ihmiskunnan tuho väistämätön asia

Ai miten niin? Onko mukavaa esiintyä tuomiopäivän profeettana? Et ole kyllä siinä asiassa mitenkään yksin ja erityinen. Itse asiassa kyseessä on latteuksien latteus.

Toki nykyisten negatiivisten kehityskulkujen pysäyttäminen vaatii suurta ihmettä, mutta me kykenemme ihmeisiin. Oikea strategia ei ole ainoastaan oman kulutuksen ohjaaminen ekologisempaan suuntaan yksilöllisen valinnan kautta, vaan yhteiskuntajärjestelmän totaalinen muuttaminen. Se saattaa vaatia pakkokeinoja, ja arvaa mitä? Minä seison maailman pelastavien pakkokeinojen takana aivan ehdottomasti.

Anteeksi, Johnnyboy, kun tämä kommenttini on tavallansa niin murskaava.
Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
  • Dianthus deltoides
« Vastaus #10 : 04. Lokakuuta 2012 klo 17:39 »
  • Tykkää (0)

• ^^Sehän tässä onkin surkeinta, että vielä tässä vaiheessa asioilla voitaisiin aika paljonkin   :'(

Konsteja on, paljonkin, mutta vaadittaisiin sekä yksilö- että yhteiskuntatason ponnisteluja eikä siihen näytä olevan ihmisillä vieläkään valmiuksia/riittävästi tahtoa. Mä en tiedä, mikä määrä pitäisi päättäjille ja yksittäisille kansalaisille dataa työntää, että ihmiset havahtuisi :(. Ei käsitä  – jos oikeasti pätevän asiantuntijan "tällä menolla planeettamme on sadan vuoden päästä elinkelvoton" ei tepsi niin öö mikä ihme ihmiset sit herättäisi?! Pelissä on lyhyen tähtäimen taloudelliset hyödyt ja yksilötason epämukavuudet ja vissiin ajatus koko pallon pilaamisesta on liian iso ja abstrakti kun sit taas joku thaikkulandian matkan tekeminen / tekemättäjättäminen on hyvinkin konkreettinen. Esim http://ilmasto.org/vaikuttaminen/mita-sina-voit-tehda -ohjeet lienee useammalla hiukankaan hipahtavalla tuttuja, mut mitenpä ihmeessä saisi tuon kaiken ihan jokaisen ihmisen toimintaa ohjaamaan? Miten hommaa saisi valtioiden tasolla toteutettua?

Kyllä mä ymmärrän Johnnyboyn pessimismiä tässä kohtaa, mutta tosiaan silmien ja korvien sulkeminen ei oo se oikea ratkaisu sekään.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 04. Lokakuuta 2012 klo 18:10 »
  • Tykkää (0)

• Kyllä mä ymmärrän Johnnyboyn pessimismiä tässä kohtaa, mutta tosiaan silmien ja korvien sulkeminen ei oo se oikea ratkaisu sekään.

Ilmastonmuutoksesta puhuttaessa tulisi muistaa että sekin on isoksi osaksi tuntematon ilmiö, minkä mekanismeista eivät parhaimmatkaan tiedemiehet ole yhtä mieltä. Osa saano että syynä ihmiskunnan toimet, osa taas on sitä mieltä että kyseessä on luonnollinen ilmastollinen vaihtelu; sama mekanismi mikä aiheutti esim. jääkaudet. Mitä todennäköisimminhän totuus on jotain tältä väliltä. Mutta mitä olen itse lukenut aiheesta, niin ainakin tässä vaiheessa uskon siihen että ihmisten toimet ovat asiassa vain sivuseikka ja pääosin kyse on luonnollisesta vaihtelusta. Kyse saattaa olla jopa niinkin suuresta asiasta kun Auringon toiminnasta. Suurille luonnonmullistuksille emme vaan voi yhtään mitään. Siinä tilanteessa ei ole väliä sillä kuinka elämme ja mitä teeme. Älkää ymmärtäkö väärin, kannatan täysillä ekologisuutta ja päästöjen vähentämistä sekä luonnonsuojelua. Mutten usko että sillä on suuressa mittakaavassa juurikaan väliä.

Eniten tuhoa ihmiset ovat todennäköisesti saaneet aikaan sillä että ovat kaataneet sademetsiä ja hävittäneet useita eläinlajeja sukupuuttoon. Sille me voimme vielä tehdä jotain. Mutta on todella huolestuttavaa ajatella sitä ketjureaktiota mikä voi seurata vaikka vain yhden hyönteislajin sukupuutosta. Näistä asioista ei paljoa mediassa puhuta vaikka kyseessä on ihmisen kannalta vielä ilmastonmuutosta vaarallisempi asia.

Elämme monessa mielessä veitsen terällä. Mahdollisuuksia erilaisiin ekokatastrofeihin on lukuisia. Järki menee jos niitä miettii jatkuvasti.

Luonnon ja ympäristön voima on miljoona kertaa suurempi kuin ihmisten. Ja jos ihmiset tekevät liikaa haittaa luonnolle, niin luontoo maksaa takaisin ja pyyhkäisee vaikka koko lajin pois maan pinnalta. Sen vuoksi suhtaudun pessimistisesti ihmiskunnan tulevaisuuteen. Ehkä ihmiskunta saa opetukset tuhlaavaisuudestaan. Kosmisessa mittakaavaassa emme ole mitään.
    « Viimeksi muokattu: 04. Lokakuuta 2012 klo 18:20 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #12 : 04. Lokakuuta 2012 klo 23:05 »

Älkää ymmärtäkö väärin, kannatan täysillä ekologisuutta ja päästöjen vähentämistä sekä luonnonsuojelua. Mutten usko että sillä on suuressa mittakaavassa juurikaan väliä.

Minun silmääni näyttäisi, että näkemyksesi ilmastonmuutoksen alkusyistä ja meidän mahdollisuuksistamme vaikuttaa asiaan kietoutuvat yhteen. Oletko uskaltanut kysyä itseltäsi, että entäs jos ilmastonmuutos onkin ihan yksiselitteisesti (tai melkein) ihmisen toiminnasta aiheutunut juttu? Olisit voinut toimia vuosia, ehkä jopa vuosikymmeniä asian ehkäisemisen puolesta niin omakohtaisella kuin yhteiskunnallisellakin tasolla, mutta et ole tehnyt mitään, kun olet "päättänyt" sen johtuvan auringosta tai muusta sellaisesta, johon emme voi vaikuttaa emmekä koskaan ole vaikuttaneet.

Omasta mielestäni jo se mahdollisuus, että asia on meistä kiinni, riittää toimimaan ilmastonmuutosta vastaan. Totta kai tähän vaikuttaa sekin, että pidän asiaa melko lailla täysin ihmisen toiminnasta riippuvana asiana. Lisään, ettei jääkausienkaan suhteen olla varmoja, ettei ihmiselämä tai ylipäänsä elämä maapallolla ole niihin vaikuttanut.

Ystäväni, kaikella on väliä. Ihan kaikella.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 05. Lokakuuta 2012 klo 08:57 »
  • Tykkää (0)

• Minun silmääni näyttäisi, että näkemyksesi ilmastonmuutoksen alkusyistä ja meidän mahdollisuuksistamme vaikuttaa asiaan kietoutuvat yhteen. Oletko uskaltanut kysyä itseltäsi, että entäs jos ilmastonmuutos onkin ihan yksiselitteisesti (tai melkein) ihmisen toiminnasta aiheutunut juttu? Olisit voinut toimia vuosia, ehkä jopa vuosikymmeniä asian ehkäisemisen puolesta niin omakohtaisella kuin yhteiskunnallisellakin tasolla, mutta et ole tehnyt mitään, kun olet "päättänyt" sen johtuvan auringosta tai muusta sellaisesta, johon emme voi vaikuttaa emmekä koskaan ole vaikuttaneet.

Omasta mielestäni jo se mahdollisuus, että asia on meistä kiinni, riittää toimimaan ilmastonmuutosta vastaan. Totta kai tähän vaikuttaa sekin, että pidän asiaa melko lailla täysin ihmisen toiminnasta riippuvana asiana. Lisään, ettei jääkausienkaan suhteen olla varmoja, ettei ihmiselämä tai ylipäänsä elämä maapallolla ole niihin vaikuttanut.

Ystäväni, kaikella on väliä. Ihan kaikella.

Totta kai on mahdollista että ihmisen vaikutus asiaan on suuri. Sen vuoksi ekologisuuteen tulee pyrkiä. Mutta en kannata ekologisuutta vain ilmastonmuutoksen pelosta, vaan sen vuoksi että ihmisen tulee pyrkiä harmoniaan luonnon kanssa. Saastuttaminen ei ole hyvä asia, vaikutti se ilmastonmuutokseen tai ei.

Mutta jos ilmastonmuutos olisi kokonaan ihmisen syytä, niin silloin peli on jo menetetty ja tuomiopäivä on käsillä. Koska vaikka me täällä Suomessa ja Euroopassa kuinka paljon tahansa taistelisimme sitä vastaan, niin entäpä sitten vaikka Kiina ja Intia? Niillä ei juuri ole mitään mittavia ympäristönsuojelulakeja ja vaurustavat ihmiset niissä maissa haluavat todella kuluttaa paljon. Mutta muutenkin koko nykyinen järjestelmä on perustavalta laadultaan epäekologinen ja tuhoava. Eikä siinä mitkään pienet teot auta.

Mutta mitä sitten tulisi yhden ihmisen tehdä täällä? Suurin osa niistä päästöistä joiden ajatellaan pahentavan ilmaston tilaa, tulevat teollisuudesta ja energiantuotannosta (n.90%). Ja mitä minä kaupunkilaisena voin sille? En voi elää ilman sähköjä tai käymättä kaupassa. Eikä minulla ole mahdollisuuksia muuttaa maalle, missä voisin olla omavarainen ja siten olla tukematta saastuttamista.

Mutta mikä on toistaiseksi paras tapa vaikuttaa asiaan, on politiikka, kansalaisaktivismi ja kansainvälinen yhteistyö. Me voimme vaikuttaa parhaiten suurena ryhmänä joka asettaa poliitikoille vaatimuksia ja painostaa heitä. Yksin emme ole mitään. Ympäristöasioissa tarvitaan globaalia, rajat ylittävää liikettä mihin on helppo mennä mukaan.

Mutta myönnän itselleni että minä en ole se uljas taistelija joka uhraa elämänsä jollekkin aatteelle. En usko mihinkään niin paljoa että antaisin sille koko elämäni. Joku toinen on se taistelija.
    « Viimeksi muokattu: 05. Lokakuuta 2012 klo 09:14 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #14 : 05. Lokakuuta 2012 klo 18:34 »

Mutta en kannata ekologisuutta vain ilmastonmuutoksen pelosta, vaan sen vuoksi että ihmisen tulee pyrkiä harmoniaan luonnon kanssa. Saastuttaminen ei ole hyvä asia, vaikutti se ilmastonmuutokseen tai ei.

Tämä on tietysti ihan selvää.

Mutta jos ilmastonmuutos olisi kokonaan ihmisen syytä, niin silloin peli on jo menetetty ja tuomiopäivä on käsillä. Koska vaikka me täällä Suomessa ja Euroopassa kuinka paljon tahansa taistelisimme sitä vastaan, niin entäpä sitten vaikka Kiina ja Intia? Niillä ei juuri ole mitään mittavia ympäristönsuojelulakeja ja vaurustavat ihmiset niissä maissa haluavat todella kuluttaa paljon.

Mutta mitä sitten tulisi yhden ihmisen tehdä täällä? Suurin osa niistä päästöistä joiden ajatellaan pahentavan ilmaston tilaa, tulevat teollisuudesta ja energiantuotannosta (n.90%). Ja mitä minä kaupunkilaisena voin sille? En voi elää ilman sähköjä tai käymättä kaupassa. Eikä minulla ole mahdollisuuksia muuttaa maalle, missä voisin olla omavarainen ja siten olla tukematta saastuttamista.

Olen yrittänyt parhaani ilmaistakseni, että yhtäältä kaikki vaikuttaa kaikkeen – perhosen siivenisku voi kaataa vuoria, yhden ihmisen toiminta pienessä pohjoismaassa voi mullistaa järjestelmän maailmassa – ja toisaalta kattavilla yhteiskunnallisilla/poliittisilla uudelleenlinjauksilla voidaan tehdä ihmeitä.

Mutta myönnän itselleni että minä en ole se uljas taistelija joka uhraa elämänsä jollekkin aatteelle. En usko mihinkään niin paljoa että antaisin sille koko elämäni. Joku toinen on se taistelija.

Minä.
    Kirjattu