Mielestäni rikollisia pitäisi sopeuttaa enemmän yhteiskuntaan. Nykyisestä menosta en tiedä, mutta epäilen että tähän panostetaan liian vähän. Rangaista heitä toki pitää, mutta mielestäni nykyisen mallin mukainen tarkoitus on unohtunut. Linnaan ramppaa jatkuvasti samaa porukkaa, mutta eivät he teoistaan opi, ja suunnan vaihtaminen voi olla vaikeaa jollei heitä auteta. Voin vain kuvitella mitä työnhaku on rikosrekisterillä, kun se jo kouluttautuneille ja puhtaan taustan omaaville tuntuu olevan toisinaan mahdotonta. Niin kuin Konna sanoit, kaikki epäeettiset teot edellyttävät enemmän tai vähemmän harhaista mieltä.
Mikä siis avuksi? En tiedä miten käytännössä rikolliset saataisiin työelämään kiinni jne., mutta tiedän hyvän keinon mitä kannattaisi kokeilla heidän tietoisuuden lisäämisekseen ja vankilakierteen katkaisuun: vipassanakurssit. Intian vankiloissa (ja myös muualla maailmassa) näitä kursseja järjestetään vangeille jatkuvasti, ja niihin osallistuminen on vapaaehtoista. Vipassanakurssille osallistuminen on kaiken lisäksi mahdollista riippumatta siitä mihin uskontokuntaan kuuluu. En ole katsonut tätä videota, mutta uskon tämän avaavan asian ja kertovan kurssin vaikutuksista:
Olen itse jonkin verran harjoittanut mieltäni, ja vipassanakurssille meno tarjosi minulle todella paljon. Voin vain kuvitella mitä kurssi tarjoaa niille, jotka eivät ennen mieltään ole harjoittaneet tähän suuntaan. Olisin valmis tuomaan kurssit Suomen vankiloihin heti.