Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Elämä, yhteiskunta ja ihmiset. - 3

Peace420

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Vs: Elämä, yhteiskunta ja ihmiset.
« Vastaus #30 : 06. Tammikuuta 2014 klo 00:06 »
  • Tykkää (0)

• Johnnyboy92 Ymmärsinkö oikein että pidät ihmistä arvokkaimpana yksilönä? Minä näen tai pyrin näkemään luonnon, eläimet ja ihmiset yhtenä samanarvoisena kokonaisuutena, ehkä sillä on suuri merkitys meidän erimielisyyksiin.
    Kirjattu
    Today is the first day of the rest of your life.

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #31 : 06. Tammikuuta 2014 klo 00:19 »
  • Tykkää (0)

• Johnnyboy92 Ymmärsinkö oikein että pidät ihmistä arvokkaimpana yksilönä? Minä näen tai pyrin näkemään luonnon, eläimet ja ihmiset yhtenä samanarvoisena kokonaisuutena, ehkä sillä on suuri merkitys meidän erimielisyyksiin.

Minulle ihminen on aina jollain tapaa erityinen. Koska ihminen on ainoa olento jonka kanssa voin keskustella, harrastaa seksiä ja perustaa perheen. En vaan mitenkään pysty näkemään ihmistä ja muita eläimiä TÄYSIN samanarvoisina. Totta kai on helppo tehdä mielessään ajatusrakennelma, joka laittaa kaiken elollisen samalle viivalle, mutta käytännössä se on kuitenkin toisin, ainakin omalla kohdallani. Ja luulen että kyseessä on vain kaikille lajeille tyypillinen tapa suosia oman lajinsa edustajia.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

puuhirvi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #32 : 09. Tammikuuta 2014 klo 04:09 »
  • Tykkää (0)

• vapauttakaa ensin omat aivonne. aina ei tarvitse mennä isoveljen perään. ottakaa rennosti ja antakaa asioiden vain mennä. :D itse useampia vuosia taisteltuani systeemiä vastaan ja kärsittyäni useita masennus/itsetuhoisia kausia olen tullut siihen tulokseen että FUCK THE SYSTEM! minä olen, minä mietin, ja minä teen kuten minä parhaimmaksi näen. joskus heikommin joskus kovemmin. ainoa mitä ei saa unohtaa on se että itsellä on aina päätäntävalta. EI EDES VIRKAVALLAN EDESSÄ SAA TÄTÄ UNOHTAA!.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #33 : 09. Tammikuuta 2014 klo 11:22 »
  • Tykkää (0)

• vapauttakaa ensin omat aivonne. aina ei tarvitse mennä isoveljen perään. ottakaa rennosti ja antakaa asioiden vain mennä. :D itse useampia vuosia taisteltuani systeemiä vastaan ja kärsittyäni useita masennus/itsetuhoisia kausia olen tullut siihen tulokseen että FUCK THE SYSTEM! minä olen, minä mietin, ja minä teen kuten minä parhaimmaksi näen. joskus heikommin joskus kovemmin. ainoa mitä ei saa unohtaa on se että itsellä on aina päätäntävalta. EI EDES VIRKAVALLAN EDESSÄ SAA TÄTÄ UNOHTAA!.

:peukku
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

gemma

• Vieras
    « Vastaus #34 : 09. Tammikuuta 2014 klo 19:22 »

Minulle ihminen on aina jollain tapaa erityinen. Koska ihminen on ainoa olento jonka kanssa voin keskustella, harrastaa seksiä ja perustaa perheen. En vaan mitenkään pysty näkemään ihmistä ja muita eläimiä TÄYSIN samanarvoisina. Totta kai on helppo tehdä mielessään ajatusrakennelma, joka laittaa kaiken elollisen samalle viivalle, mutta käytännössä se on kuitenkin toisin, ainakin omalla kohdallani. Ja luulen että kyseessä on vain kaikille lajeille tyypillinen tapa suosia oman lajinsa edustajia.

Ehkä niin, mutta on mahdollista asettaa muut lajit samanarvoiseksi, ilman että itse mitenkään hyötyy niistä. Tuntuu hassulle, että vaikka rotta tai torakka on susta alempiarvoinen, kun et voi harrastaa seksiä sen kanssa! ;)  Ihminen itseasiassa on minusta ahneudessaan moraalisesti alin laji koko systeemissä. Ennenkuin me alettiin hämmentää tätä soppaa, maapallolla ei esim ollu jäteongelmia. Täällä oli tehokas ravinteiden kierrätys; mikään ei menny hukkaan ja mikään ei jääny Jätteeksi. Nyt mihin ihminen koskee, muuttuu jätevuoreksi. En sano paskaksi, koska paskahan maatuu ja ravinteet kiertää.  Jos mä saisin päättää, koko ihmiskunta häviäis poff tältä pallolta, vaikka se tarkottais myös oman taivallukseni loppua.
    Mua huvittaa toisaalta sekin, kun ihmiset "ylentää" omat lemmikkinsä ja sitten jonkun muun eläimen pitää kuolla niiden ruuaksi. Tai oma koira tai kissa saa juosta kesämökkisaaressa vapaana ja tuhota monen linnun ja eläimen pesinnän. Sitten esiinnytään niin eläinrakkaana. Tää nyt kuulostaa vähän Linkolalta.. :) Ja joo mulla on koira, sen hoidan ja pidän loppuun, mutta tuskin enää lemmikkejä otan; luonnoneläimet riittää mulle.
    Mä en oikein tajua omaa lajiani. Kaikki sodat, hyväksikäyttö ja tuhoaminen ja pienemmässä mittakaavassa jopa yksittäiset ihmissuhteet on niin mutkikkaita. Muut eläimet on viestinnässään jotenkin suorempia ja selkeämpiä. Mun suurimmat kärsimykset liittyy nimenomaan omiin lajitovereihini ja omaan hyväuskoisuuteeni. Ehkä mulla on jonkun muun elukan aivot, kun en tajua mitä pelejä lajitoverini pelaavat. Ja millä säännöillä. ;)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #35 : 09. Tammikuuta 2014 klo 20:25 »
  • Tykkää (0)

• Mä en oikein tajua omaa lajiani. Kaikki sodat, hyväksikäyttö ja tuhoaminen ja pienemmässä mittakaavassa jopa yksittäiset ihmissuhteet on niin mutkikkaita. Muut eläimet on viestinnässään jotenkin suorempia ja selkeämpiä. Mun suurimmat kärsimykset liittyy nimenomaan omiin lajitovereihini ja omaan hyväuskoisuuteeni. Ehkä mulla on jonkun muun elukan aivot, kun en tajua mitä pelejä lajitoverini pelaavat. Ja millä säännöillä. ;)

Ihmisen mutkkikkuus on siunaus ja kirous. Se mahdollistaa yhä uusien aseiden keksimisen, mutta myös samaan aikaan kauniin taiteen ja keinot auttaa heikkoja paremmin. Ihminen on ihmeellinen ja hämmästyttävä. En itse tajua miksi me olemme olemassa. Ihminen on niin monimutkainen ettei edes itse ymmärrä itseään tai luomiaan asioita.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #36 : 10. Tammikuuta 2014 klo 01:56 »

edit: "Physiological measures of pain confirm this inference—injured dogs, just like people, experience an elevated heart rate and blood pressure and release stress hormones into their bloodstream. I'm not saying that a dog's pain is exactly like human pain, but dogs—as well as other animals—not only react to noxious stimuli but also consciously experience pain."

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=is-consciousness-universal
    « Viimeksi muokattu: 10. Tammikuuta 2014 klo 16:29 kirjoittanut Ksri »
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #37 : 10. Tammikuuta 2014 klo 10:53 »

Ihmisen mutkkikkuus on siunaus ja kirous. Se mahdollistaa yhä uusien aseiden keksimisen, mutta myös samaan aikaan kauniin taiteen ja keinot auttaa heikkoja paremmin. Ihminen on ihmeellinen ja hämmästyttävä. En itse tajua miksi me olemme olemassa. Ihminen on niin monimutkainen ettei edes itse ymmärrä itseään tai luomiaan asioita.

Joo, totta. Ihminen lajina ja yksilöinä pystyy moneen, myös hyvään ja kauniiseen. Sääli vaan, että rauhanomaiset pyrkimykset on nimenomaan rauhanomaisuuttaan jääneet härskimpien tavoitteiden jalkoihin. Tottakai. Yhteiskuntia on kehitetty pitkälti armottoman markkinatalouden ja omanedun tavoittelun hengessä. Ne, jotka ei oo kyynärpäätaktiikalla kahmineet yhteistä hyvää itselleen, ovat jääneet ilman. Millaista täällä olisikaan, jos resurssit olis jaettu tasaisemmin ja jätetty avaruus- ja sotateknologia syrjään ja keskitytty vaikka lääketieteeseen, järkevien viljelymenetelmien ja tekniikan osa-alueiden kehittämiseen? Ja ois tyydytty vähempään yksilötasollakin. Elinyhteisöissä arvostettaisiin vaikka filosofisia pohdintoja ja käsityötaitoja, taidetta ja kirjallisuutta, eikä kilpailtaisi kellä on isoin talo ja kallein katumaasturi. Arvostusta saisi viisaudella ja kohtuuteen pyrkimisellä, eikä ahneudella ja itsekkyydellä kuten nykyään...
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #38 : 10. Tammikuuta 2014 klo 16:03 »
  • Tykkää (0)

• Yhteiskuntia on kehitetty pitkälti armottoman markkinatalouden ja omanedun tavoittelun hengessä. Ne, jotka ei oo kyynärpäätaktiikalla kahmineet yhteistä hyvää itselleen, ovat jääneet ilman. Millaista täällä olisikaan, jos resurssit olis jaettu tasaisemmin ja jätetty avaruus- ja sotateknologia syrjään ja keskitytty vaikka lääketieteeseen, järkevien viljelymenetelmien ja tekniikan osa-alueiden kehittämiseen? Ja ois tyydytty vähempään yksilötasollakin. Elinyhteisöissä arvostettaisiin vaikka filosofisia pohdintoja ja käsityötaitoja, taidetta ja kirjallisuutta, eikä kilpailtaisi kellä on isoin talo ja kallein katumaasturi. Arvostusta saisi viisaudella ja kohtuuteen pyrkimisellä, eikä ahneudella ja itsekkyydellä kuten nykyään...

Nykyaikainen markkinatalous ei ole kovin vanha keksintö, itse asiassa se vakiinnutti asemansa vasta 1800-luvun lopulla. Ja jo nyt se näyttää merkkejä tuhoutumisesta tai oikeastaan sisäänrakennetusta itsetuhoisuudesta (juuri kuten Marx ennustkikin). Ei tälläinen kapitalistinen järjestys voi jatkua enää kovinkaan kauaa kun maapallon kantokyky tulee vastaan. Lopun aiheuttaa myös se että ihmiset eivät enää pysty elämään systeemin säännöillä, koska se tuhoaisi useimpien terveyden.

On selvää että jokin enemmän inhimillisille arvoille ja kohtuudelle perustuva järjestelmä olisi parempi. Uskon että suurin osa ihmisistä haluaa sitä, mutta ahne eliitti on yhä vallassa ja yrittää estää muutoksen.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #39 : 10. Tammikuuta 2014 klo 16:21 »

Nykyaikainen markkinatalous ei ole kovin vanha keksintö, itse asiassa se vakiinnutti asemansa vasta 1800-luvun lopulla. Ja jo nyt se näyttää merkkejä tuhoutumisesta tai oikeastaan sisäänrakennetusta itsetuhoisuudesta (juuri kuten Marx ennustkikin). Ei tälläinen kapitalistinen järjestys voi jatkua enää kovinkaan kauaa kun maapallon kantokyky tulee vastaan. Lopun aiheuttaa myös se että ihmiset eivät enää pysty elämään systeemin säännöillä, koska se tuhoaisi useimpien terveyden.

On selvää että jokin enemmän inhimillisille arvoille ja kohtuudelle perustuva järjestelmä olisi parempi. Uskon että suurin osa ihmisistä haluaa sitä, mutta ahne eliitti on yhä vallassa ja yrittää estää muutoksen.

Eikö sitten John Lawn kokeilut Ranskassa fiat-rahalla 1700-luvulla ja Adam Smithin teoriat 1600-luvulta ole kapitalistisen systeemin lapsia? Keskiajalla juu, oli vallallaan ennemminkin merkantilismi ja vaihdantatalous kuin kapitalismi.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #40 : 10. Tammikuuta 2014 klo 16:34 »
  • Tykkää (0)

• Eikö sitten John Lawn kokeilut Ranskassa fiat-rahalla 1700-luvulla ja Adam Smithin teoriat 1600-luvulta ole kapitalistisen systeemin lapsia? Keskiajalla juu, oli vallallaan ennemminkin merkantilismi ja vaihdantatalous kuin kapitalismi.

Toki kapitalismi on saanut vaikutteita klassisesta liberalismista, joka synty 1600- ja 1700-luvuilla. Mutta niihin aikoihin ei ollut vielä kapitalistista maailmanjärjestystä, vaan Eurooppa koostui kunigaskunnista, jotka puuttuivat hyvinkin autoritäärisesti kaupantekoon ja hallitsivat sitä. Tai no silloin oli oikeastaan tilanne missä yksityiset ihmiset (kuninkaat, hallitsijasuvut) hallitsivat valtioita ja pääomaa.

1800-luvulla tapahtui Ranskan vallankumouksen jälkimainingeissa sääty-yhteiskuntien romahdus ja laajamittainen siirtyminen parlamentarismiin. Sääty-yhteiskunnat romahtivat ja porvaristo nousi uudeksi yläluokaksi, jonka vaikutus kasvoi suuremmaksi kuin aateliston. Rikkaat porvarit omistivat tehtaita ja muita tuotantolaitoksia ja toimivat kansainvälisesti. Pankkiirisuvut, kuten Rothschildit vakiinnuttivat tuolloin valtansa ja asemansa.
    Kirjattu

melan-collie

• Vieras
    « Vastaus #41 : 31. Tammikuuta 2014 klo 17:49 »

http://www.hs.fi/elama/Teinin+katse+on+kaikkien+vanhempien+tuntema+Paha+Mulkaisu/a1390984363057?ref=hs-hitaat-e-8
    Helsingin sanomissa oli tällainen artikkeli. En jaksanut sitä lukea, mutta ensisilmäyksellä se herätti minussa ajatuksia sen ilmentämästä dikotomiasta aikuisiin ja teineihin. Samankaltainen kuin susien ja kesykoirien välillä, paitsi tätä aikuisten ylläpitämää jännitettä, joka kokoajan väreilee ilmassa ajatuksena; "Älkää viitsikö, vielä teidät alistetaan kilteiksi hauvoiksi."

Tästä kolonisoidun aikuisen näkökulmasta käsin kirjoitetut artikkelit eivät tuo niinkään esiin mitään ajatusta, kuin sen typertyneen näkökulman, josta periksiantaneet salaa ihaillen ja salaa kadehtien kirjoittavat kapinallisisuudesta. Sen tuotteistamattomassa vapaudessa on jotain absoluuttisen kammoksuttavaa ja pelottavaa, mutta samalla kiehtovaa.

Nyt hyväksyntänsä vuoksi itsestään luopunut tuntee ennenaikaista vahingoniloa niistä koettelemuksista, joiden hän odottaa domestikoivan kenet tahansa vielä vapaan. Protokleen vuode ja Tuhkimon kenkä ovat huvipuistolaitteita sen tuskan rinnalla, jota hän on tuntenut ahtautuessaan yhteiskuntaan täysin sopeutetun aikuisen asemaan. Tämä oli hänen initiaationsa typeryyteen, omahyväisyyteen ja itsekeskeiseen epäsolidaarisuuteen. Juurikin kaikkeen siihen, minkä varaan kapitalismi on rakennettu. Siksi hän voi tuntea vahingoniloa nuoren hölmöläisen rinnalla.

Pelottelemalla ja lahjomalla hänet on ajettu tänne vahingoniloon, ja nyt hänestä on tullut yksi niistä paimenista, jotka ylläpitävät sitä hulluutta, jota vastaan ihminen nuoren kapinallisen sisällä nousee.

Älkää väilttäkö aikuiset, "me ymmärrämme teitä".
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #42 : 31. Tammikuuta 2014 klo 23:07 »

Everything Will Be Alright Episode 1 - Dr. Peter Diamandis
    Kirjattu

jättietana

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #43 : 02. Helmikuuta 2014 klo 18:22 »
  • Tykkää (0)

• En oo tosi pitkään aikaan käynyt täällä sivustolla, mutta kyllä kuulkaa tuntuu kotoisalta tulla taas ja lukea teidän kaikkien juttuja. Voi ihanat ihmiset.
    Monesti mulla on ollut tässä maailmassa sellainen olo, että olispa mulla se puhelin, jolla voi E.T:n tapaan soittaa kotiväelle että tulkaa hakemaan. Tuntuu välillä niin kuin olis todella toiselta planeetalta kotoisin, kun kuuntelee ihmisten juttuja ja seuraa niiden tekemisiä. Mutta olen tosi helpottunut havaitessani, että ehkäpä riittää kun käy ajoittain tällä foorumilla. Täällä totisesti on älyllistä elämää.
    Kirjattu