Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Hippiäisten erilaiset joulut? - 1

peikkovauva

• kämminkäinen
  • Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Hippiäisten erilaiset joulut?
« : 12. Marraskuuta 2013 klo 19:01 »
  • Tykkää (0)

• Mietiskeltyäni hetken aattelin laittaa tän tänne:D en oikeen osannu mieltää aihetta varsinaisesti mihinkään kategoriaan täällä....

Millaisia jouluja/kyseiseen ajankohtaan liittyvää tekemistä hippiäisillä on?
    Haluisin ihan mielenkiinnosta tietää.

Ite en oo joulua viimeseen kolmeen vuoteen viettänyt millään tavalla.... Mun mielestä jouluviikko on vaan poikkeuksellisen täynnä pyhäpäiviä verrattuna muihin 51 viikkoon vuodessa. Vois olla kiva saada jonkunlaista uutta sisältöä tohon muuten niin kaupallistettuun ajankohtaan:)
    Kirjattu
    Muista että jokainen meistä on vain ihminen eikä enempää...

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    Vs: Hippiäisten erilaiset joulut?
    « Vastaus #1 : 16. Marraskuuta 2013 klo 02:07 »
  • Tykkää (0)

• Meillä oli viime vuonna avopuolison kanssa joulukalenterit, siis oma kalenteri kummallekin. Molemmissa 24 kpl pieniä pusseja. Minun tehtäväni oli täyttää hänen kalenterinsa ja hänen tehtävänsä täyttää minun. Pusseja avattiin yksi päivässä ihan niin kuin joulukalentereissa yleensäkin. Niistä löytyi erilaisia kivoja pikkujuttuja, enimmäkseen paperilappuja joihin oli kirjoitettu jotain kaunista. Tykkäsin kovasti, varmaan tehdään sama myös tänä vuonna.

Joulupipareita on leivottu monena vuonna, viime vuonna jäi jostain syystä väliin. Jouluna laitetaan vähän tavanomaista hienompaa ruokaa ja saatetaan nauttia sen kanssa hyvää viiniä, mutta lahjanvaihtorumbasta on pääosin luovuttu. Joku pieni personaallinen lahja lähimmille sukulaisille ja ystäville saattaa olla, mutta ei mitään pakkoa tai stressiä niiden suhteen.

Lähetän myös edelleen joka vuosi jonkin verran paperisia joulun tai uuden vuoden kortteja. Muutama lähisukulainen on aina "listalla", mutta muuten vastaanottajat vaihtuvat joka vuosi. Kortit eivät ole kaupasta ostettuja vaan vuoden aikana ottamiani valokuvia, joiden taakse kirjoitan tekstin. Korttien kirjoittamiseen menee aika paljon aikaa, koska niissä lukee muutakin kuin vain "Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta". Lisäksi lähetän myös tervehdyksiä sähköpostitse.

Kokonaisuutena joulun viettoni on rauhoittunut ja muuttunut vähemmän kaupalliseen suuntaan, mutta edelleen taustalla vaikuttaa selvästi lapsena ja nuorena joulun vietosta perheen kanssa saadut opit, tyyliin "joulu on iso juhla, silloin syödään hyvin, tavataan sukulaisia, annetaan lahjoja ja muutenkin muistetaan sukulaisia/ystäviä". Kovin uskonnollinen tilaisuus se ei meillä koskaan ollut.

Tunnen myös ihmisiä jotka eivät vietä joulua, mutta sen sijaan talvipäivänseisauksen juhlaa, joka osuu melkein samaan ajankohtaan.

Arto
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #2 : 05. Joulukuuta 2013 klo 18:47 »
  • Tykkää (0)

• Matkustan vanhempieni luokse ennen joulua. Vien heille lahjan ja olen heidän kanssaan muutaman päivän. Isoäidilleni ja veljelleni lähetän joulukortit.

Kauneimmissa joululauluissa olen myös suunnitellut käyväni, ehkä myös joulukirkossa.

Joulupyhät viettänen tässä kotonani ilman sen kummempia seremonioita. Avaan lahjat, ehkä sytytän kynttilän ja syön suklaata. :P
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

auringonlapsi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 06. Joulukuuta 2013 klo 12:58 »
  • Tykkää (0)

• Meillä on tänävuonna kierrätys joulu ja valmistan paketit itse kierrätys materiaaleista sekä lahjat teen itse, tuunailen vanhaa.tai ostan kirpputorilta tai muualta käytettynä. Myö muiden tekemiä käsitöitä olen ostanut toreilta :) Vältän siid kaikin puolin tavaran ostoa varsinkin uutena. Joulupöydässä itsetehtyä luomu laatuista kasvisruokaa. Lahjoissa säästää niin voi panostaa ruoan laatuun.  Ihanaa joulun odotusta =)
    Kirjattu

amelia

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 07. Joulukuuta 2013 klo 19:40 »
  • Tykkää (1)

• Mina tykkaan joulusta kovasti! En ole mikaan varsinainen perinteinen kristitty, mutta pidan silti Jeesuksesta ja samalla tavoin aion sitten kevaammalla juhlia Buddhaa. Mutta jouluna mina perinteisesti nukun paljon, tallustan koirani kanssa metsassa, katson lastenohjelmia, saunon ja pelaan lautapeleja. Joulu on semmoinen rentoutumisjuhla ja on kivaa kun ihmiset on iloisia. Lahjojen hamstraamisen saisi kylla lopettaa, voitaisiin antaa vaikka villasukat jos jotain haluaa antaa, ei mitaan marketti-kraasaa! Tana joulukuussa olen kattonut Toljanteri-ohjelmaa ja se on ihana! Tanaan Olin koirani kanssa paivalla kavelemassa ja kirjoitin jokaiseen penkkiin lumella Hyvaa Joulua. Toivottavasti joku huomaa ne ja saa hippuisen joulumielta:)
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #5 : 20. Marraskuuta 2016 klo 15:11 »

Toisaalt tykkään joulusta, mutta toisaalta en. Lahjarumba on semmonen mist oon yrittänyt joskus eroon, mutta kun muut haluaa antaa lahjoja, niin jotenkin luonnostaa kiva kans keksiä jotain. Mulle joulu on askartelun aikaa.

Pari viimeistä vuotta ollaan oltu lapsen kans kahestaan kotona aaton ja ehkä joulupäivän ja sitten vasta lähetty kiertämään sukulaisia. Mummola kun on aika perinteinen kinkku&kristillisyys -perhe, niin olis helpompi mennä siinä perinnerumban jälkimainingeissa. Meillä ei siis tiietä juuri joulupukista sun muista vielä mitään ja mun olis aika helppo jättää joulua vähän pienemmälle merkitykselle meidän pikku perheen sisällä. Joulu on niin kovin iso juttu sitten muualla, joten en tiedä sitten olenko lopulta turhan tylsä tyyppi joka "kieltää" lapseltaan perinteisen joulun.
    Kirjattu