Itse asiassa puhuin kommunismista modernina liikkeenä. Toki erilaisia esi- ja varhaiskommunistisia liikkeitä oli ennen Venäjän vallankumoustakin, ja joskus Spartacus tai jopa Jeesus on nähty "ensimmäisinä kommunisteina" - mikä sentään on liioittelua -, mutta Venäjän bolshevismi teki kommunismista merkittävän poliittisen ja yhteiskunnallisen liikkeen.
Toki kommunismin puolustelijat voivat sanoa, etteivät Neuvostoliiton, Kiinan, Kuuban, Vietnamin tai Pohjois-Korean kommunismi ole "oikeaa" kommunismia. Mutta tosiasia on, että merkittävänä yhteiskuntakokeiluna kommunismi on kyetty toteuttamaan vain pakolla ja väkivallalla. Oli aatteen sisältö mikä tahansa, kommunismia ei ole missään kyetty toteuttamaan laajassa mittakaavassa vapaaehtoisesti.
Emma Goldman oli anarkisti ja Karl Kautsky johtava sosiaalidemokraattinen teoreetikko. Kautskylaisuus oli johtava sosialistinen suuntaus niin Saksan kuin Suomenkin työväenliikkeessä ennen 1920-lukua. Ennen Venäjän vallankumouksen synnyttämää hajaannusta Euroopan poliittiset työväenpuolueet olivat sosiaalidemokraattisia tai yksinkertaisemmin sosialistisia. Jopa Venäjällä puolue oli virallisesti sosiaalidemokraattinen puolue, joka jakautui kahteen suuntaukseen (bolshevikit ja menshevikit.)
Varsinkin nyt, kun kommunististen kokeilujen lopputulos tiedetään, on äärimmäisen epätodennäköistä, että se enää missään nousisi todella merkittäväksi yhteiskunnalliseksi tekijäksi. Modernin kommunismin suurin heikkous oli nähdäkseni sama kuin natsismillakin: rousseaulainen ajatus siitä, että joku tai jotkut luulevat tietävänsä, miten muiden tulisi elää, ja jos nuo muut eivät itse ymmärrä omaa etuaan, heidät on pakotettava siihen. Nämä yritykset luoda "uusi ihminen" aiheuttivat mittaamattomia kärsimyksiä viime vuosisadalla.
Länsimaisen demokratian suuri lahja on se, että sen puitteissa tunnustetaan jokaiselle oikeus elää haluamallaan tavalla. Esimerkiksi työläiset voisivat aivan hyvin perustaa yrityksiä, jotka he itse omistaisivat ja joissa he voisivat päättää, mitä valmistamillaan tuotteilla tekevät (esimerkiksi osuuskunnat). Toisaalta ihminen voi halutessaan olla palkkatyöläisenä (kuten suurin osa ihmisistä ilmeisen tyytyväisinä haluaa) tai ryhtyä yrittäjäksi. Länsimainen demokratia myöntää, että ihmiset ovat ajattelutavaltaan, tavoitteiltaan ja kyvyiltään erilaisia, kun taas kommunistisissa maissa kansan suuri enemmistö pakottettiin köyhyyteen (lukuun ottamatta erioikeuksia nauttivaa puolue-eliittiä.)
Työläisten itse omistamissa yrityksissä törmätään samaan ongelmaan kuin usein esimerkiksi kommuuneissa: ennen pitkää jäsenistö alkaa olla eri mieltä siitä, mihin suuntaan hanketta olisi vietävä. Totta kai asioista voitaisiin äänestää, mutta epäilemättä ainakin osa päätöksiin tyytymättömistä lähtisi omille teilleen ja mahdollisesti perustaisi oman yrityksen.