Ei mun mielestä tupakointi ole mikään hippeyden edellytys.
En minäkään, enhän minä polta. Mutta siitä ei tietenkään ole kysymys.
Ja jos ei halua hengitellä tupakansavua en mä koe sitä suvaitsemattomuudeksi.
Tunnemme sanonnan: "Kaikki on suhteellista." Elämme yhteiskunnassa, jossa näemme jatkuvasti äärimmäistä suvaitsemattomuutta: yksi haluaa viskata pakolaiset takaisin kotimaahansa, toinen potkia seksuaalivähemmistön edustajan pois työtoimestaan jne. Niihin verrattuna ei varmaan tule mieleen pitää edes toisten tupakoinnin vastustamista suvaitsemattomuutena, saati sitä ettei itse halua tupakansavua hengittää.
"Tupakoinnin loputtava Suomessa" -uutisen sisältö oli kuitenkin se, että tähtäimessä on tupakoinnin kitkeminen koko maasta. Tätä perustellaan tietenkin "kansanterveydellä" ja pohjimmiltaan "kansantaloudella". Kun on "pakko" tehdä säästöjä, uskotaan, että tupakointi aiheuttaa jatkuvasti julkiselle taloudelle tarpeettomia lisäkuluja ja valtio voi säästää poistamalla niiden aiheuttajan. Pointtini: 1) Tämä ei minusta riitä syyksi kieltää ihmisiltä jokin, mitä he näin "vapauden" aikana kuitenkin omavalintaisesti tekevät. [Nyt ei auta väittää, että ihmiset tupakoivat ainoastaan riippuvuuttaan. Itse en tunne
yhtään tupakoitsijaa, joka polttaisi (vain) sen tähden.] Samasta syystä täytyisi siis kitkeä Suomesta myös moottoriajoneuvot, aseet, koirat ja ampiaiset, sillä nekin kaikki tulevat kansanterveydelle kalliiksi. 2) Jos ihmiset eivät enää saisi tupakoida, he etsisivät elämäänsä paineiden purkamiseksi jonkin muun henkireiän, joka voisi tulla yhtä lailla kalliiksi ja hankalaksi, tai sitten he eivät saisi paineitaan puretuksi mitenkään ja yllättäen työuupumus ja muut mielenterveysongelmat kääntyisivät uuteen kasvupyrähdykseen. On ymmärrettävä, että tupakoinnilla on moninaisia psyykkisiä ja sosiaalisia ulottuvuuksia, joita talouslaskelmat eivät näe eivätkä ymmärrä. (Ja mitä tupakoinnin yleisesti hyväksyttyihin terveyshaittoihin tulee, kuka muistaisi sitä hiljaista vähemmistöä – tai peräti enemmistöä, ken tietää – jolle siitä
ei koidu ainakaan hoitoa vaativia terveydellisiä harmeja?)
Niin muuten, itse seurustelen säännöllisesti polttavan kanssa ja siedän hänen tupakointiaan oikein erinomaisesti.