Lucid dreaming eli selkounennäkö kuin myös astraaliprojektio tapahtuvat luonnollisesti monille ihmisille, varsinkin lapsille. Itse muistan olleeni ehkä muutamassa selkounessa, ennen kuin edes tiesin aiheesta mitään. Monille ihmisille ne eivät tapahtu lainkaan luonnollisesti, kuten minulle! Mielestäni ei niinkään ole kyse henkisestä tasosta, kuin päämäärätietoisesta ja sitkeästä harjoittelusta.
Olen samaa mieltä siitä, että opettajan ohjauksella ja varsinkin muiden oppilaiden ryhmässä on paljon helpompi tehdä harjoituksia ja edetä niissä. Olin joitakin vuosia yhdessä ryhmässä, ja nyt kun en ole, juuri mitään ei tapahdu. Yritän löytää omaa motivaatiota ja voimaa harjoittaa silti.
Minusta on aivan ihania ja jännittäviä tuollaiset unet mitä kuvailit, että katsoo unessa kaunista maisemaa. Ja näkee ja tuntee sen selvästi, on oikeasti jossain paikassa toisessa ulottuvuudessa. Kommunikoitko ufosta tulleiden naisten kanssa? Millaisia he olivat?
Ryhmässä opetettiin, että päiväsaikainen tietoisuuden taso on suoraan verrannollinen unissa olevaan tietoisuuden tasoon, eli mitä enemmän harjoittaa minfulnessia ja meditaatiota yms., sitä selkeämmiksi unet muuttuvat. Kokemukseni mukaan tuo on totta. Varsinkin tietoisuuden taso juuri ennen nukahtamista vaikuttaa unien laatuun ja sisältöön paljon. Tämä yhteys näkyi selkeämmin yhdessä vaiheessa, kun heräsin aamuisin muutamia tunteja ennen kun piti nousta, tein meditaatioharjoituksen ja nukahdin uudelleen. Silloin näin kaikenlaisia selkeitä unia ja joskus selkounia.