Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Haluaisiko joku opettaa mua meditoimaan? PKS - 1

Metsäkeiju

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Haluaisiko joku opettaa mua meditoimaan? PKS
« : 12. Kesäkuuta 2015 klo 14:11 »
  • Tykkää (3)

• Tulipa vaan mieleen että voisi olla kiva kokeilla, mutta tyhjästä on turha nyhjäistä, kun ei ole pienintäkään hajua, että mitä häh. Voi olla että innostun, voi olla että en, mutta olen valmis kokeilemaan. :)
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Haluaisiko joku opettaa mua meditoimaan? PKS
    « Vastaus #1 : 12. Kesäkuuta 2015 klo 16:22 »
  • Tykkää (0)

• Miksi haluat oppia meditoimaan?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 12. Kesäkuuta 2015 klo 16:33 »
  • Tykkää (0)

• Mitä enemmän itse harjoitan meditaatiota, sitä selvemmin ymmärrän sen että kyseessä on taito jota ei voi oikein opettaa. Monesti jos meditointia yrittää jollekulle opettaa, niin tulee siitä pelkkä tekniikkalaji, jossa oppilas keskittyy vain erinäisiin hengitystekniikoihin ja istuma-asentoihin. Kyllähän toki niinkin voi tehdä, eikä siinä ole itsessään mitään pahaa, mutta omasta mielestäni silloin menee jutun "ydin" ohi.

Itselle (ja puhun nyt tosiaan vain omasta kokemuksestani!) meditointi on oman mielen tutkimista ja tarkkailua. On oikeastaan ihan sama miten teen sen. Voin istua lootus-asennossa ja lausua mantroja tai sitten vaikka vain maata lattialla. Ainoa millä oikeasti on väliä, on mieli. Mutta loppujen lopuksi meditaatiota on todella vaikea selittää ja se ydin on kielen tuolla puolen eikä sitä voida ilmaista. Näin siis itse ajattelen.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 12. Kesäkuuta 2015 klo 16:43 »
  • Tykkää (2)

• Tulipa vaan mieleen että voisi olla kiva kokeilla, mutta tyhjästä on turha nyhjäistä, kun ei ole pienintäkään hajua, että mitä häh. Voi olla että innostun, voi olla että en, mutta olen valmis kokeilemaan. :)

Pk-seudulta löytyy paljon ryhmiä, joihin voi mennä tutustumaan. Tämä voisi olla hyvä paikka mennä tutustumaan ja tavata samalla muita aiheesta kiinnostuneita. Laita yksityisviesti, jos haluat oman suositukseni ryhmästä, johon olen itse tykästynyt. Jos toisaalta haluat jonkun opettavan meditaatiota, voin vaikka itse opettaa hieman mistä on kyse. Kuitenkin meditaatiotraditioita on niin monenlaisia, että omani edustaa tietty vain sitä traditiota jonka olen itse kokenut mielekkääksi. Mutta mielenkiintoista olisi myös kuulla, miksi olet kiinnostunut :)?

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #4 : 12. Kesäkuuta 2015 klo 17:12 »
  • Tykkää (0)

• Kirjallisuutta (luettu ja hyväksi todettu):
    Barry Long: Meditaatio: Kymmenen askelta hiljaisuuteen
    Osho: Meditaatio on...

Netistä löytyy varmasti paljon (ja erilaisia) ojeita, esim. Googlella, YouTubesta... Tässä yksi hyvä artikkeli: https://tiinatuominen.wordpress.com/2013/03/22/meditation-abc/

Voi nuo ryhmätkin olla ihan hyviä, mutta mielestäni niiden meininkiin ei kannata uppoutua / jumiutua liikaa. Olet oma mestarisi.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #5 : 12. Kesäkuuta 2015 klo 17:20 »
  • Tykkää (0)

• Oman meditaationi "ydin" perustuu kirjan 'Valvetilasi on unta' opetuksiin (kirj. Sri Nisargadatta Maharaj). Mutta se on enemmänkin valaistumista opettava kirja kuin meditaatio-opas. Lyhyesti kerrottuna, tekniikassa keskitytään olen-tuntoon eli omaan minä olen -olemukseen. Pidän sitä hyvänä tekniikkana, koska se osoittaa suoraan omaan sisäiseen itseen, ts. "todelliseen itseen", joka valaistuessa tulisi oivaltaa. (Tämä nyt ei ollut ehkä niin Metsäkeijulle, mutta ketjua lukevat muutkin)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #6 : 13. Kesäkuuta 2015 klo 12:50 »
  • Tykkää (0)

• Metsäkeiju, jos haluat vain kokeilla meditaatiota, niin netistä löytyy ihan ohjattuja meditaatioitakin. Esim. YouTubesta hakusanalla 'guided meditation' tai 'meditation joyrney'. Ohjatuissa meditaatioissa tosin yleensä tehdään mielikuvatekniikoita (esim. visualisaatioita), kun taas "tavallisessa" meditaatiossa esim. tarkkaillaan hengitystä tai "vain ollaan".
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hobelf

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 14. Kesäkuuta 2015 klo 05:21 »
  • Tykkää (0)

• Kirjallisuus, ryhmät &opastus ovat kaikki mukavia tapoja tutustua meditaatioon.

Metsäkeiju voin tutustuttaa tekniikoihin, joita tunnen &voimme keskustella aiheesta, vaikka loppuviikosta, kun reissuiltani kotiin palaan.

Meditoimaan kuitenkin oppii vain meditoimalla.
    Kirjattu

Metsäkeiju

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 14. Kesäkuuta 2015 klo 23:18 »
  • Tykkää (0)

• Itsetunnon parantamista, mielenrauhaa, huonojen uuteisten pois sulkemista...?

Emt. jotai nettijuttui vois kattoo. Tai niitä hengitystekniikoita ja asentoja.
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 15. Kesäkuuta 2015 klo 07:17 »
  • Tykkää (1)

• Tässä muutama ohjattu meditaatio/mielikuvamatka, jotka olen tehnyt ilmaiseen käyttöön:
    https://www.soundcloud.com/meditaatio

Ehkä suosittelisin aloittamaan tällä: https://m.soundcloud.com/meditaatio/chakra
    Kirjattu

Metsäkeiju

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 15. Kesäkuuta 2015 klo 11:01 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos vielä vastauksista kaikille! :)
    Kirjattu