Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Itsekkyys? - 2

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Itsekkyys?
« Vastaus #15 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:09 »
  • Tykkää (0)

• Nää valaistumisjutut alkaa vaikuttaa musta, anteeksi hieman raaka kielenkäyttöni, jotenkin ohuilta. Valaistumisen tarkoitus (jos voidaan sanoa että sellainen on) on jokin irtipääsy egon vallasta, mutta kuitenkaan se ego ei katoa kokonaan? No jos se on noin, niin mistä tietää ettei koko valaistuminen ole vain yksi egon keksimä juttu?

Joskus hengelliset, oletetusti valaistuneet opettajat vaikuttavat kyllä olevan hyvinkin kiinni egoissaan. Se, että joku voi kertoa viisaita juttuja, ei tee hänestä jotenkin valaistunutta. Kuka tahansa voi puhua ja kuulostaa hyvinkin viisaalta. Täytyy osata vain oikeanlaista retoriikkaa ja sanastoa. Ja monesti valaistuneet ja hengelliset opettajat ovat olleet yksityiselämissään käytökseltään hyvinkin egoistisia ja halujensa vietävissä. Alan Watts oli alkoholisti joka ei voinut lopettaa ryyppäämistä ja kuoli siihen. Osho (Rajneesh) tykkäsi keräillä taas loistoautoja ja muutenkin hankki aikamoisen maallisen omaisuuden. Ei tuollaista käytöstä olettaisi ihmiseltä jonka toimintaa egon halut eivät määritä...

Mielestäni näissä länsimaistuneissa new age-käsityksissä ei mennä tarpeeksi pitkälle. Jos se kaiken huipentuma on vain jokin osittainen egon poistuminen, joka tuo jonkin osittaisen mielenrauhan, niin eipä vaikuta nyt ihmeelliseltä. Samanlaisen vaikutuksen voi tehdä elämäänsä monella muullakin tapaa. Useat saavuttavat saman vaikutuksen vain terveellisellä ruokavaliolla, säännöllisellä urheilulla ja hyvillä yöunilla.

Sen sijaan todellinen (jos sellaista edes on) egonsa kuolettanut ja sen vaatimuksista irtaantunut ihminen on juuri askeettinen munkki joka ei välitä lainkaan haluistaan tai maallisuudesta. Vasta kun joku todella pystyy elämään vailla kaikkia mukavuuksia ja nautintoja, on hän omasta mielestäni jollain merkittävällä tavalla kehittynyt ja päässyt irti egon vaatimuksista. Mielestäni pelkkä ajoittainen mukavuudenhaluinen hengellisyys ei ole samalla tasolla kuin se.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #16 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:18 »
  • Tykkää (1)

• Tarkoitus olisi, että ego ei käskytä meitä vaan se on meidän itsemme (self) hallussa. Itse uskon, että Osho ja Alan Watts eivät olleet egottomia toisinkuin vaikkapa Mooji tai Tolle, Thich Nhat Hanh jne. Valaistuneidenkin ihmisten taso vaihtelee. Kyllä sen huomaa yleensä, että millä asialla tyyppi on. Itse olen oppinut huomaamaan, että harhaileva mieli ei ole kovin mukava kumppani. Aina pyrkii kehittelemään jotain uusia skenaarioita, pelkoja tai stressaamisen aiheita. Pidemmän päälle hyvin väsyttävää ja turhauttavaa. Luulen, että ei ole ihan helppoa löytää sitä täydellistä tyyneyttä ja mielenrauhaa, mutta se ei silti tarkoita sitä, että olisi mahdotonta.

Do not conform to the pattern of this world, but be transformed by the renewing of your mind.
    Then you will be able to test and approve what God's will is--his good, pleasing and perfect will."

Kirjattu

elämännälkäinen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:31 »
  • Tykkää (0)

• Mä en osaa keskustella hienoilla sanoilla enkä ymmärrä näistä valaistumis jutuista tuon taivaallista. Terve itsekkyys on hyvästä, pidät itsestäsi huolta, kukaan muu sitä ei tee. Olet itsesi paras ystävä ja haluat että parhaalla ystävälläsi on asiat hyvin. Toisten asettaminen itsensä ja omien tarpeidensa edelle aina saa oman itsen katoamaan. Ei mulla muuta.
    Kirjattu
    Kun tietää mikä on tarpeeksi, on rikas

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #18 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:38 »
  • Tykkää (0)

• Tarkoitus olisi, että ego ei käskytä meitä vaan se on meidän itsemme (self) hallussa. Itse uskon, että Osho ja Alan Watts eivät olleet egottomia toisinkuin vaikkapa Mooji tai Tolle, Thich Nhat Hanh jne. Valaistuneidenkin ihmisten taso vaihtelee. Kyllä sen huomaa yleensä, että millä asialla tyyppi on. Itse olen oppinut huomaamaan, että harhaileva mieli ei ole kovin mukava kumppani. Aina pyrkii kehittelemään jotain uusia skenaarioita, pelkoja tai stressaamisen aiheita. Pidemmän päälle hyvin väsyttävää ja turhauttavaa. Luulen, että ei ole ihan helppoa löytää sitä täydellistä tyyneyttä ja mielenrauhaa, mutta se ei silti tarkoita sitä, että olisi mahdotonta.

Do not conform to the pattern of this world, but be transformed by the renewing of your mind.
    Then you will be able to test and approve what God's will is--his good, pleasing and perfect will."

Miten valaistuneiden ihmisten taso vaihtelee? Eikö valaistuminen olekaan absoluuttinen asia, vaan ainoastaan persoonallisuuden, yksilökohtaisesti vaihteleva piirre? No siinä tapauksessa sitä ei voi erottaa egosta mitenkään varmasti. Menee hyvin epämääräiseksi enkä tajua miten mihinkään sellaiseen voi luottaa. Itselle tulee sellainen vaikutelma tästä että valaistuminen on vain jokin satunnainen, tavallisesta poikkeava mielentila, eikä mikään tajuntaa pysyvästi muuttava asia.

Mistä voi sitten päätellä sen että joku ihminen on valaistuneempi kuin joku toinen? Onko olemassa jokin mittari? Ja se jos joku ihminen ei julkisuudessa näytä egoistisia piirteitä, ei tarkoita etteikö hänellä olisi niitä. Ihmiset ovat monesti ihmeen taitavia piilottamaan todellisen minänsä ja vetämään rooleja. Enkä nyt puhu vain jostain guruista.

Tyyneyteen ja mielenrauhaan ei tosin tarvitse mitään hengellisyyttä. Tunnen hengellisiä ja ei-hengellisiä ihmisiä ja mielestäni heidän välillään ei ole eroja mielenrauhan ja tyyneyden suhteen. Ero on ehkä siinä että hengelliset ihmiset tykkäävät useammin puhua omasta mielenrauhastaan ja siitä kuinka ovat sen joillakin opeilla saavuttaneet. Monet muut ihmiset ovat ihan yhtä rauhallisia, mutta eivät sitä mainitse koska se olotila on heille niin tyypillinen, ihan ilman mitään hengellisyyttäkin. Eikä heillä ole tarvetta todistella asiaa.
    « Viimeksi muokattu: 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:40 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #19 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:47 »
  • Tykkää (1)

• En puutu Johnnyboyn kirjoitukseen enempää, mutta ...

Jos se kaiken huipentuma

Valaistuminen ei ole kaiken huipentuma. Mistä tällaista keksit?

Valaistuminen on eräänlainen transformaatiotapahtuma. Vanhan loppu ja uuden alku. (Jotkut käyttävät vertauksena toukkaa, josta tulee perhonen).

Elämä ihmisenä jatkuu valaistumisen jälkeenkin, osittain samanlaisena, mutta persektiivi on muuttunut. Muuttunut perspektiivi mahdollistaa myös asioiden muuttumisen, ei kaikkien, mutta monien.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #20 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:48 »
  • Tykkää (0)

• Miten valaistuneiden ihmisten taso vaihtelee? Eikö valaistuminen olekaan absoluuttinen asia, vaan ainoastaan persoonallisuuden, yksilökohtaisesti vaihteleva piirre? No siinä tapauksessa sitä ei voi erottaa egosta mitenkään varmasti. Menee hyvin epämääräiseksi enkä tajua miten mihinkään sellaiseen voi luottaa. Itselle tulee sellainen vaikutelma tästä että valaistuminen on vain jokin satunnainen, tavallisesta poikkeava mielentila, eikä mikään tajuntaa pysyvästi muuttava asia.

Mistä voi sitten päätellä sen että joku ihminen on valaistuneempi kuin joku toinen? Onko olemassa jokin mittari? Ja se jos joku ihminen ei julkisuudessa näytä egoistisia piirteitä, ei tarkoita etteikö hänellä olisi niitä. Ihmiset ovat monesti ihmeen taitavia piilottamaan todellisen minänsä ja vetämään rooleja. Enkä nyt puhu vain jostain guruista.

Tyyneyteen ja mielenrauhaan ei tosin tarvitse mitään hengellisyyttä. Tunnen hengellisiä ja ei-hengellisiä ihmisiä ja mielestäni heidän välillään ei ole eroja mielenrauhan ja tyyneyden suhteen. Ero on ehkä siinä että hengelliset ihmiset tykkäävät useammin puhua omasta mielenrauhastaan ja siitä kuinka ovat sen joillakin opeilla saavuttaneet. Monet muut ihmiset ovat ihan yhtä rauhallisia, mutta eivät sitä mainitse koska se olotila on heille niin tyypillinen, ihan ilman mitään hengellisyyttäkin. Eikä heillä ole tarvetta todistella asiaa.

Jos haluat näihin kysymyksiin vastauksia, niin foorumia parempi lähde olisi esim. aiheesta kertova kirjallisuus tai opetuspuheet. En tiedä voiko henkisille opettajille lähettää henkilökohtaisia kysymyksiä, mutta saattaa sellaisiakin mahdollisuuksia olla (sähköposti, FB...).
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 16:51 »
  • Tykkää (1)

• En puutu Johnnyboyn kirjoitukseen enempää, mutta ...

Valaistuminen ei ole kaiken huipentuma. Mistä tällaista keksit?

Valaistuminen on eräänlainen transformaatiotapahtuma. Vanhan loppu ja uuden alku. (Jotkut käyttävät vertauksena toukkaa, josta tulee perhonen).

Elämä ihmisenä jatkuu valaistumisen jälkeenkin, osittain samanlaisena, mutta persektiivi on muuttunut. Muuttunut perspektiivi mahdollistaa myös asioiden muuttumisen, ei kaikkien, mutta monien.

Taas kerran vain lisää epämääräisyyksiä. En saa noista jutuista oikein saa mitään konkreettista irti. Jotkin asiat ehkä muuttuvat, jotkin eivät. Mutta elämähän on muutenkin jatkuvaa muutosta, hyvässä tai huonossa mielessä.

Itse olen elämässäni muuttunut ja kehittynyt ihmisenä hyvinkin paljon, mutta aina ilman hengellisyyttä. En ole koskaan kokenut mitään valaistumiskokemusta, en ainakaan tiedä kokeneeni. Tosin usein ne ovat aiheutuneet täysin maallisista syistä. Luulen vähän että omalla kohdallani se onkin kaikki. Miksi mitään muuta täytyisi olla?

Ja olen lukenut kyllä hengellisistä asioista ja tutustunut muutenkin aiheeseen hyvin laajalti viime vuosien aikana. Mutta loppujen lopuksi huomaan aina pohtivani samoja asioita kuin nyt. Aina, kaikesta meditoinnista ja opeista huolimatta, tunnen itseni minuksi ja egokseni. Mikään ei muutu, mitään egon katoamista ei tapahdu eikä valaistumista näy.
    « Viimeksi muokattu: 26. Heinäkuuta 2015 klo 17:00 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 17:07 »
  • Tykkää (0)

• Oon varmaan liian maallinen ja epähenkinen edes ymmärtääkseni valaistumisen merkitystä... Vaikka sitä kuinka yritettäisiin selittää. :/

Itse olen huomannut kätevämmäksi (ja ymmärrettävämmäksi) tavaksi hallita itsekkyyttään on tunnistaa oman itsekkyytensä eri asioissa. Sen voi myös tunnistaa muiden ihmisten toiminnassa, ja ajatella "itse en ainakaan tee noin". Tärkeää on myös huomata mitä harmia itsekkäästä käytöksestään seuraa. Pääasiassa riitoja ihmisten kanssa.

Mielestäni näissä länsimaistuneissa new age-käsityksissä ei mennä tarpeeksi pitkälle. Jos se kaiken huipentuma on vain jokin osittainen egon poistuminen, joka tuo jonkin osittaisen mielenrauhan, niin eipä vaikuta nyt ihmeelliseltä. Samanlaisen vaikutuksen voi tehdä elämäänsä monella muullakin tapaa. Useat saavuttavat saman vaikutuksen vain terveellisellä ruokavaliolla, säännöllisellä urheilulla ja hyvillä yöunilla.

Mä saan elämälleni mielenrauhan ja tarkotuksen taiteen kautta. Olen kuin omassa pikku nirvanassani kun maalaan. :)
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #23 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 21:57 »
  • Tykkää (1)

• Taas kerran vain lisää epämääräisyyksiä. En saa noista jutuista oikein saa mitään konkreettista irti.

Jos et ole kokenut samaa, niin et ehkä sen takia ymmärrä. (Sanat on muutenkin sellaista ihme koodikieltä, jota meistä suurin osa kuitenkin ymmärtää, mutta kukin omalla tavallaan. Kurre kirjoittikin jo tästä.)

Lainaus
    Ja olen lukenut kyllä hengellisistä asioista ja tutustunut muutenkin aiheeseen hyvin laajalti viime vuosien aikana. Mutta loppujen lopuksi huomaan aina pohtivani samoja asioita kuin nyt. Aina, kaikesta meditoinnista ja opeista huolimatta, tunnen itseni minuksi ja egokseni. Mikään ei muutu, mitään egon katoamista ei tapahdu eikä valaistumista näy.

Jos sinä et ole saanut tuloksia, niin se ei tarkoita etteikö joku muu voisi saada.

Ehkäpä epäilevä asenteesi estää sinua pääsemästä korkeammille tietoisuuden tasolle. Tietenkin asioita pitää välillä kyseenalaistaa ja epäillä, mutta kohtuus siinäkin.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 26. Heinäkuuta 2015 klo 23:20 »
  • Tykkää (1)

• Ehkäpä epäilevä asenteesi estää sinua pääsemästä korkeammille tietoisuuden tasolle. Tietenkin asioita pitää välillä kyseenalaistaa ja epäillä, mutta kohtuus siinäkin.

Omasta mielestäni kaikki pitää kyseenalaistaa. Nekin asiat jotka tuntuvat itsestä mukavilta. Pelkkä usko on minulle älyn ja ajattelun kuolemaa. Siinä vaiheessa kun alkaa uskoa jotain epäilemättä, ei enää käytä järkeään ja sitten voi uskoa mihin tahansa. Tämä on läpi historian mahdollistanut ihmisten psyykkisen orjuuttamisen uskontojen avulla. Kun ihminen vaan uskoo, eikä epäile, voi häntä uskonnollinen auktoriteetti ohjailla haluamallaan tavalla.
    « Viimeksi muokattu: 26. Heinäkuuta 2015 klo 23:22 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 27. Heinäkuuta 2015 klo 12:13 »
  • Tykkää (2)

• Kyseenalaistaminen on tärkeää ja olen sitä tehnyt itse läpi elämäni, mutta olen myös oppinut sen, että jossain vaiheessa pitää luottaa intuitioon ja ottaa hyppy tuntemattomaan, siinä on uskossa kyse. En silti usko sokeasti mihinkään. Logiikka riittää vaan tiettyyn pisteeseen, mutta on olemassa sitäkin korkeampaa älyä ja viisautta. Ihmismieli jää siinä kakkoseksi.
    « Viimeksi muokattu: 27. Heinäkuuta 2015 klo 12:15 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #26 : 27. Heinäkuuta 2015 klo 15:30 »

Kyseenalaistaminen on älyllisesti rehellisempää kuin sokea usko, ja johtaa todennäköisemmin asioiden todelliseen ymmärtämiseen. Tarinan mukaan Buddhakin arvosti erästä oppilastaan, Sariputtaa, mm. siksi, että tämä ei suostunut uskomaan jotakin opinkappaletta ennen kuin oli oman kokemuksensa kautta todennut sen paikkansapitäväksi.

Se noissa valaistumisjutuissa vähän onkin, ettei niitä voi kenellekään toiselle todistaa mitenkään muuten kuin auttamalla tätä toista kokemaan itse suoraan. Ja se onkin ehkä jalointa mitä tässä maailmassa voi tehdä: valaistua ja auttaa sitten muita kohti samaa.

Tuossa aiemmin oli keskustelua valaistumisen/heräämisen/vapautumisen tasoista, ja voisin siihenkin tuoda keskustelun mausteeksi vähän buddhalaista näkökulmaa: Buddha huomasi, että hänen oppilaidensa etenemisessä oli havaittavissa tiettyjä, melko selkeitä rajapyykkejä. Tämän havainnon pohjalta hän erotti karkeasti neljä eritasoista saavutusta, joista ensimmäistä hän kutsui virtaan astumiseksi. Virtaan astuessaan ihminen saa ensimmäisen omakohtaisen kokemuksensa Nibbanasta (vapautumisesta). Sen myötä hän vapautuu tietyistä "mielen kahleista", kuten uskosta erilliseen itseen, jolloin suuri osa kärsimyksestä poistuu pysyvästi. Luulen, että monet (niin buddhalaiset kuin muutkin) pitävät virtaanastumisen kokemusta lopullisena valaistumisena, vaikka vielä on jäljellä tiettyjä kahleita, jotka estävät astumasta lopulliseen Nibbanaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Four_stages_of_enlightenment

Itsekkyydestä vielä sananen: se, mistä on todellista hyötyä itselle (ts. siitä, mikä johtaa kohti vapautumista) ei oikein voi olla haittaa muille. Auttamalla itseään tulee auttaneeksi toisiakin. Vastaavasti vahingoittamalla tietoisesti toisia vahingoittaa myös omaa mieltään. Siksi en juuri mieti onko oma toimintani itsekästä vai ei. Sen sijaan mietin enemmän, onko se viisasta.
    Kirjattu

puuhirvi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #27 : 29. Heinäkuuta 2015 klo 18:47 »
  • Tykkää (1)

• viimeset 30 vuotta on maailmassa keskittynyt väliinpitämättömyys, itsekkyys, rapautunut usko omaan vaikutusmahdollisuuksiin sekä solidaarisuuden asteittainen tuhoutuminen. kyyninen viileä eristäytyminen varsinkin tekniikan ja internetin takia tekee meistä kaikista lediruudun ja älypuhelinten passiivisia orjia. perinteistä lukemista ei enään nykyisin arvosteta ja se näkyy nuorisossa. mikä onkaan helpompaa kun jämähtää sohvan nurkkaan tuijottamaan töllötintä tai pelaamaan jotain konsolipeliä. en tuomitse vaan havainnoin. itsekkin siihen syyllistyn. ::) siltikin viellä 90 luvulla tapasi porukka tavata toisiaan. nykyisin korkeintaan tulee peukku ylös tai jotain yhdentekevää facebookissa tai twiittauksena. tulevaisuus tulee olemaan hajoita ja hallitse yhteiskunta. luin jonkun saksalaisen yhteiskuntatieteilijän kirjan oliko se nyt keskiluokan alasajo tai jotain samankaltaista jossa jo kirjoitettiin tapauksesta neuvostoliiton hajoamisen jälkeisessä bildeberg kokouksessa jossa vanha gorba ilmaisi huolensa että pitää saada venäläisille leipää ja kulutuselektroniikkaa äkkiä tai muuten eurooppaan syttyy sota.  itseäni kiinnostaisi omavarainen matkailuvaunu jossa olisi aurinkopaneelein ja tuulivoimalla toimiva sähköratkaisu ja tarpeeksi eristettä seinissä jotta voisi siinä asua ympäri vuoden. läppäri, kahvi/teenkeitin ja jääkaappi kun ei paljon sähköä tarvitse. sillä voisi siirtyä paikasta toiseen tai tarvittaessa valtion pimeimpään pöpelikköön elämään omavaraista paikkaan sitomatonta nomadielämää. rahantarpeen ratkaisisi erinäisillä pätkähommilla silloin tällöin maatiloilla, kylissä tai muilla tavoin. olisi ainakin tarpeeksi irti yhteiskunnan puristuksesta ja kontrollista että mahdollistaisi harmonisen stressaamattoman elämän toisin kuin concret junglessä tällä hetkellä.  O0 :o 8)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 29. Heinäkuuta 2015 klo 20:11 »
  • Tykkää (1)

• viimeset 30 vuotta on maailmassa keskittynyt väliinpitämättömyys, itsekkyys, rapautunut usko omaan vaikutusmahdollisuuksiin sekä solidaarisuuden asteittainen tuhoutuminen. kyyninen viileä eristäytyminen varsinkin tekniikan ja internetin takia tekee meistä kaikista lediruudun ja älypuhelinten passiivisia orjia. perinteistä lukemista ei enään nykyisin arvosteta ja se näkyy nuorisossa. mikä onkaan helpompaa kun jämähtää sohvan nurkkaan tuijottamaan töllötintä tai pelaamaan jotain konsolipeliä. en tuomitse vaan havainnoin. itsekkin siihen syyllistyn. ::) siltikin viellä 90 luvulla tapasi porukka tavata toisiaan. nykyisin korkeintaan tulee peukku ylös tai jotain yhdentekevää facebookissa tai twiittauksena. tulevaisuus tulee olemaan hajoita ja hallitse yhteiskunta. luin jonkun saksalaisen yhteiskuntatieteilijän kirjan oliko se nyt keskiluokan alasajo tai jotain samankaltaista jossa jo kirjoitettiin tapauksesta neuvostoliiton hajoamisen jälkeisessä bildeberg kokouksessa jossa vanha gorba ilmaisi huolensa että pitää saada venäläisille leipää ja kulutuselektroniikkaa äkkiä tai muuten eurooppaan syttyy sota.  itseäni kiinnostaisi omavarainen matkailuvaunu jossa olisi aurinkopaneelein ja tuulivoimalla toimiva sähköratkaisu ja tarpeeksi eristettä seinissä jotta voisi siinä asua ympäri vuoden. läppäri, kahvi/teenkeitin ja jääkaappi kun ei paljon sähköä tarvitse. sillä voisi siirtyä paikasta toiseen tai tarvittaessa valtion pimeimpään pöpelikköön elämään omavaraista paikkaan sitomatonta nomadielämää. rahantarpeen ratkaisisi erinäisillä pätkähommilla silloin tällöin maatiloilla, kylissä tai muilla tavoin. olisi ainakin tarpeeksi irti yhteiskunnan puristuksesta ja kontrollista että mahdollistaisi harmonisen stressaamattoman elämän toisin kuin concret junglessä tällä hetkellä.  O0 :o 8)

Noinhan se vähän on...valitettavasti. Mutta jotenkin musta vaikuttaa siltä että tämä meidän "kehittynyt" yhteiskunta tulee ajautumaan umpikujaan hyvin pian. Ei täydy olla mitenkään erityisen fiksu huomatakseen että systeemi kusee ja pahasti (tästä on kyllä muissa keskusteluissa paljon asiaa). Ikävä kyllä on vaikea nähdä miten nykyinen systeemi voisi siististi kadota ja jotain parempaa voisi tulla tilalle. Pahoin pelkään että homma menee pian rumaksi täälläkin päin maailmaa. Jos katsoo Kreikkaa, niin voi aavistaa että mikä on Euroopan suunniteltu tulevaisuus.

Mutta ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa pystytään luomaan jotain parempaa. Ehkä joskus ymmärretään että EHKÄ mammonaa ja rahaa palvova yhteiskuntamalli ei ollutkaan hyvä. Ehkä vielä joskus muutetaan asioita niin että vapaiden ihmisten välillä vallitsee aito solidaarinen järjestelmä, eikä alistussuhteisiin ja hierarkioihin perustuvia valtioita ja markkinavoimia. Ehkä joskus ihmiset oppivat elämään keskenään ja olemaan hyviä toisiaan kohtaan laajemmin. Mutta pahoin pelkään että sitä ennen täytyy tapahtua aika radikaaleja muutoksia ja ihmiskunnan täytyy todella herätä.

Tajuan nyt että oon tännekin ketjuun kirjoittanut juttuja jotka on syntyneet juuri sen Babylonin opettaman narsismin ja itsekkyyden ansiosta. On tosi vaikea pitää kiinni siitä mikä on oikeasti aitoa ja hyvää...Sielunsa myy usein ja liian halvalla ja yhteyden itseensä, mitä kaikkea se sitten olikaan, kadottaa nopeasti.
    « Viimeksi muokattu: 29. Heinäkuuta 2015 klo 20:13 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

gemma

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #29 : 08. Elokuuta 2015 klo 07:59 »
  • Tykkää (0)

• Itsekkyys on kyllä lisääntynyt yleisesti ottean länsimaissa ainakin. Meillä on rahaa ja perusturva, niin emme ole niin riippuvaisia toisistamme, selviytyminen ja hengissä pysyminen ei ole kiinni "laumastamme", perheestä tai kyläyhteisöstä. Raha lisää itsekkyyttä; kuvitellaan, että rahalla voi ostaa mitä vaan vaikka olis käytökseltään kuinka paskamainen vaan. Työntekijän firmaansa, palveluja toisilta ihmisiltä jne. Nykymaailma on niin hektinenkin, että ihmisten pinna ja kyky odottaa mitään on aika onneton. Tekstariin pitää saada vastaus minuutissa, kaikki tavarat ja jutut pitää saada heti. Ennen pikalainoja ym, piti säästää pitkät ajat kaikkeen, vaikka polkupyörään, saati autoon tms. Nyt hermot on kireellä monilla kassajonossakin, jos joku vanhus on hitaampi..

Toiselta kantilta mietin itsekkyyttä siinä, että olisko mulla "oikeus" rajata yhteydenpitoa joihinkin ihmisiin, jotka on aika kuormittavia.. Vai "velvollisuus" lähimmäisenrakkauden nimissä olla tekemisissä. Jatkuva negatiivinen jurnutus syö omiakin voimia ja jos tuki tai muu ei sinänsä auta, tietenkään, jos ihminen ei itse oikeasti edes halua muutosta. Suhteessa vanhempiin taas on hitonmoista syyllistämistä vähintäänkin sivulauseisiin piilotettuna.. Siis lapsuudenkotini on maalla ja äitini saattaa aina sanoa, että eipä viiti tyrniäkään istuttaa, kun vieraalle tää menee tai oikein kivahtaa, että tässä ei ollu tarkoitus vanhana asua vaan tää oli tarkotus siirtää nuoremmille jo kauan sitten.. (talossa on portaita ym ja jalkavaivasena vaikea niitä kulkea) Ja kun mä en tajua, kun perhepiirissä asia tehtiin jo selväksi liki 20v sitten, että me jälkikasvu ei siihen tulla, niin onko se mun vika, jos ne ei siitä ymmärrä muualle muuttaa.. Nyt se olis vaikeetakin kun isällä on se muistisairaus..

Mutta aika yleistähän se on, että tehdään lapsia lähinnä jatkajaksi omaan firmaan tai maatilalle tai poika kalakaveriksi tms. Siis jo etukäteen suunnitellaan lapsen tulevaisuus, eikä lähetä siitä liikkeelle, että kateltais, millanen ihminen se on ja tuettais löytämään omat vahvuutensa ja oma elämänpolkunsa. Sitten ollaan pettyneitä, jos lapsi onkin homoseksuaali, vegaani tai muuten "viallinen". ;) Mun vanhemmat on aika pettyneitä siihenkin, että lapsenlapsia ei tullut, eikä ehkä tulekaan..

Että tässä tapauksessakin, kumpi on itsekäämpää, mun katkaista välit vaiko se että mua on yli 40v ahdettu semmonsee rooliin ja muottiin, johon en millään sovi... Tässä vaiheessa ite aattelen, että rajoitan yhteydenpitoa ja yritän henkisesti saada tyyneyttä ja suojakerrosta, ettei kaikki tommonen tuntuis miltään..

« Viimeksi muokattu: 08. Elokuuta 2015 klo 08:01 kirjoittanut gemma »
    Kirjattu