Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Itsetutkiskelua - 1

Colourflower

• Vieras
Itsetutkiskelua
« : 25. Marraskuuta 2011 klo 13:14 »

Tämä ketju on sitten muillekin kuin minulle paikka kertoa itsetutkiskeluistaan, että olkaatten hyvät.

Tänä aamuna (aamupäivänä) tajusin, että olen omega. Puhutaan alfauroksista ja -naaraista, lauman johtaja on alfa ja "peränpitäjä" vastaavasti omega. Olin kyllä kuopus ihan perheessäkin. Koulussa olin aina niitä, jotka valittiin viimeisenä joukkueisiin. Kun vartuttiin sen verran, että alkoi pariutumisleikki, vanhenin vielä vuosikausia ja alfat & betat ehtivät tehdä monta kierrosta, ennen kuin minulle liikeni edes ensimmäistä. Asetelma ei ole sittemminkään mitenkään muuttunut, vaikka olisi mistä kysymys. Opiskelemaan kyllä aikanani pääsin ilman epäselvyyttä – mutta toisella yrityksellä.

Yhden koiralauman omegaa katsellessa ei ole välttynyt kiinnittämästä huomiota, että kyseinen ikipentu (nykyään yli 3 v) ei suinkaan ole kiltin, nöyrin ja kuuliaisin pesueesta. Huomiota ja hetkellistä vaikutusta voi kyllä riittää, mutta kun asetutaan standardielämään, omega on yhä omega. Ihan samalla lailla minä olen se, joka ei tyydy kohtaloonsa, joka muita aktiivisemmin räksyttää, joka on valmis vaikka kumoamaan vallan. Mutta omegana heräsin taas tähänkin päivään...
Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
    • Hviduri
Vs: Itsetutkiskelua
« Vastaus #1 : 04. Tammikuuta 2012 klo 16:12 »
  • Tykkää (0)

• En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kuitenkin.

Minulta katosi osa muistoista lapsuudesta noin alle 7v en muista juuri mitään ja 7-13v hatarasti.
    Olen nyt ehkä alkanut olemaan enemmän sinut asian kanssa. Ei se ikinä ole vaivannut, mutta olisihan
    se hienoa muistaa niitä hetkiä.

Kuitenkin luin kirjoituksen: Muistaminen on eräänlaista kohtaamista,
    Unohtaminen on eräänlaista vapautta.

Hymyilyttää   :)
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Newbie

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 04. Tammikuuta 2012 klo 22:54 »
  • Tykkää (0)

• Kuitenkin luin kirjoituksen: Muistaminen on eräänlaista kohtaamista,
    Unohtaminen on eräänlaista vapautta.

Hymyilyttää   :)

tän lukemisen jälkee hymyilyttää ja pirityttää täälläkin :)
    Kirjattu
    ''Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? En myöskään jaksais enää istuu paikallain,eikä runoilija venaa esimiehelt ohjeita. Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus Länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.  ''

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 20. Huhtikuuta 2012 klo 19:29 »
  • Tykkää (0)

• Päädyin lueskelemaan mielipiteitä siitä, kuinka jotkut henkilöt pitävät itsemurhaa itsekkäänä tekona - negatiivisessa mielessä. Aloin miettimään kuinka joskus, nykyään vähemmän, olen harkinnut hakeutumista johonkin auttavaan toimintaan, jotta pääsisi auttamaan esimerkiksi huumeriippuvaisia tai masentuneita, vain olemalla kun he tarvitsevat jonkun. Mietiskelin motiiviani, miksi haluaisin auttaa ihmisiä, varsinkin niitä jotka ovat minulle tuntemattomia ja masentuneita tai muuten kaipaisivat seuraa. Onhan paljon muitakin ihmisiä joita voisi auttaa, ei auttettavan tarvitse olla vakavasti sairas. Mutta arkielämässä mielestäni kovin vähän teen tällaista auttamista. Ja olenhan tavannut monia masentuneita ja sairaita ihmisiä, enkä kaikkien kanssa ole tullut juttuun, vaikka moni varmasti seuraa kaipaisikin. Hätkähdyin kun ymmärsin että olen kuvitellut, että löytyy ihmisiä joille kelpaisi kuka tahansa seuraksi, mutta tällaisia ihmisiä en ole vielä tavannut. Tämä on kuvitelmaa, harhaa jonka olin muodostanut. En koe itseäni hyväksytyksi sellaisena kuin olen, vaan minun pitää olla jollakin tavalla erilainen kuin oikeasti olen. Tai minun pitää löytää ihmisiä, jotka hyväksyvät kenet tahansa. Siksi olen pidemmän aikaa sellaista auttamistyötä harkinnut, en koe itseäni riittäväksi sellaisena kuin olen. Tästä syystä en myöskään uskalla auttaa arjessa ihmisiä niin paljon kuin haluaisin, pelkään tulevani torjutuksi tulemista, pelkään ettei apuni ole oikeanlaista, pelkään etten ole riittävä.
    « Viimeksi muokattu: 20. Huhtikuuta 2012 klo 19:33 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

hilleri

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 20. Huhtikuuta 2012 klo 22:10 »
  • Tykkää (0)

• pelkään etten ole riittävä.

Niin, riittämättömyyden tunne valtaa mielen kovin helposti. Ja mistä se syntyy; kuka määrittelee mikä on riittävää ja mikä ei? Itse itsemme määrittelemme aika pitkälle. Hassua, kun emme ole omasta mielestämme riittäviä vaikka muiden mielestä varmasti olemme sitä. Pitäisi olla itselleen armollisempi :-)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #5 : 20. Huhtikuuta 2012 klo 22:19 »
  • Tykkää (0)

• Niin, riittämättömyyden tunne valtaa mielen kovin helposti. Ja mistä se syntyy; kuka määrittelee mikä on riittävää ja mikä ei? Itse itsemme määrittelemme aika pitkälle. Hassua, kun emme ole omasta mielestämme riittäviä vaikka muiden mielestä varmasti olemme sitä. Pitäisi olla itselleen armollisempi :-)
    Törmään aina uudestaan siihen, että itselleen pitäisi olla armollisempi, ja on se minulle useasti suoraan sanottukin. :) Tuntuu aina jotenkin kummalliselta ajatus siitä, että voisi vähä höllentää ja nauttia elämästä. :D Naurattaa kun sen pistää tuohon muotoon, mutta niin se on. Miten lempeyttä voisi harjoitella itseään kohtaan? Tietty se, että ottaa tehtäväkseen havainnoida ajatuksiaan jatkuvasti jne, mutta olisiko tähän jotakin muita keinoja sen lisäksi?

hilleri

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 20. Huhtikuuta 2012 klo 22:38 »
  • Tykkää (0)

• Miten lempeyttä voisi harjoitella itseään kohtaan? Tietty se, että ottaa tehtäväkseen havainnoida ajatuksiaan jatkuvasti jne, mutta olisiko tähän jotakin muita keinoja sen lisäksi?
    Relax! Omien ajatustensa jatkuva havainnoiminen ei ainakaan kuulosta hölläämiseltä, vaan päinvastoin  ;)
    Me oomma kaikki ainutkertaisia ja ihania juuri sellaisina kuin olemme. Miksi murehtia tai tehdä ongelmia siellä ja silloin kun niitä ei ole.
    Minulla auttaa asioiden laittaminen mittakaavaan. Kun joku oma ongelma meinaa tuntua maailman isoimmalta asialta, niin funtsin asiaa hetken vähän laajemmin ja huomaan että kyseessä yleensä aivan mitätön juttu. Tai asia, joka ei edes ole ongelma juuri siinä hetkessä.

Päästää irti, siinä se  :)
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #7 : 20. Huhtikuuta 2012 klo 22:40 »

Just nyt tuntuu ettei tiedä mistään mitään. Etsin eeppisyyttä, mutta mitä jos itse olen jo eeppisyyden huipentuma ja pitäisi vaan etsiä vertaista seuraa että purkki saadaan tyhjäksi.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #8 : 20. Huhtikuuta 2012 klo 23:29 »
  • Tykkää (0)

• Relax! Omien ajatustensa jatkuva havainnoiminen ei ainakaan kuulosta hölläämiseltä, vaan päinvastoin  ;)
    Me oomma kaikki ainutkertaisia ja ihania juuri sellaisina kuin olemme. Miksi murehtia tai tehdä ongelmia siellä ja silloin kun niitä ei ole.
    Minulla auttaa asioiden laittaminen mittakaavaan. Kun joku oma ongelma meinaa tuntua maailman isoimmalta asialta, niin funtsin asiaa hetken vähän laajemmin ja huomaan että kyseessä yleensä aivan mitätön juttu. Tai asia, joka ei edes ole ongelma juuri siinä hetkessä.

Päästää irti, siinä se  :)

Käytin hieman väärää sanaa, tarkoitin että omat ajatukset tiedostamalla voi huomata niitä ajatusmalleja, joiden avulla itseään arvostelee ja pitää riittämättömänä. Vaikka maailmankaikkeuden mittakaavassa ja sen historiaan suhteutteutettuna omat ongelmat vaikuttavat aina mitättömiltä, tämä ajattelutapa ei ratkaise tilannetta. Jatkan edelleen toimimista niin, että koen alitajuntaisesti olevani riittämätön. Se että ymmärrän ajatuksen tasolla olevani ainutlaatuinen, ja se kuinka kuulen muualta että jokainen ihminen on ihana, ei muuta sitä että en näe kaikkia ihmisiä ihanina. Samaan tapaan kuin neuvo "irti päästämisestä", minusta tuntuu samalta kuin joku kertoisi minulle että auto liikkuu eteenpäin paljon helpommin kun ottaa käsijarrun pois päältä. Kun vielä tietäisi missä se käsijarru on, ja miten se otetaan pois päältä. :D

Haluaisin siis kuulla tapoja jolla itseään kohtaan lempeyttä voisi harjoittaa. :)
    « Viimeksi muokattu: 20. Huhtikuuta 2012 klo 23:31 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Ankkadaami

• Vieras
    « Vastaus #9 : 20. Huhtikuuta 2012 klo 23:49 »

Itseään kohtaan lempeyden harjoittaminen. Lienee varmaan ainoa asia jossa olen eläissäni itseni kanssa onnistunut jotenkuten, koska eihän siinä täydellisesti voi onnistua, ilman että terveellisen itsearvostuksen ja narsismin raja tulee ylitettyä. Itsekriittisyyttäkin pitää olla vähäsen, siinä missä itsensä arvostamista enemmän. Mutta itse opin olemaan hellempi itselleni, kun onnistuin hyväksymään sen tiedon, että olen ihminen ihmisten joukossa. Kun opin miettimään itseäni siitä näkökulmasta, joka olisi jos katsoisin itseäni taivaalta, maapalloa vilkuilen. Ihminen ihmisten joukossa vain. Joidenkin mielestä masentava ajatus, ja tämä ei tosiaankaan auta, jos pitää itseään arvottomana. Tämä auttaa silloin, jos arvostaa itseään, mutta häpeää tekojaan ja luonteenpiirteitään, vaikka ne kokonaisuuteen kuuluvatkin. Siinä samalla opin myös ymmärtämään, että vaikka olen vain ihminen ihmisten joukossa, olen ainoa minä itselleni. Elän itseni kanssa koko elämäni, ymmärrän itseäni ja ajatuksiani, toisinkuin taas toisia ihmisiä. Ylhäältä katsottuna olen vain yksi ihminen ihmisten joukossa, omien silmien kautta katsottuna olen se kokonaisuus, joka mahdollistaa sen maailman näkemistä, en näe kenenkään muun ihmisen silmien kautta. Minun ei pidä ajatella olenko riittämätön muille, kunhan olen riittävä itselleni. Aina minun ei tarvitse olla hyvä, koska maailmassa on monia muitakin ihmisiä, jotka silloin toimivat hyvän puolesta. Pienikin määrä on kuitenkin määrä. Minun ei tarvitse yksikseni pelastaa maailmaa ja lukuisia ihmisiä siellä. Voin avittaa siinä, mutta koko tehtävää en voi suorittaa. Näillä asioilla minä hellyin itselleni, mutta tämä ei saata auttaa hirveästi muita, koska se on ihmiskohtainen kysymys, miten itselleen voi heltyä. Toiset onnistuvat siinä helpommin, toisille se on vuosien prosessi.
    Kirjattu

hilleri

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 21. Huhtikuuta 2012 klo 05:07 »
  • Tykkää (0)

• Ankkadaami kirjoitti asiasta hyvin ja kauniisti. Lempeästi  :) niinkuin aiheeeseen sopii.

Kun vielä tietäisi missä se käsijarru on, ja miten se otetaan pois päältä. :D

Käsijarru on tässä hetkessä. Saat joka hetkessä uuden tilaisuuden päättää onko se päällä vai ei. Teet sen tietoisesti ajatuksen tasolla (eli kyllä, pitää tiedostaa omia ajatusmallejaan) mutta vähitellen "muutut ajatukseksesi". Muutut kohti sitä mitä päätät olla. Kun tietoisesti sanot itsellesi: "Tämä riittää tässä ja nyt", niin vähitellen sama toimii myös alitajuntasi tasolla. Ei aina, sillä jostain voi jälleen koittaa puskea se vanha tuttu riittämättömyyden tunne: Olen ihan surkea, minusta ei ole mihinkään.... Mutta kun pysähdyt taas juuri siihen hetkeen. Kysyt itseltäsi mikä on ongelma siinä hetkessä, mihin et riitä, niin asiat löytävät paremmin mittakaavansa.

Äh että näitä ajatuksia on vaikea pukea sanoiksi!!  :D
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #11 : 21. Huhtikuuta 2012 klo 08:01 »
  • Tykkää (0)

• Taisin saada Ankkadaamin ajatuksesta kiinni, vaikka se tuntuikin ensin etäiseltä. Ajattelin leipää syödessäni että miten päin tässä nyt pitäisi olla, mutta sitten ymmärsin ja muistin uudelleen vanhan jutun. Tarkkaile arvioimatta. Tarkkaile vain. Tätä Vipassana-kurssilla paukutettiin kymmenen päivää kaaliin, jotakin jäi mieleen. :D Niin kuin hillerikin totesi, tässä hetkessä se käsijarru on. Käsijarru on siinä, että ajautuu tästä hetkestä ajatusten avulla. Alkaa arvioimaan ja arvostelemaan itseä ja muita. :)

Taas muistutus siitä, mitä tässä hetkessä oleminen tarkoittaa.

Miracselad

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 21. Huhtikuuta 2012 klo 16:30 »
  • Tykkää (0)

• Mielenkiintoinen aihe, aloittaminen onkin sitten taas toinen juttu...  :-X

Itse olen aina ollut se luokan "kummajainen". Monet ovat tulleet ihan suoraan sanomaan -ei mitenkään niin kivasti- "olet outo!" No, kerta kun sitä tuli niinkin monesti kuultua aloin niin sanotusti samaistua siihen. Aloin pukautua silmään pistävästi, ylimääräistä meikkiä jne. Silloin oli tällainen punk,hevi meininki. :P

Se menneisyydestä vaihteeksi.
    Nykyään... Hmm.. Pidän itseäni vieläkin hyvin ulkopuolisena muusta maailmasta. Suurin haave olisi asua jossain peltojen keskellä, maatilaeläinten kanssa. Mutta siihen menee varmasti vielä vuosia, joten parempi "hyväksyä" nykyhetki.
    Sen olen huomannut itsestäni, että olen aivan mahdoton mollaamaan itseäni. Syytän herkästi itseäni asioista mihin en olisi voinut muutakaan. Jopa asioista joita en ole tehnyt, tai vaikka en ollut ollenkaan paikalla. Oman itsensä syyttely tosin aiheuttaa sen, etten hyväksy itseäni, oikeastaan laisinkaan...

Taisi hieman mennä ohi aiheen...?  ::)
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #13 : 28. Huhtikuuta 2012 klo 22:42 »
  • Tykkää (0)

• Löysin tämän topicin.. herätän sen nyt uudelleen eloon hiljaisuuden jälkeen;

Äitini halusi minun menestyvän koulussa. Äiti halusi että minusta tulee kunnollinen nuori ja kasvan esimerkillisesti... Niin minä menestyin ja kouluja on käyty, mutta ne kaikki muut asiat joita äitini vaati olivat kohtuuttomia... Pukeutumisestani ja tyylikysymyksistä olemme keskustelleet ja riidelleetkin paljon tähän päivään asti. Äitini halusi, että pukeuduin siisteihin ja kauniisiin vaatteisiin, vaatteiden piti olla uusia, jokaisella tavalla sopivia ja trendikkäitä. Hiuksien tuli olla harjatut ja kengissä ei saanut olla kulumisen merkkejä. Minulle ne ylinätit vaatteet puolestaan tuottivat vain tuskaa ja harmia, en tuntenut koskaan kuuluvani ne päällä maailmaan jossa elän.

Vasta viimevuosien aikana olen uskaltanut tehdä asiani niinkuin haluan niiden todella olevan.Harmikseni voin vain ihmetellä, kuinka monta vuotta menikään siinä itseinhossa ja negatiivisessa itsetutkiskelussa, kun pyrin miellyttämään muita  :-\  Toki saatan saada vieläkin kommentteja mm. lockseistani ja kuluneista kangashousuistani, mutta vasta nyt olen tarpeeksi vahva ottamaan kritiikin ja tiuskimisen vastaan loukkaantumatta tai itseäni vähättelemättä.

Mutta tätä olen ihmetellyt, että miksi ihmeessä nuorille annetaan paineita koulun lisäksi myös kaikista muistakin "turhista aiheista" - kuten pukeutumisetsa. Tottakai esim. kotiolot ja kodista saadut arvot vaikuttavat paljon siihen millaiseksi me kasvamme, mutta olisi kai se kohtuullista jos lapsenkin todellista mielipidettä kysytään ennekun pistetään niitä prinsessakuteita päälle.

...rankkaa tämä pohdiskelu ja tekstiä tulee ihan liikaa. Olen niin traumatisoitunut tästä massavirta-pukeutumisesta :D
    Kirjattu

Loco

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 28. Huhtikuuta 2012 klo 22:51 »
  • Tykkää (0)

• Yksinkertaisuudessaan siksi, että meidät kaikki yritetään laittaa samaan standardimuottiin, jonka tämä yhteiskunta on luonut.
    Tee osasi, älä erotu, ole hiljaa, kuole ja unohdu - näin tylysti sanottuna. Surullista, mutta mielestäni niin totta.
    Kirjattu
    “Because we don't think about future generations, they will never forget us.” - Henrik Tikkanen