Oijoi. En nyt lähde julistamaan, ettei sinua G mikään "oikeasti" tai edes fyysisesti vaivaa. Mutta jos sinusta ei niin sanotusti mitään löydy, totean vain, että onpas tuttua kokemusta tästäkin pienestä elämästä.
Hieman vastaavat "oireyhtymät" ovat koetelleet minua monessa elämänvaiheessa. Ensimmäisen kerran se iski 21-vuotiaana. Voin niin huonosti, että valvoin yhden yön täysin poissa tolaltani, kiersin vanhempieni asuntoa (jossa yhä majailin, vaikka olinkin jo etsinyt kämppää aktiivisesti) ja sopersin kädet ristissä avunhuutoja jumalalle. En tiennyt, mikä vaivasi, paitsi että eniten se tuntui siellä mikä fyysisesti on aina ollut heikoin kohtani eli vatsassa. Lähiaikoina selvisi lääkärissä, että kyllä minulla ainakin sappikiviä (tai "sappihiekkaa") on. Yhä on epävarmaa, oliko huono oloni siitä peräisin, mutta kun jotain löytyi, siihen oli hyvä tarttua ja ponnistella eteenpäin. Leikkausta ei ole tehty vieläkään, minä vain paranin. Aikaa se vei, koska olin keskellä vaivojani syönyt ja liikkunut niin vähän, että energia oli tosi vähissä. Siinä kehnon voinnin keskellä oli mainiota saada lisäoireita mm. luulottelemalla, että minulla on meningokokki ja kuolen pian aivokalvontulehdukseen. No, puolisentoista vuosikymmentä olen sen jälkeen elellyt...
Reippaat viisi vuotta myöhemmin podin jonkin sortin keskivaikeaa (?) masista. Sen syvimmästä pohjasta tuli kuluneena päivänä sopivasti kuluneeksi yhdeksän vuotta. Sinä iltana tunsin, että kaikki toivo on mennyttä, koska mitä hyvänsä teinkin, tuntui vain pahalta – psyykkisesti JA fyysisesti. Osa epämääräisistä fyysisistä oireista on myöhemmiltä vuosilta ollut minulle tuttuja ja niille on jopa saattanut löytyä selitys... Silloin kuitenkin luulin, etten näe enää seuraavaa kevättä, vaikken tee itselleni mitään pahaa; elämä vain jotenkin kuihtuu minusta pois. Silti seuraava kevät tuli melkein siinä missä edellisetkin. Elämä jatkui.
Muutama vuosi kulahti ja taas olin ihmettelemässä, mikä kumma minua vaivaa. Epäilin sydänvaivoja, koska oireet tuntuivat sijoittuvan rinnan ja kaulan alueelle. Lääkärissä ei kuitenkaan löydetty mitään vikaa ja erinäisten mittausarvojeni sanottiin jopa olevan ihanteelliset. Pikku hiljaa oireet helpottivat. Eräiltä tuttaviltani sain vastaavista kokemuksista varmuuden, että iänikuinen massu se minulla taas oli oireillut eikä mikään sydän tai kilpirauhanen.
No, sitten päädytään jo minua nykyisinkin vaivaaviin vatsaoireisiin, joita lääkäri ei osannut diagnosoida saati parantaa. Tutkimuksiin minut kuitenkin lähetettiin. Verinäytteet eivät paljastaneet mitään, mutta ultraäänessä (vai röntgenissä?) löytyi jotain, minkä perusteella minut passitettiin edelleen jatkotutkimuksiin. Joku lipsautti minulle sillä varmistettavan, ettei minulla ole kasvain. No, arvaahan sen: seuraavat päivän-pari olin ihan varma, että syöpähän se tulla tupsahti. Uusissa kuvissa "kasvain" kuitenkin paljastui pelkäksi nesterakkulaksi. Oireet ovat kuitenkin jatkuilleet ja tämän vuoden kesähelteillä heikennyin muutenkin fyysisesti sen verran, että kuvittelin taas elämän syystä tai toisesta pakenevan minusta. Tuosta tilasta selvisin tsemppaamalla: halusin näyttää itselleni, että jos alan kuntouttaa itseäni kunnolla, minussa on pian puhtia ja jaksan ihan samanlaista rasitusta kuin ennenkin. Ja niin on käynyt, siitä huolimatta että massu on yhä vähän mitä on.
Kaiken yllä kuvatun seurauksena olen oppinut ainakin yhden asian (joskin oppimista on auttanut seurustelu vähintään samanlaisen tapauksen kanssa). Nimittäin, fysiikka ja psyyke eivät kerta kaikkiaan ole kaksi eri asiaa ja toisistaan irti. Uskon psyykkisen vaivan olevan aina fyysistä ja fyysisen psyykkistä, vaikken tietäisi, oliko ensin muna vai kana. Nyt tullaan myös nykyisen koululääketieteen avainongelmaan. Ihmistä lähdetään hoitamaan noin kymmenen minuutin lääkäri–potilas-tapaamisen ohjaamana. Se, mitkä psyykkiset tekijät saattaisivat vaikuttaa fyysisiin oireisiin, jätetään tyystin selvittämättä. Psyko-puolella tulee vielä tuhoisampaa jälkeä: koko ala ei välitä lainkaan siitä, mitä fyysisiä oireita tarjotusta hoidosta (kuten psyykenlääkkeistä) tulee, sillä ei käsitetä fyysisen vaikutuksen johtavan aina myös psyykkisiin vaikutuksiin. Jos tämä ymmärrettäisiin, hoitomenetelmiä olisi pakko muuttaa, sillä tajuttaisiin ettei fyysisiä haittavaikutuksia aiheuttava hoito paranna vaan jatkaa kierrettä.
Määrittelisin mielelläni, ettei luulosairautta ole olemassakaan. Jokin sitä ihmistä vaivaa, joka olonsa huonoksi tuntee. Asiaa ei pitäisi tutkia fyysiseltä eikä psyykkiseltä puolelta, vaan ehdottomasti sekä–että. Puntaroi asioita, G, ja ennen kaikkea pää pystyyn. Kyllä se siitä!