Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

meditaatio- yms. henkisiä harjoituksia - 2

Hariel

• Hippi
  • Poissa Poissa
  • Human 3.33
    • Galactic Expansion
Vs: meditaatio- yms. henkisiä harjoituksia
« Vastaus #15 : 29. Joulukuuta 2012 klo 14:57 »
  • Tykkää (0)

• Tässä aamumeditaatiomusiikkini:
    Michael Hoenig - Departure From The Northern Wasteland (complete track)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #16 : 29. Joulukuuta 2012 klo 14:57 »
  • Tykkää (0)

• Itse harjoitan karua zen-meditointia. Eli istun vasten valkoista seinää silmät auki ja annan mielen liikkua vapaasti. En kuuntele musiikkia tai katso mitään. Olen vain ja istun.

Olen kokeillut kuunnella jotain ambient/meditointimusiikkia, mutta se luo liikaa mielikuvia ja haittaa mielen tyhjentämistä. Sama koskee kuvia.
    « Viimeksi muokattu: 29. Joulukuuta 2012 klo 14:59 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Peacemaker

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Valokuvat
    « Vastaus #17 : 29. Joulukuuta 2012 klo 15:30 »
  • Tykkää (0)

• Zazenia tulee harjoitettua säännöllisesti.
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #18 : 29. Joulukuuta 2012 klo 17:38 »
  • Tykkää (0)

• Olen kokeillut kuunnella jotain ambient/meditointimusiikkia, mutta se luo liikaa mielikuvia ja haittaa mielen tyhjentämistä. Sama koskee kuvia.

Miusta on kivaa, kun musiikin kanssa menee kevyeen transsiin ja käy pienellä mielikuvamatkalla. :) Kyllä se mieli tyhjenee siinä sivussa. :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 29. Joulukuuta 2012 klo 17:54 »
  • Tykkää (0)

• Miusta on kivaa, kun musiikin kanssa menee kevyeen transsiin ja käy pienellä mielikuvamatkalla. :) Kyllä se mieli tyhjenee siinä sivussa. :)

Olen kyllä eri mieltä, sillä jos kuulee musiikkia, niin se tuottaa mielessä ärsykkeen ja luo mielikuvia. Musiikki ym. aistiärsykkeet luovat jatkuvasti kohteita mihin mieli takertuu. Ja asiaan takertunut mieli ei ole tyhjä, vaan täynnä asian luovia mielikuvia, muistoja ja tunteita. Mutta siinä olet oikeassa että musiikki on keino saada aikaan transsi.

Mutta jos aistiärsykkeet minimoidaan, niin mieli on mahdollisimman yksin itsensä kanssa eikä ota vaikutteita ulkopuolelta. Mutta tällöinkin mielen tyhjentämiseen liittyy se iänikuinen ongelma että voiko mieli olla tyhjä jos koko ajan ajattelee sen tyhjentämistä tiedostaen! Jos tietoisesti koittaa puhdistaa ja tyhjentää mielensä, niin silloin tuloksena on mieli joka on täynnä ajatuksia tyhjentämisestä ja siihen liittyvistä toimista. Eli tietoiset yritykset tyhjentää mieli ovat turhia ja epäonnistuvat.

Tarkoituksenmukainen meditaatio (oli se sitten mitä tahansa) on oikeastaan perustavalta laadultaan epäonnistuma. Sen vuoksi en itse meditoidessani edes yritä tyhjentää mieltäni. Pyrin olemaan mahdollisimman paikallani ja antaa kaikenlaisten ajatusten tulla mieleeni, olivat ne mitä tahansa. Siitä seuraa se että ajatusten virran mentyä mieli tyhjenee hiljalleen ikäänkuin automaattisesti. Ja kun ei ole tarjoilla aistiärsykkeitä tai keskittymisen kohteita, niin uusien ajatusten tulo vähenee. Lopulta jos aikaa kuluu tarpeeksi, niin pääsee tilaan missä ei oikeastaan "huomaa" itseään, vaan on ainostaan olemassa. Mutta keskeinen asia tosiaan on se, että tälläistä tilaa ei tule yrittää saavuttaa.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #20 : 05. Tammikuuta 2013 klo 12:19 »
  • Tykkää (0)

• Lisää meditaatiomusiikkia, näillä pääsee syvälle:

- Global Love Intention (Alpha): http://dl.dropbox.com/u/2778211/global_love_intention_(alpha).mp3
    - Love Signal 528 hz (Theta): http://dl.dropbox.com/u/2778211/love_signal_528_hz_(theta).mp3
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

salttura

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 09. Tammikuuta 2013 klo 15:45 »
  • Tykkää (0)

• Meditoin eilen ensimmäisen kerran kunnolla. Olin saunassa ja vähän epätoivoisessa tilassa erään kurjan asian takia, joka elämässäni nyt on. Ajattelin kokeilla meditoida kun kerrankin on rauhallinen paikka, jossa on helppo olla eikä häiriötekijöitä lähettyvillä.

Alkuun en kyennyt edes hengittämään normaalisti ja tuskastuin. Pienen tauon jälkeen yritin rauhallisemmin uudestaan. Olipas rentouttavaa! Paljon ajatuksia pyöri päässä, mutta annoin niiden vain mennä ja tulla keskittymättä niihin sen tarkemmin. Välillä kävin tietoisesti kehon osiani läpi (miltä nenänpäässä tuntuu, varpaat, olkapäät yms). Lopulta mieli oli paljon tyhjempi ja rentoutuneempi.

Sitä mukaa kun mieli tyhjeni, olkapäissä ja rintakehässä tuntui hassulta. Niitä vähän niin kuin kihelmöi ja se kohta tuntui jotenkin "tyhjältä". Keksiikö kukaan mitähän tuo oli? Oli kyllä vähän jännän tuntoinen, ihan mielenkiintoista. Voihan se toki johtua siitä saunasta (tosin siinä vaiheessa saunassa oli vain mukavan lämmin, ei kuuma/kylmä) tai jotain muuta.
    Kirjattu

metsähiiri

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 19. Helmikuuta 2013 klo 08:10 »
  • Tykkää (0)

• Mulle on suositeltu mm. meditoimista. Olen nykyään jatkuvasti hermostunut ja näen jatkuvasti painajaisia. Olen ollut aina huono nukkumaan, mutta jossain vaiheessa painajaiset alkavat väsyttää. Joinain öinä kymmenen näytöstä ei ole harvinaisuus. Stressaannun myös erittäin helposti ja murehdin.
    Meditointi voisi varmaan auttaa.... Mietin vain, että miten saan ulkopuoliset haittatekijät suljettua mielestä kokonaan pois? Ohi ajavat autot, koirien haukunnan tms.
    Kirjattu
    “Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”

Konna

• Vieras
    « Vastaus #23 : 19. Helmikuuta 2013 klo 08:32 »

Mietin vain, että miten saan ulkopuoliset haittatekijät suljettua mielestä kokonaan pois? Ohi ajavat autot, koirien haukunnan tms.

Miksi ne pitäisi sulkea pois? Ja miksi niiden pitäisi olla haittatekijöitä? Ohi ajava auto on osa kokonaisuutta siinä, missä oma hengityksesikin. Anna sille pieni hymy ja anna sitten mennä menojaan. Usein, kun olen vaipunut unohdukseen meditoidessani, niin olen saanut jopa kiittää satunnaisia autoja, koiria ym. kun ovat herättäneet minut taas tähän hetkeen. :)
    Kirjattu

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 28. Helmikuuta 2013 klo 19:53 »
  • Tykkää (0)

• Ah ihana meditaatio. Huomasin kun luin vuoden vanhaa vastaustani, että kuinka paljon oma meditaatio on muuttunut siinäkin ajassa. Alussa pari vuotta sitten meditaation aloitin zeniläisenä, siirtyen aistimeditaation kautta visualisointi-meditaatioon, joskin tällä hetkellä meditoin kahdesti päivässä Ananda seva -tekniikkaa käyttäen, keskittyen omaan chakraan ja mantraan, jonka olen saanut acaryaltani. Teen myös muita harjoituksia päivittäin, joiden tarkoituksena on helpottaa omaa elämää. Esim. chakrojen puhdistamista ja virittämistä. Olen kovasti pitänyt näistä ananda seva-jutuista, ovat melko voimakkaita ja toimivia tekniikoita.
    Lisää http://anandaseva.fi/

Jos meditoin useamman kerran päivässä, kuten monesti teenkin esim. istuessani bussissa tai odotellessani jotakin, harjoitan passiivista meditaatiota. Pidän tästä sillä se saa tuntemaan kuin jokaisella solulla olisi mahdollisuus värähdellä mahdollisimman luonnollisesti ja vapaasti. Hyvin energisöivää!

Nyt olen ihastunut myös suloiseen harjoitukseen, jossa "näen" ihmisten ympärillä vaaleanpunaista valoa. Olen testannut tätä koulussani, jossa on pitkään vallinnut tilanne, jossa maatalouspuolen nuoret pilkkaavat luontoalan opiskelijoita. Näen heidät vaaleanpunaisessa valossa, koen sen ympäröivän heidät ja auttaen heitä rakkauden energiallaan. Samoin olen tehnyt tätä luokkatovereilleni, jotka ovat toisinaan suivaantuneet maatalouspuolen opiskelijoiden arvostelusta. En tiedä onko harjoitus vaikuttanut vai mitä, mutta välit ovat parantuneet huikeasti eikä konfliktitilanteita juurikaan enää ole ollut :)

Energian kanavointi maapallolle sekä sitä tarvitseville, on myös tärkeää, joskin voisi olla hiukan useammin harjoitettua..  :o
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

metsähiiri

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 04. Maaliskuuta 2013 klo 08:36 »
  • Tykkää (0)

• Mielenkiintoinen, mutta tuon anandasevan monet linkit ovat kuolleita :(

Mulla on chakrat aivan jumissa, tarttisin käytännön läheisiä ohjeita, miten saisin ne taas toimimaan oikein.
    Kirjattu
    “Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #26 : 05. Maaliskuuta 2013 klo 14:40 »
  • Tykkää (0)

• Mielenkiintoinen, mutta tuon anandasevan monet linkit ovat kuolleita :(

Mulla on chakrat aivan jumissa, tarttisin käytännön läheisiä ohjeita, miten saisin ne taas toimimaan oikein.

Keskity sisäiseen tilaasi meditoidessasi. Visualisoi valoa sisällesi ja ympärillesi. Se varmaankin auttaa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

shaamangirl

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #27 : 21. Heinäkuuta 2013 klo 22:27 »
  • Tykkää (0)

• Mun henkinen harjoitus on mindfulness-tekeminen. Eli siis otan jonkun projektin, käsityön yms. joka ei valmistu ihan hetkessä,ja teen sen niin hitaasti ja ajatuksella että ehdin huomioida pikkujuttuja, kuten virkatessa langan karheus ja väri sekä miltä virkkuukoukku tuntuu vasemmassa kädessäni. Pajutöissä jotka aloitan huomenna, huomioin pajun värin ja taipuisuuden,pajua leikkaavat oksasakset ja rautalangan lujuuden.Lahon puun pehmeyden allani kun istun ulkoportaiden juurella, pajun ja rautalangan muodot, äänet, tuulen jne.
    Kirjattu

shaamangirl

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 10:48 »
  • Tykkää (0)

• kävin keräämässä sitä pajua nyt sitten ja tein sen mindfulnessina ihan huomaamatta, tiesin intuitiolla mistä kohtaa katkaisen pajun, mitä oksia valitsen, mistä puskista kerään yms. Nyt pikku paussi ja sit jatkuu, lehtien riipimisen teen kyllä aika nopeesti ilman mindfulnessia koska se on sottaista ja hiukan vittumaista ikävää puuhaa.  ;D
    Kirjattu

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #29 : 08. Elokuuta 2013 klo 21:49 »
  • Tykkää (0)

• ^ Käsityöt on kyllä loistava tapa rauhoittua ja rentoutua. Jo se tunne kun kädet saa rauhassa tehdä jotain ja ajatukset vaellella on huojentava, sellaista kaivattua rauhoittumista arjessa. Ja marjanpoiminta on toinen tosi meditatiivinen askare.
    Tänään huovutin pitkästä aikaa ja lampaanvilla, vesi ja saippua oli hetken aikaa ainoita asioita joihin keskittyä. Kyllä hymyilytti. :)
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”