Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Meditaatiosta... - 1

Colourflower

• Vieras
Meditaatiosta...
« : 19. Heinäkuuta 2011 klo 21:23 »

Tämä kirjoitelma saattaa nyt näyttää vähän "en ole katkera, mutta kuitenkin" -osastolta, antakee armoa. Minusta ei silti tunnu katkeralta tätä kirjoittaessani, vaan lähinnä jotenkin hölmistyneeltä, siinä on tietty ero.

Aihe tuli (aika monetta kertaa) mieleeni Hipit.fi:n etusivun äänestyksestä: "Meditoitko?" Siis kuinka usein jne. Kysymys näyttää yhtä yksinkertaiselta kuin "kuunteletko musiikkia", "syötkö mansikoita" tai "otatko nokoset". Vastasin luonnollisesti, etten koskaan, koska en edes tiedä mitä meditaatiolla tarkoitetaan silloin, kun siitä puhutaan näin yksinkertaisesti. Voi olla, että on olemassa jokin yleispätevä meditaatiotekniikka, jonka lukuisat ihmiset voivat osata samalla tavoin; itselleni tämä kaikki on arvoituksellista, sillä vaikka olen ollut kiinnostunut meditaatiosta jo 1990-luvulta lähtien, minulla ei vieläkään ole käsitystä miten se "tehdään".

Kuitenkin tiedän olevani silloin tällöin meditatiivisessa tilassa. Joskus liikkuessani luonnossa, joskus harvoin kuunnellessani musiikkia. Olen myös luova ihminen, enkä usko tietyntyyppisen luomisen olevan edes mahdollista ilman hetkellistä, meditaation kaltaista tilaa (ainakaan minulle). En tiedä siihen tilaan pääsemiseksi mitään oikeaa niksiä, se vain joskus tulee, kun satun syventymään ja vajoamaan johonkin kokonaisvaltaiseen "juttuun". Tarkoituksellisesti meditoinnille pyhitetty hetki ei johda mieltäni yhtään mihinkään, paitsi ajatteluun.

Entistä hämmentävämpää on minulle se, että jos yritän kysyä säännöllisesti meditoivilta ihmisiltä, miten he sen "tekevät" ja mitä silloin tapahtuu, he eivät osaa selittää – ainakaan niin että ymmärtäisin. Kenties saan kuulla muutaman hörhökäsitteen, jotka eivät sano minulle mitään, sillä vaikka kyse olisikin minussa monta kertaa tapahtuneista ilmiöistä, en osaa yhdistää niitä näihin koska itse käsitteellistän saman asian eri tietä (jos ylipäänsä käsitteellistän ollenkaan). Viime kädessä minulle tulee vaikutelma, että mitään selkeää ja yksinkertaista meditaatiotekniikkaa ei ole olemassa ja ihmiset vain jostain syystä osaavat syventyä irtautumiseen asti sellaisissa olosuhteissa, joissa itse vain kirjaimellisesti mietiskelen.

Kokonaan toinen juttu on se, miten meditaatiota edes kannattaa harjoittaa sillä tietoisuuden ja tajunnan tasolla, jolla elän. Timothy Learyn 1960-luvulla muotoilema oppi tietoisuuden seitsemästä tasosta, jota olen mielessäni kehittänyt "pidemmälle", liittää syvällisen meditaation kolmanneksi ylimpään tasoon, kun taas itse pyrin lähinnä irtautumaan viidennestä (siis kolmanneksi alimmasta, aktiivisen arkielämän tasosta) päästäkseni pysyvästi neljännelle tasolle (jolla aivot ja aistit alkavat ohjata tajuntaa suoraan ilman "opitun mielen" väistämätöntä vaikutusta). Kun en kerta kaikkiaan kässää, mistä siinä perushippien harjoittamassa niin simppelissä ja yksinkertaisessa meditaatiossa on edes kymysys, jotenkin ajattelen että insh'allah, se on varmaan sitten itselleni tässä vaiheessa tarpeetonta, jokin amerikkalaistunut metodi tyynnyttää mielensä keskellä hullunmyllyä. O0
Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Vs: Meditaatiosta...
« Vastaus #1 : 19. Heinäkuuta 2011 klo 21:46 »
  • Tykkää (0)

• Tässä minun käsityksiäni:
    Meditaatio ei ole tila, vaan harjoitus jossa harjoitetaan tässä hetkessä olemista. Harjoituksia on monenlaisia, mutta niitä kaikkia taitaa yhdistää harjoitus tässä hetkessä olemisesta, tiedostamisesta. Koska meditaatio harjoituksena kohdistuu mieleen, voi olla vaikea kuvailla mitä silloin tekee. Mutta se on yksinkertaista: silloin keskitytään jollakin tavalla todellisuuden välittömään kokemiseen, tai johonkin pienempään yksityiskohtaan kuten lempeyteen itseään kohtaan.

Itselleni tässä vaiheessa tuntuu sopivan varmasti yksi yksinkertaisimmista meditaatioharjoituksista: Lasken hengityksiä. Asetun istumaan ja sisäänhengityksellä lasken yksi. Uloshengityksellä kaksi. Sisäänhengityksellä kolme ja niin edelleen. Kun saavutan kymmenen, aloitan alusta. Jos päähäni tulee laskemisen välissä ajatus, annan sen lipua ohi ja jatkan laskemista. Jos putoan kärryiltä missä luvussa menen, aloitan laskemisen alusta. Harjoituksen aluksi asettamani kello kutsuu jossain vaiheessa minut takaisin jatkamaan muita askareita. Meditaation aikana saavutetun mielen sisäisen hiljaisuuden ja tarkkaavaisuuden pyrin säilyttämään vaikka harjoitus on loppunut.

Lainaus
    Timothy Learyn 1960-luvulla muotoilema oppi tietoisuuden seitsemästä tasosta, jota olen mielessäni kehittänyt "pidemmälle", liittää syvällisen meditaation kolmanneksi ylimpään tasoon, kun taas itse pyrin lähinnä irtautumaan viidennestä (siis kolmanneksi alimmasta, aktiivisen arkielämän tasosta) päästäkseni pysyvästi neljännelle tasolle (jolla aivot ja aistit alkavat ohjata tajuntaa suoraan ilman "opitun mielen" väistämätöntä vaikutusta).

Neljäs taso kuulostaa hieman siltä mihin meditaatiollakin pyritään. Ilman "opittua mieltä" tapahtuvaa kokemista kuvaan ehkäpä sanoilla suora kokeminen. Mitä tarkoitat "opitulla mielellä"?
    « Viimeksi muokattu: 19. Heinäkuuta 2011 klo 21:59 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #2 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 01:14 »

Meditaatio ei ole tila, vaan harjoitus jossa harjoitetaan tässä hetkessä olemista. Harjoituksia on monenlaisia, mutta niitä kaikkia taitaa yhdistää harjoitus tässä hetkessä olemisesta, tiedostamisesta.

Tässä on ehkä se, mikä poikkeaa omista käsityksistäni. Minulle on olemassa sellainen tila kuin "meditaatiotila". Se on kyllä läsnäoloa tässä hetkessä ja varsin tietoinen olotila, joten samalla suunnalla liikutaan. Sen sijaan mitään "harjoitusta" en osaa tehdä, enkä näe sitä edes mitenkään väliksi. Yritykseni "harjoittaa meditaatiota" ovat läpeensä epäonnistuneet, koska ne ovat minulle jotenkin epäluonteenomaisia enkä liu'u niissä lähemmäksi tätä hetkeä, vaan todennäköisemmin syvemmälle sisään ajatuksiini. Jollain kenties omahyväisellä, itsetyytyväisellä tavalla käsitän, etten tarvitse itsetarkoituksellisia harjoituksia vaan pyrin ylipäänsä elämään enemmän tietoisena ja tässä hetkessä. Pyrkimys on niin oleellinen osa nykyistä minua, että jopa esim. kieltäydyn työstä, joka vieraannuttaa minua tietoisuudesta ja tästä hetkestä.

Syvällistä meditaatiotilaa, johon viittasin maininnallani kolmannesta tietoisuudentasosta, voi ehkä nimittää transsendenttiseksi. Siitäkin minulla on väläyksenomaisia kokemuksia. Siinä yhteydessä päästään jo "tässä hetkessä" elämisen toiselle puolelle: hetkellä sinänsä ei ole merkitystä, koska ylipäänsä ajan käsittäminen menettää merkityksensä. Minulle on tullut oivallus, että missä tietoisena ja tässä hetkessä voi nykyiseltä tasoltani käsin oppia elämään, transsendenssi vaatii jo täysin eri lailla mielen harjoitusta enkä näin ollen siihen toistaiseksi edes pyri. En ole siihen valmis, enkä tahdo hätäillä ollakseni siihen valmis. Joidenkin meditaation harjoittajien kokemukset (esim. ruumiista irtautumisesta) viittaavat mielestäni transsendenttiseen tasoon.

Mitä tarkoitat "opitulla mielellä"?

Tarkoitan sitä, että meillä ihmisillä on useimmiten taipumus olla ajattelematta suoraan ja itse. Sen sijaan pyöritämme hetkestä hetkeen, tilanteesta tilanteeseen aiemmin opittuja malleja. Tämä on luultavasti ihan fysiologinen toiminto: uuden yhteyden luomisen sijaan aivot käyttävät vanhaa yhteyttä. Näin käydessä jää huomiotta, että tilanteet voivat näennäisestä samankaltaisuudestaan huolimatta poiketa toisistaan, olosuhteet voivat olla muuttuneet jne. Lisäksi mallin aiempi oppiminen ei välttämättä takaa, että olisimme alun perinkään oivaltaneet asiaa itse, vaan kyse voi olla jonkin toisen (ihmisen, median tms.) meihin syöttämästä informaatiosta. Jos on koulussa jonkin päntännyt ja armeijassa totellut jonkun käskyä, ne asiat ehkä periaatteessa "osaa", mutta niitä ei osaa luovasti soveltaa tai olla soveltamatta ilman omaa ajatusta (tai soveltamisen / soveltamatta olemisen oppimista jostakin muualta, luonnollisesti).

Ihmisen sisäiselle järjestelmälle on kuitenkin uusi yhtälö, jos hetki hetkeltä, tilanne tilanteelta aletaan toimia niin kuin ne olisivat erillisiä ja ainutlaatuisia. Tämä ei tarkoita, etteikö "opitun mielen" tallentamaa informaatiota voi käyttää hyväksi, mutta sekin päätös käyttää tai olla käyttämättä tuota informaatiota on oivallettava itse. Vanhan yhteyden kierrättämisen sijaan luodaankin aina uusi yhteys. Tämä on varsinaista ajattelemista ja sen keskusyksikkönä toimivat dynaamisesti itse aivot, eikä kaikki perustu "muistiin", joka on aina jonkin verran refleksi- tai lihasmuistia. Äsch, en minä tiedä, käykö tämä inhimillisen matriisin esitykseni tieteellisestä ajattelusta, mutta ainakin se on valtaosin ihan omaa ajattelua. :D

(Edit: Tämä oli näemmä postaus numero 666. Aika hassua, että se tuli tällaiseen asiayhteyteen.)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 09:42 »
  • Tykkää (0)

• Meditaatio ei ole tila, vaan harjoitus jossa harjoitetaan tässä hetkessä olemista. Harjoituksia on monenlaisia, mutta niitä kaikkia taitaa yhdistää harjoitus tässä hetkessä olemisesta, tiedostamisesta.

Tässä on ehkä se, mikä poikkeaa omista käsityksistäni. Minulle on olemassa sellainen tila kuin "meditaatiotila". Se on kyllä läsnäoloa tässä hetkessä ja varsin tietoinen olotila, joten samalla suunnalla liikutaan. Sen sijaan mitään "harjoitusta" en osaa tehdä, enkä näe sitä edes mitenkään väliksi. Yritykseni "harjoittaa meditaatiota" ovat läpeensä epäonnistuneet, koska ne ovat minulle jotenkin epäluonteenomaisia enkä liu'u niissä lähemmäksi tätä hetkeä, vaan todennäköisemmin syvemmälle sisään ajatuksiini. Jollain kenties omahyväisellä, itsetyytyväisellä tavalla käsitän, etten tarvitse itsetarkoituksellisia harjoituksia vaan pyrin ylipäänsä elämään enemmän tietoisena ja tässä hetkessä. Pyrkimys on niin oleellinen osa nykyistä minua, että jopa esim. kieltäydyn työstä, joka vieraannuttaa minua tietoisuudesta ja tästä hetkestä.

Meditointi ei saisi olla erillinen harjoitus muusta elämästä, jonka voi unohtaa meditaation loppuessa. Sillä pyritään palauttamaan mieli keskittyneisyyteen ja tarkkaavaisuuteen, jota pyritään pitämään yllä koko ajan. Itselläni tosin päivästä suurin osa menee laput silmillä. Uskon että harjoitat meditaatiota päivittäin olemalla tarkkaavainen ja tässä hetkessä. Esimerkiksi kävely voi olla meditaatiota, kun keskittyy siihen millä tavalla jalan maahan laskee, millainen ääni siitä tulee, mitä kehossa silloin tuntuu, miltä ympärillä tuoksuu jne. Meditaatioita on monenlaisia.

Ymmärrän ehkä mitä tarkoitat meditaatiotilalla, mutta tämä on vain henkilökohtainen mieltymys antamatta nimeä sille. Meditaatiotilan koen tarkkaavaisuuden ja rauhallisuuden laajenemisena, enkä koe sille tarvittavan erillistä sanaa. Mutta taidat tarkoittaa meditaatiotilalla jotakin vielä laajempaa. Meditaatiossa tuota likumista syvälle omiin ajatuksiin vältetään, paitsi jollei se ole nimenomaan harjoituksen tarkoitus. Pyritään keskittymään tarkasti johonkin asiaan tai olla keskittymättä mihinkään, tyhjentämään pää. Itseäni kiehtoo pään tyhjentäminen tällä hetkellä harjoituksen avulla jota kuvasin. Minulle alussa kävi niin etten saanut homman ideasta minkäänlaista punaista lankaa, ajatukset laukkasivat jatkuvasti sinne tänne ja koko meditaatio saattoi mennä ajatellessa niitä näitä, syvällisiä tai kevyempiä ajatuksia. Turhauduin kun ilman ajatuksia oli niin vaikea olla. Mutta hengitysten laskeminen auttoi paljon, jokaisen hengityksen vaiheen aikana palauttaa itsensä takaisin harjoitukseen, ja harvoin käy niin että menee pitkiä aikoja ajatellessa kunnes havahtuu.

Kuvauksesi opitusta mielestä menee yksiin sen kanssa mikä on Buddhalaisuuden yksi peruspilari: ajatellaan itse. Koska meditaatio selkeyttää ja hiljentää mieltä sekä parantaa tarkkaavaisuutta, on helpompi huomata vanhat ajatusmallit ja elää enemmän hetkessä suoraan kokien. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että toimisi vailla vanhojen tietojen ja kokemusten antamaa viisautta.
    « Viimeksi muokattu: 20. Heinäkuuta 2011 klo 09:45 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #4 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 09:59 »

Esimerkiksi kävely voi olla meditaatiota, kun keskittyy siihen millä tavalla jalan maahan laskee, millainen ääni siitä tulee, mitä kehossa silloin tuntuu, miltä ympärillä tuoksuu jne. Meditaatioita on monenlaisia.

Jees, nimenomaan, ja juuri sen tähden koska meditaatioita on monenlaisia, tuntuu oudolta kun ihmiset puhuvat meditoinnistaan niin yksinkertaisen yhdenmukaisesti. Tosin minulla ei kävellessäni tulisi mieleen keskittyä omaan jalkaani, vaan kokonaisvaltaiseen keholliseen ja aistimelliseen kokemukseen.

Meditaatiossa tuota liukumista syvälle omiin ajatuksiin vältetään, paitsi jollei se ole nimenomaan harjoituksen tarkoitus. Pyritään keskittymään tarkasti johonkin asiaan tai olla keskittymättä mihinkään, tyhjentämään pää.

Tämä on juuri, mikä itselläni ei missään "harjoituksessa" onnistu. Jos olen tekemättä mitään, ajattelen, paitsi jos nukun. Olen tuota hengityksen tarkkaamistakin yrittänyt, mutta päädyn vain ajattelemaan, mitä kirosanaa minä teen tässä syventymässä hengitykseeni. Paljon hedelmällisempää on järkkäytyminen sellaisiin olosuhteisiin, joissa suora kokeminen tapahtuu luontaisesti.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #5 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 10:27 »
  • Tykkää (0)

• Esimerkiksi kävely voi olla meditaatiota, kun keskittyy siihen millä tavalla jalan maahan laskee, millainen ääni siitä tulee, mitä kehossa silloin tuntuu, miltä ympärillä tuoksuu jne. Meditaatioita on monenlaisia.

Jees, nimenomaan, ja juuri sen tähden koska meditaatioita on monenlaisia, tuntuu oudolta kun ihmiset puhuvat meditoinnistaan niin yksinkertaisen yhdenmukaisesti. Tosin minulla ei kävellessäni tulisi mieleen keskittyä omaan jalkaani, vaan kokonaisvaltaiseen keholliseen ja aistimelliseen kokemukseen.

Aivan, ehkä siksi minulle monet kokemiseen liittyvät meditaatiot tuottavat vaikeuksia, koska pyrin nimeämään kaikki kokemani asiat ja unohdan keskittyä itse kokemiseen ja olemiseen.

Meditaatiossa tuota liukumista syvälle omiin ajatuksiin vältetään, paitsi jollei se ole nimenomaan harjoituksen tarkoitus. Pyritään keskittymään tarkasti johonkin asiaan tai olla keskittymättä mihinkään, tyhjentämään pää.

Tämä on juuri, mikä itselläni ei missään "harjoituksessa" onnistu. Jos olen tekemättä mitään, ajattelen, paitsi jos nukun. Olen tuota hengityksen tarkkaamistakin yrittänyt, mutta päädyn vain ajattelemaan, mitä kirosanaa minä teen tässä syventymässä hengitykseeni. Paljon hedelmällisempää on järkkäytyminen sellaisiin olosuhteisiin, joissa suora kokeminen tapahtuu luontaisesti.

Itselläni harjoitus menee niin, että laskemisen välillä kiinnitän huomion hengitykseeni. Tarkkailen vain sitä. Ja ajattelematta oleminen voi olla todella haasteellista, eikä se välttämättä sujukaan aluksi kuin hetkeksi kerrallaan. Tällöin meditaatio on mielestäni vaativampaa, kun mieli pitää palauttaa jatkuvasti laskemiseen tai hengitykseen. Jos haluaa koittaa, suosittelisin meditoimaan lyhyitä aikoja, ehkä viisi tai kymmenen minuuttia. Jos turhautuminen, vihastuminen tai jokin muu tunne tuntuu häiritsevän harjoitusta, voi siihen halutessaan keskittää kaiken huomionsa, kuitenkaan alkamatta analysoimaan asiaa. Voi tutkailla mitä tunne saa sinussa aikaan tai mitä asioita tämä tunne ehdottaa mieltäsi tekemään. Tunteita ja reaktioita voi nimetä ja tällä tavoin auttaa tiedostamista. Jos harjoitus saa aikaan tuskaisen tunteen, voi tunteen nimetä: 'Olen tuskastunut'. Tämän jälkeen voi huomata sen tuovan mieleen ajatuksia siitä, kuinka harjoitus on turhanpäiväinen, kuinka aika kuluu hukkaan tätä tehdessä jne. Jos meditaatio saa sinut aina todella tuskastumaan, siinäpä on vasta oiva tapa tutkailla tuskastumista ja harjoittaa sen hyväksyntää! Muita teemoja voisivat meditoinnin aikana olla tunteen hyväksyminen osaksi sen hetkistä olotilaa, ilman halua poistaa sitä ja tämän epämiellyttävän tunteen kohtaaminen lempeydellä, eikä sen kohtelemista ja ajamista pois väkivalloin.
    « Viimeksi muokattu: 20. Heinäkuuta 2011 klo 10:30 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #6 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 11:51 »

suosittelisin meditoimaan lyhyitä aikoja, ehkä viisi tai kymmenen minuuttia.

Pointtihan on se, että en minä silloin meditoi. Se olisi viiden tai kymmenen minuutin ajatustuokio, ja koska minulla on silloin tällöin tunninkin ajatustuokioita, ei siinä ole mitään järkeä. Kaikki nuo kuvaamasi prosessit olen useaan kertaan käynyt läpi. Olen tullut johtopäätökseen, etten nykytilassa tarvitse tuollaisia harjoituksia. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö se tekisi useimmille muille luultavasti oikein hyvää.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 21:04 »
  • Tykkää (0)

• suosittelisin meditoimaan lyhyitä aikoja, ehkä viisi tai kymmenen minuuttia.

Pointtihan on se, että en minä silloin meditoi. Se olisi viiden tai kymmenen minuutin ajatustuokio, ja koska minulla on silloin tällöin tunninkin ajatustuokioita, ei siinä ole mitään järkeä. Kaikki nuo kuvaamasi prosessit olen useaan kertaan käynyt läpi. Olen tullut johtopäätökseen, etten nykytilassa tarvitse tuollaisia harjoituksia. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö se tekisi useimmille muille luultavasti oikein hyvää.

Ymmärrän kyllä että koet ilman ajatuksia olemisen hankalaksi, suorastaan mahdottomaksi. Olen tosin varma että pystyt olemaan ajattelematta sekunnin, sekunnin kymmenesosan, sadasosan tai miljoonasosan. Harjoituksen kautta taas ehkä hieman kauemmin. Mutta en silti tarkoita että harjoitus sopisi välttämättä sinulle.

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #8 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 22:15 »

Olen tosin varma että pystyt olemaan ajattelematta sekunnin, sekunnin kymmenesosan, sadasosan tai miljoonasosan. Harjoituksen kautta taas ehkä hieman kauemmin.

Totta kai pystyn olemaan ajattelematta lyhyen hetken tai joskus vähän pidemmänkin, mutta minkä ihmeen takia minun pitäisi harjoitella olemaan ajattelematta? Minusta ajatus on kummallinen. Ajattelepa nyt itsekin.

(Edit: Tähän ei tarvitse alkaa nyt alkeista asti ja juurta jaksaen selittää meditoinnin tarkoitusta. Luulisin jollain lailla käsittäväni sen, sentään.)
    « Viimeksi muokattu: 20. Heinäkuuta 2011 klo 22:21 kirjoittanut Colourflower »
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #9 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 23:35 »
  • Tykkää (0)

• Olen tosin varma että pystyt olemaan ajattelematta sekunnin, sekunnin kymmenesosan, sadasosan tai miljoonasosan. Harjoituksen kautta taas ehkä hieman kauemmin.

Totta kai pystyn olemaan ajattelematta lyhyen hetken tai joskus vähän pidemmänkin, mutta minkä ihmeen takia minun pitäisi harjoitella olemaan ajattelematta? Minusta ajatus on kummallinen. Ajattelepa nyt itsekin.

(Edit: Tähän ei tarvitse alkaa nyt alkeista asti ja juurta jaksaen selittää meditoinnin tarkoitusta. Luulisin jollain lailla käsittäväni sen, sentään.)

Lainaus
    Kuvauksesi opitusta mielestä menee yksiin sen kanssa mikä on Buddhalaisuuden yksi peruspilari: ajatellaan itse. Koska meditaatio selkeyttää ja hiljentää mieltä sekä parantaa tarkkaavaisuutta, on helpompi huomata vanhat ajatusmallit ja elää enemmän hetkessä suoraan kokien. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että toimisi vailla vanhojen tietojen ja kokemusten antamaa viisautta.

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 20. Heinäkuuta 2011 klo 23:36 »
  • Tykkää (0)

• Itse vastasin meditaatiokyselyyn että meditoin usein. Tai mikä se vaihtoehto olikaan jokapäiväisen jälkeen.. Meditointi sanana minulle tarkoittaa suurta kavalkadia erilaisia juttuja, jotka ovat lähes poikkeuksetta jotain muuta kuin ajattelemattomuuden harjoitteita. Mindfullness, hetkessä tietoisesti oleminen tai tekeminen, on minusta meditaatiota. Mitä sitten teenkin, tietoisesti, teen vain sitä, enkä muuta. Tämä sulkee pois kaiken turhan, taustakohinan, mitä joka tuutista, eikä vähiten oman pään sisältä, tulvii.
    Toki teen aika ajoin hiljaisuuden harjoitteitakin, mutta en ehkä niinkään meditoidakseni vaan ihan vain hiljentyäkseni. Tai ainakin näin tällä hetkellä asian koen  :D Huomenna voin olla toista mieltä  ;)
    Kirjattu

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #11 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 11:48 »
  • Tykkää (0)

• Voi olla, että on olemassa jokin yleispätevä meditaatiotekniikka, jonka lukuisat ihmiset voivat osata samalla tavoin; itselleni tämä kaikki on arvoituksellista, sillä vaikka olen ollut kiinnostunut meditaatiosta jo 1990-luvulta lähtien, minulla ei vieläkään ole käsitystä miten se "tehdään".

Sehän siinä just on ettei sitä voi tehdä. Meditaatio on puhdasta olemista eikä tekemistä:

Lainaus
    Tarkoituksellisesti meditoinnille pyhitetty hetki ei johda mieltäni yhtään mihinkään, paitsi ajatteluun.

Voisin melkein lyödä vetoa ettet ole mikään poikkeus.
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #12 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 11:51 »

Sehän siinä just on ettei sitä voi tehdä. Meditaatio on puhdasta olemista eikä tekemistä

Siksi se olikin lainausmerkeissä. Pidän usein sellaisia hetkiä, jolloin en tee mitään, mutta en kutsu niitä meditoinniksi, koska silloin ajattelen asioita. Ja hyvin ajattelenkin. ;)
    Kirjattu

FlowerGirl

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 31. Heinäkuuta 2011 klo 23:05 »
  • Tykkää (0)

• Olen kyllä erittäin kiinnostunut meditoinnista ja yrittänytkin sitä aikanaan hyvin aktiivisesti, en vaan jaksa oikein keskittyä. :/ On kyllä tullut saavutettua aika hienoja tiloja aikanaan kun on yrittäny ihan tosissaan. Ja joskus tiettyjen päihteiden vaikutuksen alaisena kanssa keskittyminen on helpompaa ja on tullu havaittua hyvin erikoisia asioita mitä ei muuten tulis mieleen, mutta semmoinen meno nyt on kyllä tietty taas ihan eri asia. :D
    Mutta on kyllä sellainen juttu jonka haluan aloittaa taas uudestaan, kun muutenkin tutkiskelen mieltäni nykyään jonkun verran..
    Kirjattu

moonbow

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 12. Elokuuta 2011 klo 12:02 »
  • Tykkää (0)

• Siksi se olikin lainausmerkeissä. Pidän usein sellaisia hetkiä, jolloin en tee mitään, mutta en kutsu niitä meditoinniksi, koska silloin ajattelen asioita. Ja hyvin ajattelenkin. ;)

Tuohon voisi lisätä myös sellaisen, että yhtälailla puhdas tekeminenkin on meditaatiota kun puhdas oleminen. Tärkeintä on se, että on oikeasti läsnä siinä mitä ikinä tekeekin oli se hengityksen laskemista tai tiskaamista tai kävelyä jne.
    Kirjattu
    näen kaikessa hengen
    kasvavia ja kuihtuvia