Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mikä on elämän tarkoitus? - 1

Kurre

• Vieras
Mikä on elämän tarkoitus?
« : 10. Maaliskuuta 2015 klo 13:19 »

No niin, poraudutaan perimmäisten kysymysten äärelle. Itse en tiedä vastausta, siksi kysynkin teiltä: mikä on mielestänne elämän tarkoitus?
Onko kellään varmaa tietoa?

+ tarvitseeko elämän tarkoitusta tietää? Miksi, miksi ei?
Kirjattu

rimpsi lorestaan

• Vieras
Vs: Mikä on elämän tarkoitus?
« Vastaus #1 : 10. Maaliskuuta 2015 klo 13:51 »

^ kysymyksestä "onko kellään varmaa tietoa?" tulee ensiksi mieleen, että jos joku väittää hänellä olevan varmaa tietoa, en usko alkuunkaan.  :D Ei nyt ihan heti tule fiilis, että tämä ihminen on nyt Jeesus ja Buddha.
Moni on sanonut, että elämän tarkoitus on elämä itse. Hyvin sanottu, vaikkei täytä omasta näkemyksestäni kuin yhden nurkan. Uskon johonkin suurempaan tarkoitukseen, sellaiseen, jossa meillä on oma paikka ja tehtävä. Se vain pitää löytää, ja valitettavasti useimmat ihmiset eivät löydä. Näin ollen en usko predestinaatioon eli ennalta määräämiseen, vaan universumin elämänura määräytyy sitä mukaan kun eletään....(en tässä osaa oikein paremmin ilmaista, ja nyt kun katson kirjoittamaani, huomaan etten sano siinä oikeastaan yhtään mitään  ;D )
Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 10. Maaliskuuta 2015 klo 17:43 »
  • Tykkää (0)

• Kysyin tuota kysymystä jo hyvin nuorena, kuka olen ja miksi olen. Nyt vuosia sen jälkeen kun olen aihetta pohdiskellut ja lukenut siitä todella paljon voin vaan sanoa, että... Omasta mielestäni tarkoitus on elää ja rakastaa. :)
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 10. Maaliskuuta 2015 klo 17:47 »
  • Tykkää (1)

• No niin, poraudutaan perimmäisten kysymysten äärelle. Itse en tiedä vastausta, siksi kysynkin teiltä: mikä on mielestänne elämän tarkoitus?

Kaiken tarkoitus on tämä hetki. Se missä nyt olet ja mitä nyt teet. Se on miljardien vuosien evoluution ja kosmisen järjestyksen tulos ja mielettömän hieno asia, olipa hetki sitten millainen tahansa.

Biologisessa mielessä elämän tarkoitus on lisääntyminen, ja oma hengissäpysyminen kunnes jälkikasvu tulee toimeen omillaan.

Uskomusten näkökulmasta tarkoitukset vaihtelevat - seurata Jumalaa, välttää helvetti, nauttia elämästä, kiivetä Everestille, saada sitä tai tätä, kokea maailma koska niin maailma kokee itsensä, valaistua jne. Nämä kaikki kuitenkin ovat yhtä tosia, eikä mikään sen todempi kuin toinen.

Minun elämäni tarkoitus (tällä hetkellä) on elättää perhettäni, rakastaa vaimoani ja eläimiäni, syödä hyvää ruokaa, olla mahdollisimman onnellinen ja yrittää elää niin, että omatunto ei paina illalla kun käyn nukkumaan ja lopulta kuolen pois.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #4 : 10. Maaliskuuta 2015 klo 21:51 »
  • Tykkää (1)

• Elämän tärkeimpiä kysymyksiä. :) "Kuka minä olen" ja "miksi olen täällä" lisäksi, on niitä muitakin tärkeitä...

Joskus kysyin automaattikirjoitusta hyödyntämällä 'Kaikelta mikä on' mikä on elämän tarkoitus ja sain vastaukseksi "rakkaus". Aika ytimekästä. (Keskustelu jatkui siitä ja tuli tarkennuksia, mutta minulla ei ole sitä tekstiä enää saatavilla)

Keskusteluja Jumalan kanssa 1:ssä Jumala sanoi, että elämän tarkoitus on "muistaa todellinen itsensä ja toteuttaa sitä käytännön tasolla".

Itse tykkään ajatella, että elämän tarkoitus on elämä itse. Tehdä asioita, kokea ja oppia. Luoda hyvä elämä itselleen ja auttaa myös muita (läheisiään, yhteisöään ...) tekemään samoin. Aiheuttaa mahdollisimman vähän tuhoa ja kärsimystä.

Elämän tulisi olla (edes jokseenkin) laadukasta ja mielekästä. Kärsimyksentäyteinen elämä ei minusta ole kovinkaan tarkoituksellista, ellei siihen sitten sisälly jokin tärkeä opetus. (Ei ehkä silloinkaan?)

Rakkaus on kyllä tärkeää - mitäpä elämä olisi ilman rakkautta.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Konna

• Vieras
    « Vastaus #5 : 11. Maaliskuuta 2015 klo 19:41 »

Hyvä kysymys.

En usko, että olemassaolollamme olisi jokin tarkoitus tai että meidän varallemme olisi jokin suuri suunnitelma. Jokainen on vapaa tekemään mitä tahtoo, mutta kannattaa muistaa, että "sitä niittää mitä kylvää"! Tämän munkin vastaus samaiseen kysymykseen vastaa pitkälti omaa näkemystäni asiasta:

Ask A Monk: Is There a Purpose In Life?
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 11. Maaliskuuta 2015 klo 21:21 »
  • Tykkää (1)

• Kuten Avaruus edellä toteaakin, evoluution kannalta yksilön elämällä on merkitystä vain sikäli, että hän pysyy hengissä riittävän pitkään ehtiäkseen lisääntyä ja siirtämään geeninsä edelleen.

Muista eläinlajeista poiketen ihmisillä on kuitenkin kyky luoda merkityssisältö omalle elämälleen. Ei ole olemassa mitään ylhäältä tai ulkopuolelta annettua merkitystä, vaan se riippuu jokaisesta yksilöstä itsestään.

Yleisesti ottaen kaikki ihmiset haluavat varmaankin olla onnellisia. He haluavat tuntea, että kaikissa heidän elämänvaiheistaan heistä välitetään.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 15. Maaliskuuta 2015 klo 21:59 »
  • Tykkää (2)

• Omalla kohdallani kysymys nousee esille silloin, kun olen jollain tavalla tyytymätön elämääni. Kysymys tuntuu olevan ennemmin seurausta jostain, kuin perimmäinen kysymys mihin pitäisi löytää vastaus. Kysymyksen esillenouseminen tuntuu ennemmin kertovan jostain, kun odottavan siihen vastattavan.

Dalai Lama Finding Purpose in Life

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 17:59 »
  • Tykkää (0)

• On myös mahdollista, että millään ei ole mitään tarkoitusta. Kaikki vain on.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 19:55 »
  • Tykkää (1)

• Riippuu varmaan siitäkin, miten 'tarkoitus' käsitetään.

Luonnossahan ei ole mitään tarpeetonta. Evoluutio merkitsee sitä, että kaikki, mikä luonnossa esiintyy, palvelee tiettyä tarkoitusta eli lajien sopeutumista ympäristöönsä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mikään olisi ennalta määrättyä tai jonkin ylemmän voiman ohjaamaa. Evoluutio on silkkaa sattuman kauppaa.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 22:37 »
  • Tykkää (0)

• Riippuu varmaan siitäkin, miten 'tarkoitus' käsitetään.

Luonnossahan ei ole mitään tarpeetonta. Evoluutio merkitsee sitä, että kaikki, mikä luonnossa esiintyy, palvelee tiettyä tarkoitusta eli lajien sopeutumista ympäristöönsä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mikään olisi ennalta määrättyä tai jonkin ylemmän voiman ohjaamaa. Evoluutio on silkkaa sattuman kauppaa.
    Kyllä. Tämäkin on mahdollista. Luulen, että ainoa kysymys johon sattuma ei pysty vastaamaan on se, että kuinka maailmankaikkeus on syntynyt. Mahtaakohan sitä olla koskaan edes mahdollista selvittää?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 23:03 »
  • Tykkää (3)

• Uskon että jokin tarkoitus on olemassa. Tai oikeastaan jokaisella taitaa olla oma tarkoituksensa. Tämä maailma on niin ihmeellinen kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen eikä mikään ole turhaa. En usko sattumiin tai tarkoituksettomuuteen.

Itse en ole vielä löytänyt omaani, toivon että se selkenee minulle lähitulevaisuudessa.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 05. Huhtikuuta 2017 klo 02:18 »
  • Tykkää (0)

• No niin, poraudutaan perimmäisten kysymysten äärelle. Itse en tiedä vastausta, siksi kysynkin teiltä: mikä on mielestänne elämän tarkoitus?

elämän tarkoitus on kuoleminen. Varmaa tietoa on alkoitumattomilla munasoluilla ja siittiöillä luulisin - siis noin ihmisyydestä tietenkin. Musta elämän tarkoitus on hyvä tietää ja ymmärtää niin mahdolliset läheiset saavat helpomman huolen elämänsäjättäessä(isellä on pahasti kesken koska tajusin liian myöhään ja olen sotkenbut maailmaa niin etten oikeen onnistu edes jäämistöäni siivoamaan niin että voisin olla huoletta siitä ettei se tuota hirveästi välitöntä tuskaa läheisilleni kohdatessani elämän tarkoituksen). Just siksi että tajuu olla se mikä on ja jos sitte ei niin siksi ettei tajuu olla se mikä on ja toiset sitten tajuu mikä olit.
    Kirjattu

fårad

• Vieras
    « Vastaus #13 : 06. Huhtikuuta 2017 klo 19:59 »

Aina kun tätä kysytään, mul alkaa soimaan yks biisi pääs,, joka on runo, josta mulla on kopio, ja otin kuvat sitten tänne. Olen joskus skannut tän runon ja lataillut nettiin toista foorumia varten, jossa sama aihe, mutta oi kun muistais että minne sen latasin ..skanneri ei enää ole iskus.

"Elämän tarkoitus on herätä aamulla,
    "

kaunis runo on Jade Lindvallin käsialaa, muotoilu on Antti Heikkisen kätten jälkee graafisesta teoksestaan "Kopio" vuodelta 2006,,, (jos tekijät ootte foorumilla, niin toivottavasti on ok jakaa tää, kun tää on niin hieno, kiitos <3.)

Kirjattu