Reumasta ja muista kovista tuskista kärsiville sanotaan, että hirveesti vaa voimia ja iloista mieltä.
Että pitää hymyillä ja loistaa valoa ympärillee vaikka kärsii saatanasti kaiken aikaa 
Mä en vaan tajua, että miksi? Miksi pitäis peittää tuskansa ja pahoinvointinsa esittämällä ulkopuolelle äiti aurinkoa? Enkä tarkoita, että laittais muut kärsimään omasta voinnistaan huonolla käytöksellä, mutta eikö sais olla hiljaa ja vetäytyä näkyvistä?
Juuri noin!
Jos itse olen sairaana, niin en kyllä todellakaan kaipaa ketään toivottelemaan voimia ja iloisuutta. Se on alentuvaa ja ihmisen tuskia halventavaa käytöstä. Ihan kun kivut saisi muka pois jollain "positiivisella ajattelulla"...Jos haluaa kunnioittaa ihmistä, niin pitäisi hänelle nimenomaan antaa tilaa. Kärsimykselle on aikansa ja se on osa ihmisen elämää.
Jotenkin vaikuttaa siltä että kaikilla ilontoivotteluilla yritetään vain peittää huono olo ja kärsimys. Ja sitä ei välttämättä tehdä loppujen lopuksi sairaan olon parantamiseksi, vaan sen takia että ei haluta nähdä ihmistä joka on huonolla tuulella. Halutaan että sairastava ihminen käyttäytyisi samoin kuin muutkin ja voisi mielyttää muita. Aitojen negatiivisten tunteiden osoittaminen on usein jonkinlainen kauhistus. Parempi olisi vain hymyillä, olisi se kuinka teeskenneltyä tahansa. Vaikuttaa vähän siltä että ihmiset jopa läheisimmissäkin suhteissa vaativat jonkinasteista valheellisuutta ja tunteiden patoamista. Omien perheenjäsenienkin odotetaan käyttäytyvän "oikein" ja kovan paikan tullen peittämään omat tunteensa.
Tämän vuoksi lause "ole oma itsesi" on usein suurin valhe. Jos kaikki ihmiset olisivat oikeasti omia itseään, tuskin he olisivat kiinnostavia ja innostavia, persoonallisia individuaaleja. Loppujen lopuksi kun monen ihmisen sisäinen elämä on täynnä ristiriitoja, ahdistusta, vihaa ja kompleksisuutta. Ei ihminen ole loppujen lopuksi mitenkään yksipuolisen kaunis olento. Tämä saattaa vaikuttaa jotenkin kyyniseltä, mutta niin olen oppinut asioiden olevan. Omakin "minuuteni" on monesti melko ruma ja monesti syvimmät tunteeni ovat negatiivisia. Mutta se ei ole vika tai ongelma; se on ihmisen osa.
Mutta ihmisellä on mahdollisuus päästä eroon konflikteista. Mutta se on mahdollista vain "minän" tai "egon" kuolemalla. Vasta sitten voi saavutta oikean, todellisen harmonian eikä vain pelkkiä sanoja tai teeskentelyä. Mutta se ei ole helppoa tai saavutettavissa lukemalla jotain halpoja "new age"-oppaita.