Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Näin henkinen maailma(n kuvani) rakentuu - 3

Josva

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Vs: Näin henkinen maailma(n kuvani) rakentuu
« Vastaus #30 : 18. Joulukuuta 2015 klo 17:52 »
  • Tykkää (0)

• Olen uusi foorumillanne ja kyseessä on ensimmäinen vastaukseni keskusteluun.
    Kerronkin näin aluksi minä muodossa vaikka olenkin kaukana itsekkäistä ihmisestä, siis miten minä koen henkisen/uskonnollisen elämän. Olen saanut kristinuskonnollisen kasvatuksen, se ei ollut normaalia koska Körttiläisyyslahko oli isäni aatemaailman perusta. Kun vartuin ikään jossa rupesin rakentamaan omaa maailmankatsomusta, suljin kaikki uskonnot pois maailmankatsomuksestani. Siitä muodostuikin sitten seuraavanlainen.

Kaikessa tekemisissäni pyrin vain hyvään, en koskaan tee tietoisesti pahaa. En valehtele en huijaa en loukkaa, näin tehden en tarvitse anteeksiantoa eikä omatunto kolkuta. Puhdas omatunto on paras tyynyn alunen!
    Jos jossain on joku Jumala/Taivas tjms ja hän ei minua tällaisena sinne huoli, en sellaiseen paikkaan koskaan halua joutua!
    Tällainen Jumala on Saatanan epäoikeudenmukainen.

Valitsin tämän elämäntyylin koska se kuuluu luonteeseeni, näin olen täydessä harmoniassa itseni kanssa. En voinut uskonnottomana ihmisenäkään heittäytyä mistään mitään piittaamattomaksi vain oman hyvän tavoittelijaksi, en olisi voinut olla silloin onnellinen.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #31 : 18. Joulukuuta 2015 klo 19:15 »
  • Tykkää (0)

• Hei, Josva! Otan osaa Körttiläisyyslahkossa kasvamisen johdosta. Jos se siis sinulle oli rankkaa? Usein hyvin uskonnollisten ja lahkolaisten vanhempien/yhteisöjen kanssa kasviminen on tiukkaa/rajoittunutta ja vahingollista lapselle. Kun uskonnolliset säännöt alkaa muistuttaa lakihenkisyyttä, ihmistä vähätellään, hänet opetetaan häpeämään itseään, tukahduttamaan tunteitaan ja tarpeitaan ja ehkä voisi sanoa joissain tapauksissa ihan jo pyytelemään anteeksi omaa olemassa oloa. Lapsen terveelle itsetunnolle ei ole tilaa kehittyä tuollaisissa ympäristöissä. Körttiläisyydestä en liiemmin tiedä, mutta pikainen googletus antoi sellaisen kuvan, että ainakin jotenkin tiukka uskonnollinen lahko ollut kyseessä? (Niinhän ne kaikki lahkot kai, siis lahkoiksi nimitettävät yhteisöt.) Tiedän joitain ihmisiä, jotka ovat joutuneet varttumaan adventistien tai rukoilevaisten lahkoissa ja heidän kokemuksensa ovat olleet rankkoja. Ja niistä on voinut kärsiä vielä seuraavatkin sukupuolet, vaikka henkilö olisikin myöhemmin lähtenyt/karannut lahkosta, mutta jäänyt kuitenkin kärsimään lahkossa kokemansa väkivallan (hengellisen, psyykkisen ja/tai fyysisen, seksuaalisen) jättämien jälkien muodossa. Ja nämä traumat on sitten siirtyneet seuraaville sukupolville, kuten helposti käy, jos ei saa lapsuus traumojaan kunnolla käsitellyiksi.

Sinulla on mielestäni hienot arvot elämälle, oikeudenmukaisuutta, fiksua ja rehellistä käytöstä. Noihin itsekin pyrin (en ole kuitenkaan saanut uskonnollista kasvatusta), mutta tiedostan omat heikkouteni ja inhimillisyyteni, siksi en ainakaan itse ole vetänyt tai tule varmastikaan vetämään elämässäni koskaan täydellistä suoritusta näissä. Pyrin hyväksymään ja tiedostamaan itsessäni olevan inhimillisen pahuuden ja sen, että olen ihan tavallinen ihminen, en muita parempi tai huonompi. Parhaani yritän ja se riittäköön, täydellistä tai valmista ei tarvii tulla. ;) Jokaisessa on omat vahvuutensa ja puutteensa. Niiden kanssa on vain opittava elämään, mutta tietty itseään voi aina kehittää, jos haluaa. Puhdas omatunto on varmaankin oikein hyvä tyynyn alunen, mutta eikö se tule myös tästä, että tiedostaa ja hyväksyy oman vajavaisuutensa ja epätäydellisyytensä? Kasvaa ihmisenä pienemmäksi, ei niinkään suuremmaksi. Nöyryys siis tulee enemmän mukaan kuviohin. Terve nöyryys. Nöyryys ja alistuminen on kaksi eri asiaa. Nöyryys on realismia, sitä että tiedostaa realistisesti omat vajavaisuutensa ja kykenee niitä anteeksi antamaan myös muissa. Alistuminen on sitten sitä, että kokee itseään epärealistisesti huonommaksi kuin muut, antaa muiden kohdella tämän huonommuuden tunteen vuoksi itseään huonosti. Alistuminen on aina opittu tapa. Kukaan ei voi lähteä alistumaan, ellei joku alista. Alistaminen kertoo mielestäni aina alistajan omasta epävarmuudesta, siitä ettei ole vakaata tunnetta itsessään siitä, että on yhtä hyvä ja kelpaava kuin kaikki muutkin. Alistaminen taitaa olla aina sellaista suuruuskuvitelmaa itsestään. Ego on silloin kovassa otteessa. Rakkaus ei alista ketään. Jos on paljon tarvetta alistaa, silloin itsestä puuttuu paljon rakkautta.

Luin Tommy Hellstenin kirjoittaman kirjan "Saat sen mistä luovut - Elämän paradoksit", se kertoi juuri tuollaisesta sinun tilanteesi kaltaisesta tilanteesta, kun halutaan luopua uskonnollisuudesta ja siihen tilalle tuleekin sitten elämää oikeasti rikastuttavaa henkisyyttä. Oli ihan hyvä kirja. Veti nöyräksi. ;D
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #32 : 18. Joulukuuta 2015 klo 20:47 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos kannanotoistasi viestiini Mooses.
    Ihminen saa olla mielestäni heikko ja vajavainen, kukaan meistä ei ole täydellinen.
    Körttiläisyys on pyrkimystä täydellisyyteen sekä itsensä rankaisemista heikkouksistaan, itseänsä ruoskimalla voi saavuttaa täydellisyyden lahkon hierarkiassa. Tämän tyylinen kasvatus jättää ja on jättänytkin elinikäiset arpensa, heitinkin siis tällaiset elämän arvot omaan arvoonsa mutta koskaan kaikkea en saa kitkettyä pois. Tämän kokemuksen jälkeen on ollut erittäin helppoa ja vapauttavaa olla vain oma itsensä, minulle ominaista on vain pyrkiä oleman hyvä ihminen ilman sen kummempia ponnisteluja. Perus paha en siis voi koskaan olla, silloin en ole onnellinen. Useat menneet vuodet olen henkisesti liihoittellut kuin vapaa taivaan lintu olemalla vain oma itseni, kanssaihmisten arvostus itseäni kuin minunkin arvostus heitäkohtaan kokenut valtavan muutoksen. Tätä kaikkea ei pidä käsittää itsekehuskeluksi, olen vajavainen sekä teen virheitä. En pyydä erheitäni anteeksi jumalilta vaan niiltä joita kohtaan olen erheen tehnyt.

Koskaan en tule olemaan täydellinen enkä siihen myöskään pyri, mutta silti haluan päivästä päivään kehittyä ihmisenä. Työstämisen alla onkin asia kun minua on kohdeltu vääryydellä, miten toimin? Itsestään selvää sekä luonteeni mukaista on anteeksipyytävälle antaa anteeksi, mutta jos ei pyydetäkkään vaan syyllistetään lisää. Näissä tapauksissa esiin tulee sisimmästäni sellainen Saatana että huh huh!
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #33 : 19. Joulukuuta 2015 klo 12:47 »
  • Tykkää (1)

• Hienosti rakennettu olkiukko. https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Itse asiassa ei ole, koska en osoittanut väitteitäni suoraan kenenkään argumenttejä vastaan. Olkiukkosyytöksesi ovat täysin virheellisiä. Miten voisin rakentaa olkiukon ilman että se on kohdistettu kenenkään yksittäisen ihmisen esittämää argumenttiä vastaan? Kirjoitukseni oli mielipide, ei vastaus.

Ja kuten tiedämme, olkiukkohan menee (ainakin antamasi linkin perusteella) näin:

1. Person 1 asserts proposition X.
    2. Person 2 argues against superficially similar proposition Y, falsely, as if an argument against Y were an argument against X.

Mutta jos haluaisit esittää tarkemmin oman mielipiteesi, niin voit tehdä sen. Sitten jos joku siihen vastaa, niin voit alkaa miettiä noita olkkiukkosyytöksiä kehittelemään.

Kannattaa kyllä ensin opiskella käsitteet ennen kuin alkaa niitä viljellä. Huono argumentointi ei anna fiksua kuvaa.
    « Viimeksi muokattu: 19. Joulukuuta 2015 klo 12:59 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #34 : 19. Joulukuuta 2015 klo 17:33 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos kannanotoistasi viestiini Mooses.
    Ihminen saa olla mielestäni heikko ja vajavainen, kukaan meistä ei ole täydellinen.
    Körttiläisyys on pyrkimystä täydellisyyteen sekä itsensä rankaisemista heikkouksistaan, itseänsä ruoskimalla voi saavuttaa täydellisyyden lahkon hierarkiassa. Tämän tyylinen kasvatus jättää ja on jättänytkin elinikäiset arpensa, heitinkin siis tällaiset elämän arvot omaan arvoonsa mutta koskaan kaikkea en saa kitkettyä pois. Tämän kokemuksen jälkeen on ollut erittäin helppoa ja vapauttavaa olla vain oma itsensä, minulle ominaista on vain pyrkiä oleman hyvä ihminen ilman sen kummempia ponnisteluja. Perus paha en siis voi koskaan olla, silloin en ole onnellinen. Useat menneet vuodet olen henkisesti liihoittellut kuin vapaa taivaan lintu olemalla vain oma itseni, kanssaihmisten arvostus itseäni kuin minunkin arvostus heitäkohtaan kokenut valtavan muutoksen. Tätä kaikkea ei pidä käsittää itsekehuskeluksi, olen vajavainen sekä teen virheitä. En pyydä erheitäni anteeksi jumalilta vaan niiltä joita kohtaan olen erheen tehnyt.

Koskaan en tule olemaan täydellinen enkä siihen myöskään pyri, mutta silti haluan päivästä päivään kehittyä ihmisenä. Työstämisen alla onkin asia kun minua on kohdeltu vääryydellä, miten toimin? Itsestään selvää sekä luonteeni mukaista on anteeksipyytävälle antaa anteeksi, mutta jos ei pyydetäkkään vaan syyllistetään lisää. Näissä tapauksissa esiin tulee sisimmästäni sellainen Saatana että huh huh!

Mitä on olla perus paha? Itse en usko, että kukaan meistä on täysin paha. Ja pahoiksi miellettävät teot ovat aina jotenkin ymmärrettävissä (tosin niitä ei tarvitse hyväksyä), jokin tai jotkin syyt siinä on taustalla miksi joku ihminen ryhtyy tekemään jotain pahaa. Ja jotenkin koen tärkeäksi sen, että vain teot voi tuomita pahoiksi, ei ihmistä. Ja kukaan tuskin on onnellinen tehdessään pahaa. Sinä et ole siis ainoa, joka ei voi kokea olevansa onnellinen tehdessään pahaa. Pahuutta tekevän ihmisen sisällä on joko tietämättömyyttä tai sitten paljon pahaa oloa/rakkauden puutetta tai molempia ja se saa ihmisen toimimaan väärin.

En käsitäkään sinun kirjoituksia itsekehuskeluna, en ollenkaan, enkä usko monen muunkaan niitä sellaisena käsittävän, joten huoli pois. Ihminen saakin olla itsekäs, terveellä tavalla. Ja ihmisen on hyvä ollakin terveellä tavalla itsekäs, siis pitää huolta omasta hyvinvoinnista. Jos ihminen ei pidä huolta omasta hyvinvoinnistaan, silloin hän yleensä pistää itsensä toisten kannatelvaksi, heittää vastuuta itsestään muille. Tämä on tietty aina vähän törkeää, sillä muilla on itsensäkin kannettavana, niin ei siihen toisen harteille ole hyvä vielä omiakin ongelmiaan heittää. (Enkä sano ymmärtäneeni sinun näin tekevän.)

Ymmärrän taustasi ja olen pahoillani niistä puolestasi, mutta irrota niistä rohkeasti vaan ja etsi jotain miellyttävämpää elämääsi tilalle. Älä turhaa huoli itsekkyyksistäsi. Jos siltä tuntuu, voit hakea apua taustasi käsittelyyn. Vaikka terapiasta tai vertaistukiryhmästä. Lisäksi aiheeseen liittyen on varmasti useita hyviä kirjoja olemassa, itse tiedän juuri tuon mainitsemani Tommy Hellstenin kirjan. Sitten on olemassa se joku sellainen yleinen Suomessa toimiva vertaistuki järjestö, kuin uskontojen uhrit:http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ Ehkä tiedätkin tuosta jo?

Vie varmaan aikansa, että pääsee eroon noista lapsuutesi uskonnollisista aivopesuista, syyllistämisistä jne. On sanomattakin selvää, että tuollaisessa ympäristössä kasvaminen jättää ihmiseen jälkensä. Voin kertoa, ettei valtaosa ihmisistä, esim. Suomessa, varmaankaan stressaa noin paljoa noista itsekyys jutuista, nuo on juuri varmaan hyvin tiukan uskonnollisen kasvatuksen saaneiden ihmisten ongelmia. Tai siis seurauksia niistä. Joka on tietty hyvin valitettavaa. Mutta sen voit ainakin uskoa, että noi stressailut on melko turhia. Vaikutat ottavan liian kovia paineita omasta itsekyydestäsi. Ota rennommin. (Tietty voi olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta olisi varmaan hyvä, että edes jollakin tasolla kykenisit tiedostamaan sen, että voit todella ottaa rennommin, eikä sinun tarvitse huolehtia niin paljon.)

Mitenkään pahalla en halua olla paapomassa ja neuvomassa. Itse tiedät varmasti omat asiasi parhaiten ja sen mikä sinulle on parasta.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #35 : 19. Joulukuuta 2015 klo 19:42 »
  • Tykkää (0)

• Kävin perehtymässä vähän tarkemmin tuon uskontojen uhrit ry:n (http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ahdistava-uskonto) sivuston juttuhin, luin sieltä uskontojen ahdistavuudesta, siitä kaikesta manipulaatiosta, alistamisesta, nöyryyttämisestä ja sen sellaisesta ihmisiä traumatisoivasta toimesta. Täytynee todeta (kuten olen ennestään jo vähän tiennytkin), että uskonnot voi todella olla vaarallisia ja vahingollisia ihmisille! Etenkin nämä yhteisöt. Siis ihan sairasta. Uskonnot voi pitää sisällään paljon sellaista hyvyydeksi naamioitua pahuutta, asetutaan itse uskonnollisten käsityksiensä mukaisesti "hyvien ihmisten" puolelle ja sieltä käsin sitten moralisoidaan ja tuomitaan muita "pahoja ihmisiä", jotka toimii eri tavalla, kuin oma kapeakatseinen uskomusjärjestelmä antaa myöden. Uskontojen nimissä on tapettukin niin paljon ihmisiä, Kristinuskon nimissä ehkä eniten? Toisena tulee varmaan Islam?

Uskontojen lisäksi myös muunlaiset aatteet (vaikka poliittiset) voivat olla vaarallisia, suvaitsemattomuudessaan ja kapeakatseisuudessaan.

Itse kävin joskus 18-vuotiaana muutaman kerran Vapaaseurakunnan nuorten iltamissa. Tutustuin siellä yhteen ikäiseeni tyttöön, joka kyseli harrastuksistani ja kerroin hänelle harrastavani joogaa, niin hän sitten pelästyi ja kehotti minua lopettamaan sen harrastuksen, koska "joogasta tulee pahoja henkiä, siinä palvotaan aurinkojumalia jne.". Samalla kertaa siellä oli paikanpäällä joku nuori perheenäiti, jolla oli kykyjä aistia ihmisistä pahoja henkiä. Tämä joogaamisestani ahdistunut harras vapaakirkkolainen tyttö kävi hakemassa tämän naisen luokseni ja hänen tehtävänä oli aistia onko minussa pahoja henkiä. Ei kuulemman ollut. Mutta minulle tämä tyttö teki selväksi, että minun on hyvä lopettaa tämä harrastukseni. Ja minulle tuli tästä sellainen olo, etten ole tervetullut heidän iltamiinsa enää, jos jatkan joogaamista. Loukkaannuin tästä ja etenkin tuosta, että se nainen piti pyytää minun luokse aistimaan onko minussa pahoja henkiä, joten en mennyt enää heidän toimintaansa mukaan.

Minulla on jotain kavereita jotka ovat kääntyneet johonkin uskontoon elämänsä aikana. On Helluntailaisia ja Hare Krisnoja. He ovat muuttuneet minulle ahdistavaksi seuraksi uskontoon kääntymisensä jälkeen. He ovat muuttuneet suvaitsemattomiksi. Aijemmin he eivät ole olleet järin suvaitsemattomia. Yksi vanha ystäväni oli suvaitsevainen homoseksuaaleja kohtaan, oli itsekin vähän bi-seksuaali, mutta uskoon tullessaan noin 26-vuotiaana, hän muutti kantansa täysin. Se oli aika jännä juttu. Kuten hänen nykyinen abortti vastaisuutensa, senkin suhteen hän käänsi kantansa salamana uskoon tulonsa jälkeen. Samoin olen vaatteistani kuullut näiltä johonkin uskontoon kääntyneiltä moralisointia ja paheksuntaa. On ollut liian lyhyttä hametta ja sen sellaista. Ihan niin kuin jollakin ihmisellä olisi oikeus puuttua toisten vaatetukseen. Ja tietty se tuntuu pahalta, että vanha ystävä näkeekin minut yht`äkkiä jonkun vaatteen kautta, eikä sinä kokonaisuutena mikä minä olen, kuten hän on aijemmin osannut enämmän tehdä. Surullista. Ahdasmielisyys, ehdottomuus ja suvaitsemattomuus on astunut minun uskonnollisten tuttavieni elämään vahvasti heidän uskontoonsa kääntymisen seurauksena.

Enää ei kauheasti tee mieli olla näiden tyyppien kanssa tekemisissä. Kurja juttu, mutta ei voi mitään. Ehkä hekin joskus vielä tulevat takaisin järkiinsä ja löytää ongelmilleen muita ratkaisuja, kuin kääntymisen johonkin fanaattiseen uskontoon. Toivon, etteivät omassa uskonnollisuudessaan joudu kokemaan mitään tuon kaltaista väkivaltaa, kuten tuolta uskontojen uhrit ry:n sivuilta käy eri esimerkkein ilmi (vaikka sitä itse vähän vaikuttavat levittävän ympärilleen) tai jos kokevat, tulisivat tietoiseksi siitä ja ymmärtäisivät lähteä menemään sellaisista yhteisöistä.

Uskonnollisuus ja uskonnot tuntuvat minulle tätä nykyä aika luotaantyöntäviltä. Joskus olin niistä kiinnostunut, etenkin itämaisista uskonnoista. Enää en niinkään. Olen asettunut entistä enemmän tieteen kannalle (vaikka voihan tieteitäkin mieltää uskonnoiksi tai tiedän joidenkin niitä siksi nimittävän, kun ovat etenkin länsimaissa saanut niin kovaa ja ehdotonta asemaa ihmisten mielissä). Mutta tieteet tuntuu turvallisemmilta. Ne ovat puolueettomia, tarkoin tutkittuja juttuja, joilla on tarkoitus viedä asioita eteenpäin ja hahmottaa maailmaa todenmukaisesti ja mahdollisimman laajasti. Eikä tiede päätä jämähtää mihinkään yhteen käsitykseen asioista, vaan se huomioi asioita monipuolisesti, elää koko ajan ja on valmis muuttumaan aina tarpeentullen.

Mutta on minullakin silti olemassa jotain sellaista omanlaistani henkisyyttä, mutta se on minun oma henkilökohtainen juttu, minun on sitä vaikea lähteä pukemaan sanoiksi, eikä minun sitä tarvitse tehdä. Se on minun oma juttuni, enkä tarvitse sille mitään kannatusta tai sellaista. Minun henkisyyteni on myös alati muuttuvaa, se ei jämähdä mihinkään, eikä tuomitse mitään, eikä se vaadi minulta yhtään mitään. Se vain on. Ja vaikka mulla nyt sattuu olemaan näitä huonoja kokemuksia uskonnoista omasta takaa ja etenkin muilta niistä kuulleena, niin en uskontoja lähde kokonaan tuomitsemaan, en muutu siis täysin uskontovastaiseksi. Tai lähde niitä muilta kieltämään, haukkumaan uskovaisia tms. Kun minulla on kuitenkin sellainenkin käsitys, että uskonnot voi tarjota harjoittajilleen pelkästään hyviä juttuja, ne voivat olla myös ihan tervettäkin elämän sisältöä, elämänlaatua kohentavia jne.

Ainiin, New Agesta minulla on myös huonoja uskonto kokemuksia. Paljon rahastusta, vallanhimoa ja sen sellaista. Enää ei sekään vedä puoleensa, mutta tulipahan nähtyä ja koettua vähän sitäkin maailmaa.
    « Viimeksi muokattu: 19. Joulukuuta 2015 klo 21:03 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #36 : 19. Joulukuuta 2015 klo 20:46 »
  • Tykkää (1)

• Perus paha ei omaa omaatuntoa, näitä on olleet Stalin Hitler Hussein Mussolini jne.
    En tiedä mitä niiden päässä oikein liikkuu, päivästä toiseen tapattaa ihmisiä ilman omantunnon pistoa sydämmessään?

En ole ollut enkä tule koskaan olemaankaan minkään sortin uskovainen, olen vain joutunut kasvamaan uskonnollisessa yhteisössä.
    Sanonkin nyt aika rankasti, että kaikilla uskovaisilla on joku hoitoa vaativa mielenhäiriö!

Yleensä lapsuus ja nuoruusiän traumoja kokeneet on alkoholisti taustaisista perheistä, uskonnon höynäyttämät vanhemmat voivat aiheuttaa jopa pahempia elinikäisiä traumoja lapsilleen. Vain henkisesti erittäin vahvat ihmiset voivat irroittautua uskonnollisista yhteisöistä, kaikki on jätettävä taakseen koko loppuelämäksi eli suljettava ovi takanaan pysyvästi.
    Itse tein tämän 17-18vuotiaana, oli vaihdettava paikkakuntaa ja jätettävä kaikki lahkoon kuuluvat ystävätkin.
    Sen jälkeen täytyi ainakin 10v opetella ja totutella normaalin yhteiskunnan tavoille, parinkymmenen vuoden kuluttua lähdöstäni vasta löysin sisäisen rauhan ja oman miniäni. Nyt vasta vajaat parikymmentä vuotta olen voinut elää ilman henkisiä kahleita, eli nämä jutut ei ole mitään hetkessä hoidettuja!

Ei ole jäänyt sitten mitään hampaan koloon, millään elämän osa alueilla en ole voinut kulkea helppointa tietä. Näin ollen kun ei paremmasta ole ollut tietoa, ei ole osannut haikaillakkaan muun perään. Pirun antoisaa ja suurta elämänkokemusta tuotavaa on vain ollut taivaltaa mäkistä ja kivikkoista elämäntaivalta, palkinnoksi tästä tarpomisesta on saanut enemmän kuin on odottanutkaan saavansa.

Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #37 : 19. Joulukuuta 2015 klo 21:16 »
  • Tykkää (0)

• No hienoa, että olet selviytynyt ja olet pystynyt kääntämään kokemaasi voitoksi. Sinun tarinasi voi varmaan inspiroida ja lohduttaa monia muita vastaavanlaisessa tilanteessa olleita.

Pisti mietityttämään oma aatteellisuus ja arvot. En oikeastaan koe tai halua edustaa mitään aatetta, kun pidän niitä jotenkin niin helposti riitaa tuottavina (vaikka ei riitelyssäkään tietty aina mitään pahaa ole, se voi puhdistaa myös ilmaa ja eheyttää ihmissuhteita). Ja niillä stereotypisoidaan ihmisiä helposti (itsellä kokemusta tästä feminismiin liittyen. Jos olen kertonut olevani feministi, niin sitten minun on ilmoitettu olevan sellainen ja sellainen ja ajattelevan ja käyttäytyvän sillä ja tällä tavalla, joka ei ole pitänyt täysin paikkaansa tai jos onkin, niin olen minä niiden lisäksi ollut paljon muutakin, kuin vain se aate, joka on joillekin, kuin kirosana.) Mutta arvoja minulla on. Vähän vahvojakin sellaisia. Tai vahvoja mielipiteitä niihin liittyen. Ja kuinka niitä erehtyy aina välillä pitämään ainoina oikeina mahdollisina ja siinä rinnalla tuomitsee sitten helposti muita, erilailla eläviä, ja kokee tämän toimintansa vielä ihan aiheelliseksi.

Tämä tuli mieleen lukiessani tuota uskontojen uhrit ry:n kertomusta uskonnollisesta fanaattisuudesta ja manipulaatiosta yms. Tunnistin sieltä myös omaa toimintaani aatteellisuuteeni liittyen, vaikka se ei olekaan uskontoihin liittyvää, vaan esimerkiksi ympäristöasioihin, feminismiin ja psykologiaan.

Riitelystä vielä, että se ja väittely voi olla oikeasti antoisiakin asioita, kun niissä vaan pysytään asiassa, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin tai aleta manipuloimaan. Ne voi kehittää ihmisiä ja viedä asioita eteenpäin. Voisiko sanoa, että riitely ja väittely ovat taitolajeja. Jotkut hallitsee niitä paremmin, kuin toiset, mutta ihminen voi niissä halutessaan kehittyä. Kaikki ei tietty tykkää riidellä tai väitellä asioista, ainakaan ihan kaikissa tilanteissa. Eikä se aina varmaan ole kannattavaa tai järkevää. Jotkut suotta pelkäävätkin riitelyä, jos siihen liittyy esim. jotain ikäviä kokemuksia, lapsuudessa nähnyt vanhempien riitelevän aina tai lähes aina epäkypsästi tms. Riitelymallitkin me opitaan elämässä. Yleensä ne opitaan sieltä lapsuudesta, miten vanhemmat on kotona riidelleet jne. Mutta eihän sitä tarvitse lapsuutensa orjaksi jäädä, vaan voi itse alkaa toimia elämässään eri tavalla, kuin lapsena vanhemmat kotona.

Riitelyn ja väittelyn voi käsittääkseni mieltää vähän eri asioiksi. Väittelemisessä kyse on enemmänkin asioista ja riitely on sitten enemmän henkilökohtaista? Tai henkilökohtaisiin asioihin liittyvää.
    « Viimeksi muokattu: 19. Joulukuuta 2015 klo 21:50 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #38 : 19. Joulukuuta 2015 klo 23:12 »
  • Tykkää (0)

• Yksi esimerkki tästä on käsitys, jonka mukaan aivot synnyttävät tietoisuuden. En kutsu tällaista maailmankuvaa luonnontieteelliseksi, sillä tietääkseni tiede ei ole sitä vahvistanut.

Toki on vahvistanut. Luonnollisestikaan mitään yleisesti hyväksyttyä tietoisuusteoriaa ei nykyään ole olemassa, koska eri mallien teoreettiset ja empiiriset perustelut ovat erilaisia.

Moderni, "materialistinen", "ateistinen" tai "tieteisuskoinen" (tai miksi sitä nyt haluaa nimittääkään) maailmankuva on ainakin itselle käynyt ahtaaksi. Tai no se on hyvä jos aiotaan esimerkiksi rakentaa tietokone tai selvittää että kuinka mannerlaatat liikkuvat, mutta laajempana elämänfilosofiana se ei ainakaan itselle toimi. Koska se johtaa vääjäämättä nihilismiin ja ajatukseen siitä että emme me ole muuta kuin käveleviä lihamöykkyjä.

Modernin luonnontieteellisen maailmankuvan ei ole tarkoituskaan toimia elämänfilosofiana. Ei sen tehtävänä ole kertoa, miten meidän pitäisi elää, ja hyvä niin.

Se kuitenkin kertoo, miten maailmankaikkeus on muodostunut, miten eliölajit ovat kehittyneet, miten ihminen ja muut eläinlajit käyttäytyvät ja miten aivomme toimivat. Muun muassa. En kuitenkaan ole löytänyt väitettä kävelevistä lihamöykyistä.

Kylmä materialismi ei tarjoa oikeastaan yhtään mitään kunnollista perustetta moraalille, koska loppujen lopuksihan moraalikin on pelkkä ajatus ja ajatukset ovat vain aivosähkötoimintaa.

Voiko moraalilla loppujen lopuksi olla muuta lähdettä kuin yksilö itse? Minulle se ainakin riittää.

Materialsitit ja uusateistit tykkää omia itselleen "totuuden" käsitteen. Ja aika heikoilla perusteilla. He ovat äänekäs porukka joka katsoo tietävänsä absoluuttisen totuuden.

Riippuu tietenkin siitä, mitä porukkaa tuossa tarkoitetaan. Mutta jos sillä tarkoitetaan modernin luonnontieteen edustajia, niin kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, tieteen olemukseen kuuluu, että se on itse itseään korjaavaa, kriittistä ja avointa. Sitä vastoin esimerkiksi uskonnot katsovat omistavansa absoluuttisen totuuden salaisuuden. Ja uskonnolliset fanaatikot niin meillä kuin muuallakin haluavat pakottaa kaikki noudattamaan tuota absoluuttista totuutta, jota toki tuo kiihkouskovainen joukko käsittelee tarkoituksenmukaisesti (esimerkiksi kristityt selittävät, ettei kristinusko ole väkivaltainen, koska se perustuu uuteen testamenttiin eikä vanhaan, mutta vanhakin käy jumalan sanasta silloin, kun pitää vaikkapa vastustaa homoseksuaalisuutta.)

« Viimeksi muokattu: 19. Joulukuuta 2015 klo 23:32 kirjoittanut Brooks »
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #39 : 20. Joulukuuta 2015 klo 13:02 »
  • Tykkää (0)

• Modernin luonnontieteellisen maailmankuvan ei ole tarkoituskaan toimia elämänfilosofiana. Ei sen tehtävänä ole kertoa, miten meidän pitäisi elää, ja hyvä niin.

Luonnontieteellinen maailmankuva jää harvoin pelkäksi käsitykseksi maailman toiminnasta ja tieteestä. Se on usein kokonainen ideologiansa, joka levittäytyy kaikille elämän osa-alueilla. Tälläistä ideologiaa voi kutsua myös skientismiksi eli tieteisuskoksi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Skientismi

"Skientismi eli tieteiskatsomus, joskus myös ”tiedeusko” tai ”tieteisuskovaisuus”, on näkökanta, jonka mukaan kaikki todellinen tieto on tieteellistä tietoa — että ei ole olemassa järkevää, objektiivisia tapaa tehdä tutkimusta, joka ei ole osa tiedettä. Skientismiin voi kuulua joko käsitys, jonka mukaan tiede pystyy ratkaisemaan kaikki ongelmat, tai käsitys, jonka mukaan tieteellä (ja erityisesti luonnontieteillä) on etusija elämän ja todellisuuden tulkitsemisessa ohi niin humanististen tieteiden kuin uskonnollisten, myyttisten tai hengellisten selitysten. Skientismillä voidaan tarkoittaa myös näkemystä, jonka mukaan luonnontieteillä on tieteessä etusija ohi muiden tieteenalojen, kuten yhteiskuntatieteiden."

Lainaus
    En kuitenkaan ole löytänyt väitettä kävelevistä lihamöykyistä.

Miten luonnontieteellinen näkemys sitten käsittää ihmisen? Ainakaan siihen ei kuulu käsitystä sielusta tai oikeastaan mistään todellisesta persoonasta, jota ei voitaisi pelkistää biologiseen ja fyysiseen toimintaan.

Lainaus
    Voiko moraalilla loppujen lopuksi olla muuta lähdettä kuin yksilö itse? Minulle se ainakin riittää.

Ajatuksille moraalista tai eettisyydestä ei ole puhtaan naturalistisessa ja materialistisessa näkemyksessä mitään varsinaista perustetta, koska "ajatukset ovat vain ajatuksia" ja loppujen lopuksi sattumanvaraisia ja merkityksettömiä. Koska mitään hierarkiaa ei ajatusten suhteen näin ollen ole, päädytään täydelliseen relativismiin ja nihilismiin, missä yksilöllä on vain utilitaristinen arvo.

Lainaus
    Riippuu tietenkin siitä, mitä porukkaa tuossa tarkoitetaan. Mutta jos sillä tarkoitetaan modernin luonnontieteen edustajia, niin kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, tieteen olemukseen kuuluu, että se on itse itseään korjaavaa, kriittistä ja avointa. Sitä vastoin esimerkiksi uskonnot katsovat omistavansa absoluuttisen totuuden salaisuuden. Ja uskonnolliset fanaatikot niin meillä kuin muuallakin haluavat pakottaa kaikki noudattamaan tuota absoluuttista totuutta, jota toki tuo kiihkouskovainen joukko käsittelee tarkoituksenmukaisesti (esimerkiksi kristityt selittävät, ettei kristinusko ole väkivaltainen, koska se perustuu uuteen testamenttiin eikä vanhaan, mutta vanhakin käy jumalan sanasta silloin, kun pitää vaikkapa vastustaa homoseksuaalisuutta.)

Tieteen ihanne on olla itseään korjaavaa, kriittistä ja avointa. Mutta tuo ihanne toteutuu hyvin harvoin. Tutkijoillakin on aina subjektiiviset näkemyksensä ja ideologiansa. Ne välittyvät vääjäämättä työhönkin.

Mutta uskonnoista olen kanssasi samaa mieltä ja pidän niitä pitkälti vain vallankäyttöön kehitettyinä instituutioina, joiden tavoitteena on alistaa ihminen ja viedä häneltä henkinen vapaus. Mutta toisaalta skientistinen tiedeyhteisö toimii nykyään yhä useammin samoin; sekin pyrkii tarjoamaan ihmiselle absoluuttisen oikean näkemyksen maailmasta ja oikean tavan elää.

« Viimeksi muokattu: 20. Joulukuuta 2015 klo 13:10 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #40 : 20. Joulukuuta 2015 klo 15:38 »
  • Tykkää (0)

• Mitä on olla perus paha? Itse en usko, että kukaan meistä on täysin paha. Ja pahoiksi miellettävät teot ovat aina jotenkin ymmärrettävissä (tosin niitä ei tarvitse hyväksyä), jokin tai jotkin syyt siinä on taustalla miksi joku ihminen ryhtyy tekemään jotain pahaa. Ja jotenkin koen tärkeäksi sen, että vain teot voi tuomita pahoiksi, ei ihmistä. Ja kukaan tuskin on onnellinen tehdessään pahaa. Sinä et ole siis ainoa, joka ei voi kokea olevansa onnellinen tehdessään pahaa. Pahuutta tekevän ihmisen sisällä on joko tietämättömyyttä tai sitten paljon pahaa oloa/rakkauden puutetta tai molempia ja se saa ihmisen toimimaan väärin.

Minäkään en näe niin, että joku yksilö voitaisiin määritellä 'peruspahaksi' tai 'täysin pahaksi.' Pahuus on toki käsitteenäkin ongelmallinen, koska se kuuluu moraalin piiriin eikä sillä näin ollen voi olla mitään eksplisiittistä sisältöä. Mutta niin tai näin, ainoastaan ihmisten teot voidaan määritellä pahoiksi tai hyviksi, ei yksilöä itseään. Siitä syystä en itse ole koskaan ihaillut tai arvostanut jotakin yksilöä sinänsä (niin kuin monet ihailevat esimerkiksi Gandhia, Ammaa, Luther Kingiä ym.), mutta voin ihailla ja arvostaa yksilöiden tekoja. Jokaisella yksilöllä on kuitenkin myös pimeä puolensa, joten siksi en koe varauksetonta ihailua mielekkääksi.

Mutta takaisin pahuuteen.

Kaikesta edellä sanotusta huolimatta on myös ihmisiä, jotka ovat kykeneviä absoluuttiseen pahuuteen ja jopa nauttivat siitä. Tähän joukkoon kuuluu mm. Josvan mainitsema Stalin. Nämä ihmiset ovat psykopaatteja.

Pitkään on mietitty, onko psykopatia synnynnäinen ominaisuus vai syntyykö se olosuhteiden tai kasvatuksen seurauksena, mutta tämänhetkinen lääketieteen konsensus on, että psykopatia on synnynnäinen ominaisuus. Psykopatiaa on mahdotonta hoitaa ja psykopaattia on mahdotonta parantaa.

Psykopaatilta puuttuu empatian kyky. Se tarkoittaa, että psykopaatti on kyvytön ymmärtämään, miltä hänen tekonsa tuntuvat toisesta ihmisesta, ja tämä tekee psykopaatista erityisen vaarallisen, sillä psykopaatilta puuttuu täysin nisäkkäille tunnusomainen esto lajitoverin vahingoittamiseen tai surmaamiseen. Tunnevammaisuus ei merkitse kyvyttömyyttä loogiseen tai sosiaaliseen ajatteluun; monet psykopaatit ovat hyvin älykkäitä ja sosiaalisesti lahjakkaita.

Psykopaatit ovat kyvyttömiä kokemaan mitään positiivisia tunteita, kuten kiintymystä, empatiaa, rakkautta, kiitollisuutta tai yhteisyyttä. Jopa monet eläimet voivat kokea näitä tunteita - mm. kiintymystä -, muttei psykopaatti. He eivät myöskään kadu eivätkä opi kokemuksistaan.

Nykyään on tullut jonkinlaiseksi muoti-ilmiöksi puhua narsisteista tai narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Näyttäisi kuitenkin siltä, ettei narsismi ole synnynnäinen, siis aivoista johtuva ominaisuus, vaan tulosta ympäristötekijöistä eli varhaislapsuuden kokemuksista.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #41 : 20. Joulukuuta 2015 klo 15:57 »
  • Tykkää (1)

• Linnunradan tuollapuolen äärettön vain jatkuu ja jatkuu, sen reunaa ei voi kukaan ei koskaan löytää.
    Olemme lähtöisin jollain planeetalla olleesta pakteerista, mitenkä se eksyikään maapallolle?
    Ihmiset ja yksittäinen yksilö on tässä kokonaisuudessa kuin pierunpäräys autiomaassa, kun ei voi käsittää.niin kai sitä ruvetaan uskomaan jotain epätodellista. Sitten kun vielä saadaan samalla lailla uskovia kasaan ryhmä, huomataankin että usko on erinomainen vallan välikappale.
    Luonto on mihin minä uskon, se voittaa aina. Luonto on temppelini, ikihongat kuuntelevat vittuilematta ja huokkaillen vastaavat  kuin järven laineet liplattaen. Jumalat henget sun muutkin harhakuvat on jokaisen yksilön päänsisäisiä juttuja, se joka rupeaa toitottamaan niitä totuuksina. On harhojen vallassa! Ne jotka sitten vielä rupeavat seuraamaan tällaista hörhöä, ovat kyllä aikalailla kehittymättömiä nupistaan.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #42 : 20. Joulukuuta 2015 klo 22:37 »
  • Tykkää (0)

• Minäkään en näe niin, että joku yksilö voitaisiin määritellä 'peruspahaksi' tai 'täysin pahaksi.' Pahuus on toki käsitteenäkin ongelmallinen, koska se kuuluu moraalin piiriin eikä sillä näin ollen voi olla mitään eksplisiittistä sisältöä. Mutta niin tai näin, ainoastaan ihmisten teot voidaan määritellä pahoiksi tai hyviksi, ei yksilöä itseään. Siitä syystä en itse ole koskaan ihaillut tai arvostanut jotakin yksilöä sinänsä (niin kuin monet ihailevat esimerkiksi Gandhia, Ammaa, Luther Kingiä ym.), mutta voin ihailla ja arvostaa yksilöiden tekoja. Jokaisella yksilöllä on kuitenkin myös pimeä puolensa, joten siksi en koe varauksetonta ihailua mielekkääksi.

Mutta takaisin pahuuteen.

Kaikesta edellä sanotusta huolimatta on myös ihmisiä, jotka ovat kykeneviä absoluuttiseen pahuuteen ja jopa nauttivat siitä. Tähän joukkoon kuuluu mm. Josvan mainitsema Stalin. Nämä ihmiset ovat psykopaatteja.

Pitkään on mietitty, onko psykopatia synnynnäinen ominaisuus vai syntyykö se olosuhteiden tai kasvatuksen seurauksena, mutta tämänhetkinen lääketieteen konsensus on, että psykopatia on synnynnäinen ominaisuus. Psykopatiaa on mahdotonta hoitaa ja psykopaattia on mahdotonta parantaa.

Psykopaatilta puuttuu empatian kyky. Se tarkoittaa, että psykopaatti on kyvytön ymmärtämään, miltä hänen tekonsa tuntuvat toisesta ihmisesta, ja tämä tekee psykopaatista erityisen vaarallisen, sillä psykopaatilta puuttuu täysin nisäkkäille tunnusomainen esto lajitoverin vahingoittamiseen tai surmaamiseen. Tunnevammaisuus ei merkitse kyvyttömyyttä loogiseen tai sosiaaliseen ajatteluun; monet psykopaatit ovat hyvin älykkäitä ja sosiaalisesti lahjakkaita.

Psykopaatit ovat kyvyttömiä kokemaan mitään positiivisia tunteita, kuten kiintymystä, empatiaa, rakkautta, kiitollisuutta tai yhteisyyttä. Jopa monet eläimet voivat kokea näitä tunteita - mm. kiintymystä -, muttei psykopaatti. He eivät myöskään kadu eivätkä opi kokemuksistaan.

Nykyään on tullut jonkinlaiseksi muoti-ilmiöksi puhua narsisteista tai narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Näyttäisi kuitenkin siltä, ettei narsismi ole synnynnäinen, siis aivoista johtuva ominaisuus, vaan tulosta ympäristötekijöistä eli varhaislapsuuden kokemuksista.

Hmm, vai että muoti-ilmiöksi tullut puhua narsismista tai narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Ehkä se johtuu siitä, että narsismista ollaan tultu tietoisemmiksi ja narsistiset vauriot ihmisissä ja siten kulttuurissamme ja yhteiskunnassamme ovat lisääntyneet merkittävästi, varmaankin siksi, koska länsimaalaisen aikakautemme yleiset arvot kannustavat sellaiseen. Siis voimakkaaseen yksilökeskeisyyteen, yksilön oikeuksien korostamiseen, yksilön menestymiseen, kilpailun ihannoimiseen ja häviäjien lyttäämiseen, pinnalliseen tai materiaaliseen menestymiseen, ulkonäkökeskeisyyteen, ahneuteen ja koviin arvoihin ylipäätään, jossa taas heikkoutta, epäonnistumista, pehmeyttä, empatiaa ja inhimillisyyttä halveksitaan.

Ns. klassinen narsistinen persoonallisuushäiriö on edelleen suht harvinainen, sanotaan, että noin yhdellä sadasta esiintyy puhdaspiirteistä narsistista persoonallisuushäiriötä (mielestäni sekin on kyllä jo liikaa), mutta narsistisen persoonallisuushäiriön tai epäterveen narsismin piirteet ovat nyky päivänä paljon yleisempiä ja niitä esiintyy ihmisissä enemmän ja monet meistä joutuu ihan päivittäin olemaan tekemisissä tämän epäterveen narsistisen ilmiön kanssa, esim. omissa tuttavissa, perheenjäsenissä tai työkavereissa voi ilmentyä tällaista. Ja tietty meissä itsessämmekin.

On hyvä juttu, että narsismista ollaan yleisesti tietoisempia, mutta olisi varmasti tärkeää, että tiedettäisiin mitä se todellisuudessa oikein on. Ilmeisesti monetkaan ei ole täysin perillä siitä mitä narsismi on ja ihmiset saattavat helposti nimitellä toisiaan liian hepposin perustein narsisteiksi, jos joku ihminen vaikuttaa vaikka käyttäytyvän itsekäästi tai jotenkin muuten itseä epämiellyttävällä tavalla. Ja välillä tuntuu, että monet pariskunnat erotessaan helposti haukkuvat exänsä kamaliksi narsisteiksi (tietty joissain tapauksissa tämä voi pitää ihan oikeasti paikkansa). Mielestäni yleinen käsitys narsismista tuntuu olevan se, että narsisti on itsekäs ihminen. Se ei pidä täysin paikkaansa, vaikka narsismiin kuuluukin korostunut itsekeskeisyys ja kyvyttömyys piitata muista tai nähdä heitä muuna kuin itsensä jatkeena, on narsismi paljon muutakin tai paljon laajemmin tai syvällisemmin käsitettävissä oleva ilmiö.

Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä ihminen voi olla pintapuoleisesti todella hurmaava, huomioiva ja kerrassaan ihanan oloinen persoonallisuus, mutta pinnan alla kyteekin jotain paljon muuta ja tämän tietää yleensä parhaiten lähinnä vain ne narsistin läheisimmät ihmiset, joita narsisti pääsee terrorisoimaan, kohtelee heitä kaltoin ja ihan miten lystää. Narsistille muut ihmiset ovat itsensä jatkeita, hän ei osaa nähdä toisia ihmisiä itsestä erillisinä olentoina, joilla on omat tarpeensa ja tunteensa, vaan narsistille toiset ihmiset ovat hänen jatkeinaan hänen omien tarpeidensa tyydyttäjiä. Narsisti ei ole itse koskaan muita varten (ellei koe hyötyvänsä siitä jotenkin), vaan muut ovat aina häntä varten. Hän hakee toisista ihmisistä tai heidän kauttaan aina hyötyä itselleen. Ja jos narsisti ei koe hyötyvänsä jostakin ihmisestä, silloin tätä ihmistä ei ole olemassa hänelle. Narsisti ihminen elää suuruuskuvitelmissa, hänellä on mahtavia kuvitelmia itsestään, joihin hän uskoo todella, hän ei kykene realismiin, vaan omaa maagista ajattelua omasta ylivoimaisuudestaan. Narsistinen henkilö on tunne-elämältään jämähtänyt 2-vuotiaan lapsen tasolle. Lapsuutensa häiriintyneiden olosuhteiden vuoksi hän ei ole kyennyt kehittymään tunne-elämältään tästä eteenpäin. Hänen vanhemmistaan tai muista pää kasvattajistaan ei ole ollut auttamaan häntä siinä. 2-vuotias lapsi omaa täysin normaalisti kehitysvaiheeseensa kuuluvia suuruuskuvitelmia itsestään, omasta mahtavuudestaan ja kyvykkyydestään, eikä ole vielä itsenäinen, vaan täysin riippuvainen vanhemmistaan ja vanhemmat täyttävät hänen tarpeitaan. Lapsi elää siis symbioosisuhteessa vanhempiinsa. Vanhempien terveellä rakkaudellisella tukemisella ja ohjauksella lapsi pääsee normaalisti kehittymään tästä eteenpäin erilliseksi ja itsenäiseksi ihmiseksi, alkaa hahmottamaan itseään ja omia kykyjään realistisemmin, ymmärtää olevansa muista erillinen olento ja että muilla on ihan oma kokemusmaailma, omat tarpeensa ja tunteensa. Narsismia on tutkittu paljon ja siitä on kirjoitettu useita kirjoja. Niitä löytyy kirjastoista läjäpäin. Narsismia myös tutkitaan edelleen ja siinä riittääkin kuulemman paljon tutkimista.

Narsistiset vanhemmat yleensä kasvattavat narsistisia lapsia. Tai narsistisesti vaurioituneita lapsia. Narsististen vanhempien hoivissa voi vaurioitua narsistisesti myös siten, että lapsesta tulee alisuoriutuja, kyvytön pitämään puoliaan, helposti ahdistuva ja alistuva sekä hyvin negatiivisen kuvan itsestään omaava. Tällaista tapahtuu, kun narsistinen vanhempi lyttää lastaan, eikä täytä tämän luonnollisia tarpeita. Kuten he usein saattavatkin tehdä, koska ei heistä ole lastaan kasvattamaan tai tuntemaan lastaan kohtaan normaaleja äidillisiä tai isällisiä tunteita. Narsistinen vanhempi voi hyvin olla sadistinen omaa lastaan kohtaan. Narsistille myös oma lapsi on itsensä jatke. Narsistille lapsi on häntä varten, eikä hän lastaan varten, kuten se nyt tietty normaalisti menee ihmisillä ja muilla eläimillä. Narsisti ei yleensä kestä lapsensa luonnollisia tarpeita, koska on itse niin tarvitseva ja kokee, ettei hänen tarvitse antaa muille mitään, vaan muiden kuuluu antaa hänelle. Narsisti voi kasvattaa lapsestaan myös samanlaisen narsistin, kuin itsestään, eli ruokkii lapsen suuruuskuvitelmia, sillä onhan lapsi hänen lapsensa ja kun hän on niin mahtava, niin hänestä tullut lapsikin täytyy silloin olla todella mahtava. Narsisti ei kysele lapsensa tarpeita ja haluja, vaan ohjaa häntä elämässään siihen suuntaan, kuin itse tahtoo. Sen kummemmin miettimättä mikä lapselle olisi parasta. Koska ei kykene miettimään sitä. Ei ole epätavallista, että narsististen vanhempien tai vanhemman lapsissa, jos niitä on useampia, esiintyy eri tavalla vaurioituneita persoonia. Joku lapsista voi omata narsistisia suuruuskuvitelmia ja toinen taas on alisuoriutuja ja kärsii jatkuvista huonommuuden tunteista. Narsistinen vanhempi ei osaa kohdella lapsiaan useinkaan tasa-arvoisesti, vaan on ihan yleistä, että hän pitää lapsiaan eri arvoisina. Ja hän voi mielensä mukaan vaihdellakin näitä arvo asetelmia, kuten hän tekee muissakin ihmissuhteissaan, eli välillä hän nostaa joitain tyyppejä jalustalle, kun kokee hyötyvänsä näistä ja sitten salamana tiputtaakin nämä kylmästi pois jalustalta, kun ei enää koekaan syystä tai toisesta hyötyvänsä näistä. Narsistin lapset ja muut läheiset aina pönkittävät narsistin egoa ja suuruuskuvitelmia, jos eivät tätä tee, he saavat sen tavalla tai toisella tuntea nahoissaan. Eli narsisti pistää heidät kärsimään.

Narsismi on vaarallinen ilmiö. Narsisti harjoittaa aina vähintään psyykkistä väkivaltaa kanssaihmisiään kohtaan ja fyysisenkin väkivallan harjoittaminen ei ole heikäläisissä ollenkaan tavatonta. Tuskin seksuaalinenkaan. Voin hyvin kuvitella narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän miehen raiskaavan naisia, koska ihmiset ovat täysin häntä varten hänen käsityksensä mukaan ja täten naisetkin ja etenkin yleensä se oma kumppani..

Itse en varmastikaan osannut tässä kuvata narsistista persoonallisuushäiriötä sen kaikkine ilmentymineen niin selkeästi ja kattavasti, kuin olisi mahdollista (koska en ole mikään alan tutkija tai ammattilainen), joten jos tästä ilmiöstä haluaa mahdollisimman selkeän ja realistisen kuvan muodostaa (ellei osaa tehdä sitä jo), kannattaa hankkia käsiinsä vakavasti otettavia tutkimuksia aiheeseen liittyen. Itse tiedän kaksi tähän liittyvää hyvää ja selkeää kirjaa: 1. Sandy Hotchkiss - "Miksi aina sinä? - Narsismin seitsemän syntiä" ja 2. Jorma Myllärniemi - "Narsismi - Vamma ja voimavara".

Käsittääkseni on kyllä ihan yleisesti jo tiedossa oleva asia, ettei narsistiseen persoonallisuushäiriöön synnytä, kuten ei muihinkaan persoonallisuushäiriöihin, vaan ne ovat ympäristön tuotosta. Lapsen häiriintyneet ja vahingolliset kasvuolosuhteet tuottavat niitä. Lapsen tai nuoren minuus, persoona, ei pääse kehittymään terveellä tavalla, siitä niitä erilaisia persoonallisuushäiriöitä syntyy.

Sitten narsisteista psykopaatteihin. ;D (Omg, kuinka on synkät keskustelun aiheet!)

Käsittääkseni se millainen psykopaattisesta ihmisestä tulee, on myös paljolti kiinni hänen kasvuympäristöstään. Eli jos vauva syntyy aivoistaan kokonaan empatiaan tarkoitettu osio puuttuen, ei se välttämättä tarkoita sitä, että hän tulee elämänsä aikana tekemään paljon hirmu tekoja, vaan kasvatuksellakin ja kasvuympäristöllä häneen voidaan jollain tavalla vaikuttaa. Kuten totesitkin he ovat yleensä normaalin älykäitä, kykenevät ymmärtämään ja oppimaan asioita. Psykopaatit tarvitsevat ihmiselonsa tueksi varmasti paljon rajoja, sääntöjä ja lakeja. Mutta myös rakkaus heille on varmasti tuiki tärkeää kasvuympäristöltä. En tiedä onko psykopaattien sosiaalinen lahjakuus kovinkaan aitoa. Voiko ihminen, joka ei kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan ja omaa oikeudentajua, olla sosiaalisilta taidoltaan loppujen lopuksi kovinkaan lahjakas tai menestyvä? Konflikteja ja muunlaisia vaikeuksia hän tulee elämänsä aikana kohtaamaan varmaan paljon tai tavanomaista enemmän. Ehkä. En minä näistä varmaksi tiedä.

Stalinillakin oli vaikea lapsuus. Hänen vanhempasi olivat usein väkivaltaisia häntä kohtaan, hänen isänsä oli alkoholisti, hänen perheensä kärsi köyhyydestä, hänen vanhempansa tappelivat paljon ja Stalin sairasteli paljon ensimmäisinä elinvuosinaan. Hän kohtasi muunkinlaista hyljeksintää elämänsä aikana ja opiskeli rajoittuneissa/suvaitsemattomissa ympäristöissä, sekä eli muutenkin suvaitsemattomalla, sivistymättömällä, julmalla ja diktaattorimaisella aikakaudella ja/tai kulttuurissa.

Se on kyllä totta, ettei Stalinille ihmishenki merkannut paljon mitään. Ihmiset olivat vain välineitä hänen tavoitteidensa saavuttamiseksi, eikä hän arkaillut tappaa tai kiduttaa kanssaihmisiään kasoittain.

En tiedä, onko Stalinin aivoja tutkittu siten, että osattaisiin kertoa hänen olleen psykopaatti. Nuo tuollaiset kasvuolosuhteet ja aikakausi, jossa Stalin on joutunut kasvamaan, voi hyvinkin muokata ihmisestä empatiakyvyttömän ja julman. Koska häntäkin on elämänsä aikana kohdeltu hyvin julmasti ja hänen elinaikanaan julma käytös, kuten kouluissa oppilaiden fyysinen kuritus on ollut yleisesti hyväksyttyä. Ilman synnynnäistä psykopatiaa voi ihminen muokkautua huonojen kasvuolosuhteiden myötä empatiakyvyttömäksi ja sadistiseksi. Miten isot edellä, siten pienet perässä. Eli mallia ottanut varmaan ympäristöltään.

Se on jotenkin sairasta ja ihmeellistä, miten tällaiset ihmiset voi päästä sellaisiin valta-asemiin, kuin he usein pääsevät.. Jotenkin se kertoo mielestäni siitä, että monet ihmiset ovat todella hyvin vedätettävissä, jotta voivat alkaa ihailla tällaista häiriintynyttä henkilöä ja kyvyttömiä pitämään puoliaan ja vaalimaan oikeudenmukaisuutta, kun antavat heidän tehdä sitä kaikkea kamalaa mitä he tekevät. Ja yleiset arvot varmaan vaikuttavat tällaiseen myös paljon. Siis ihmisten toimintaan, mitä he alkavat elämässään ihailla ja mitä haluavat saavuttaa ja minkälaisia ihmisiä siten ihannoivat. Myös tiedostamattomuus tällaisista ilmiöistä aiheuttaa tällaisien onnettomuuksien syntyä, kuin jonkun häiriintyneen ihmisen valtaan pääsyä.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #43 : 21. Joulukuuta 2015 klo 12:16 »
  • Tykkää (0)

• Narsisteista vielä halusin infota sellaisia mielenkiintoisia seikkoja (jos ketään kiinnostaa ;D, itselleni tämä on mielenkiintoinen aihe!), että he myös heijastavat itsestään kaikkia itsellensä epämieluisisa tunteita toisiin. Tämä kai johtuu siitä, kun eivät ymmärrä rajaa itsensä ja muiden välillä. Eli narsistin tuntiessa vaikka kateutta, häpeää tai pelkoa, hän siirtää nämä tunteet toisiin, kieltää ne itsessään ja kokee ja väittää toisen ihmisen tuntevan näitä hänen sijaan. Narsistille nämä epämieluisat tunteet ovat merkkejä heikkoudesta itsessään, eikä hän kestä sitä, koska hänen minuutensa on rakentunut suuruus ja kaikkivoipaisuus kuvitelmien varaan, eikä se saa murtua, siksi ne on siirrettävä muihin ja väitettävä muiden tuntevan niitä.

Sanotaan, että narsistien itsekyys (ainakaan terve itsekyys?) ei pidä ihan paikkaansa, koska he kieltävät kaikki todellisen itsensä tarpeet, he kokevat ne heikkoutena ja halveksivat niitä itsessään ja yleensä nämä todelliset tarpeet jää sinne suuruus ja kaikkivoipaisuus kuvitelmista rakentuneen valheellisen minuuden alle, täyttymättöminä, eli narsistin todelliset tarpeet eivät tule liiemmin täytetyiksi, täten voimme vain kuvitella, ettei hän voi oikeasti kovinkaan hyvin. Narsistille on varmasti vaikeaa tunnistaa omia todellisia tarpeitaan.

Narsisti ei kestä heikkoutta itsessään, se on siirrettävä aina toisiin ja hän voi saada helposti raivokohtauksia, jos hänen heikkoutensa on uhassa paljastua. Koska hän ei kestä sitä.

Narsismiin, kuten meidän nyky aikakauteemme kuuluu voimakas riippumattomuuden ihannointi. Siis kuvitelma itseriittoisuudesta, siitä että ihminen voisi olla täysin riippumaton muista. Narsistillakin tämä on hyvin korostunutta. Todellisuudessa narsistikin on riippuvainen muista ja on sitä itse asiassa häiriönsä kanssa todella paljon, sillä hän yleensä tarvitse aina muita ihmisiä pönkittämään omaa mahtavuutaan, suuruuskuvitelmiaan. Hän on häiriönsä kanssa täysin riippuvainen siitä ns. "hovistaan", jota rakentaa ympärilleen. Hovi rakentuu siis ihmisistä, joita narsisti suostuu ottamaan lähelleen ja jotka suostuvat häntä palvomaan tai pitämään jollain tavalla yllä tätä hänen kaikkivoipaisuus harhaansa. Hovin jäsenistään narsisti siis hyötyy aina jotenkin. Jos ei hyödy, ne potkaistaan pihalle hovista. Narsisti mielensä mukaan myös vaihtelee hovin jäsentensä arvoasetelmia, nostaa yhtä ihmistä jonkin aikaa jalustelle ja sitten on valmis jonkun narsistisen loukkauksensa koettuaan tiputtamaan tämän salamana pois jalustaltaan ja löytää sinne varmaan pian jonkun uuden nostattettavan tilalle. Narsistin läheisille, kuten vaikka kumppanille, omille lapsille tai hyvälle ystävälle on usein hyvin tutuksi käynyt se, että välillä heitä nostetaan jalustalle, siten lasketaan sieltä rajusti alas ja joskus taas otetaan uudestaan jalustalle nostettavaksi, yleensä uutta laskua odottamaan. Narsistin jalustalle nostot ja laskut ja kaikki muut oikut tunnekuohuineen yleensä vain tapahtuvat onnettomuuden lailla, muut ihmiset hänen ympärillään eivät voi paljoa niihin vaikuttaa (vaikka uhreina/hovin jäseninä usein niin kuvittelevat voivansa tehdä ja syyttävät virheellisesti itseään narsistin yht`äkkisestä tunnekylmyydestä, mielenailahteluista tai raivokohtauksista). Jos narsisti alkaa jossain vaiheessa ymmärtää omaa riippuvuuttaan muista, tämä on hänelle hirveä heikkouden merkki ja hän raivostuu siitä ja tekee jotain jolla saa olonsa helpotetuksi ja suljettua pois todellisuudestaan tämän asian ja ihmisen, josta hän melkein paljastui itsellensä olleen riippuvainen. Hovinsa jäseniään narsisti voi kokea tarpeelliseksi tehdä myös riippuvaiseksi itsestään, esim. taloudellisesti, jolloin hän saa pidettyä heitä tiukemmin otteessaan. Se on narsistille aina kova pala, jos joku hänen hovinsa jäsenistä tuleekin järkiinsä ja alkaa nähdä tämän narsistisen hovikuvion lävitse ja ymmärtää narsistin kohdelleen häntä väärin ja päättää irtaantua tästä ihmissuhteesta. Tähänkin narsisti voi reagoida, ollessaan niin voimakkaan hädän ja siitä kumpuavan raivon vallassa (hätä = tarvitsevuus, tarvitsevuus = heikkous ja heikkoudesta syntyy narsistissa raivoa), kohtuuttoman voimakkaasti.

Narsistit ovat tunne-elämältään niin sekaisin ja jollakin merkittävällä tavalla vailla todellisuudentajua suuruuskuvitelmiensa kanssa, että he voivat todella olla vaarallisia ihmisiä, voivat tehdä helposti henkirikoksia, olla väkivaltaisia, julmia, valehtelevat, eivätkä muutenkaan kaihda keinoja oman menestyksensä saavuttamiseen. Narsisti janoaa kanssaihmistensä ihailua, siksi hän yleensä pyrkii aina jollain tavalla menestymään ihailua saadakseen. Yleisesti ihailtujen ja menestyvinä pidettyjen ihmisrymien joukossa yleensä onkin paljon narsisteja, kuten rikkaissa, urheilijoissa, muissa julkisuudenhenkilöissä. Tämä ei tietenkään sitten tarkoita sitä, että jokainen julkkis, tavanomaista varakkaampi tai urheilullisesti menestynyt ihminen kärsisi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä tai sen korostuneista piirteistä.

Sanonta "riitaan tarvitaan aina kaksi" ei pidä narsistisen ihmisen ollessa kyseessä välttämättä paikkaansa, sillä hän saa riitoja aikaiseksi ihan itsekseenkin toisten ihmisten kanssa, kun on tunne-elämältään niin sekaisin ja harhainen.

Narsistit ovat myös vainoharhaisia ja kärsivät voimakkaista turvattomuuden tunteista. He ovat tavanomaista altiimpia erilaisille riippuvuuksille, kuten päihde-, peli-, seksi- tai liikuntariippuvuuksille.

Monesti ajatellaan niin, että ihminen vanhetessa kypsyy henkisesti, tulee tunne-elämältään vakaammaksi, impulssi kontrolli vahvistuu, viisastuu jne. mutta narsisti harvoin kykenee tällaiseen kasvuun, vaan hänen narsistiset piirteensä voivat vain voimistua hänen vanhetessaan. Kun hän vanhetessaan alkaa muuttua heikoksi ja heiveröiseksi, toisista riippuvaisuus alkaa olla sellainen asia, jota hän ei pysty enää itseltään salaamaan, hän alkaakin seota tämän johdosta. Käsittääkseni narsistisilla vanhuksilla esiintyy paljon paranoidista depressiota, heidän mielensä pirstaloiduttua tämän elämän tosiasian edessä, ettei hän olekaan niin mahtava ja riippumaton, kuten on kuvitellut.

Narsismiin kuuluu myös voimakas nuoruuden ihannointi ja huoli omasta ulkonäöstä ja sen rapistumisesta. Vanhana, rapistumaan alkaneena ihmisenäkin narsisti usein pitää yllä sellaisia harhoja, joiden mukaan hän edelleen on vaikka todella charmikas ja nuoret naiset tahtovat häntä. Hän voi pitää tätä kuvitelmaa yllä esim. ostamalla seuraa itselleen nuorilta naisilta. Narsistin on vaikea hyväksyä vanhenemistaan, siksi he voivat käydä paljon taistelua rapistumistaan vastaan vaikka kauneusleikkauksin, botoxin otoin, pakonomaisella liikunnan harrastamisella/kehon muokkauksella.

Narsisti ei kykene pitämään itseään tasavertaisen kaikkien ihmisten kanssa, koska silloin hän kokee, ettei ole mitään, eikä tällainen sovi hänen mahtavuus käsityksiin itsestään. Narsistin on aina saatava tuntea olevansa jotakin toista parempi, siksi hän nauttii muiden häviöstä ja epäonnistumisista. Tämän vuoksi hän on valmis ottamaan hoviinsa myös "surkimuksia", koska voi heidän rinnallaan tuntea olevansa niin mahtava ja voimakas.

Vaikka narsisti voi ulkopuolisten ja hänet pinnallisesti tuntevien ihmisten silmiin vaikuttaa ihastuttavalta ja mukavalta ihmiseltä, on hänen mukavuutensa ja hyvyytensä yleensä aina epäaitoa, teennäistä ja hän on helposti ehkä iljettävän limaisen oloinen imartelu yrityksissään. Jos ihminen on itse oikeasti aito, oma itsensä, kykenee hän silloin varmaan tunnistamaan myös muista ihmisistä aitouden ja osaa tällöin nähdä narsistisen roolin lävitse.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #44 : 22. Joulukuuta 2015 klo 01:05 »
  • Tykkää (0)

• Aikaisemmin tässä ketjussa otin Josvan kirjoituksien innoittamana esille tuon uskontojen uhrit ry:n ja muutenkin uskonnollisten yhteisöjen harjoittamaa henkistä tai hengellistä väkivaltaa. Olen jo jonkin aikaa sitten luopunut innostuksestani New Agea ja joitain itämaisia uskontoja, kuten hindulaisuutta koskien ja myös pakana juttuja, kuten shamanismia. Nämä eivät vaan enää tunnu niin siisteiltä ja välttämättömiltä, kuin joskus. Alkuun, kun aloin kiinnostua niistä, oli odotukset niiden suhteen kovat, ajatuksena oman elämänlaadun parantuminen henkisen valaistumisen myötä. ::) Noh, aika kuitenkin melko pian näytti, ettei asiat olleetkaan ihan niin yksinkertaisia ja elämä opetti myös karaistamaan vähän sinisilmäisyyttä ja naiiviutta tai sellaista lapsenuskoa tai taikauskoa, miksi sitä nyt kutsua. En osaa selittää.

Buddhalaisuuteen ja etenkin zen buddhalaisuuteen olen kuitenkin säilyttänyt edelleen mielenkiintoani. Olen myös jokseenkin vakavissani miettinyt lähteväni joskus buddhalaisluostariin harjoittamaan mieltäni joksikin aikaa buddhalaisin tai mielellään varmaan zen buddhalaisin menetelmin.

Luettuani tuon uskonnon uhrit ry -sivuston juttuja jäin miettimään, että esiintyyköhän buddhalaisissakin yhteisöissä hengellistä väkivaltaa. Minulla on varmaan melkoisen pintapuolinen käsitys buddhalaisuudesta, sellainen miten sitä nyt tämän päiväisten trendien mukaan länsmaihin tuodaan. Siinä valossa zen buddhalaisuus on vaikuttanut tosi kivalta, yleensä. Mutta sitten on näitä kamalan kuuloisia menetelmiä yleisesti länsimaissa tiedossa, joissa ankarat zen mestarit antavat oppilaidensa kuulla kunniansa ja reagointi tavat vaikuttavat kohtuuttoman suurilta tai ankarilta oppilaan "mokaan" nähden. On kepin iskuja, jyrkän ja korkean vuoren reunalle meditoimaan patistamista yms. Näille länsimaissa käsittääkseni ihmiset yleensä vain naureskelee tai ottaa niitä huumorilla. Mietin kuitenkin, että kuinka ok tällaiset asiat on, jos niitä oikeasti esiintyy. Ja eikö niihin menetelmiinkin pitäisi puuttua, jos ovat todellisia? Tapahtuukohan buddhalaisissa yhteisöissä niin luostareissa, kuin vapaamuotoisemmissa, myös jonkinlaista manipulaatiota, aivopesua ja yhteisön painostamista? Esiintyykö sielläkin jotain mielivaltaista vallankäyttöä tai hierarkioita? Ilmeisesti hierarkioita ainakin, opettejat ovat oppilaita "korkeammalla tasolla"? Onkohan buddhalaisuudessa esiintynyt koskaan pedofiiliaa tai muuta seksuaalista hyväksikäyttöä? Tietääkö kukaan? Onko buddhalaisuudellakin varjopuolensa ja jos on, niin millaiset ne on?
    Kirjattu