Unet ovat lempiaiheeni. Olin niin pitkään henkisesti niin hajalla reaalimaailmassa, että unimaailma on aina kiehtonut minua. (Varsinkin ensimmäisen spontaanin lucid-unen jälkeen jossa lentelin ympäri kaupunkia..) Olenkin treenannut unia vaihtelevalla aktiivisuudella vuosien ajan, ja voinkin nykyisin esimerkiksi aika hyvin "tilata" unia haluamastani aihepiiristä.
Erittäin mielenkiintoisia unikokemuksia olen kokenut, mutta astraalimatkailemaan en toistaiseksi ole päässyt. Kerran tosin tuntui että olin siinä rajalla - ja luultavasti olisinkin pystynyt irtautumaan ruumiistani, mutta olin silloin henkisesti sen verran heikolla hapella, että ajatuskin siitä pelotti. Tai lähinnä siitä, että löytäisinkö takaisin jos lähtisin matkaan... Jos ja kun vielä pääsen kokemaan vastaavaa, lähden ehdottomasti. En tosin hirmu kauas luultavasti vieläkään uskalla poistua :-)
Lucid-unia (uni, jossa tiedostan näkeväni unta ja voin siis vapaasti muokata sitä) olen nähnyt n. 10 kertaa elämäni aikana, muutaman kerran spontaanisti ja loput treenin tuloksena. Näitä on kohtuu helppo treenata, mutta vaatii tosiaan ainakin minulla aktiivista treenausta muutaman päivän ajan (todellisuustestejä aina kun muistaa). Elämäni parhaita kokemuksia, en tiedä miksi en niitä treenaa aktiivisesti. Aloitankin treenin heti (*tekee todellisuustestin..*).
Muutaman kerran olen saanut vaivutettua kroppani unihalvaukseen, ts. nukutettua kropan siten että mieli jää hereille. Tämä on erinomainen tila mielen ja kropan tutkiskeluun, vaatii toki sen että tilan tunnistaa eikä ala panikoimaan siitä ettei sormeakaan pysty liikauttamaan vaikka kuinka yrittää.
Transsiin olen myös päässyt vaipumaan muutaman kerran. Vaatii syvän meditatiivisen tilan, ainakin minulla toimii erinomaisesti apuna shamaanirummut

Juutuubista ym löytynee taikasanoilla "shamanic drumming". Transsi, ja siitä havahtuminen on muuten erittäin hämmentävä kokemus varsinkin ensimmäisellä kerralla! (WTF just happened...)
Unista kiinnostuneille suosittelen erittäin lämpimästi kirjaa Tiibetiläinen unijooga (kirj. Tenzin Wangyal Rinpoche). Siinä käsitellään unimaailmaa erittäin laajasti, ja opetetaan tekniikoita unienhallintaan.
Pikaisena apuna toimii myös
www.hoyhensaaret.info, kyseisen foorumin opeilla olen itse ensimmäiset DILDit nähnyt (dream-initiated lucid dream)
Tässä nyt tuli vähän laajemmalta skaalalta kokemuksia kuin pelkästään astraaliprojektiosta. Minusta ne kuitenkin kaikki liittyvät toisiinsa - muuntuneisiin tajunnan tiloihin.