Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kehosta irtautuminen ja astraalimatkat. - 1

auringonlapsi

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Kehosta irtautuminen ja astraalimatkat.
« : 24. Tammikuuta 2014 klo 00:11 »
  • Tykkää (0)

• Koin joskus muutama vuosi sitten kunnolla kehosta irtautumisen. Katselin itseäni oudosta kulmasta katonrajassa jonkin aikaa.  Nykyään harjoitusten avulla pääsen aika lähelle, mutta havahdun todella helposti pienistäkin äänistä tai ajatuksista.. Onko muilla kokemuksia harjoitusten kanssa tai ilman?
    « Viimeksi muokattu: 24. Tammikuuta 2014 klo 00:15 kirjoittanut auringonlapsi »
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    Vs: Kehosta irtautuminen ja astraalimatkat.
    « Vastaus #1 : 24. Tammikuuta 2014 klo 12:54 »
  • Tykkää (0)

• Koin joskus muutama vuosi sitten kunnolla kehosta irtautumisen. Katselin itseäni oudosta kulmasta katonrajassa jonkin aikaa.  Nykyään harjoitusten avulla pääsen aika lähelle, mutta havahdun todella helposti pienistäkin äänistä tai ajatuksista.. Onko muilla kokemuksia harjoitusten kanssa tai ilman?

Täältäpäin ei löydy kokemusta, mutta millaista harjoitusta teet? Kuvailemasi herpaantuminen kuulostaa omaan korvaan siltä, että keskittymisen taso on kevyt, jolloin huomio kiinnittyy muualle helposti... Voisiko koittaa hakea syvempää keskittynyisyyden/hiljaisuuden tilaa ennen tekemääsi harjoitusta?

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 24. Tammikuuta 2014 klo 13:57 »
  • Tykkää (0)

• Ei ole eikä tulekaan olemaan. Astraalimatkailu on vaarallista hommaa. Jos ihmisellä on mitään taipumuksia mielenterveysongelmiin, niin tulisi hänen jättää koko homma sikseen. Harvan pää kestää sitä irtautumiskokemusta.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3 : 24. Tammikuuta 2014 klo 14:59 »
  • Tykkää (0)

• Liian hurjaa touhua minulle, will not happen. (Ainakaan tietoisesti en ryhdy tällaista matkailua harjoittamaan)

Meditaatio riittää minulle, silläkin pääsee välillä aika "kosmisiin" tiloihin.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

auringonlapsi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 25. Tammikuuta 2014 klo 17:31 »
  • Tykkää (0)

• Syvästä meditaatiosta on hyvä pohja ja jos on joko todella harjaantunut tai herkkä ihminen niin uskon olevan helpompi päästä sille levelille, että kehosta irtaantuminen on mahdollista. Ja itse olen mielestäni niin vakaalla pohjalla oman mieleni kanssa, ettei harjoittamisesta mitään haittaa ole. Päinvastoin kiinnostaa mihin mieli halutessaan pystyy. Vaikka erittäin herkkä persoona olenkin. Kaikki lähtee kuitenkin itsestään ja jos ei olevamis niin deeppeihin vesiin niin ei kannatakkaan lähteä kokeilemaan. :) Itse en pidä sitä lainkaan pelottava vaan äärettömän mielenkiintoisena.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 25. Tammikuuta 2014 klo 18:58 »
  • Tykkää (0)

• Syvästä meditaatiosta on hyvä pohja ja jos on joko todella harjaantunut tai herkkä ihminen niin uskon olevan helpompi päästä sille levelille, että kehosta irtaantuminen on mahdollista. Ja itse olen mielestäni niin vakaalla pohjalla oman mieleni kanssa, ettei harjoittamisesta mitään haittaa ole. Päinvastoin kiinnostaa mihin mieli halutessaan pystyy. Vaikka erittäin herkkä persoona olenkin. Kaikki lähtee kuitenkin itsestään ja jos ei olevamis niin deeppeihin vesiin niin ei kannatakkaan lähteä kokeilemaan. :) Itse en pidä sitä lainkaan pelottava vaan äärettömän mielenkiintoisena.

Itse saatan hermostua jo tavallisista unistakin sen verran paljon että ruumistairtaantuminen voisi olla vähän liikaa omalle päälle...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 25. Tammikuuta 2014 klo 22:38 »
  • Tykkää (0)

• Unet ovat lempiaiheeni. Olin niin pitkään henkisesti niin hajalla reaalimaailmassa, että unimaailma on aina kiehtonut minua. (Varsinkin ensimmäisen spontaanin lucid-unen jälkeen jossa lentelin ympäri kaupunkia..) Olenkin treenannut unia vaihtelevalla aktiivisuudella vuosien ajan, ja voinkin nykyisin esimerkiksi aika hyvin "tilata" unia haluamastani aihepiiristä.

Erittäin mielenkiintoisia unikokemuksia olen kokenut, mutta astraalimatkailemaan en toistaiseksi ole päässyt. Kerran tosin tuntui että olin siinä rajalla - ja luultavasti olisinkin pystynyt irtautumaan ruumiistani, mutta olin silloin henkisesti sen verran heikolla hapella, että ajatuskin siitä pelotti. Tai lähinnä siitä, että löytäisinkö takaisin jos lähtisin matkaan... Jos ja kun vielä pääsen kokemaan vastaavaa, lähden ehdottomasti. En tosin hirmu kauas luultavasti vieläkään uskalla poistua :-)

Lucid-unia (uni, jossa tiedostan näkeväni unta ja voin siis vapaasti muokata sitä) olen nähnyt n. 10 kertaa elämäni aikana, muutaman kerran spontaanisti ja loput treenin tuloksena. Näitä on kohtuu helppo treenata, mutta vaatii tosiaan ainakin minulla aktiivista treenausta muutaman päivän ajan (todellisuustestejä aina kun muistaa). Elämäni parhaita kokemuksia, en tiedä miksi en niitä treenaa aktiivisesti. Aloitankin treenin heti (*tekee todellisuustestin..*).

Muutaman kerran olen saanut vaivutettua kroppani unihalvaukseen, ts. nukutettua kropan siten että mieli jää hereille. Tämä on erinomainen tila mielen ja kropan tutkiskeluun, vaatii toki sen että tilan tunnistaa eikä ala panikoimaan siitä ettei sormeakaan pysty liikauttamaan vaikka kuinka yrittää.

Transsiin olen myös päässyt vaipumaan muutaman kerran. Vaatii syvän meditatiivisen tilan, ainakin minulla toimii erinomaisesti apuna shamaanirummut :) Juutuubista ym löytynee taikasanoilla "shamanic drumming". Transsi, ja siitä havahtuminen on muuten erittäin hämmentävä kokemus varsinkin ensimmäisellä kerralla! (WTF just happened...)

Unista kiinnostuneille suosittelen erittäin lämpimästi kirjaa Tiibetiläinen unijooga (kirj. Tenzin Wangyal Rinpoche). Siinä käsitellään unimaailmaa erittäin laajasti, ja opetetaan tekniikoita unienhallintaan.

Pikaisena apuna toimii myös www.hoyhensaaret.info, kyseisen foorumin opeilla olen itse ensimmäiset DILDit nähnyt (dream-initiated lucid dream)

Tässä nyt tuli vähän laajemmalta skaalalta kokemuksia kuin pelkästään astraaliprojektiosta. Minusta ne kuitenkin kaikki liittyvät toisiinsa - muuntuneisiin tajunnan tiloihin.
    Kirjattu

auringonlapsi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 25. Tammikuuta 2014 klo 23:32 »
  • Tykkää (0)

• Mielenkiintoista :) Luin myös enemmänkin unikirjoja joskus ja kirjoitan edelleen unia ylös jos muistuu mieleen aamulla, mutta täytyykin taas alkaa harjoittamaan niitä.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #8 : 26. Tammikuuta 2014 klo 18:15 »
  • Tykkää (0)

• voiko astraalimatkoja tehdä nukkuessaan? Entä jos tahtoo johonkin kohteeseen, tarvitseeko tietää reittiä, vai voiko vaan ajatuksen voimalla mennä sinne?

Voi tehdä nukkuessaan. Reittiä ei tarvitse tietää, riittää että sanoo mihin haluaa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 26. Tammikuuta 2014 klo 19:42 »
  • Tykkää (0)

• Voi tehdä nukkuessaan. Reittiä ei tarvitse tietää, riittää että sanoo mihin haluaa.

Mikä on lucid unessa tapahtuvan esim. lentämisen ja astraaliprojektion ero?

Minä olen ajatellut että ruumiista irtautuminen tapahtuu hereillä ollessa, eräänlaisessa transsitilassa: tiedostat tilan jossa fyysisesti sijaitset, mutta pääset irtaantumaan kehosta. Kerran nimittäin olin hereillä, lootusasennossa meditoiden, ja yhtäkkiä tunsin "nytkähtäväni" hiukan irti itsestäni. Sillä hetkellä tuntui että olisin päässyt irtaantumaan kokonaan, mutta tosiaan olin silloin henkisesti vielä niin hajalla, että säikähdin ja palasin äkkiä takaisin "todellisuuteen" =)

Unessa, sen uneksi tiedostaessani, pääsen usein lentämään ympäriinsä, vaihtamaan maisemaa ja tapahtumia lähestulkoon mieleni mukaan.. harmittavan usein vaan innostun tästä tiedostamisesta niin paljon että havahdun siitä hereille ennenkuin kerkeän tehdä suuria muutoksia. Siksi usein tyydyn olemaan maisemassa jossa havahdun, ja koitan esim päästä lentämään, se kun on unimaailman fiilis mitä olen kokenut, ottaa ihan fyysisestikin mahanpohjasta =) Pitää seuraavalla kerralla yrittää muistaa lähtee kauemmaksi - ehkä avainsana on myös unikehosta irtaantuminen?

Nyt kun mietin niin yleensä en lucideissa enää haavitse kehoani unen tiedostamisen jälkeen..

Tuli muuten mieleen eräs kokemus jota ajattelin lucid uneksi, mutta jonka varmaankin pystyisi laittamaan myös astraaliprojektion kategoriaan vaikka en tähtiin asti päässytkään. Makasin silloin krapulahorroksessa sängyllä kuunnellen musiikkia. Yhtäkkiä havahduin, ja nousin sängyltä. Katselin hetken aikaa ympärilleni. Jokin ei tuntunut oikealta, ja mieleeni tuli silloin aktiivisesti harrastamani todellisuustesti: käytä jotain sähkölaitetta. Lähimpänä sattui olemaan jääkaappi, jonka oven avasin oitis. Muutoin kaikki näytti normaalilta, mutta jääkaapin valo oli sininen! Tästä innostuneena lähdin samantien kohti ulko-ovea (kroppani hävisi tässä vaiheessa ja ikäänkuin leijailin ovea kohti).  Pääsin käytävään asti, ja sitten muistin että lucid unessa pystyn tekemään mitä tahansa! Innoissani "hyppäsin" kohti kattoa ja koitin päästä siitä läpi. Ensimmäisellä yrityksellä ei onnistunut. Toinen yritys: syöksähdin muutaman metrin ylöspäin ja pääsin puolittain katon läpi. Mielessäni kävi ajatus "onkohan tämä sittenkään unta??", tipahdin ja säpsähdin hereille sängystäni. Krapula kaikkosi sen sileän tien mutta kylläpä harmitti liika innokkuus =)

Kumpaanko kategoriaan tämän sitten laittaisi, itse pidin sitä lucidina, mutta raja taitaa olla hieman häilyvä?

Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #10 : 26. Tammikuuta 2014 klo 20:36 »
  • Tykkää (0)

• Mikä on lucid unessa tapahtuvan esim. lentämisen ja astraaliprojektion ero?

Yksi tuttava arveli, että uni ja astraaliprojektio menee ikään kuin "limittäin". Mutta tarkempaa tietoa minulla ei ole tästä, aiheesta löytynee kirjallisuutta kiinnostuneille.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #11 : 27. Tammikuuta 2014 klo 15:48 »

Olen vain kokenut hypnagogista ulottuvuutta unissa. Vain kerran olen kokenut voivani muuttaa tahdolla sitä mitä näen unessa. Se on voinut olla illuusio, ja muutaman kerran vaan paljon nuorempana olen kokenut ja ollut enemmänkin kiinnostunut hallitsemaan uniani ja muutaman kerran onnistunut siinä. Olenkin sen jälkeen jättänyt ahdistavat ja pelottavat tunteet unista pois. Ehkä mieleni on ramautunut, kun en enää uskalla käsitellä voimakkaampia tunteitani unissa. Keskityn nykyään lähes pelkästään valvetilan eli beta-taajuuden pimppaamiseen nukkumisella ja siihen pitäisi yhä keskittää, ja vielä sitäkin enemmän alpha-aaltojen viljelemiseen stressin poistamiseksi ja mielen virkistämiseksi meditaatiolla ja terveydellä. Tavallaan inhoan uniini leviävää epämääräisyyttä, joka hallitsee elämääni pintapuolisesti ainakin... Tahtoisin olla virkeämpi ja unieni olevan merkityksellisempiä ja kirkkaampia, astraalimpia.
    « Viimeksi muokattu: 27. Tammikuuta 2014 klo 15:50 kirjoittanut Ksri »
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 27. Tammikuuta 2014 klo 20:56 »
  • Tykkää (0)

• Minä yritän lähes joka ilta unille mennessäni pysyä valvetilan ja unen rajamailla. Tätä rajatilaa, jossa mieli on vielä hereillä mutta käpyrauhanen ("kolmas silmä") alkaa jo tuottamaan erilaisia visuaalisia kuvioita (unen esiasteita), ilmeisesti sanotaan hypnagogiseksi tilaksi?

Se on transsin luontoinen tila, jonka syventyessä ajan ja paikan taju häviää täysin, ja josta tiedän olevan mahdollista siirtyä suoraan lucidiin (WILD, wake-initiated-lucid-dream). Yleensä minulle vaan käy niin, että myös mieleni nukahtaa ja sitten herään aamuyöllä n. 4-5 tunnin unien jälkeen täysin virkeänä ja mietin että mitähän sitten tekisi :) Joskus saan tästä tilasta käynnistettyä unihalvauksen, mutta hyvin usein ad/hd -oireinen mieleni kyllästyy ja on pakko kääntyä kyljelleen (jostakin syystä tämä toimii ainakin minulla ylivoimaisesti parhaiten selällään).

Myös lucid-unet ovat kaikkien (unta näkevien) saavutettavissa hyvin yksinkertaisilla tekniikoilla, vaatii vaan hieman vaivaa muutaman peräkkäisen päivän ajan. Perusajatus on kyseenalaistaa päivän aikana aina kun muistaa (mitä useammin, sen parempi) että onko hereillä vai näkeekö unta. Tätä kyseenalaistamista kun jatkaa päivittäin, se tulee ennemmin tai myöhemmin mieleen myös unessa. Sitten on helppo suorittaa sama todellisuustesti (joka siis myös päivällä suoritetaan aina kyseenalaistamisen jälkeen). Jos testin tulos ei ole odotetunlainen, tiedät näkeväsi unta, ja sen jälkeen ei edes taivas ole rajana!

Mikäli jotakuta kiinnostaa, voin kirjoittaa hyväksi havaitsemiani keinoja näistä todellisuustesteistä ja myös rentoutumistekniikoista jotka helpottavat unen rajamaille siirtymistä.. Nämä ovat oikeasti todella yksinkertaisia juttuja. Äkkisiltään termistö saattaa kuulostaa vaikealta jos asiaan ei ole aiemmin perehtynyt, mutta kun ei näille termeille ole valve-maailmassa olemassa vastinetta niin jonkun on pitänyt kaikenlaisia sanahirviöitä keksiä :)
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #13 : 28. Tammikuuta 2014 klo 01:01 »
  • Tykkää (0)

• Lucid-unia saadakseni minä ajattelen nukkumaan käydessäni lähteväni unimatkalle, ja koetan mahdollisimman hyvin sisäistää ajatuksen.

Olen tehnyt tietoista läsnäoloa (mindfulness) yli 5 vuotta. Jos on läsnä päivällä, on myös enemmän läsnä unessa -> voi oivaltaa näkevänsä unta.

Näillä tekniikoilla tulee useita (yleensä 2-3) lucid-unta viikossa.

Todellisuustestejä en ole tehnyt muualla kuin unitilassa. :P

Taustalla tosin on, että vuonna 2009 tein jonkin verran duunia lucid-unia saavuttaakseni (ja tutkiakseni). Nykyisin riittää yllä mainitut keinot.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 28. Tammikuuta 2014 klo 08:57 »
  • Tykkää (0)

• Lucid-unia saadakseni minä ajattelen nukkumaan käydessäni lähteväni unimatkalle, ja koetan mahdollisimman hyvin sisäistää ajatuksen.

Olen tehnyt tietoista läsnäoloa (mindfulness) yli 5 vuotta. Jos on läsnä päivällä, on myös enemmän läsnä unessa -> voi oivaltaa näkevänsä unta.

Totta, tietoinen läsnäolo päivällä helpottaa tietoista läsnäolemista myös yöllä. Mutta mikäli tietoista läsnäoloa ei harjoittele päivällä, ei se spontaanisti ole helppoa eikä kovin todennäköistä myöskään yöllä. Tällöin helpoin keino(*) lisätä lucid unien määrää lienee tapahtumien viljely uniinsa (esim todellisuustestejä tai muita tapahtumia josta unen uneksi tunnistaa). Tämä taas on nähdäkseni helpointa kun sen toteuttaa useita kertoja vuorokaudessa hereilläoloaikana..
    (* = toki on myös olemassa erilaisia "uniyrttejä" ym rohdoksia, mutta niitä ei ihan jokaisen maustehyllystä löydy. ;))

Minä tein ensimmäiset tarkoitukselliset todellisuustestien "univiljelyt" viime vuosituhannen puolella, ja yllätyin suuresti kun havaitsin että ne oikeasti toimivat minunkin erittäin levottomalla mielellä. :P

Unista, kuten muustakin elämästä, voi todeta että harjoitus tekee mestarin!
    Kirjattu