Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uskontonne - 12

Peikko

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Vs: Uskontonne
« Vastaus #165 : 13. Toukokuuta 2014 klo 17:37 »
  • Tykkää (2)

• Pidän rastafarismista sekä buddhalaisuudesta mutta kuulun kirkkoon. Näen kaikissa sellaista mitkä voin allekirjoittaa ja sitten taas en. Pyrin kohtelemaan kanssaihmisiä,eläimiä,luontoa kunnioituksella ja rakkaudella. Olen myötätuntoinen. Suosittelen kaikille Axel Fredenholmin Näin olen kuullut kirjaa. Se vaikuttaa omaan ajatuksiini paljon.
    Kirjattu
    Peace and love

Minä

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #166 : 18. Lokakuuta 2014 klo 10:05 »
  • Tykkää (2)

• Itse en koe uskontoa tarpeellisesksi asiaksi elämässäni. Se ei kuitenkaan tarkoita etten uskoisi johonkin suureen voimaan, jota voidaan myös jumalaksi/Jumalaksi kutsua. Tämä voima on suuri voima, mutta en sanoisi sitä yliluonnolliseksi vaan enemmänkin luonnolliseksi, koska me kaikki olemme osa sitä ja samalla se on osa meitä. Jos sille pitää joku nimi antaa niin rakkaus voisi olla paras kuvaamaan sitä. Siihen sisältyy kaikki hyvä ja itse kuvittelisin että ihmisten on jostakin syystä ollut helpompi ajatella sitä jotenkin ulkoisena (esim. pilvien päällä istuva mies) ja meidän tasoamme ylempänä. Uskonto taas on luonut siitä (tai jostakin muusta) omat oppinsa, joita on voitu vääristää ja kääntää koko asia omien intressien mukaan. En tarkoita etteikö uskonnoilla olisi hyviä puolia, mutta niissä mukaan tulee uskon lisäksi mukaan myös mm. tuomitsemisen ja pätemisen tarve.
    Tällaisia ajatuksia herätti tämä ketju, en sitten tiedä voiko jotain lopullista vastausta löytää (itselläni ajatukset ovat elämän edetessä kehittyneet eri suuntiin), mutta tämä olisi sellainen asia johon voin tässä hetkessä uskoa. :)
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #167 : 18. Lokakuuta 2014 klo 14:23 »

Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #168 : 18. Lokakuuta 2014 klo 17:54 »
  • Tykkää (2)

• Mulle Jumala tarkoittaa jonkinlaista kosmista tietoisuutta, ylimieltä. Ei se ole hyvä tai paha, ne on ihmisten keksintöjä, kuten uskonnotkin. Me ollaan osa sitä tietoisuutta, osa pystyy olemaan siihen paremmin yhteydessä kuin se toinen osa. Kaikki tulkitsee kokemusta parhaan taitonsa mukaan. Kaikki mitä on, on tuota Jumalaa ja Jumalasta. Pidän mahdollisena, että on myös olentoja eri ulottuvuuksista ja maailmoista, jotka on historiassa tulkittu jumaliksi, enkeleiksi ja demoneiksi. Kuin myös alieneiksi, tontuiksi, peikoiksi, jne. Mutta niillä ei ole sen enempää tekemistä Jumalan kanssa kuin sinulla ja minulla. Uskon myös jälleensyntymän mahdollisuuteen, siihen, että tietoisuus ei ole sidottu ruumiiseen.

Oikeastaan uskon, tai sallin uskoa, kaiken. Mutta välillä olen todella skeptinen ja rationaalinen, ja on päiviä, kun en usko edes itseeni.
    Kirjattu

rimpsi lorestaan

• Vieras
    « Vastaus #169 : 15. Joulukuuta 2014 klo 13:08 »

Minulla on jotenkin sellainen yleinen kosminen ymmärrys siitä miten asiat ovat, mutta minkäänlaista pelastusta se ei anna. En malta uskoa ettei pelastusta ole olemassa ja niinpä jatkan etsimistä. Kaikkein järkeenkäyvin malli on buddhalainen valaistumistie-malli ja jälleensyntymäkin tuntuu jotenkin oikealta, mutta edes siihen asiaan ei ole kauheasti omaa yhteyttä vaan se on tosiaan sellaista järkeilyä. Aina kun on hetkeksi päässyt varmuuteen jostain hengellisistä asioista, syvä ateistinen ääni mieleni syövereistä alkaa huutaa. En tykkää siitä ollenkaan.
    Kirjattu

Mäkelininkadulla

• kissamies
    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • blogi
    « Vastaus #170 : 05. Helmikuuta 2015 klo 01:39 »
  • Tykkää (0)

• Mä en kuulu mihinkään uskontoon enkä oikein seuraa näitä juttuja. Mulle tulee tiettyjä ehkä pyhyyden kokemukseen verrattavia viboja esimerkiksi luonnossa ja näitä arvostan mut en osaa sanoa liittyykö näihin mitään sen syvempää. Mun mielestä jokaisen on paras itse määrittää oma henkinen polkunsa, olipa se sitten millainen hyvänsä. Itselleni henkisyys ja uskominen ei tässä hetkessä ole hirveän isossa osassa elämässäni, ehkä joskus on toisin.

Silloin kun asuin lähempänä luontoa, oli ehkä helpompi itsellänikin pysähtyä henkisyyttä ihmettelemään, nykyisin tulee mietittyä asioita erilaiselta kantilta, mun filosofia on ehkä jonkin verran muuttunut. Uskonto ei jotenkin tunnu itselleni oikealta ja läheiseltä. Vaikka oon teoreettinen ja tykkään välillä diipistäkin menosta, on mun lähestymistapa ehkä jotenkin liian oman kokemuksen kautta koukkaava ja sillä tavoin individualistinen, vaikka uskonkin että spirituaalisuudesta saa myös kollektiivisen kokemuksen niin saman- kuin joskus myös erihenkisten henkilöiden kanssa. Henkisempinäkin aikoina ne kokemukset oli mulle niis tilanteis tosi intiimejä ja sellaisia mun omia juttuja, joista kyllä ihan mielelläänkin myöhemmin sitten keskustelin mutta jotka kokemuksina oli mulle vahvimpia ja vaikuttavimpia nimenomaan yksin omassa rauhassa. Metsään meni erilainen mies kuin sieltä palasi.

Joopa joo. Olen tosiaan agnostikko, jossain määrin kai ateismiinkin kallellaan. En oikein usko jumaluuksiin, mutta en ole täysin maallinenkaan.
    Kirjattu

kale

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #171 : 30. Maaliskuuta 2015 klo 16:46 »
  • Tykkää (0)

• Pakana ilmoittautuu. En koe olevani täysin ateisti, ennemminkin jonkinlainen pakana jos pitäis jotenki alkaa määrittelemään.
    Kirjattu

jättietana

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #172 : 01. Huhtikuuta 2015 klo 16:27 »
  • Tykkää (0)

• Nii, määrittelyt on niin sitovia... Mä haluun olla avoin kaikille mahdollisuuksille ja ideoille, koska universumi on niin käsittämättömän ihmeellinen, että meidän tieto siitä on väistämättä tosi rajallista. Mutta silti toi pakanuus on mullekin himputin läheinen juttu, tai mitä kukin sillä sitten tarkoittaakin... Mä tarkoitan sillä omalla kohdallani luonnon "palvontaa": seuraan kuun, auringon ja tähtien liikkeitä, vuodenkierron tasauksia ja seisauksia, halailen puita, bongailen luonnon värähtelyitä ja huomioin eläinten tai yllättävien luonnontapahtumien antamia merkkejä, jotka kertoo mulle joskus asioita mun sielussani, niillä on symboliikkaa... Yritän löytää koko ajan herkempää yhteyttä muuhunkin elolliseen kun vaan ihmisten juttuihin. Emmä tiedä onkse pakanallista, en tosiaankaan harrasta mitään rituaaleja tai riittejä, kuuluuko ne pakanallisuuteen? Uskon kummiski luonnonhenkiin ja siihen, että jopa kivetkin on eläviä.
    Inhoan kaikkia dogmia ja sääntöjä ja sitä, että joku väittää tietävänsä paremmin kuin kukaan muu. Ei pidä paikkaansa, jokaisella on oma sisäinen tieto, kokemus ja totuus. En tiedä sitä paremmin kun muut, se on vaan mun mielipide :-)
    Kirjattu

Ninni Laurén

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • Kuisketta
    « Vastaus #173 : 07. Huhtikuuta 2015 klo 21:54 »
  • Tykkää (0)

• Noh mä oon normi ev. lut. mut en sit kuitenkaan ihan normi. Eli uskon kolmiyhteiseen Jumalaan yhdeasä ja erikseen mutta uskon myös luonnon ja elollisten olentojen pyhyyteen. Tai niin kuin että kaikessa mikä on luotu on pala luojaa, joten jokainen ihminen, eläin ja kasvi on pyhä ja voimallinen. Jumalan kanssa voi näin ollen päästä yhteyteen myös ihmisten, eläinten ja luonnon kautta, mutta tämä yhteys vaatii täydellistä kunnioitusta ja luottamusta kahden universumin osasen kesken. En usko yksittäisen ihmisen elämän vaiheiden olevan ennaltamäärättyjä enkä selitä maailman tapahtumia Jumalan tahdolla. Ihmisillä on vapaus valita ja Jumala ei puutu heidän elämäänsä ellei näe sitä tarpeelliseksi. En myöskään lue Raamattua mitenkään fundamentalistisesti vaan uskon sen olevan osittain vertauskuvallinen aikasidonnainen kokonaisuus joka provosoi ihmistä itse etsimään vastauksia elämänsä ongelmiin ja pulmiin. Myöskään luomiskertomukseen en usko sinällään vaan kannatan mallia joka yhdistää evoluutioteorian ja Jumalan. Näen että jo ennen niitä kahta kuuluisaa hiukkasta oli Jumala joka laittoi kaiken alulle ja valvoi tapahtumaketjun etenemistä. Ainiin uskon myös että kaikki uskovat uskovatoikeestaaan samaan Jumalaan, mutta eri kulttuurit ovat muokanneet jumalkuvansa juuri itselleen parhaiten sopivaksi. Näin ollen uskon myös että pelastukseen on monta tietä eikä niistä yksikään ole toista huonompi. Yhteisymmärrykseen pyrkiminen, ennakkoluulottomuus ja avarakatseisuus ovat onnellisuuden avain.
    Kirjattu
    Askelta painaa murheiden lasti.
    Aurinko hohtaa vaatimattomasti
    ja saa maailman kimaltamaan.
    Kuin lapsi, kavahdan kauneuttaan.

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #174 : 09. Huhtikuuta 2015 klo 11:13 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen oikeastaan nykyään aika anti-uskonnollinen mutta samaan hengellinen. Tai musta vaikuttaa siltä että todelliset hengelliset totuudet löytää jostain aivan muualta kuin järjestäytyneiden uskontokuntien parista.

Jotenkin uskonnot kuten vaikka kristinusko, islam, hindulaisuus ja osa buddhalaisuudesta, vaikuttaa vaan hierarkisilta systeemeiltä joissa valta on aina jonkun papin, gurun tai muun "pyhän miehen" hallussa... Aina on jotenkin sillä tavalla että uskonnoissa vaan jollain pienellä "eliitillä" on muka yhteys Jumalaan ja pyhyyteen. Sori vaan, mutta tollainen juttu haiskahtaa musta vähän epäilyttävältä. Oon vaan hirveän skeptinen kaikkea vallankäyttöä kohtaan

Mutta etsin vielä sitä omaa totuuttani. En rehellisesti sanottuna tiedä mitä kaikkea se sitten sisältää. Mutta uskon että se löytyy jostain maailman mystisten traditioiden ja filosofioiden parista.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #175 : 09. Huhtikuuta 2015 klo 20:50 »
  • Tykkää (1)

• Mielestäni maailma on jo itsessään niin kiehtova paikka ja elämä niin suuri seikkailu, ettei niistä tarvitse etsiä sellaista, mitä niissä ei ole.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Kurre

• Vieras
    « Vastaus #176 : 09. Huhtikuuta 2015 klo 21:07 »

^
    Hyvä pointti!

Toisaalta maailma on myös arvaamaton mesta ja elämä niin suuri kuolemanriski, että välillä pieni mystiikka antaa mukavan illuusion turvallisuudesta.
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #177 : 09. Huhtikuuta 2015 klo 21:26 »
  • Tykkää (1)

• Puhumattakaan siitä, että näemme jokainen maailman eri kulmasta ja se näyttää jokaiselle omaltaan. Sokealle voi kertoa väreistä, mutta parhaimmillaankin sokea pystyy vain kuvittelemaan ne.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #178 : 09. Huhtikuuta 2015 klo 22:55 »
  • Tykkää (0)

• Mielestäni maailma on jo itsessään niin kiehtova paikka ja elämä niin suuri seikkailu, ettei niistä tarvitse etsiä sellaista, mitä niissä ei ole.

Entä jos on?
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #179 : 09. Huhtikuuta 2015 klo 23:22 »
  • Tykkää (2)

• Kulttuurissamme esitetään usein kysymys "uskotko Jumalaan". Jotkut uskoo, toiset ei jne... Minun kohdallani voisi enemmänkin sanoa, että kyseessä on tieto. En tietenkään väitä tietäväni oikeastaan mitään 100-prosenttisen varmasti, mutta melko varmasta tiedosta on kyllä kyse.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3