Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Väkivaltaviihde - 1

Rauhan Toveri

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Väkivaltaviihde
« : 22. Maaliskuuta 2015 klo 19:16 »
  • Tykkää (0)

• Miten suhtaudutte väkivaltaviihteeseen? Onko teistä väärin pelata Grand Theft Autoa tai valita illan elokuvaksi Kill Bill vol 1 ja 2?
    Kirjattu

Varjotar

• Vieras
    Vs: Väkivaltaviihde
    « Vastaus #1 : 22. Maaliskuuta 2015 klo 20:09 »

Se on viihdettä. Se pitää vaan ymmärtää, että se on viihdettä, ei siitä pidä ottaa oppia eikä käytännössä toteuttaa.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 22. Maaliskuuta 2015 klo 21:25 »
  • Tykkää (0)

• Tuskin siitä aikuisille mitään haittaa on. Tietysti voidaan kysyä, mikä väkivaltaviihteessä kiehtoo, kun väkivalta todellisessa elämässä kuitenkin tuomitaan ja sitä pidetään vastenmielisenä. Mutta voidaan kai ajatella niin, että taiteen ja viihteen keinoin voidaan väkivallan kaltaista pelottavaa ja usein irrationaalista elementtiä käsitellä niin, että se tulee ymmärrettäväksi ja hallittavaksi.

Lapset ovat eri asia. Esimerkiksi Turun yliopistossa on jo kauan tutkittu televisio-, elokuva- ja videväkivallan vaikutusta lapsiin ja osoitettu, että niiden katsominen herättää lapsissa ahdistusta ja muita negatiivisia tuntemuksia. Itse pidän vahingollisena sitä, että visuaalinen väkivalta tarjoaa lapsille valmiita toimintamalleja. Jos lapset leikkivät omista lähtökohdistaan rosvoa ja poliisia tai sotaa tai jos heille luetaan Grimmin satuja tai Harry Potteria, he tekevät ja kokevat vain sitä, minkä heidän oma mielikuvituksensa mahdollistaa. Mutta televisiossa tai elokuvissa he saattavat nähdä sellaista, mihin heidän oma mielikuvituksensa ei olisi milloinkaan yltänyt ja joka siksi saattaa muodostua ahdistavaksi ja aggressioita herättäväksi. Erityisen haitallisena näen sen, jos elokuvissa tai tv-ohjelmissa lapsikatsojan pelottavana tai ahdistavana kokema tilanne ratkaistaan väkivallalla (kuten usein tapahtuu.)

Kirjattu
    The Art Of Brooks

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 22. Maaliskuuta 2015 klo 21:36 »
  • Tykkää (1)

• Okei, mielenkiintoisia näkökulmia. Itse vierastan myös ajatusta, että lapsen annettaisiin katsoa yltiöväkivaltaista viihdettä, koska itse lapsena järkytyin joistain väkivaltaisista kauhu-elokuvista mm. Hohto.

Nykyään aikuisena on turtunut ja käyttää väkivaltaviihdettä. Väkivalta on draamassa myös yksi tapa tuoda jännitystä esille. Joskus myös tuntee hupia siitä kun grand theft autossa mätkii ihmisiä pesäpallomailalla ja aiheuttaa jonkin kauhean mellakan. Se ilo edellyttää vain sen epäreaali-tunteen. Jos tuntisin pelin jotenkin todelliseksi, se enemmänkin ahdistaisi kuin viihdyttäisi.

Kuitenkin vaikka tykkään tollasesta gangsteri-pelistä, inhoon sotapelejä. Sotapelit on musta tosi ankeita ja tylsiä. En jaks ku tyypit pelaa call of dutya.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 22. Maaliskuuta 2015 klo 22:03 »
  • Tykkää (1)

• Ihminenhän on geneettisesti kehittynyt elämään hyvin toisenlaista elämää kuin nykyään elämme: ihmissuvun alkuhämärässä ympärillämme oli jatkuvaa vaaraa, uhkaa ja väkivaltaa. Siksi esimerkiksi monet evoluutiobiologit tulkitsevat painajaisunia niin, että niiden avulla ihminen tavallaan "harjoittelee" tosielämän vaaratilanteita varten.

Niinpä viehtymystämme väkivaltaviihteeseen voitaneen osaltaan selittää samalla syyllä: ne vetoavat niihin atavistisiin vaistoihin, jotka yhä ovat ihmisen geeniperimässä, vaikka niitä harvoin joudumme enää käyttämään.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

baccata

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 22. Maaliskuuta 2015 klo 23:01 »
  • Tykkää (0)

• Ja väkivaltaviihteen voisi myös ajatella olevan tapa kanavoida ärtymystä, stressiä jne turvallisesti vahingoittamatta ketään.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 22. Maaliskuuta 2015 klo 23:19 »
  • Tykkää (0)

• Väkivaltaviihde ja sen haitallisuus on kummatkin todella subjektiivisia asioita. En usko että voidaan tehdä mitään kaikkiin päteviä johtopäätöksiä.

Mutta ajattelen kyllä niin että lasten ei ole hyväksi nähdä raakaa väkivaltaa, vaikka se olisi näyteltyä tai simuloitua. Lienee jotenkin niin että lasten mielet eivät pysty prosessoimaan sitä ihan niin hyvin kuin aikuisten. Ja kasvuiässä aika lailla kaikenlaiset asiat vaikuttaa voimakkaasti psyykkiseen kehitykseen. Ikärajat on siis ihan hyödyllisiäkin joissakin tapauksissa.

Paljon puhutaan siitä että väkivaltaviihde lisää väkivaltaa, mutta itse en oikein usko siihen. Muistan joskus lukeneeni tutkimuksesta jonka mukaan runsas väkivaltaviihteen kuluttaminen tekee sen sijaan ihmisestä pelokkaamman ja hän kokee maailman jonkin verran uhkaavampana kuin muut. Vaikka järjellisesti ymmärrämmekin viihteen olevan "vain" viihdettä, on se oikeasti enemmän. Viihde voi muokata ihmisen käsityksiä reaalimaailmasta. Tämä kannattaa ottaa huomioon kun elämme maailmassa jossa visuaalista viihdettä tulee joka paikasta ja se on yhä realistisempaa (siis kuvaston suhteen, ei tilanteiden). Ja jokin osa ihmisen aivoista ei pysty erottamaan tarkoin tehtyä näytelmää todesta.

Itse en suuremmalti "nauti" väkivaltaviihteestä. Tosin olen kyllä jonkinasteinen Tarantino-fani, mutta ei se väkivalta ole mitenkään ainoa viehätys. Ja monesti elokuvissa ja tv-sarjoissa väkivalta menee ihan överiksi eikä ole minulle mitenkään mukavaa katseltavaa. En halua nähdä kaikkia raakoja yksityiskohtia! Usein ne omasta mielestäni laskevat viihteen tasoa ja pelkkä verellä mässäily ei ole omasta mielestäni mitenkään hienoa. Ja usein kyllä raa'at kohtaukset jäävät itsellä ikävästi mieleen kummittelemaan.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 23. Maaliskuuta 2015 klo 11:06 »
  • Tykkää (0)

• Itse en suuremmalti "nauti" väkivaltaviihteestä. Tosin olen kyllä jonkinasteinen Tarantino-fani, mutta ei se väkivalta ole mitenkään ainoa viehätys. Ja monesti elokuvissa ja tv-sarjoissa väkivalta menee ihan överiksi eikä ole minulle mitenkään mukavaa katseltavaa. En halua nähdä kaikkia raakoja yksityiskohtia! Usein ne omasta mielestäni laskevat viihteen tasoa ja pelkkä verellä mässäily ei ole omasta mielestäni mitenkään hienoa. Ja usein kyllä raa'at kohtaukset jäävät itsellä ikävästi mieleen kummittelemaan.

Mun mielestä pelkän väkivallan katselu on tylsää, mutta kun sen ympärille kehitetään hyvä juoni, se viihdyttää. Minäkin tykkään Tarantino leffoista.

Kyllä vakivaltaviihde voikin jollain tapaa vaikuttaa ajattelutapaan. En ole varma kuinka paljon kun en oo seurannu tutkimuksia.
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 23. Maaliskuuta 2015 klo 11:20 »
  • Tykkää (0)

• Viihde on tosiaan viihdettä, kuten väkivaltapelit ja leffat. Itse en niitä tosin enää kuluta entisen tahtiin ja ja joskus pari vuotta sitten kun olin jossain henkisemmissä sfääreissä niin en koskenut niihin ollenkaan pitkään aikaan ja koin lempparini Tarantinonkin leffat ällöttävän väkivaltaisiksi silloin, mutta tuli sitten jossain vaiheessa laskeuduttua maan pinnalle ja taannuttua taas tuollaisen viihteen kuluttajaksi. Toisen viihde voi tosin olla toiselle vastenmielistä. Oma rajani tosin kulkee siinä, että en (enää) tykkää mitään kauhuleffoja katsoa, ne vaikuttavat liian voimakkaasti henkiseen hyvinvointiini. En myöskään pidä kovinkaan voimakkaasta tai raskasoutuisesta musiikista, siitä tulee minulle ahdistava olo melko helposti.
    Kirjattu

zenzbo

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 04. Kesäkuuta 2015 klo 09:28 »
  • Tykkää (0)

• Olen aina ihmetellyt minkälaista "viihdettä" se sellainen on missä vahingoitetaan toisia. Yksinkertaisesti taidan vaan olla liian herkkä ja omaan voimakkaan mielipiteen asiasta: Se ei ole viihdettä. Tästähän voi toki olla montaa mieltä.

Skippaan aina kaikista elokuvistakin väkivaltaisuudet pois, en pysty ymmärtämään sen viihteellistä arvoa.
    Kirjattu
    FEEL

gemma

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 04. Kesäkuuta 2015 klo 13:49 »
  • Tykkää (0)

• Mulla on jotenkin kaksijakoinen suhde väkivaltaviihteeseen; tietyssä määrin se on ihan jees, vaikka Vares elokuvat. Mutta sit katoin jonkun ruotsalaisen tv-sarjan osan, jossa ihmistä kidutettiin ja se jäi kummittelemaan, se sätkiminen ja ja semmonen.. Semmonen (näyteltykin) kärsimys oksettaa, samoin eläimiin kohdistuva elokuvaväkivalta.. Mut jossain jännäreissä tietty väkivalta jotenkin kuuluu juonen käänteisiin ja kun on koko ajan se tunne, että se on näyteltyä. Ja sit jos kaksi suht tasaväkistä tappelee elokuvassa se on aika ok, mut sit jos tulee olo, että avuttomalle tehdään pahaa, niin se ei tunnu kivalta edes elokuvassa. Semmonen tappelu ja mättö, mut liian yksityiskohtiin menevät jutut tuntuu pahalle.
    In real life, saattaa alkaa liki itkettää joku hyönteinenkin, joka on loukkaantunut, ryömii ja ei pääse lentoon tai eteenpäin.

Ja semmonen tietty sentimentaalisuus mussa on, koen toisten kärsimyksen vahvasti... Vaikka jonkun yksinäisyys tai surullinen olemus tuntuu pahalla. Kun miettii koulukiusaamista ja muuta.. Jostain ihmisestä saatan aatella, että onko sillä kaikki hyvin... Mutta koko maailmaa ei voi pelastaa.
    Kirjattu

Maria

• Vieras
    « Vastaus #11 : 19. Helmikuuta 2017 klo 17:35 »

Mä en voi sietää väkivaltaa elokuvissa tai tv-sarjoissa. Käännän ihan suosiolla katseen muualle jos tulee joku raaempi kohtaus, tulee paha olo muuten. Joku Pulp Fiction menee vielä vaikka siinäkin kyllä pari kohtausta mitkä mielummin skippaan, se on jopa yks mun lempileffoista, mut esim. muut Tarantinon leffat ym. väkivaltajutut on ihan liikaa mulle. En koe väkivaltaa viihdyttävänä. Vaikka tiedän, että se olisi näyteltyä niin kuvottaa.
    « Viimeksi muokattu: 19. Helmikuuta 2017 klo 17:43 kirjoittanut Maria »
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 20. Helmikuuta 2017 klo 15:33 »
  • Tykkää (0)

• Vaikka pidän toimintaleffoista edelleenkin pelien lisäksi niin jostain syystä tietyt suositut sarjat menevät jo yli siinä mitä näytetään ja millä tavalla. Ehkä väkivalta on realistista ja oli aikoinaan tuollaista, mutta esim. Game of Thrones ja Viikingit, ym. mitä muita näitä on tuovat minulle vaan "realistisuudessaan" ahdistavan olon. Tuntuu, että tietynlainen sadistisuus on tuotu pinnalle viihteessä, koska se vetoaa ihmisen alimpiin vietteihin seksuaalisen kuvaston tavoin ja varsinkin uppoaa moneen mieheen. Mutta ei se hyväksi ole kenenkään psyykelle, näin uskon.
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 22. Helmikuuta 2017 klo 22:26 »
  • Tykkää (0)

• Mä olen sisäistänyt sellaisen käsityksen että jos havaitsee väkivaltaa on itse väkivaltainen - tää ei tarkoita että fyysisesti tai henkisesti vaan niin. Ihminen ei voi havaita kuin itseensä kohdistunutta väkivaltaa missä menee henkilökohtainen raja ja jos havaitsee toiseen kohdistuvaa jossa ei itse ole osallinen johtuu se väkivallan käsittämisestä joka taas johtuu väkivaltaisuudesta itsensä sisällä.

Useimmat meistä on sitä mieltä että joku väkivalta on hyvä ja joku ei. Myös ei nähdä että joku on väkivaltaa toiselle, me hyväksymme toisten toimet helposti toisten itsemäärämisoikeuden loukkaamiset. Pääsääntöisesti minusta väkivaltaa on rehellisyyden kyseenalaistaminen jne.

Moni katsoo vaikka jotain pelastus sarjoja joissa "onnellinen" ihminen laitetaan vaikka pakkohoitoon tai poliisi taluttaa jonkun - se on jostakin meistä hyvä. Tällä foorumilla on varmaan useita aseistakieltäytyjiä, mutta todellisuudessa maailmassa on paljon väkivaltaa yhteiskuntiemme toimesta. Jossain tuntemattomassa kolkassa marginaalinen joukko voi esim tappaa toisia siinä ulottuvillä tyyliin muutama satatuhatta (kamala määrä en vähättele) no sitten tulee "hyvätpojat" ja pelastaa kansaa, niin samalla tapetaan muutama miljoona jne ... Herää kysymys onko väkivallan vastustaja itseasiassa enemmän väkivaltainen kuin itse mielenhäiriössä väkivaltaa tehnyt yksilö. Onko valtavan väkivaltakoneiston ylläpitäminen järkevää marginaalista rettelöitsijäainesta varten järkevää kun aina sen(väkivaltakoneiston) olemassaollessa on näkemykseni mukaan sillä listitty enemmän kuin väitetyt väkivallan tekijät on listinyt. Typeriä juttuja mutta ihminen on kai väkivaltainen kun se joutuu siihen pisteeseen a) joko sairastuttuaan b) joko tyhmyyttään jne ... silloin aina joku reagoi mutta jos on väkivaltakoneisto niin mielestäni reagointi on poikeuksetta ylimitoitettu. Jos taas väkivaltaa ei reagoida niin väkivaltainen yksilö poistuu luonnollisesti pienemmällä vahingolla kuin väkivaltakoneistoa ylläpidettäessä ihan maailmankatsomuksellisesti maailman jokainen osanen toimii, eli jos on väkivalta osasia niin silloin väkivalta lisääntyy.

Mielestäni näin nyt tajuttua väkivalta voi olla viihde. Itse ihannoin suuresti esim yksilöitä joiden kimppuun on hyökätty jengillä ja siitä sitten on tuuppimalla saanut oman tiensä voittajana ulos. En tiedä mutta useissa kulttuureissa väkivalta, eli tastelulajit on osa minuutta ja en itse näkisi sen seuraamista pahana. Tämä suomen poliisi tulee linjan kyllä tuomitsen mielummin. Me tarvitsemme mielummin kehärakkeja kylille kuin pampullaraikaajia yms yksilöitä. Itse pelkään poliisia enemmän kuin sitä että joku olisi väkivaltainen jo ihan vaikka liikennevalvonnan osalta ,,, voi voi ei kukaan voi aqjatella näin jos on "hyväksytty kansalainen".

Se joka sanoo ettei väkivalta voi olla viihdettä, on väkivaltainen sillä ihmisellä on itsellä oikeus määrittää kuinka kuntoaan haluaa hajoittaa piste minun maailmassani.
    Kirjattu

fårad

• Vieras
    « Vastaus #14 : 23. Helmikuuta 2017 klo 16:24 »

Hmm, oon kuullut semmostakin ajatusta, että tarvitaan kaikkee kauheeta silmillemme, ettei ite tehtäis niin...mikä on vähän jännää, tai siis että tölläämisen kautta sais turrutettuu jotain omaa hirviötään.. en mä tiiä miten se sit toimii. Ehkä semmosen oma moralisoinnin ja empatian kautta...?

Itekään en tykkää polliiseista, en etenkään sen jälkeen kun oma vapaus oli uhalla/riistettiin, mutta kait jotenkuten ymmärrän miks mitenkin toimitaan. En kyl tykkää yleisesti/kaikesta, mutta tähän on menty. Ilmoitin muksun sairaaksi syksyllä kun päikyssä oli joku lapsen vanhempi poliisi, joka tuli esittelemään mm. poliisiautoa sinne :D
    Kirjattu