Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Hedelmien ja kasvisten viljely itse - 1

Jannu

• Vieras
Hedelmien ja kasvisten viljely itse
« : 23. Maaliskuuta 2012 klo 22:25 »

Aloitimpas tämän ketjun, koska halusin kysyä, että olettekos viljellyt hedelmiä tai vihanneksia itse? Saisi mielellään jaella vinkkejä, koska ajattelin jonkin sorttisia kasveja viljellä ensi kesänä (tomaatti jne.) Olisiko myös mistään ympäristöystävällisistä kasvatuspaikoista tietoa? (täällä maa on niin kuivaa että ei kasva MIKÄÄN!!!) Vaikkapa vanha kattila tai hauska idea olisi myös kokeilla pieniä kasveja tölkkiin... Mitkä olisivat aloittelevalle viherpeukalolle hyviä kasveja?
Kirjattu

Konna

• Vieras
Vs: Hedelmien ja kasvisten viljely itse
« Vastaus #1 : 24. Maaliskuuta 2012 klo 09:12 »

Meillä on tuommonen 2-3 neliön parveke, jolla ollaan kesäisin harrastettu pienen pientä pienviljelyä. Kesällä muuten turha pulkka on todettu hyväksi kasvimaaksi ainakin tomaateille - yllätyimme itsekin, kun 10 sentin multakerroksesta alkoi kasvaa yli 1,5 metrin tomaattipuskia! Yrttejä on kanssa aina kesäisin parvekkeen kaiteella kasvamassa.
Kirjattu

Jannu

• Vieras
« Vastaus #2 : 24. Maaliskuuta 2012 klo 14:55 »

Tuo pulkkaidea kuulostaa mielenkiintoiselta! Voisi kokeilla ensi kesänä...
Kirjattu

Hanna

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 24. Maaliskuuta 2012 klo 18:39 »
  • Tykkää (0)

• Meillä on pihalla kasvatuslaatikot, joissa oli viime kesänä tomaattia, kesäkurpitsaa, jotain paprikaa, ruohosipulia... Kesäkurpitsat ei tykänny paikasta eikä niitä saatu pöytään asti kuin muutama, mutta kirsikkatomaatteja tuli tosi paljon - ja oli ihan älyttömän hyviä! Paprikatkin oli hyviä ja niitä tuli kohtalaisesti, ne oli sellaisia pieniä ja ei-niin-makeita mutta sopi esim. wokkeihin hyvin. Kasvatettiin taimista, mutta jos siemenestä haluaa jotain kasvatella niin kohta voisi olla aika työntää kädet multaan? Jos oon väärässä niin joku korjatkoon, mä kun en ihan oikeesti kovin paljon näistä tiedä...

Yksi tuttava laittoi viime kesänä ämpäreihin ja suoraa multasäkkeihin (säkkki kyljestä auki ja taimet multaan) jotain kasviksia kasvamaan, kun ei voinut sairauslomalla tehdä mitään kovin raskasta puuhaa mutta halusi kuitenkin pihallensa ruokaa kasvamaan. Ei siis tarvitse olla mitään ihmeellisiä virityksiä. ;)

Saapa nähdä, mitä me tänne ens kesänä otetaan kasvamaan... Niitä tomaatteja ainakin, nams!
    Kirjattu

Jannu

• Vieras
    « Vastaus #4 : 24. Maaliskuuta 2012 klo 22:22 »

Voisi aluksi yhden tomaatin kasvattaa vaikkapa vanhassa kattilassa :) Eräs sukulaiseni viljelee kasvihuoneessa omia kurkkuja ja ne ovat jotain niin herkullista, että sitä et voisi kurkulta odottaa...
    Kirjattu

millie

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 25. Maaliskuuta 2012 klo 09:41 »
  • Tykkää (0)

• Kiva ketju ja hyvä ajoitus - nyt on vielä hyvin aikaa suunnitella kevään ja kesän kotitarveviljelyksiä :)

Pieni kasvihuone olisi ihana, mutta sellaisen puutteessa on tullut viljeltyä avomaalla (perunaa, punajuurta, sipulia, valkosipulia, salaattia, yrttejä, hernettä, härkäpapua, kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, porkkanaa, kyssäkaalia jne.) tai seinustalla kirsikkatomaattia. Luulisin, että aloittelevan viljelijän kannattaisi kokeilla pienessä mittakaavassa vähän kaikenlaista (ei kuitenkaan liikaa yhtenä vuonna, ettei mene liian uuvuttavaksi), sillä riippuu varmasti vähän maan laadusta mikä menestyy ja mikä ei. Meillä ainakin tuntuu valitettavasti menestyvän lähinnä valkosipuli, lähes kaikki muut kokeilut ovat jääneet enemmän tai vähemmän säälittäviksi. Tai sitten pitäisi kastella enemmän, kasteluun olen käyttänyt sen määrän sadevettä kuin taivaalta on tullut... En ole tajunnut harrastaa kateviljelyä, ehdottomasti kannattaisi. Mun mielestä parasta on kuitenkin se kotitarveviljelyyn liittyvä puuhailu, sato on sitten plussaa!

Tuo pulkkaidea kuulostaa ehdottomasti kokeilemisen arvoiselta :) Omat tomaattini räpelsin kasvamaan jätesäkkeihin (ajattelin, että se musta vähän keräisi lämpöä, kun saaristossa sitä on yleensä vähemmänlaisesti tarjolla), mutta sato ei ollut kovin kehuttava...

Jossain, enpä enää muista missä, tuli vastaan perunan viljely ämpärissä parvekkeella. Onko kokemuksia? :) Parvekkeella voisi varmaan ämpärissä viljellä melkein mitä tahansa!
    Kirjattu
    Life is a journey - it can take you anywhere you choose to go

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #6 : 31. Maaliskuuta 2012 klo 17:25 »
  • Tykkää (0)

• Onko suosituksia hyötykasveista, jotka kasvavat isoiksi. :D? Haluaisin huoneeseeni viidakon, ja mikäs sen mukavempaa jos kasvit tuottaisivatkin jotakin. Itsellä noin kymmenen kasvia huoneessa tällä hetkellä, mutta ei yhtään hyötykasvia. :D

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 01. Huhtikuuta 2012 klo 05:02 »
  • Tykkää (0)

• Jossain, enpä enää muista missä, tuli vastaan perunan viljely ämpärissä parvekkeella. Onko kokemuksia? :) Parvekkeella voisi varmaan ämpärissä viljellä melkein mitä tahansa!

No, nytpä ei enää saa perunaakaan viljellä enää kotikäyttöön: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/ministerio-kieltaa-perunan-kotikasvatuksen-suomessa/1182572

(click to show/hide)

selena

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 05. Huhtikuuta 2012 klo 13:21 »
  • Tykkää (0)

• Onko suosituksia hyötykasveista, jotka kasvavat isoiksi. :D? Haluaisin huoneeseeni viidakon, ja mikäs sen mukavempaa jos kasvit tuottaisivatkin jotakin. Itsellä noin kymmenen kasvia huoneessa tällä hetkellä, mutta ei yhtään hyötykasvia. :D

Jossain näin juuri kirjoituksen aiheesta. Tarkkaan en lukenut mutta silmäilin nopeasti ja kirjoituksessa kehotettiin hedelmän syömisen jälkeen laittamaan  siemenet purkkiin sen sijaan että heittäisi ne pois. Kirjoituksen mukaan yllättävän monet onnistuvat ja jopa tuottavat hedelmiä ja mitä siitä vaikkei satoa tulisikaan, onhan ainakin hieno huonekasvi.

Onneksi tuo perunanviljelylaki oli aprillipäivän otsikoissa, hetken jo uskoin  ;D
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #9 : 05. Huhtikuuta 2012 klo 16:34 »
  • Tykkää (0)

• Jossain näin juuri kirjoituksen aiheesta. Tarkkaan en lukenut mutta silmäilin nopeasti ja kirjoituksessa kehotettiin hedelmän syömisen jälkeen laittamaan  siemenet purkkiin sen sijaan että heittäisi ne pois. Kirjoituksen mukaan yllättävän monet onnistuvat ja jopa tuottavat hedelmiä ja mitä siitä vaikkei satoa tulisikaan, onhan ainakin hieno huonekasvi.

Heh, jotain sen tapaista suunnittelinkin, mietin vain mitkä niistä kasveista kasvaisivat nopeimmin ja isoimmiksi... Ainakin tomaatti kasvaa, mitä pienessä ruukussa viime vuonna kasvatin, hurjan pitkiksi kasvoivat.

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 06. Huhtikuuta 2012 klo 18:45 »
  • Tykkää (0)

•  Olisiko myös mistään ympäristöystävällisistä kasvatuspaikoista tietoa? (täällä maa on niin kuivaa että ei kasva MIKÄÄN!!!)

Mistä ja millaisesta paikasta on kysymys? Kasteluhan on must aina ja kaikkialla, mikäli jotakin aikoo kasvattaa.

Jossain näin juuri kirjoituksen aiheesta. Tarkkaan en lukenut mutta silmäilin nopeasti ja kirjoituksessa kehotettiin hedelmän syömisen jälkeen laittamaan  siemenet purkkiin sen sijaan että heittäisi ne pois. Kirjoituksen mukaan yllättävän monet onnistuvat ja jopa tuottavat hedelmiä ja mitä siitä vaikkei satoa tulisikaan, onhan ainakin hieno huonekasvi.

Esimerkiksi banaanista on mahdollisuus saada komea puu, jossa on valtavat lehdet (itse asiassa ei puu, vaan maailman suurin ruoho.) Banaanin siemeniä voi saada hyvin varustetuista kasviliikkeistä. Siemenet ovat kivikovia, joten niitä kannattaa hieman naarmuttaa esim. veitsellä ennen kuin laittaa ne multaan.
    « Viimeksi muokattu: 06. Huhtikuuta 2012 klo 18:50 kirjoittanut Brooks »
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #11 : 06. Huhtikuuta 2012 klo 19:20 »
  • Tykkää (0)

• Esimerkiksi banaanista on mahdollisuus saada komea puu, jossa on valtavat lehdet (itse asiassa ei puu, vaan maailman suurin ruoho.) Banaanin siemeniä voi saada hyvin varustetuista kasviliikkeistä. Siemenet ovat kivikovia, joten niitä kannattaa hieman naarmuttaa esim. veitsellä ennen kuin laittaa ne multaan.

Tarvii ottaa nuo banaanit korvan taa, kuulostaa hyvältä... Varmaan liotus kans toimii noiden siementen kanssa?

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 06. Huhtikuuta 2012 klo 21:36 »
  • Tykkää (0)

• ^Joo, parasta on tehdä niin, että ensin vähän naarmuttaa ja sitten laittaa joksikin aikaa likoamaan. Muuten saa odotella itämistä tosi kauan.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #13 : 07. Huhtikuuta 2012 klo 12:04 »

Joskus tullut himoittua ZenGrowta, mutta maksavat liikaa, vaikka niiden plussana on ympärivuotinen sato. Tekisi mieli viljellä omia kasviksia ja se on mahdollista kesällä.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #14 : 07. Huhtikuuta 2012 klo 12:39 »
  • Tykkää (0)

• Joskus tullut himoittua ZenGrowta, mutta maksavat liikaa, vaikka niiden plussana on ympärivuotinen sato. Tekisi mieli viljellä omia kasviksia ja se on mahdollista kesällä.

Joskus törmäsin tuohon ZenGrow'hun, mutta siis onko tuossa jotakin muutakin jujua kuin pönttö jossa on lamppu päällä? Ajaako saman asian kukkaruukku johon asettelee lampun päälle, jota olen itse tehnyt?