Oon nyt jonkin aikaan tullut siihen tulokseen että ihmisillä on yksilöllistä, mihin asiaan ne takertuu. Toki jotkut asiat aiheuttaa enemmän riippuvaisuutta kuin toiset, mutta karkkiriippuvaisuus ja ylensyönti on sellainen asia, että joillekin se on todellinen ongelma, mutta toisille ei niinkään. Tämän takia vähän paheksun ihmisiä, jotka syyllistää ilkeästi ylipainoisia herkutteluriippuvaisia ihmisiä. Se ei ole kaikille yhtä helppoa. Minun äitini ja poikaystäväni ovat hyvin riippuvaisia karkista ja herkuista. He ovat ylipainoisia ja herkuttelu onkin jo ongelma, ainakin vanhemmalle äidilleni. Syyllistämällä se ei parane. Vaikka itse en ole ylipainoinen (ainakaan painoindeksin mukaan), kuitenkin ymmärrän, että riippuvaisuus ei ole helppo asia. Ja tottakai ne tuntee syyllisyyttä ihan kamalasti. Itekin oon ollu riippuvainen jatkuvaan mässäilyyn ja oon ollu ylipainoinen, mut oon saanu sen kuriin. Mulle se on ollut helpompaa. Kova matka sekin oli, haukuttiin koulussa läskiksi, yritin lopettaa syömisen monta kertaa melkein kokonaan, mutta nälissäni aina retkahdin ahmimaan. Kun kiusaaminen loppui, vähensin herkuttelua ja syömistä pikku hiljaa. Hain myös tietoa ravintoon liittyvistä aisoista. Vähensin hiilihydraatin syöntiä ja söin enemmän jugurttia ja salaattia kuin leipää. Kun stressi kiusaamisesta oli poissa se oli helpompaa ja laihduin normaalipainoiseksi. Edelleen tässä ollaan! Se on hieno tunne! Oon ollu paljon onnellisempi mutta halveksun toki ihmisiä jotka kiusaa ylipainoisia. Vaan sen takia kun ymmärrän edelleen mikä häpeä ja ongelma se on. Ja musta ylipainoinen ihminen ei automaattisesti ole epäviehättävä. Musta se on vaan terveysongelma.
Nykyäänkin nautin karkkia. Mun vartalo antaa vaan niin rajuja signaaleja liiasta herkuttelusta, etten voi syödä koko ajan karkkia vaikka se niin hyvää onkin. Mulle tulee heti turvotusta, ummetusta, ilmavaivoja ja närästystä. Tulee vaan masu kipeeksi. Silti syön karkkia niin että vatsa on ihan kipeänä ja oon iha turvonnu silkasta ilmasta. Välillä aina tsemppaan ja hillitsen itseäni, niin olo helpottuu. Ei oo maha sitten enää niin pinkeänä ja kipeänä.