Kasvissyönti oli minulle aika nopea muutos.
Oikeastaan olen koko elämäni ollut tosi potentiaalinen kasvissyöjä (koska en tykkää lihasta), mutta aikaisemmin elämässäni oli liikaa murheita ja huolehdittavaa, niin ettei energiani riittänyt eläinten oikeuksiin tai oman terveyteni ajattelemiseen. Sanoin monesti, että voisin hyvin olla kasvissyöjä, mutta olisi kieroa ja väärin huolehtia tuntemattomista eläimistä, kun en pysty perheestänikään huolehtimaan.
Kun suurin murhe lopulta hetkellisesti katosi, aloin laittaa ruokaa ja totesin, että kasvisruokahan on mun juttu.
Harmikseni vain huomasin, että suurin osa kasvisruoista pilataan kermalla tai juustolla, joten vegaanikeittokirjat oli siihen ratkaisu. Aloin sitten lukea niiden alussa olevia tietoiskuja ja vasta silloin silmäni jotenkin aukenivat eettiselle ja ekologiselle ruokavaliolle. Toki paljon asioita jo tiesin, mutta se oli vain viimeinen pisara. Sanoin vähän leikillään, että musta tulee vegaani ja jotenkin sana vain lähti kiertämään ja pari kuukautta ensimmäisestä kasvisruokakokeilustani olin 90% vegaani.
Jännittävä seikka on, että kun murhe tietenkin palasi, mieti jo hetken aloittavani taas eläinperäisten juttujen syömisen ihan vain siksi, että energiani ei jotenkin riittänyt ruokailun suunnittelemiseen ja eineslihapullia sun muuta epäruokaa oli joka paikassa helposti tarjolla. Sain kuitenkin puhuttua itselleni järkeä ja nykyään täydellinen motiivieni kyseenalaistaminen tuntuu mahdottomalta. En silti tiedä. Pahin voi vielä olla edessä.
Nykyään syön siis omassa kodissani ja opiskelukaupungissani täysin vegaanisesti, mutta kotona ja mummun luona saatan joskus syödä jotain epävegaanista, kuten mummun leipoman pullan tai Oivariinia leivän päällä. Ulkomailla en ole niin tarkka, vaan päätän tilanteen mukaan, syönkö muna- ja maitotuotteita vai en.