Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Miksi sinusta tuli kasvissyöjä? - 4

Sammakko

• Uushippi
  • **
  • Poissa Poissa
Vs: Miksi sinusta tuli kasvissyöjä?
« Vastaus #45 : 13. Toukokuuta 2014 klo 20:30 »
  • Tykkää (0)

• Tieteellisillä perusteilla. Liha, kala, siipikarja ja maitotuotteet tuottavat virtsahappoja, jotka kertyvät elimistöön ja aiheuttavat mm. osteoporoosia. Virtsahapot tukkivat myös ihohuokoset, aiheuttaen aknea, mustapäitä ym. Ruoka ei ole nautintoaine vaan lääke.

ps. Soijatuotteista ainoastaan tempeh ja tofu ovat terveyden kannalta vaarattomia, ne eivät tuota virtsahappoja.

Luin yhdestä kirjasta tästä samasta jutusta. Itse olen tullut siihen tulokseen, että paleoruokavalio olisi paras vaihtoehto. Ja onhan se ihan loogista: nykyinen länsimainen ruokavalio, jossa on paljon viljaa ja maitotuotteita, on epäluonnollinen meille, koska ruoansulatuksemme ei ole vielä kehittynyt ruokakulttuurin vauhdissa, vaan ruoansulatuksemme ovat yhä samanlaiset kuin luolamiehillä. Nykyiset ruokasuositukset ovat lähinnä Valiolle ja leipätuottajille työskentelevien laatimia (ja siksi propagandaa). Prosessoitu ruoka, maitotuotteet ja vilja tekevät ihmiset sairaiksi (osteoporoosi, keliakia.. jne.) -> lääkefirmat käärivät suuret rahat. Jos kaikki söisivät terveellisesti, ei tarvittaisi lääkkeitä eikä lääkebisnes pyörisi.
    Mutta paleoruokavalioonhan kuuluvat ainakin liha, kala, kasvit, pähkinät, siemenet ym. (ja mahdollisesti kasvien tärkkelyspitoiset juuret - siitähän kiistellään, syötiinkö niitä kivikaudella) Jos tämä on se oikea ruokavalio ihmiselle, niin... mitäs ne virtsahapot? Jos luolamiehet eivät olisi syöneet mitään eläinperäistä, niin miten he saivat B12-vitamiinia?
    Ja monet eläimetkin syövät toisia eläimiä, joten onko niillä virtsahappoja?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #46 : 13. Toukokuuta 2014 klo 20:45 »
  • Tykkää (0)

• Luin yhdestä kirjasta tästä samasta jutusta. Itse olen tullut siihen tulokseen, että paleoruokavalio olisi paras vaihtoehto. Ja onhan se ihan loogista: nykyinen länsimainen ruokavalio, jossa on paljon viljaa ja maitotuotteita, on epäluonnollinen meille, koska ruoansulatuksemme ei ole vielä kehittynyt ruokakulttuurin vauhdissa, vaan ruoansulatuksemme ovat yhä samanlaiset kuin luolamiehillä. Nykyiset ruokasuositukset ovat lähinnä Valiolle ja leipätuottajille työskentelevien laatimia (ja siksi propagandaa). Prosessoitu ruoka, maitotuotteet ja vilja tekevät ihmiset sairaiksi (osteoporoosi, keliakia.. jne.) -> lääkefirmat käärivät suuret rahat. Jos kaikki söisivät terveellisesti, ei tarvittaisi lääkkeitä eikä lääkebisnes pyörisi.
    Mutta paleoruokavalioonhan kuuluvat ainakin liha, kala, kasvit, pähkinät, siemenet ym. (ja mahdollisesti kasvien tärkkelyspitoiset juuret - siitähän kiistellään, syötiinkö niitä kivikaudella) Jos tämä on se oikea ruokavalio ihmiselle, niin... mitäs ne virtsahapot? Jos luolamiehet eivät olisi syöneet mitään eläinperäistä, niin miten he saivat B12-vitamiinia?
    Ja monet eläimetkin syövät toisia eläimiä, joten onko niillä virtsahappoja?

Unohdit nyt sen että luolamiehet tai eläimet eivät olleet/ole terveitä. Ja sellaisissa "luonnollisissa" oloissa ihminen kuoli erinäisiin puutostiloihin ym. sairauksiin noin 30 vuotiaana. Jotkut hyvällä perimällä varustetut yksilöt saattoivat elää pari vuotta pidempään. Lisäksi luolamiesten- ja naisten purukalustot olivat usein aika paskana; kuollessa ei juuri hampaita ollut jäljellä... Elämä oli sairasta ja kivuliasta. Eipä käy kateeksi.

En nyt kiellä sitä etteivätkö ihmiset söisi nykyäänkin epäterveellisesti, mutta on syytä muistaa että me eletään keskimäärin yli kaksi kertaa kauemmin kuin ne luolaihmiset. Ja ollaan terveempiäkin, enää ei tarvitse kärsiä puutostiloista kun kaupasta saa hedelmiä ja kasviksia ympäri vuoden. Tai voi viljellä itsekin jos on mahdollisuudet siihen. Sitä en ymmärrä miksi niin monilla "vaihtoehtoihmisillä" on tapana lytätä kaikki kehitys jonain pahana asiana ja halu palata johonkin muinaiseen tilaan (mitä ei itse asiassa koskaan edes ollut).

Mun mielestä paras idea olisi se että nykyinen kapitalismi lopetettaisiin ja lääketiede ym. valjastettaisiin yleishyvään käyttöön. Silloin olisi oikeasti mahdollista että kaikki ihmiset voisivat saada terveellisintä mahdollista ruokaa eikä hommaa olisi pilaamassa rahabisnes ja riistoporvarit.
    « Viimeksi muokattu: 13. Toukokuuta 2014 klo 20:48 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #47 : 14. Toukokuuta 2014 klo 07:57 »
  • Tykkää (0)

• ruoansulatuksemme ei ole vielä kehittynyt ruokakulttuurin vauhdissa, vaan ruoansulatuksemme ovat yhä samanlaiset kuin luolamiehillä.
    Paitsi että ei. Esimerkki: Pohjoismaissa ihmiset on tottunee juomaan lehmänmaitoa ja meijän masut sulattaa sen paremmin kun taas vaikkapa Japanissa (jossa ihmisten elimistö on muuten sopeutunut käyttään merilevää paremmin ravintona ku vaikka me) maitoa ei oo ollu kuvioissa kovin pitkään eikä ne ossaa juua sitä. Samaten alkoholia japsit ei pahemmin kestä kun taas täälläpäin olut on ollu ihan päivittäistä ravintoa.

En tajua miksi ihmeessä joku väittäis ettei meijän elimistö oo kehittyny luolamiesajoista, ja miks joku uskos tollasen väitteen, ollaanhan me muututtu luolamiehistä ihan vitusti, ja suurimpia syitä tälle on juuriki se että meijän ruokavalio on parantunu nii hirviän palijon.
    « Viimeksi muokattu: 14. Toukokuuta 2014 klo 08:01 kirjoittanut Erakkorapu »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #48 : 14. Toukokuuta 2014 klo 09:14 »
  • Tykkää (0)

• En tajua miksi ihmeessä joku väittäis ettei meijän elimistö oo kehittyny luolamiesajoista, ja miks joku uskos tollasen väitteen, ollaanhan me muututtu luolamiehistä ihan vitusti, ja suurimpia syitä tälle on juuriki se että meijän ruokavalio on parantunu nii hirviän palijon.

Muistan jostakin lukeneeni että ihmisen ruuansulatus on tänä päivänä samanlainen mikä se oli keskiajalla.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #49 : 14. Toukokuuta 2014 klo 10:47 »
  • Tykkää (0)

• Muistan jostakin lukeneeni että ihmisen ruuansulatus on tänä päivänä samanlainen mikä se oli keskiajalla.
    No, keskiajalla syötiin melko palijon samanlaisesti ku tänä päivänä, paitsi että proteiinia ja vitamiineja on nykyään laajemmin ja paremmin saatavilla, toisaalta harva ihminen niitä hyödyntää terveellisesti plus me liikutaan ihan vitusti vähempi. Jostain vitun syystä jengi vettää eineksiä.

Suurimpia eroja lienee ettei perunaa syöty. Hiilihydraatit tuli lähinnä viljasta ja kasvismössöistä joihin tungettiin mitä pelloilta saatiin, eli joku normiruoka oli varmaan kaalia, sipulia, naurista ja jottain papuja tai linssejä. Rasvat ei ollu yhtä epäterveellisiä koska eläimet ei syöny yhtä ravintoköyhää rehua, joten niitten omegat oli palijon paremmin tasapainossa joten myös niitä syövien ihmisten omegat oli paremmin tasapainossa. Ne ihmiset jotka sai enempi eläinperäistä rasvaa ja proteiinia riittävästi / jopa yli tarpeiden, menesty paremmin. Hyvänä esimerkkinä viikingit.
    Kirjattu

Petit

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #50 : 06. Kesäkuuta 2014 klo 20:42 »
  • Tykkää (0)

• En oikein muista, olin 10 vuotias kun aloitin kasvissyönnin, luultavasti siksi, että isosiskokin oli ja halusin matkia : ) Ja olihan se koulun kasvisruoka paljon parempaa. Ehkä ajattelin, että parannan sillä maailmaa. Mutta ei kai minulla sen suurempia syitä ollut, en ole kyllä kuvitellut luopuvani kasvissyönnistä : ) Että hyvän valinnan tein jo pienenä : ) En siis halunnut morkata ketään lihansyöjiä, mutta itselleni kasvissyönti vain sopii paremmin kuin lihansyönti. Äh, miksen ikinä osaa selittää mitään...
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #51 : 09. Kesäkuuta 2014 klo 20:01 »
  • Tykkää (1)

• OFFTOPIC -  sori, mutta pakko kommentoida

^ Soijamuruilla voi korvata jauhelihan useimpiin ruokiin.
    ...
    Ei siinä pitäisi olla ravitsemuksellisestikaan mitään ongelmaa tai riskiä kun vaihtaa proteeininlähteen toiseen - ihmisellä on onneksi aika hyvä ja joustava tuo koneisto (esim kissat ei soijalla pärjäisi).

Ennen kun syötätte lapsille (tai itsellenne) pääasiallisena proteiinin lähteenä soijaa, suosittelen lukemaan seuraavan artikkelin:

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/soija-ongelmaruokaa/

Kanalle jos korviketta hakee niin minusta kik-herneet ovat selkeästi paremman makuisiakin :)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #52 : 09. Kesäkuuta 2014 klo 20:27 »
  • Tykkää (0)

• OFFTOPIC -  sori, mutta pakko kommentoida

Ennen kun syötätte lapsille (tai itsellenne) pääasiallisena proteiinin lähteenä soijaa, suosittelen lukemaan seuraavan artikkelin:

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/soija-ongelmaruokaa/

Kanalle jos korviketta hakee niin minusta kik-herneet ovat selkeästi paremman makuisiakin :)

Olipa hyvää tekstiä soijasta, kiitos linkistä! Tuossa listassa ei mainittu vielä lisäksi yhtä syytä, miksi itse olen lopettanut kokonaan soijan käytön. Suurin osa soijasta (yleensä esitetään arvioita noin 90 %:n lukemista) on geenimanipuloitua. Vaikka löytyy myös GMO-vapaita soijatuotteita (kuten Alpro), on käytännössä hyvin vaikea tuottaa 100% GMO-soijaa. Tämä siksi, että GMO-kasvit voivat levitä myös pienissä määrin myös GMO-vapaille pelloille, kuten vaikkapa läheiseltä GMO-soijaa kasvattavalta pellolta.

AuroraBorealis

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #53 : 16. Elokuuta 2014 klo 03:04 »
  • Tykkää (0)

• Itse olen ollut nyt lakto-ovovegetaristi kohta puoleen vuoden verran.
    Mieheni on ollut parikymmentä vuotta.

Suhteemme alkuaikoina söin itse lihaa ns. kaikissa muodoissa. Mutta vähitellen siirryin itsekin l-o-vegeksi. Pystyin noudattamaan sitä kolmisen vuotta, mutta sitten alkoi ongelmat... tuli ihottumaa, vesikelloja sormiin, kutinaa jne. jne. En oikein osannut tehdä asian eteen muuta kuin siirtyä takaisin lihaaniksi, mutta ongelmat jatkui siitä huolimatta.

Viimein päätin suunnata askeleeni omalääkärin vastaanotolle, mutta hänpä oli niin tavattoman viksu nainen, ettei kiinnittänyt huomiota mun iho-ongelmiin vaan mun p a i n o o n! Hänen mielestä se oli ongelmana :/ Sain tästä lääkäristä tarpeekseni ja vaihdoin lääkäriä. Kaiken kaikkiaan kesti lähemmäs 4 vuotta ennen kuin vihdoin ja viimein pääsin allergia testeihin. Siitäpä sitten alkoikin melkoinen muutos.

Tulokset kertoi että olen allerginen sipulille, porkkanalle, omenalle, banaanille, sellerille (pahiten juuri sellerille), maapähkinälle, herneille sekä pavuille, persiljalle ja myös kiwille ynnä timoteille ja nikkelille.
    Tämä "ajoi" sitten mut välttelemään kaikin puolin ko. aineksia ja vatasin ja kyyläsin tuoteselosteita hulluna. Isännälle toki väänsin edelleenkin, hanskat kädessä, kasvissapuskaa, mutta itte en syönyt niitä juuri koskaan.

Päästiin tälleen vuoteen 2009 asti, jolloin aloin sitten vähitellen palauttelemaan ruokavaliooni allergisoivia tuotteita. Huomasin vähitellen, että oireita ei tule muusta kuin hieman maapähkinästä ja selleri allergisoi edelleenkin. Vähitellen lihan syöntini väheni vähenemistään. Kunnes enään söin lähinnä lihatuotteista kanaa ja jotain tiettyä leikkelettä (en muista enää mitä) ja silloin tällöin oli aivan must juttu saada kebabia sisältävää pizzaa. Kuitenkin aina ulkona syödessä valitsin kanaruokaa. Ja kylätellessä söin sitä mitä ruoaksi sain.

Viimein koitti "vallankumous" ja tuli Lihaton Lokakuu eli 10/2013 ja päätin että ainakin lokakuun vedän lakto-ovona. Heti ekana päivänä 1.10. mokasin. Oltiin ruokailemassa Raxissa ja lautaselle eksyi kanapizzan palanen. Söin siitä 3/4 osaa ja tajusin, että ei hitto!!!! Ja mun seuraava hairahdus sattui töissä n. 1kk myöhemmin... olin unohtanut eväät ja pelkkä leipä ja kaffee ei hoitsua pidä koivillaan, joten jälkiruokakulhollinen lohisoppaa valui mahaan.
    Loppu vuosi meni sitten kokonaan lakto-ovona.

Sen jälkeen olen syönyt tasan 2 kertaa lihaa, tarkemmin kanaa, mutta selityksenä on se, että aikaa ei ollut etsiä muuta ruokapaikkaa Tallinnassa vaivaisen 4h maissaoloaikana, joten päädyttiin Heseen ja siellä ei ole kasvishampparia vaan juustojalapeno tortilla ja kun en jalapenoja syö, niin tein sen päätöksen että otin kanahampparin. Eli oon syönyt kanahampparin Tallinnassa 2 krt.

Keskisessä Euroopassa reissatessa onkin paljon paljon helpompaa olla lakto-ovo, kun löytyy paljon paikkoja joista saa hyvää kasvisruokaa. Sekä on löytynyt edullisia vegaaniravintoloita.

Itse kuitenkin pidän itseäni lakto-ovona.
    « Viimeksi muokattu: 16. Elokuuta 2014 klo 22:44 kirjoittanut AuroraBorealis »
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #54 : 16. Elokuuta 2014 klo 18:14 »
  • Tykkää (0)

• Sanoisin itseäni 90 % kasvissyöjäksi sillä välillä syön kalaa.  ;)

Lopetin punaisen lihan syönnin kokonaan kaksi vuotta sitten, koska katsoin pari dokkaria eläinten kohtelusta. Olin sen verran järkyttynyt etten enää vaan pystynyt perustelemaan itselleni, että olisi oikein tukea tuollaista sairasta toimintaa. Toinen syy oli se, että luin punaisen lihan aiheuttamista sairauksista, minulla kun on aina muutenkin ollut ongelmia suoliston toiminnan kanssa ja kolma syy oli se, että koin sillä myös olevan henkistä tasoa alentavia vaikutuksia. Sen jälkeen söin jonkun aikaa vielä kanaa, mutta lopetin senkin syönnin kun en sitäkään tehotuotantoa halunnut tukea.

Aistit ovat ihmeellisiä asioita, varsinkin kun minulla on ylivirittyneet sellaiset. Nyt jos vaikka katson jotain punaista lihaa niin se yököttää minua, mutta edelleenkin vaikka jonkun lihan tuoksu saattaakin tuoksua hyvältä. En silti syö.

En ole koskaan halunnut olla ääri "mikään" ja siksi en ole esim. ääriabsolutisti tai täysi kasvissyöjä/vegaani vaikka esim. alkoholin käyttöni on lähes olematonta. Voi olla, että jossain vaiheessa elämääni koen vielä oikeaksi jättää kalan syönnin pois, mutta koska teen sitä vain muutaman kerran viikossa niin en koe sitä ongelmaksi. Minua on aina ahdistanut ehdottomat ihmiset, oli sitten kyseessä mikä tahansa asia. Tosin itsekin kun jostain innostun niin olen siinä mukana aika täysillä. Minä teen niin kuin teen enkä tuputa muille henkisyyttäni tai kasvissyöntiä. Suurin osa ihmisistä varmaan pitäisi minua muutenkin täysin kahjona jos puhuisin tuntemuksistani tässä yhteiskunnassa.

Muistan jo lapsena kuinka minua yökötti joidenkin lihatuotteiden syöminen, en tuntenut sitä kovinkaan luontaiseksi, mutta söin kuitenkin kun se nyt vaan oli tarjolla oleva ruoka. Huvittavasti lapsena olin aika nirso enkä halunnut todellakaan syödä mitään tiettyjä kasviksia. Olen oppinut siihen vasta näin aikuisena ja silti nautin vieläkin enemmän hedelmien syönnistä
    « Viimeksi muokattu: 16. Elokuuta 2014 klo 18:16 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #55 : 17. Elokuuta 2014 klo 00:22 »
  • Tykkää (0)

• Minusta tuli kasvissyöjä, kun rupesin miettimään että kenet olisin valmis tappamaan ruoakseni. Eläimet olivat siis sillä selviä - en todellakaan halua tappaa yhtään eläintä vain ravitakseni itseäni. Marjat, siemenet ja pähkinät olivat tässävaiheessa helppo valinta. Kala jäi pois erään unen jälkeen, jossa alitajuntani vertasi kalaa ystäväni koiraan. Ymmärsin että samalla lailla eläimiä ne molemmat ovat. Juureksia olen miettinyt myös, kun tiedostan että syödessäni jonkun juureksen, emokasvi antaa henkensä ravintoni vuoksi.. eniten kuitenkin vältän syömästä juureksia siksi, että olen huomannut etteivät ne (yleensä kovin tärkkelyspitoiset ruoat) sovellu hirmu hyvin minun (A-veriryhmän) ravinnoksi.

Sitten jää vielä kananmunat ja maitotuotteet. Kananmunia käytän ravinnokseni erittäin harvoin (lähinnä leivonnaisissa), ja silloinkin aina lähikanaloissa tuotettuja "onnellisten" kanojen munia. Maitoa käytän enää vain lähinnä juuston muodossa, joskus myö levitteinä. Aina kananmunia tai maitotuotteita ostaessani pyrin miettimään, että millaisissahan oloissa kyseisten tuotteiden tuottajat viettävät elämäänsä.

Entäs sienet sitten. Mokomat kun eivät ole kasveja eivätkä eläimiä. Tää on kuitenkin mulle helppo valinta, varsinainen sienihän on itseasiassa neliömetrien tai jopa -kilometrien rihmasto, joka syö ympäriltään maatuvaa jätettä (yleensä kasviainesta), ja syömäni "sienet" ovat vain kyseisen rihmaston muutamassa vuorokaudessa kuihtuvia lisääntymiselimiä, ns. "itiöemiä", joten näiden syöminen ei vahingoita itse rihmastoa. Yllättävn hyviäkin monet näistä "sienistä" ovat.

Joku voi sanoa että vaikeutan omaa elämääni, mutta minä ajattelen sen niin päin että kenties helpotan jonkun toisen eläimen ja/tai kasvin elämää ainakin pienempien tuotantotavoitteiden muodossa.

Mulle syöminen ja syömättä jättäminen on siis lähinnä periaatekysymys. En yleensä tunne minkäänlaista ristiriitaa tehdessäni päätöksen jonkun asian syömisestä tai syömättä jättämisestä - oli kyseessä kasvi, liha tai sieni.
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #56 : 17. Elokuuta 2014 klo 12:49 »
  • Tykkää (1)

• Lopetin lihansyönnin n. 2.5 vuotta sitten pelkästään eettisistä ja energeettisistä syistä. Joskus reilu 10 vuotta sitten kokeilin myös lopettaa, mutta en ollut valmis henkisesti vaan biologiani ja lihanhimoni oli vahvempi. (Tonni)kalaa syön edelleen silloin tällöin, lähinnä koska en ole kovin viitseliäs kokki (eikä ole vaimonikaan) ja tonnikalapasta on luvattoman helppo ruoka tehdä. Nyt olemme tosin alkaneet korvata sitä quornilla, mutta se on pirun kallista, eikä sitä ole ihan mahdollista joka päivälle ostaa. Soijan mausta vaimoni ei tykkää yhtään, joten se rajoittaa aika paljon peruskasvisruokia, tosin juuri quornilla on juurikin hyvä korvata myös soijarouhe tai suikaleet.

Tiedän, että ihminen on luonnostaan sekasyöjä, mutta uskon, että sielu voi paremmin, jos emme syö lihaa. Tätä tukevat sekä omat havaintoni että lukemani esoteerinen kirjallisuus.
    Kirjattu

lindzkuliini

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #57 : 04. Syyskuuta 2014 klo 17:23 »
  • Tykkää (0)

• En ole koskaan pitänyt lihan mausta. Kala oli ainut, jota tykkäsin syödä.
    Enkä koskaan ole ymmärtänyt, miksi eläviä olentoja pitää tappaa, kun on olemassa parempikin vaihtoehto.

Noin 16-vuotiaana päätin ruveta kasvissyöjäksi. Muutos tapahtui asteittain monen vuoden aikana. Pikkuhiljaa olen muuttanut ruokavaliota vegaanisempaan suuntaan. Nykyään olen täysin vegaani.
    Haukkumista saan kuulla todella usein ja se onkin ainut negatiivinen asia ruokavaliossani.
    Kirjattu

Sinse

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #58 : 08. Syyskuuta 2014 klo 13:37 »
  • Tykkää (0)

• Because I can. Olen vain kasvissyöjä (en täysin vegaani), mutta syyt on elämänkatsomukselliset (kenenkään ei tarvitse kuolla sen takia että minä saisin elää), ekologiset, terveydelliset ja eettiset. Länsimaissa pystyy hyvin elämään kasvisruualla. Ymmärrän kuitenkin, että esim. kehitysmaissa syödään lihaa/kalaa, koska monipuolisen ravinnon saanti ei välttämättä muuten ole taattua. Niin ja esim. en halua elimistööni eläimille syötettäviä antibiootteja ym.

Näin vastasin, kun kysyttiin, miksi olen kasvissyöjä.

Olen ollut lakto-ovo kohta kahdeksan vuotta. Sitä ennen valitsin usein yliopistolla kasvisruuan, liharuuan sijaan. Kun saimme ensimmäisen lapsen söimme vielä kalaa noin puoli vuotta. Kalaa söimme viimeisen kerran jouluna 2006.
    Lisäksi viime vuosina olen pyrkinyt ostamaan luomua. Munat tilaan luomuruokapiirin kautta lähituottajalta. Niitä en nykyisin käytä niin paljon kuin ennen. Maitotuotteita olen vähentänyt todella paljon, mutta muu perhe käyttää niitä kyllä, enkä ihan kaikkea raaski ostaa luomuna (lapset on kaiken lisäksi hyvin nirsoja ruuan suhteen, niin sitä ostetaan, mikä heille kelpaa). Soijaa tulee kyllä käytettyä liikaa ja yritänkin löytää sille vaihtoehtoja, jotka maistuisi myös muulle perheelle.

muoks: En voi olla satavarma, johtuuko ruokavaliosta, mutta esim. lapset ovat sairastaneet todella vähän. Tuntuu, että muut on jatkuvasti kipeinä.
    « Viimeksi muokattu: 08. Syyskuuta 2014 klo 13:39 kirjoittanut Sinse »
    Kirjattu

helmilinnea

• Vieras
    « Vastaus #59 : 07. Joulukuuta 2014 klo 20:19 »

En ollut ikinä mikään lihan suurkuluttaja ja olin kauan halunnut olla kasvissyöjä, mutta jahkailin kauan aloitanko vai enkö. Viimeinen tikki oli, kun alotin Animalialla vapaaehtoistyön ja tuntui tekopyhältä tehdä eläinten oikeuksien eteen töitä ja syödä lihaa, joten aloin lakto-ovovegetaristiksi. :) Vegaaninakin on tullut oltua, mutta nyt lakto-ovovegetaristina.
    Kirjattu