Itellä oli joskus muovipusseista kunnon ärsytysvaihe.
Ärsytys on laantunut parista syystä:
- Olenko itse mallioppilas kaikissa ympäristöasioissa? En, esimerkkejä on helppo keksiä. Haluaisinko itselleni raivottavan niistä asioista, jotka voisin tehdä paremminkin? Miksi siis raivostuisin muillekaan asioista, joissa he eivät ole täydellisiä?
- Miksi juuri tämä asia ärsyttää? Miksei minua ärsytä jokin muu epäkohta maailmassa, vaan juuri tämä? Ovatko delfiinien kärsimykset suurin epäkohta maailmassa? Jos eivät, miksi juuri tämä asia ärsyttää?
- Onko ärsyyntymisellä millaisia vaikutuksia? Kun ärsyynnyn, tulenko onnellisemmaksi, tai tulevatko muut ihmiset siitä onnellisemmaksi?
- Millä tavalla haluaisin jonkun toisen ihmisen suhtautuvan asiaan, jos roolit käännettäisiin toisin päin?
- Jos maailmassa on epäkohtia, eikö silloin se energia, mikä menee niistä ärsyyntymiseen, kannattaisi käyttää epäkohtien korjaamiseen? On suoranaista ajanhukkaa alkaa hermostumaan jokaisesta maailman epäkohdasta, kun samaan aikaan voisi tehdä jotakin niiden korjaamiseen.
- Jos todella haluaa korjata asioita, silloin ei ole aikaa hukattavaksi hermostumiseen. Jos silti haluan hermostua ja pitää kiinni hermostumisestani, minulla on jokin muu motiivi siihen, kuin asioiden parantaminen. Jos haluan pitää ärsytyksestäni kiinni, millä tavalla silloin eroan niistä, jotka pitävät kiinni epäeettisyydestä?