Kirjoitan nyt tänne ketjuun, kun tuo "ulkomaalaistaustaisten jne" -ketju ei enää vastaa tätä tarkoitusta eikä väittelyyn ynnä inttämiseen kiinnosta muutenkaan enää osallistua.
Olen tämän keskipäivän mittaan tullut taas pohdiskelleeksi, mikä ulkomaalaiskysymyksessä saa useat muutoin ihan humaanitkin ihmiset 1) omaksumaan sangen epähumaanin "me vastaan muut" -näkemyksen ja 2) pitämään omaa näkemystään niin ylivertaisen tärkeänä, että sitä julistetaan jopa sellaisissa asiayhteyksissä, joissa ei varmasti saada näkemykselle laajempaa kannatusta. Kun jonkin asian kokee kertakaikkisen tärkeäksi, sitä levitetään missä vain, koska aina voi löytyä joku, jolla alkaa päänupissa raksuttaa. Mutta miksi tällaiseen käyttäytymiseen innostutaan niin yleisesti ulkomaalaiskysymyksen suhteen? Miksei maailmanrauhan, lähimmäisenrakkauden, hyvän yhteiskunnan suhteen? Enintään ihmisoikeus- ja ympäristökysymyksistä jaksetaan vaahdota samanlaisella intensiteetillä.
Ilmeisesti NIMBY-ajattelu ("not in my back yard") on ihmisille niin houkutteleva. Itse en mene siihen lankaan. Totta kai joidenkin asioiden suhteen on olemassa ongelmaryhmiä ja ne korreloivat aika lujaa tietyiltä ongelma-alueilta muuttaneiden ihmisryhmien kanssa – mutta elleivät nuo ihmiset olisi täällä, he olisivat jossain muualla. Sekö olisi sitten parempi? Itse kannan huolta yhtä lailla hollantilaisten, sveitsiläisten ja turkkilaisten kuin suomalaisten seksuaalirauhasta. Ja jos näitä tiettyjä ongelmaihmisiä ei ulkoisteta Hollantiin, Sveitsiin tai Turkkiin, vaan he ovat täällä Suomessa, heidän kanssaan voi soveltaa periaatetta: kaikkien tällä alueella elävien ihmisten seksuaalirauha turvataan mahdollisimman hyvin. Jos seksuaalirikokset Suomessa saadaan vähenemään karkottamatta ketään maasta tai blokkaamatta mitään tilastollisesti erottuvaa ryhmää maamme rajojen ulkopuolelle, potentiaaliset ongelmatyypit eivät raiskaa ketään täällä eivätkä missään muuallakaan. Tämä varmaan on kaikkien mielestä tavoiteltavin vaihtoehto, vai mitä?
Jos ulkomaalaistaustaiset ihmiset integroituvat Suomessa tiettyihin kaikkien yhteisiin pelisääntöihin, jotka ovat tiukat oikeassa paikassa – ts. esim. jos raiskaa, joutuu vankilaan, that's that – voimme olla varmoja, että tulevaisuudessa heistä ei erotu samanlaisia ongelmaryhmiä kuin ehkä nykyisin. Jos korostetaan heidän ulkomaalaisuuttaan tai tiettyä tarkempaa etnistä taustaansa, he tuntevat olonsa ulkopuolisiksi myös yhteisten pelisääntöjen eli lakien suhteen. Sen lopputuloksena ollaan etnisessä sodassa, johon tulevat vedetyiksi mukaan nekin kaikki, joilla ei ole mitään tekemistä seksuaalirikollisuuden tai muiden vastaavien ongelmien kanssa ja jotka kaikkein mieluiten eläisivät vain rauhallisesti rinnakkain. Niin kuin minä.
Mutta vieläkään en ymmärrä, mikä siitä ulkomaalaisasiasta tekee niin huumaavan ja lamaannuttavan jutun. Ei maailma siihen tarttumalla parane.