Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Avautumista - 39

gemma

• Vieras
Vs: Avautumista
« Vastaus #570 : 07. Kesäkuuta 2014 klo 17:43 »

En ole koskaan lentänyt lentokoneella.  Ulkomaanmatkat rajoittuu muutamaan risteilyyn ja yhteen bussimatkaan Norjaan. Ehkä koen, että henkiset asiat on saavutettavissa täällä, missä olen. Muuttanut olen Suomessa useita kertoja. Matkailu ja turismi "pilaa" kauniit seudut ja kasvattaa seksikauppaa ym lieveilmiöitä. Mitä järkeä on mennä vaikkapa golfaamaan jonnekin kuivalle seudulle, jossa paikalliset kärsii vesipulasta ja golfkenttää kastellaan ja myrkytetään?! Ok moni saa toimeentulonsa matkailusta, mutta minusta se vääristää ihmisten välisiä suhteita aiheuttaen tietynlaista mielinkielen meininkiä, kun meikäläisillä on rahaa ja se olis tavote siirtää heille myymällä matkamuistoja tai palveluja. Ja matkailijat näkee vaan tietyn osan paikallisten elämää. Vaikkapa naisten alisteinen asema ja hymyilyn taakse. Sori nyt vaan, mutta minusta laajamittaisempi matkustelu vaan on turhaa.

Jokainen ihminen jonka elinympäristössään tapaa, on suuri salaisuus ja mahdollisuus. Tavata hänet aidosti, hänen kokemusmaailmansa ja elämäntarinansa. Samoin sama maisema on alati vaihtuva sääilmiöidenkin kautta. Kaikki "tavallinen" on hienoa ja kaunista, muurahaiset, naakat, rusakot... Ja mun villieäinsafari lähimaastossa ei juuri vahingoita mitään.

Ja kirjat, niiden avulla voi seilata menneessä ja tulevassa ja eri ihmisten sielunmaisemissa.

Minusta jokaisella on kaiken potentiaali tässä ja nyt.  :sydamia
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #571 : 08. Kesäkuuta 2014 klo 02:22 »
  • Tykkää (0)

• Minusta jokaisella on kaiken potentiaali tässä ja nyt.  :sydamia

Noinhan se on. Ja itsensä kanssa sitä joutuu aina elämään, oli sitten Goalla tai Härmässä :D
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Dancinginthedark

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #572 : 18. Kesäkuuta 2014 klo 13:48 »
  • Tykkää (0)

• Mitä on Suomi ilman delfinariota? Ei mitään. Mitä on Suomi delfinarion kanssa? Ei mitään, joten ihan samahan se on ihmisten kannalta. Musta niiden delfiinien lisäntyminen pitäis estää ja antaa niille kiva loppu elämä jossain isossa lammessa, jossa niitä kumminki ruokittais ja niistä pidettäis huoli. Ihan varmasti on kerääntyny niitten avulla sen verta rahaa,  et ois ihan mahdollista. Kun ei tulis enää uusia pikkuselfiinejä ni tän koko p*skan vois lopettaa. :)
    Kirjattu
    Dori me interimo

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #573 : 18. Kesäkuuta 2014 klo 16:26 »
  • Tykkää (0)

• Itellä oli joskus muovipusseista kunnon ärsytysvaihe.

Ärsytys on laantunut parista syystä:

- Olenko itse mallioppilas kaikissa ympäristöasioissa? En, esimerkkejä on helppo keksiä. Haluaisinko itselleni raivottavan niistä asioista, jotka voisin tehdä paremminkin? Miksi siis raivostuisin muillekaan asioista, joissa he eivät ole täydellisiä?

- Miksi juuri tämä asia ärsyttää? Miksei minua ärsytä jokin muu epäkohta maailmassa, vaan juuri tämä? Ovatko delfiinien kärsimykset suurin epäkohta maailmassa? Jos eivät, miksi juuri tämä asia ärsyttää?

- Onko ärsyyntymisellä millaisia vaikutuksia? Kun ärsyynnyn, tulenko onnellisemmaksi, tai tulevatko muut ihmiset siitä onnellisemmaksi?

- Millä tavalla haluaisin jonkun toisen ihmisen suhtautuvan asiaan, jos roolit käännettäisiin toisin päin?

- Jos maailmassa on epäkohtia, eikö silloin se energia, mikä menee niistä ärsyyntymiseen, kannattaisi käyttää epäkohtien korjaamiseen? On suoranaista ajanhukkaa alkaa hermostumaan jokaisesta maailman epäkohdasta, kun samaan aikaan voisi tehdä jotakin niiden korjaamiseen.

- Jos todella haluaa korjata asioita, silloin ei ole aikaa hukattavaksi hermostumiseen. Jos silti haluan hermostua ja pitää kiinni hermostumisestani, minulla on jokin muu motiivi siihen, kuin asioiden parantaminen. Jos haluan pitää ärsytyksestäni kiinni, millä tavalla silloin eroan niistä, jotka pitävät kiinni epäeettisyydestä?
    « Viimeksi muokattu: 18. Kesäkuuta 2014 klo 19:26 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #574 : 18. Kesäkuuta 2014 klo 20:42 »
  • Tykkää (0)

• - Jos maailmassa on epäkohtia, eikö silloin se energia, mikä menee niistä ärsyyntymiseen, kannattaisi käyttää epäkohtien korjaamiseen? On suoranaista ajanhukkaa alkaa hermostumaan jokaisesta maailman epäkohdasta, kun samaan aikaan voisi tehdä jotakin niiden korjaamiseen.

- Jos todella haluaa korjata asioita, silloin ei ole aikaa hukattavaksi hermostumiseen. Jos silti haluan hermostua ja pitää kiinni hermostumisestani, minulla on jokin muu motiivi siihen, kuin asioiden parantaminen.
    Tuohtuminen ja ärsyyntyminen ei oo aina ajanhukkaa. Ihan luonnollista tunne-elämää pikemminkin. Ei niitä tunteita toki kannata liikaa ruokkiakaan mutta mun mielestä vihan tunteet on aika hyviä signaleeja kuitenki sillee viestimään ihmiselle että miten sen kannattaa asiaan x suhtautua.

Ei sulla välttämättä oo motivaatiota korjata kaikkia maailman epäkohtia samantien. Niitten pittää eka saaha sut tuntemaan jotain. Sitten ku tunnet jotain oleellista, niin ehkä löydät itestäs halun muuttaa maailmaa. Kun miettii sitten tuosta päästä, niin se alkuperäinen ärsyyntyminen oli eka askel siihen että mikään sun elämässä muuttuu.

Tunteet on ihan okei.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #575 : 18. Kesäkuuta 2014 klo 22:10 »
  • Tykkää (0)

• Ei niitä tunteita toki kannata liikaa ruokkiakaan mutta mun mielestä vihan tunteet on aika hyviä signaleeja kuitenki sillee viestimään ihmiselle että miten sen kannattaa asiaan x suhtautua.

Ei sulla välttämättä oo motivaatiota korjata kaikkia maailman epäkohtia samantien. Niitten pittää eka saaha sut tuntemaan jotain. Sitten ku tunnet jotain oleellista, niin ehkä löydät itestäs halun muuttaa maailmaa. Kun miettii sitten tuosta päästä, niin se alkuperäinen ärsyyntyminen oli eka askel siihen että mikään sun elämässä muuttuu.

Tunteet on ihan okei.

Hmm. Tunteet ovat vihjeitä siihen, miten asiaan kannattaa suhtautua, mutteivät tarjoa vastausta sellaisenaan.

Se että tuntee vihaa siitä, että joku kävi naarmuttamassa katumaasturiasi, ei tarkoita sitä, että tähän asiaan kannattaa suhtautua niin, että haista vittu hippi, sua vaan vituttaa kun ei oo rahaa. Viha ja kaikki muut tunteet antavat vihjeen sisäisestä maailmastasi.

Kirjoitin tuossa hermostumisesta kiinni pitämisestä, en sen tuntemisesta.

Ja mielestäni positiivisia tunteita kannattaa ruokkia.

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #576 : 22. Kesäkuuta 2014 klo 16:56 »
  • Tykkää (0)

• Kuinka hiton tynnyrissä sitä voi elämänsä viettää? Takana mulla on nyt noin viikon mittainen road trip ympäri Suomea. Harvoin olen oppinut yhtä paljon asioita niin lyhyessä ajassa. Nyt tajuan että kuinka turhaa on vaan istua sisällä ja viettää turvallisuushakuista elämää. Kuinka turhaa on ollut se että olen stressannut opiskelupaikoista ja rahasta. Kun oikeasti ei tarvitse kun jonkun sisätilan tai vaikka teltan yöksi ja silloin tällöin pientä purtavaa. Ja tärkeintä on totta kai ystävien seura. Nyt ymmärrän vihdoin kunnolla että haluan elää elämääni ns. on the road :) En halua tuhlata enää vuosia siihen että elän joidenkin toisten odotusten mukaan tai että koitan hankkia yleisten ihanteiden mukaisen elämän. Ja sitten jos vaikka päädyn päihdekoukkuun, suhdesekoiluihin tai sairaaksi, niin sittenpähän päädyn. Elämääni en aio viettää varoen joka askelta.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #577 : 22. Kesäkuuta 2014 klo 17:08 »
  • Tykkää (0)

• Kuulostaa mielenkiintoiselta JB. Itse olen hyvinkin aloillani viihtyvää tyyppiä, ja oman kokemukseni mukaan tarvitsen suhteellisen paljon omaa aikaa, muuten olo muuttuu epämiellyttäväksi. Olisi hauska kuulla, mitä kaikkea opit tuon viikon aikana, koska ainakin itselläni toisinaan käy road trip tms. mielessä. :) Olitko siis reissussa ihan muuten vaan sinne tänne menossa, vai millä tavalla päämääräsi valitsit? Entä liftasitko vai millä tavalla liikuit? Oikeastaan tästä saisi melkein oman ketjunsakin jo, jos kiinnostaa vastailla. :D

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #578 : 22. Kesäkuuta 2014 klo 17:22 »
  • Tykkää (0)

• Kuulostaa mielenkiintoiselta JB. Itse olen hyvinkin aloillani viihtyvää tyyppiä, ja oman kokemukseni mukaan tarvitsen suhteellisen paljon omaa aikaa, muuten olo muuttuu epämiellyttäväksi. Olisi hauska kuulla, mitä kaikkea opit tuon viikon aikana, koska ainakin itselläni toisinaan käy road trip tms. mielessä. :) Olitko siis reissussa ihan muuten vaan sinne tänne menossa, vai millä tavalla päämääräsi valitsit? Entä liftasitko vai millä tavalla liikuit? Oikeastaan tästä saisi melkein oman ketjunsakin jo, jos kiinnostaa vastailla. :D

Jokaisen tietenkin pitää itse löytää se itselleen parhaiten sopiva tapa elää.

Mutta jos oma aika on kovin tärkeää, niin en suosittelisi ainakaan sellaista trippiä mikä mulla oli. Koska ei siinä paljoa aikaa yksinään ollut. Suurin osa ajasta meni kavereiden kanssa henkilöautossa ja yöt nukuttiin joko teltassa tai sitten jonkun kaverin kaverin/sukulaisen lattialla.

Mutta yksi asia minkä opin, oli se että en olekaan paljoa omaa aikaa tarvitseva ihminen. Ennen olin luullut että oikeasti tarvitsen koko ajan omaa tilaa, mutta reissu osoitti sen luulon vääräksi. Nyt kun olen ollut taas noin päivän himassa itsekseni, niin olo on jotenkin tyhjä ja tylsä. Oma tilan haluaminen on minulle huonoa mukavuudenhalua mikä aiheuttaa saamattomuutta ja laiskuutta.

Koko trippi oli aika lailla hetken mielijohteesta tehty. Kaveri sai vanhempiensa auton käyttöönsä viikoksi ja päätettiin sitten vaan lähteä ajelulle ympäri Suomea ja katsoa minne päädytään. Eli ihan muuten vaan sinne ja tänne :D
    Kirjattu

Dancinginthedark

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #579 : 24. Kesäkuuta 2014 klo 14:24 »
  • Tykkää (0)

• http://yle.fi/uutiset/greenpeace-pomo_jai_kiinni_turhista_lennoista__vahapaastoisemmat_kulkuneuvot_eivat_kelvanneet/7317394

Nonni ja sit sitä mennää keikkuumaan öljynporauslautoille vaarantamaan luontoa ja ihmishenkiä ja esitään niin hyviä ihmisiä että! Greenpeace on vajonnu jo kauas jonnekki pohjan alle...  En tykkää yhtään kyseisen järjestön toiminnasta! Itseasiassa sen teot jopa kiukuttaa hiukan.
    Kirjattu
    Dori me interimo

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #580 : 24. Kesäkuuta 2014 klo 17:02 »
  • Tykkää (0)

• http://yle.fi/uutiset/greenpeace-pomo_jai_kiinni_turhista_lennoista__vahapaastoisemmat_kulkuneuvot_eivat_kelvanneet/7317394

Nonni ja sit sitä mennää keikkuumaan öljynporauslautoille vaarantamaan luontoa ja ihmishenkiä ja esitään niin hyviä ihmisiä että! Greenpeace on vajonnu jo kauas jonnekki pohjan alle...  En tykkää yhtään kyseisen järjestön toiminnasta! Itseasiassa sen teot jopa kiukuttaa hiukan.

Onhan se jo nähty aikoja sitten että GP on hylännyt periaatteensa. Lisäksihän kyseinen järjestö on tehnyt sopimuksia puunhakkaajien ja riistokalastajien kanssa. Ja nykyään Greenpeacen johdossa istuu liikemiehiä eikä aktivisteja. Tämän vuoksi osa järjestön perustajista on eronnut siitä ja esittävät kovaa kritiikkiä Greenpeacea kohtaan.

On aika turhauttavaa nähdä miten alunperin kauniit ideat ja asiat vääristyvät. Jotenkin tulee sellainen fiilis että kukaan ei turvassa korruptiolta ja rahan vallalta... Eivät edes ne jotka vannovat niitä vastaan toimivansa.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #581 : 18. Heinäkuuta 2014 klo 23:44 »
  • Tykkää (0)

• Jonkin vuoksi iski tässä sellainen helvetinmoinen ahdistus päälle. Tai vaan tyytymättömyys maailmaan joka vaikuttaa opettavan ihmiset uskomaan siihen ettei millään ole mitään merkitystä. Kun katselen maailmaa, niin alkaa tulla koko ajan yhä oksettavammat fiilikset. Ihmiset kutistetaan pelkiksi luvuiksi, kuluttajiksi tai resursseiksi työantajille. Mitään sielua tai Jumalaa ei ole. Ainoa mikä on olemassa tässä maailmassa on kylmä hedonismi ja materialismi sekä kapitalismin lait. Niillä jotka tätä maailmaa johtaa, on pakko olla psykopaatin aivot. 500000 nälkään kuollutta lasta on myöskin vain luku...

Vittu tän kaiken kanssa! Ja mitä mun sitten pitäisi tehdä? Mennä duuniin johonkin mitäänsanomattomaan, arvottomaan firmaan tekemään auttamaan yritystä saamaan voittoa? Siinäkö se sitten se elämä olisi? Saisin yhteiskunnan arvostuksen kun olisin kovasti duunia painava yksilö!

Oon kauan miettinyt että mikä mua oikein kaikkein pahiten risoo tässä maailmassa. Nyt oon tajunnut sen; kyseessä on merkityksen ja historiallisuuden puute. Ihmisille opetetaan ettei mitään idealismia ole olemassa, on olemassa vain harmaa, merkityksetön markkinatalous ja sen luoma "kuluttuuri" (lue: kasa kaupallista hevonpaskaa!). Nykyajasta puuttuvat ne "suuret kertomukset" jotka ennen ajoivat ihmisiä kaduille ja vaikuttamaan. Suuria kertomuksia olivat esimerkiksi työväenliikkeen vallankumouksellisuus tai rauhanliike. Ja ihminen joka kokee oikeasti olevansa osa jotain suurempaa, saa ihmeen paljon aikaa. Sellainen ihminen on valmis menemään vaikka vankilaan hymyissä suin! Sellainen ihminen voi oikeasti saada ihmeellisen paljon voimaa ja kokea merkityksellisyyttä.

Nykyään kollektiivisuus ja suuret aatteet kielletään ja tilalle tarjotaan markkinavoimien tuotteistamaa "individualismia" joka koostuu kuluttamisesta ja tavarafetisismistä sekä viihteestä. Ja kun ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa tietokoneilla ja viihdemaailmoissa, niin erkaantuvat he näin täysin itsestään ja toisistaan. Onko tämä tosiaan se länsimaisen kehityksen päätepysäkki. Onko kulttuurialue joka synnytti tuhansia filosofeja, taiteiden mestareita ja vaikuttajia tosiaan päättynyt rahan vallan johtamaan nihilismiin ja todellisuudesta erkaantumiseen?

Ja on surkea katsoa mitä sitten tarjotaan "vaihtoehdoiksi" kapitalismille ja kulutuskulttuurille...Ainoat vaihtoehdot ovat muka omaan napaan tuijottava mindfullness, fundamentalistiuskovaisuus tai uusfasismi. Tai sitten jokin epämääräinen, päämäärätön viherpipertely. Missä ovat ne radikaalit liikkeet jotka loivat alun perin demokratian ja kansalaisoikeudet?! Missä ovat ne aatteet joiden vuoksi ihmiset kerääntyivät yhteen ja taistelivat? Jäivätkö ne kaikki 60-luvulle vai mitä?
    Kirjattu

halinalle

• Vieras
    « Vastaus #582 : 23. Heinäkuuta 2014 klo 13:30 »

Jonkin vuoksi iski tässä sellainen helvetinmoinen ahdistus päälle. Tai vaan tyytymättömyys maailmaan joka vaikuttaa opettavan ihmiset uskomaan siihen ettei millään ole mitään merkitystä. Kun katselen maailmaa, niin alkaa tulla koko ajan yhä oksettavammat fiilikset. Ihmiset kutistetaan pelkiksi luvuiksi, kuluttajiksi tai resursseiksi työantajille. Mitään sielua tai Jumalaa ei ole. Ainoa mikä on olemassa tässä maailmassa on kylmä hedonismi ja materialismi sekä kapitalismin lait. Niillä jotka tätä maailmaa johtaa, on pakko olla psykopaatin aivot. 500000 nälkään kuollutta lasta on myöskin vain luku...

Vittu tän kaiken kanssa! Ja mitä mun sitten pitäisi tehdä? Mennä duuniin johonkin mitäänsanomattomaan, arvottomaan firmaan tekemään auttamaan yritystä saamaan voittoa? Siinäkö se sitten se elämä olisi? Saisin yhteiskunnan arvostuksen kun olisin kovasti duunia painava yksilö!

Olen ajatellut tässä lähipäivinä vähän samanlaisia asioita. Koen ihmisenä olevani pelkkä luku, joka käy töissä ja tuottaa työpaikalleen voittoa. Tai en mä nyt ehkä voittoa tuo mutta työtäni teen kuitenkin. Aikaa ei jää juuri muuhun elämiseen. Tunnen siis että ainoa elämäni tarkoitus on tehdä töitä ja tehdä työnantajani tyytyväiseksi. Minä saan siitä rahaa, mutta enpä juuri muuta. Saisikin edes sen yhteiskunnan arvostuksen, mutta tuntuu ettei ketään kiinnosta pskan vertaa. Pitää vaan olla jatkuvasti hyvä työkaveri muille (vaikka näistä ihmisistä ei pitäiskään), hyvä työntekijä. Ahdistavaa.
    Kirjattu

Hippikissa

• Kamala tomppeli
    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #583 : 23. Heinäkuuta 2014 klo 22:17 »
  • Tykkää (0)

• Nykyään kollektiivisuus ja suuret aatteet kielletään ja tilalle tarjotaan markkinavoimien tuotteistamaa "individualismia" joka koostuu kuluttamisesta ja tavarafetisismistä sekä viihteestä. Ja kun ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa tietokoneilla ja viihdemaailmoissa, niin erkaantuvat he näin täysin itsestään ja toisistaan.

Sitä se just nimen omaan on, juoni passivoida, ja erottaa meidät toinen toisistamme. Ettei mitään tuollaista aatetta enää ikinä pääsisi tapahtumaan. Ja ne jotka vieläkin tuolla kaduilla heiluu ja järkkäilee mielenosoituksia feisbuukissa on meitä kunnon tyyppejä vihaavia epä-ihmisiä tai vähintäänkin psykopaatteja.
    « Viimeksi muokattu: 23. Heinäkuuta 2014 klo 22:18 kirjoittanut Hippikissa »
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #584 : 30. Syyskuuta 2014 klo 14:56 »

Olen ärsyyntynyt lähisuhteeseen, mutten tiedä mitä tehdä. Kyseessä on ihminen, jonka on hieman vaikeaa selviytyä itekseen ja hän on masentunutkin kai... Kuinka pitkälle toisesta voi olla vastuussa? Haluaisin muutosta, mutta hänen itsemurhalla uhkailunsa aiheuttaa mussa ahdistusta. Usein toivon, että jotenkin pääsisin tästä kuviosta pois, että se tapahtuis kuin taikatemppu; jatkuva vääntäminen on jo vienyt voimat.
    Oon aivan kypsä ja on ihan hiton varmaa, että jos tästä "vapaudun", pidän aika pitkään välimatkaa aivan kaikkiin ihmisiin. Käytännössä tilanne on se, että tää ihnminen on hypännyt mun reppuselkään ja vielä kuristaa, kun koitan raahata meitä molempia eteenpäin. Aika karu vertaus, mutta siltä tää tuntuu. :(
    Kirjattu