Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Avautumista - 59

faråd

• Vieras
Vs: Avautumista
« Vastaus #870 : 18. Heinäkuuta 2016 klo 21:03 »

Mulla on ollut eilisestä lähtien ihan hiton kamalaa :D siis ihan hyvä meininki sillee kotona ja näin, mutta kun tuo some-maailma on ollut ihan hullun ahdistava nyt kun Hesari pisti juttunsa rokottamattomuuden vastuuttomuudesta ja mm. Vihreät ovat olleet hurjan paljon sitä mieltä että pitäis nyt kyllä pakkorokotusta suunnitella, ja joku hyyppä jo aloittaa lakialoitteen valmistelua. (huom. en oleta että hippifoorumi olis yhtään samaa mieltä mun kanssa tässä asiassa, mutta purkaudun silti)

Otin sit ihan omalla nimellä kantaa yhteen ketjuun ja nyt ilmeisesti olen idiootti hirviö. Mun lapsen toisella vanhemmalla on autismin kirjon oirehdinnan diagnoosia (asperger) ja ADHDta ja suvussa on paljon autoimmuunisairautta,, ja kun olen tutustunut aineistoon (esim. autismi: http://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007%2F978-1-4614-4788-7_89 ja ASIA: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0896841115000372 ), jotka kertovat vähän huonoa mm. rokotteiden sisältämän alumiinin ja autismin oirehdinnan yhteydestä ja rokotteiden ja autoimmuunisairauksien yhteydestä, ja haluan ottaa sen huomioon rokottamispäätöksessäni, niin yks ihminen luki sen niin, että mä olen vain suvaitsematon autismin kirjon ihmisiä kohtaan. Se satutti tosissaan, mutta kai mä vähän olen vai?
Luulin kyllä että näen ihmiset ihmisenä, ja sen että autismin kirjosta ja oireista ei puhuta ihan huvin vuoksi,,  ovat osa ihmistä mutta eivät koko ihminen. Tiedän että kirjoa poistuu tautiluokituksesta ja se on tosi hyvä asia,, tiedän että toisinaan kyse on ennemminkin persoonallisuudesta, mutta toisaalta tiedostan ihan oman elämän kautta siten, miten jotkin substanssit tai elämäntapa vaikuttavat myös persoonan muodostumiseen,, siis vaikka nyt suolistobakteerit ja luonne (http://www.iflscience.com/brain/you-personality-controlled-by-your-immune-system-according-new-study/all/).

Olenko huono lapseni terveyttä ja kohtaloa manipuloiva äiti, jos haluan ottaa nää jutut huomioon? Välttelenkö mä jotenkin lapseni kohtaloa, jos katson rokottamisen riskiksi enkä rokotuta lasta,, ja panostan sen sijaan siihen että hänen imuunijärjestelmänsä saisi kehittyä rauhassa? En halua että lapselleni esim. rokoterasitteena puhkeaa oireita tai alkaa tulehduskierre, ja kyllä mä koin hieman tuskaiseksi exäni taipaleen ja ainakin mulle näytti että hän tosissaan kärsi oireistaan ja purki myös sitä pahaaoloa toisinaan voimakkaasti ja kaiken seurauksena ei oikein olla oltu enää väleissä. Kyllä hän toisaalta on saanut elämän tosi hienosti järjestettyä nyt.
Mainitsin siis siellä ketjussa että haluan ottaa nää tutkimukset, sekä autoimmuunisairausten ja rokotteiden yhteyden huomioon ihan geneettisten tekijöiden vuoksi jo,, ja että jokainen valitsee, niin rokotettu kuin rokottamaton, ja että ihmisillä on vaakakupeissa vähän erilaisia asioita, kun ollaan erilaisia ihmisiä. Musta tilaa valinnalle saa olla.

Asia erikseen on että en oikestaan jaksa uskoa rokotteiden suureen rooliin tautien katoamisessa vaan annan suuremmin painoarvoa ravitsemukselle ja hygienialle.

Kaiken kaikkiaan, harmittaa että joku Vihreät, muka liberaali puolue on ottamassa tommosta roolia, että itsemääräämisoikeus kyseenalaistuu. Jep, ja rangaistuslinja meille vanhemmille, jotka eivät rokotteita lapsilleen suostu antamaan. Tiedostan että on paljon lääkäreitä ja tutkijoita, jotka ovat sillä kannalla että rokotteet ovat todella merkittävä ja tärkeä juttu, ja siihen nähden on vain kourallinen lääkäreitä ja tutkijoita, jotka näkevät haitat hyötyjä suurempina,, kuitenkin niitäkin lääkäreitä ja tutkimuksia on, aika mielenkiintoista, vai?

Nojoo, mut tää nyt oli tämmönen purku, tiedän mitkä ovat omat perusteeni meidän elämässä ja olen niitä perusteita saanut esittää siellä ja täällä... Tää nyt vaan jonkin aikaa tuntuu pienelt harmilta ja jää ehkä kohta taka-alalle.. ainahan sitä voi yrittää loikata vaikka Ruotsiin.

Hesarin juttu: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1468559196637?jako=e5050441057169abc332f90025f4a8de

Rapportissa taas vähän eri näkökulma aiheeseen: http://www.rapport.fi/rapport/artikkeli.php?aid=225576
Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
« Vastaus #871 : 18. Heinäkuuta 2016 klo 23:00 »

faråd, näin yleisesti ottaen: minua myös ärsyttää ja parin henkilön kohdalla jopa hävettää se, kuinka kritiikittömästi on nyt heittäydytty rokotuskritiikittömien kelkkaan. Onhan näitä epäilyksiä rokottamissysteemin haitoista esitetty ja olemassa. Itseäni (jolla noista varjopuolista ei ole omia kokemuksia) jurppii se, kuinka paljon ihmiset käyvät rokotuttamassa itseään ihan turhaan esim. influenssaa vastaan. Lääketeollisuus kerää suhteettomia voittoja, sille rahalle olisi oikeasti parempaa käyttöä tässä maailmassa, ja tiedostavina itseään pitävät ihmiset siunaavat asian ongelmattomasti.
Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
« Vastaus #872 : 19. Heinäkuuta 2016 klo 11:48 »

Tällainen tuli vastaan edellä oleviin kirjoituksiin liittyen. Hyvä teksti, tärkeää asiaa, aiheellista luettavaa.

http://rapport.fi/rapport/artikkeli.php?aid=225576
Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #873 : 19. Heinäkuuta 2016 klo 12:02 »
  • Tykkää (0)

• Kaaro kirjoittaa usein asiaa, kuten nytkin.
    Kirjattu

Kurre

• Vieras
    « Vastaus #874 : 19. Heinäkuuta 2016 klo 17:56 »

Hyvä artsa! Arvostan tossa sitä että kirjoittaja myönsi aiemmat virheensä asenteensa suhteen rokotteista kirjoittaessa, ainakin mitä tuolta kommenteista ymmärsin. Ei pitäis nimitellä ihmisten ketään foliohatuiks, aika moni entinen normi on nykyinen "ei missään tapauksessa", joten ei koskaan tiedä mitä vielä pintaan nousee tostakin aiheesta.
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #875 : 20. Heinäkuuta 2016 klo 20:08 »

Mäkin linkkasin Kaaron jutun, olis pitänyt pistää se ekaks eikä vikaks :D.

Joo, Kurre,  laitoin sille kommentoijalle ihan yksityisviestillä pienen purkauksen ja oon saanut vastauksen ja kaikki ok. Semmosta sattuu, inhimillistä.

Harmittaa kyllä miten valtamedia nyt mollaa rokottamattomia ja sit massa yltyy ja on ihan törkeen paljon kaikkee vihapuhetta. Esim. Sumari on heittäytynyt uhriksi, että joku rokottamaton on tartuttanut hänen lapsiinsa hinkuyskän. muoks* piti tarkistaa se juttu, sumari siis syytti ruotsalaisia rokottamattomia,, mutta oon törmäillyt myös semmosiin juttuihin, miten suomalaisia, just "rokotevastaisia" just osoitellaan, kun joku vauva on saanut hinkuyskän.

Hinkuyskää vastaan rokotetaan: 3kk, 5kk, 12 kk, 4v, 14-15v
    Rokotteen teho kestää pari kolme vuotta Eli 7-14-vuotiailla ei ole rokote voimassa, ja sitten aikuisena se on ihan itestä kiinni että käytkö hakemassa tehosteet. Mitään dataa ei ole saatavilla rokotekattavuudesta 18-vuotiaasta eteenpäin. Joten oikeasti rokottamattomia hinkuyskää vastaan on huomattavasti enemmän mitä ymmärretään käsittää.

Kaikista hauskin juttu sen sijaan on tämä, http://www.pnas.org/content/111/2/787.full
    In this study, we show nonhuman primates vaccinated with aP were protected from severe symptoms but not infection and readily transmitted Bordetella pertussis to contacts.

'Rokotetut levittävät tautia.

Eniten mua ärsyttää että hyökätään just rokottamattomia lapsia vastaan. Ei yhtään tajuta että mitään laumaimmuniteettia ei todellakaan ole, ei ole ollut, eikä tule olemaan.

bonarina muoks'2
    Jos haluaa välttyä hinkuyskältä, niin voi nauttia C-vitamiinia, mielellään jotain laadukasta semmosta, ja ottaa sitä melko korkeella annostuksella useasti päivän aikana, se auttaa ennaltaehkäisevästi hinkuyskään. Annostusta ei silti kannata heittää överisti yli, koska silloin C-vitamiinin imeytyminen huonontuu.

Just rokotekeskustelussa yleensä jää aika vähälle huomiolle se, että tauteja voi hoitaa, ja tauteja kannattaa yrittää ymmärtää. Tärkeää on hyvä peruskunto ja sen ylläpito,, terveet elintavat ja immuunijärjestelmän tukeminen mm. ravitsemuksella, ja ihan jo vaikkapa mukavalla elämällä.
    « Viimeksi muokattu: 20. Heinäkuuta 2016 klo 20:38 kirjoittanut faråd »
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #876 : 20. Heinäkuuta 2016 klo 23:27 »

^toki koe-eläinten käytössä ei ole mitään hauskaa.

Eikä se ole hauskaa että vegaanitkin ottavat surutta rokotteita, ja useat ovat sitä mieltä että kaikki pitää ottaa.
    Kuitenkin, kaikki rokotteet on testattu eläinkokein jossain vaiheessa, lääketiede on täynnä eläinkokeita. Sitäpaitsi rokotteet ilmeisesti kasvatetaan abortoidun ihmissikiön keuhkojen kantasoluissa ja kasvustoa syötetään vasikan verellä, tai näin olen kuullut. Edelleen sen verran villi mielikuva, että en osaa edes uskoa todeksi, mutta miksipäs ei. Onhan tää maailma sen verran huima, ja ihan joskus biologian historian luennolla (HY) todettiin, että lääketieteen historia on hyvin, hyvin, hyvin mustaa.

Epilä Phoenixin mainitsemasta kritiikittömyydestä tuli mieleen oiva esimerkki siitä, että juuri näitä uusia rokotteita kohtaan voidaan olla myös kriittisiä, tämä Puolasta, https://www.youtube.com/watch?v=cY-MoP2C5R8
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #877 : 21. Heinäkuuta 2016 klo 19:19 »
  • Tykkää (1)

• Rokotekriittisyys (vähän samanlainen ilmaus kuin "maahanmuuttokriittisyys") on esimerkki valitettavasta ilmiöstä, joka on varsinkin viime vuosina levinnyt räjähdysmäisesti täällä Suomessa: tieteellisen tiedon väheksymisestä.  Tällöin yksilöllinen ja henkilökohtainen kokemus - ja, mikä vielä pahempaa, näin somen aikakaudella toisen yksilöllinen ja henkilökohtainen kokemus - asetetaan akateemisen, tieteelliset kriteerit täyttävän tiedon rinnalle tasa-arvoisena. Joku bloggari esimerkiksi kertoo saaneensa apua jostakin enkelihoidosta, ja pian blogia levitetään somessa todistuksena enkelihoidon toimivuudesta. Ja kuten Linda Karlströminkin kohdalla, kuvioon kuuluu usein se, että tieteellisen tiedon tuottajat leimataan osaksi jotakin suurta salaliittoa, joka yrittää tukahduttaa näiden kriitikoiden julkisuuden tuoman "oikean" tiedon. Sama on nähty myös "maahanmuuttokriitikkojen" ja erilaisten uskonnollisten lahkojen kohdalla: eristämällä "meidät" eli oikeauskoiset "muista" eli vääräuskoisista nämä mielipidejohtajat yrittävät pitää kiinni opetuslapsistaan ja seuraajistaan.

Tieteellisen tiedon keskeinen ominaisuus on se, että se on itse itseään korjaava järjestelmä. Lisäksi tieteen tekeminen on tuskastuttavan hidasta ja työlästä. Lääketieteessä kokeet on pystyttävä toistamaan täsmälleen samanlaisina, ja omat asenteet ja virheet pyritään minimoimaan muun muassa vertaisarvioinnin avulla. Tieteellisen teorian muodostamisen jälkeen on vielä edessä kaikkein tärkein vaihe: teorian falsifiointi. Siinä muu tiedeyhteisö pyrkii kaikin tavoin osoittamaan, että teoria on virheellinen.

Linda Karlströmin ja Ilja Janutskinin kaltaiset kriitikot esittävät omia ehdottomia mielipiteitään, joita ei ole tarkoituskaan verifioida.  He eivät kuitenkaan esitä asioita omina subjektiivisina mielipiteinään, vaan faktoina. Ja eritoten tässä mennään rymisten - ja edesvastuuttomasti - metsään.

Tässä trendissä kohtaa kaksi länsimaille tyypillistä ilmiötä.

Ensinnäkin jatkuva yksilöllistyminen. Individualismi ulottuu kaikille elämänalueille: hoitoja voi valita kuin irtokarkkeja. Tiede puolestaan palvelee yhteisöä, ei yksilöä. Lääketieteestä, jonka sovellukset aiemmin paransivat ihmisten elämänlaatua ja vähensivät kuolleisuutta, ei ole enää apua oman elämän jokapäiväisessä hallinnassa.

Toinen on elintaso. Rokotekriittisyys on hyvinvoivan länsimaalaisen ylellisyyttä. Kolmannen maailman asukkailla ei sellaiseen ole varaa. Siellä ihmiset kuolevat yhä sellaisiin kulkutauteihin, jotka meillä on aika päivää sitten kukistettu - rokotteilla ja muilla lääkkeillä.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

faråd

• Vieras
    « Vastaus #878 : 21. Heinäkuuta 2016 klo 20:42 »

Musta on epäselvää, onko rokotteet olleet miten merkittävä apu maailmamme riehuviin tauteihin.
    https://www.youtube.com/watch?v=SFQQOv-Oi6U

http://www.vaccinationcouncil.org/2012/07/05/herd-immunity-the-flawed-science-and-failures-of-mass-vaccination-suzanne-humphries-md-3/

Ihan kuin hinkuyskän kohdalla, mitä jos rokotteet ovat vain keino sammuttaa oireita rokotettujen kohdalla, mä siis uskon että rokotteet toimivat sinänsä, että voivat tosiaan vaikuttaa siihen kuinka kauan taudin saanut on vuoteenoma. Mutta taudit  elää silti, ja jos halutaan uskoa että rokotteet hävittävät tauteja, niin rokottamista täytyy sitten jatkaa ikuisuuden. Ja sitäpaitsi, kun rokotettu sit saa taudin, eikä tajua sitä tai että on kantajana, niin mahdollisesti tartuttaa ja on edullisempi niille pöpöille, kun kotona makaava rokottamaton, jolle tauti on kokonaisvaltaisempi.

En jaksa enempää lähteä argumentoimaan, mutta oon eri mieltä siitä että rokotekriittisyys olis jotenkin itsekkään individualistin keksintöä ja johon välttämättä liittyis enkelihoidot. Musta kolmannen maailman rokotusohjelmissa on myös arveluttavia piirteitä, johtuen siitä että luotan paremmin elintason nousuun, että infrastruktuurin, ravitsemuksen ja hygienian kehitys vie taudit, ei rokotteet... mutta tosi kiva jos rokotteista on joillekin hyötyä, toisinaan rokotteissa vaan voi olla sisällään myös melkoisesti haittaa.

Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #879 : 21. Heinäkuuta 2016 klo 20:50 »

Kurre, ehkä toi label vegaani kannattaa oikeastaan unohtaa ja keskittyä vain siihen, miten itse tuntee sen litsityn hyttysen kohdalla, tai päälleastutun kotilon kohdalla, tai jos välillä maistaa vähän hunajaa. Muuten saattaa mennä vähän neuroottiseksi,, ja siis jos luottaa ja uskoo rokottamisen pelastavaan voimaan, niin go for it mun puolesta ja siis saat sanoa olevas vegaani siitä huolimatta  :D. Kyllä mäkin välillä lainaan puolisoni nahkatossuja, kun omat kengät on täysin mäsät, ja niiden sitominen kokoon kestää, ja tarvii viiä roskat..sit samalla mulla saattaa olla animalian paita päällä ja kelaan että voi hitto mikä ristiriita.
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #880 : 21. Heinäkuuta 2016 klo 22:52 »

Musta on epäselvää, onko rokotteet olleet miten merkittävä apu maailmamme riehuviin tauteihin.
    https://www.youtube.com/watch?v=SFQQOv-Oi6U

ja vielä toinen osa https://www.youtube.com/watch?v=pYUj26bRNoo

Rokotekriittisiä on sitä sun tätä, mutta tää tyyppi ei ainakaan ole epätieteellinen,, Suzannen luentojen katselu tuo pientä särmää kysymykseen tieteellisyydestä/epätieteellisyydestä. Kannattaa katsoa!
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #881 : 21. Heinäkuuta 2016 klo 22:53 »

Mäkin linkkasin Kaaron jutun, olis pitänyt pistää se ekaks eikä vikaks :D.

Niinpä näkyy! :) Minulle näkyy käyneen niin hassusti, että nyt vasta ylipäänsä huomaan koko linkin. ???

oon eri mieltä siitä että rokotekriittisyys olis jotenkin itsekkään individualistin keksintöä ja johon välttämättä liittyis enkelihoidot.

...ja juuri tähän asiaan Kaarokin puuttui artikkelissaan... :)
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #882 : 21. Heinäkuuta 2016 klo 23:42 »
  • Tykkää (0)

• Suomessakin on paljon lapsia, joita ei rokoteta, koska heillä on jokin tietty sairaus tai lääkitys, jonka vuoksi rokotteista saatavan hyödyn katsotaan olevan pienempi kuin rokotukseen liittyvien riskien.

Nyt vain voi käydä niin, että nämä lapset saatetaan joutua rokottamaan, koska yhä useampien terveiden lasten vanhempien arvomaailma ei hyväksy rokotuksia. Toistaiseksi sellaisia vanhempia on vielä sen verran vähän, että tilanne vaarallisten tartuntatautien osalta on hyvin hallinnassa, mutta kieltämättä kehityssuunta on arveluttava.

Ihmiskunta on saanut taivaltaa vuosisatojen ajan enemmän tai vähemmän kivikkoista polkua, jotta taikauskosta on päästy nykyiselle sivistystasolle, ja nyt monet haluavat ihan tietoisesti kääntää kehityksen suuntaa taaksepäin. Esimerkiksi tuoreimman Tiedebarometrin mukaan kolmannes suomalaisista on sitä mieltä, että kansanparantajilla on tietoja ja taitoja, joita lääkäreillä ei ole, neljännes uskoo homeopatian olevan tehokas tapa hoitaa sairauksia, 21 % pitää luontaislääkkeitä apteekkilääkkeitä tehokkaampina ja neljännes pitää telepatiaa todellisena ilmiönä. Vain kaksi kolmasosaa pitää evoluutioteoriaa validina. Ei yhtään lohduta, että esimerkiksi Yhdysvalloissa tilanne on vielä pahempi: joka kolmas amerikkalainen aikuinen uskoo telepatiaan, kummituksiin ja yliaistillisiin havaintoihin.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

faråd

• Vieras
    « Vastaus #883 : 22. Heinäkuuta 2016 klo 07:20 »

Brooks, katsoitko luentoja? Juttuja, joita tuossa nyt kerroit, voidaan myös tarkastella lähemmin ja kriittisesti, lähdekohtaisesti. Musta se on mitä Suzanne Humphries luennossaan tuossa käy läpi, ja jos et sitä halua katsoa, niin ok.
    Kirjattu

Kurre

• Vieras
    « Vastaus #884 : 22. Heinäkuuta 2016 klo 08:53 »

Ihmiskunta on saanut taivaltaa vuosisatojen ajan enemmän tai vähemmän kivikkoista polkua, jotta taikauskosta on päästy nykyiselle sivistystasolle, ja nyt monet haluavat ihan tietoisesti kääntää kehityksen suuntaa taaksepäin. Esimerkiksi tuoreimman Tiedebarometrin mukaan kolmannes suomalaisista on sitä mieltä, että kansanparantajilla on tietoja ja taitoja, joita lääkäreillä ei ole, neljännes uskoo homeopatian olevan tehokas tapa hoitaa sairauksia, 21 % pitää luontaislääkkeitä apteekkilääkkeitä tehokkaampina ja neljännes pitää telepatiaa todellisena ilmiönä. Vain kaksi kolmasosaa pitää evoluutioteoriaa validina. Ei yhtään lohduta, että esimerkiksi Yhdysvalloissa tilanne on vielä pahempi: joka kolmas amerikkalainen aikuinen uskoo telepatiaan, kummituksiin ja yliaistillisiin havaintoihin.

Musta taikausko, niinkuin mikä tahansa usko, on ihan ok niin pitkään kun se ei satuta itseä tai muita. Jos hankkii syöpäsairaalle lapselle sädehoidon sijaan sokeripillereitä Pirkon parannusshopista, niin siinä kohtaa menee överiksi, mutta jos vaan ajattelee, että hei, ehkä telepatia on mahdollista, muttei kuitenkaan sen takia jätä puhelinta kotiin, niin ihan fine. Tavallaan siinä kohtaa taikausko muodostuu ongelmaksi, kun se korvaa ihmisen elämässä tieteen, mutten näe ongelmaa näiden maailmankuvien rinnakkaiselossa.
    « Viimeksi muokattu: 22. Heinäkuuta 2016 klo 11:20 kirjoittanut Kurre »
    Kirjattu