Riippuvuus tupakkaan on suorassa suhteessa kofeiiniriippuvuuteen. Kofeiini muuntuu maksassa enimmäkseen erilaisiksi virtsahapoiksi, jotka eivät poistu verestä virtsaan, koska kofeiini muuttaa munuaisfunktiota heikentämällä niiden verenkiertoa supistamalla niiden verisuonia ja kohottamalla verenpainetta. Kertyminen on todistettu tieteellisesti; Denaro et al; 1990. Oma analyysini tutkimuksesta löytyy blogistani.
Nämä kofeiinin aktiiviset virtsahapot kiihdyttävät keskushermostoa, jota tupakointi taas rauhoittaa. Nikotiini kaksinkertaistaa myös kofeiinia pilkkovan maksaentsyymin p450 määrän, jolloin kofeiinin taso veressä laskee. Tupakka estää siis kofeiinin aktiivisten metaboliittien aiheuttamia epämiellyttäviä keskushermosto-oireita.
Olen puhdistamassa kehoani kofeiinijäämistä ja olen huomannut, että tupakan kulutus on suorassa suhteessa kehosta irtoavan kofeiinin aiheuttamiin oireisiin. Kun happojen vapautuminen oli runsasta, verenpaine oli kuukausia 150/100 kahta puolta, ja tupakkaa meni 40-60 kpl/vrk.
Tänään tilanne on muuttunut huomattavasti. Puhdistustoimeni ovat edistyneet hyvin, olen löytänyt toiminnallisia elintarvikkeita, jotka sopivat hommaan, ja oireettomina päivinä poltan ehkä 3-5 sätkää päivässä sen pienen tupakkamäärän lisäksi, joka menee lääkekannabiksen ohella.
Vaihda emäksiseen elämäntapaan niin tupakka katoaa itsestään kun kehosi alkaa puhdistua.
ps. kofeiinia on kahvissa, energiajuomissa, mustassa, vihreässä ja valkoisessa teessä, mate-teessä, kolajuomissa, kaakaossa, suklaassa jne...