Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kun ei nukuta.. - 1

Grass-Hopper

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Kun ei nukuta..
« : 23. Lokakuuta 2014 klo 21:23 »
  • Tykkää (0)

• Mulla on aina ollut vaikeuksia saada unta ja sen seurauksena tietysti ei aamulla jaksais nousta ylös. Pitää tottakai kuluttaa mahd paljon energiaa päivän aikana, oonkin ruvennut urheilemaan, mutta sekään ei tunnu auttavan..

Onko mitään ideoita miten toimia, omakohtasia kokemuksia tai tuleeko mieleen mistä moinen voisi johtua?

:tutimaan
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Kun ei nukuta..
    « Vastaus #1 : 23. Lokakuuta 2014 klo 21:48 »
  • Tykkää (0)

• Lyhyesti;
    - ei kahvia, energiajuomia, colajuomia. Mielellään ei lainkaan, mutta ei ainakaan enää klo 16 jälkeen.
    - älä katso näyttöjä (tv, tietokone, kännykkä, padit) 2-3 h ennen suunniteltua nukkumaanmenoa
    - ei missään nimessä tietokonepelejä illalla
    - ei urheilua illalla 2-3h ennen nukkumaanmenoa, mutta urheilu on kyllä tärkeää. Hyvä että olet aloittanut sen.
    - ei mitään muutakaan, mikä ns. Kiihoittaa elimistöä aktiiviseksi (paitsi seksiä, se vapauttaa unettavia hormooneja)
    - jos jokin painaa mieltä, kirjoita se lapulle ja käsittel/hoida asia seuraavana päivänä.

Kun nämä on kunnossa muutaman viikon ajan, uskoisin, että nukahtaminen on helpottunut. Jos ei, kerron lisää vinkkejä. Jos ongelma on niin iso, että haittaa elämää ratkaisevasti, käänny lääkärin puoleen.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 23. Lokakuuta 2014 klo 22:05 »
  • Tykkää (0)

• Tässä olisi mun neuvot:

-Ei juuri päättyneitä rakkaussuhteita. Mikään ei valvota samoin kuin sydänsurut.
    -Jos juot, vedä niin kovat kännit että sammut varmasti.
    -Jotkin luonnonyrtit saattavat autta
    -Jos mahdollista niin ei seksiä juuri ennen nukkumaanmenoa. Masturbointi on rauhoittavampaa.
    -Iltaisin ei mitään erityisen mieltä stimuloivaa viihdettä tai kirjallisuutta.

JA

-Elä päivisin niin että iltaisin väsyttää niin paljon ettei pysy hereillä!
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hariel

• Hippi
    • Paikalla Paikalla
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3 : 24. Lokakuuta 2014 klo 00:16 »
  • Tykkää (0)

• Luontaistuotteista olen todennut valerianan, laventelin ja tryptofaanin toimiviksi. Kahta ensin mainittua voi etsiä Punnitse & Säästä / vastaavista ekokaupoista, tryptofaania luontaistuotekaupoista tai netistä tilaamalla.

Pari teelusikallista valerianaa tai laventelia kiehuvaan veteen haudutettuna on hyvä, n. ½ h ennen nukkumaan menoa. Tryptofaani nautitaan 1-1½ h ennen nukkumaan menoa, nautitaan b-vitamiinin ja sokeripitoisen juoman (täysmehu tai vaikka sokerivesi) kanssa. Tryptofaanista tulee kehossa melatoniinia (auttaa nukahtamiseen), mutta myös serotoniinia, joka kohottaa mielialaa ja aktivoi päivisin, herää myös virkeämpänä mutta kuitenkin levänneenä. Vaikutukset eivät tule välttämättä heti ekana iltana, vaan muutaman käyttöpäivän jälkeen.

Meditointi ennen nukkumaan menoa voi auttaa myös.

Jos ei nukuta, niin sänkyyn ei kannata jäädä pyörimään. Kannattaa nousta, valvoa hetki ja vaikka syödä jotain ja kokeilla sitten uudestaan.

Säännöllinen unirytmi auttaa myös...

Oon todennut viljatuotteet rauhoittavaksi, siksi syön niitä iltapalana (yleensä ruisleipää).

Pieni määrä alkoholia (1-2 ravintola-annosta) voi auttaa, mutta tätä ei kannata ihan joka päivä ottaa. Silloin tällöin on hyvä.

Liikanukkumista kannattaa välttää. Aamulla kannattaa käyttää hieman tahdonvoimaa, että saa itsensä sängystä ylös.
    « Viimeksi muokattu: 24. Lokakuuta 2014 klo 00:17 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Paikalla Paikalla
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #4 : 24. Lokakuuta 2014 klo 00:50 »
  • Tykkää (0)

• Tästä nukahtamismusaa. Laitetaan niin hiljaiselle, että juuri ja juuri kuuluu. :tutimaan

https://www.youtube.com/watch?v=7PhFrfIDlD8
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Paikalla Paikalla
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #5 : 06. Marraskuuta 2014 klo 18:23 »
  • Tykkää (0)

• Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #6 : 10. Joulukuuta 2014 klo 23:47 »

Tykkään flirttailla yöllä tämän pimeyden kanssa, josta tulinkin hehkuttamaan tänne... Tänä yönä se näyttäytyi minulle erityisenä elämän voimana. Koin että olen jo valmiiksi siihen yhteydessä ja pystyn tietoisesti luomaan sitä käsittääkseni pienentämällä pupillien kokoa jolloin en hahmota enää huoneen piirteitä! Aivojen leviäminen mielen kankaalle vai mielen leviäminen aivoihin vaiko mielenvika, en tiedä. Onko tietoisuus samanlainen valinta kuin pimeys silmissä? Voiko valo olla niin ärsyttävää? En ole kuitenkaan mikään child of darknezz...en kävele öisin ulkona juuri, vaikka joskus houkutun.

Valoa yöllä, hyi! Millon on valon paikka öisin?
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Paikalla Paikalla
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 14. Maaliskuuta 2015 klo 18:27 »
  • Tykkää (0)

• Makuuhuoneen tulisi olla vähän viileämpi kuin muut huoneet. Jos liikavaloisuus häiritsee, pimennysverhoista voi olla apua.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Paikalla Paikalla
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #9 : 15. Maaliskuuta 2015 klo 21:04 »
  • Tykkää (0)

• Miusta on viime aikoina tuntunut mukavalta nukahtaa lämpimässä. Se on sellaista mukavan ja turvallisen tuntuista. Kuuma ei saa kuitenkaan tulla.

Ennen tykkäsin nukkua viileässä, mutta hommat on muuttuneet.

Pimennysverhoksi käy hätätapauksessa joku muukin tumma kangas. Miulla on tuollainen tumma pussilakana. Sen päällä (huoneen puolella) on sitten tavallinen, koristeltu verho. Toimii.

Huonetta ei kannata pimentää ihan kokonaan, vaan verhon voi jättää osittain raolleen. Herää aamuulla virkeämpänä, kun huoneeseen tulee hieman valoa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Rauhan Toveri

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 08:20 »
  • Tykkää (0)

• Riippuu varmaan ihmisestä, miten tuntee olonsa mukavaksi. On myös hyvä tietää jos on joku erityinen asia, mikä häiritsee nukahtamista. Itselläni iltaisin palelee jalat, joten käytän alkuyöstä villasukkia. Joskus taas ruumis on jäykkä ja epärento, johon auttaa venyttely.
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 19:03 »
  • Tykkää (0)

• Pimennysverhoksi käy hätätapauksessa joku muukin tumma kangas. Miulla on tuollainen tumma pussilakana. Sen päällä (huoneen puolella) on sitten tavallinen, koristeltu verho. Toimii.

Huonetta ei kannata pimentää ihan kokonaan, vaan verhon voi jättää osittain raolleen. Herää aamuulla virkeämpänä, kun huoneeseen tulee hieman valoa.
    Ikeasta saa melko halvalla erittäin pimentävän rullaverhon. Oiskohan ollu 30€? Ja itse en halua ollenkaan valoa ikkunasta, mutta heräänkin sarastjsvalolla, joka siis hitaasti kirkastuu. En juuri koskaan ehdi kuulla itse herätyskellon ääntä. Joka onneksi tuulikello, koska joku ring ring pirinä saisi minut varmasti huonotuuliseksi. Olen aamusta(kin) melko herkkä. :P
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 19:07 »
  • Tykkää (0)

• Olis vähän erikoinen pidempiaikainen ongelma. Periaatteesssa nukun tällä hetkellä pitkästä aikaa oiken hyvin (ei stressiä työstä ainakaan reiluun puoleen vuoteen, eikä kyllä oikeen muustakaan) jos verrataan esim viime syksyyn. Ongelma tulee siinä kohtaan kun menen nukkumaan. Jos yritän nukkua selälläni niin eipä onnistu-en vaan nukahda sitten millään. Tuntuu, että joka paikka puutuu ja alkaa kolottaan. Muutama päivä sitten päätin kokeilla oikeen tosissani- 1 1/2 tuntia meni selällään maaten-ei onnistu, en nukahda. Mutta ootas, kun käännyn mahalleni (koko ikäni oon nukkunu mahallani)  niin johan nukutaan nopeasti. Mikäkö sitten on tässä ongelma ? Se, että nykyään on alkanut yhä useammin olemaan niskat sekä hartiat aamuisin tosi heikossa hapessa. Särkee, puutuu ym. Oon koittanu iltaisin ties mitä poppakonsteja. Olen ottanu melarest-tabletteja mitä saa apteekista. Myös jotain luontaistuoterohtoja on tullut joskus kokeiltua. Ei vaikutusta. Mitäs seuraavaksi ?  :tutimaan
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 16. Maaliskuuta 2015 klo 22:39 »
  • Tykkää (0)

• Olis vähän erikoinen pidempiaikainen ongelma. Periaatteesssa nukun tällä hetkellä pitkästä aikaa oiken hyvin (ei stressiä työstä ainakaan reiluun puoleen vuoteen, eikä kyllä oikeen muustakaan) jos verrataan esim viime syksyyn. Ongelma tulee siinä kohtaan kun menen nukkumaan. Jos yritän nukkua selälläni niin eipä onnistu-en vaan nukahda sitten millään. Tuntuu, että joka paikka puutuu ja alkaa kolottaan. Muutama päivä sitten päätin kokeilla oikeen tosissani- 1 1/2 tuntia meni selällään maaten-ei onnistu, en nukahda. Mutta ootas, kun käännyn mahalleni (koko ikäni oon nukkunu mahallani)  niin johan nukutaan nopeasti. Mikäkö sitten on tässä ongelma ? Se, että nykyään on alkanut yhä useammin olemaan niskat sekä hartiat aamuisin tosi heikossa hapessa. Särkee, puutuu ym. Oon koittanu iltaisin ties mitä poppakonsteja. Olen ottanu melarest-tabletteja mitä saa apteekista. Myös jotain luontaistuoterohtoja on tullut joskus kokeiltua. Ei vaikutusta. Mitäs seuraavaksi ?  :tutimaan
    Urheilu? Meditaatio?
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 17. Maaliskuuta 2015 klo 07:51 »
  • Tykkää (0)

• Joo urheilua tavallaan tulee harrasteltua melko tasaiseen. Suunnilleen tunnin reipasvauhtinen kävelylenkki melkeen päivittäin. Nyt kun nuo lumetkin alkaa hukkua niin pyöräily on taas kuvioissa mukana. Eilen jotain 40 km. Meditaatio , en oikeen tiedä. Eikös se oo vähän hihhuleiden hommia  ;) ? Vakavasti, en ole moiseen perehtynyt, ehkä pitäis. En vaan oikeen ehkä moisen toimivuuteen usko. Kumotkaa ennakkoluuloni, kiitos.
    Kirjattu