Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mielenterveys ongelmat - 3

Homotiainen

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Vs: Mielenterveys ongelmat
« Vastaus #30 : 17. Syyskuuta 2011 klo 21:32 »
  • Tykkää (0)

• Itselleni todettiin kasiluokalla vakava masennus, ja sen jälkeen lähes joka vuosi on todettu että se on edelleen. Mitään ei tuolloin juuri tehty oman vastustelun vuoksi. Jotenkin sitä ajatteli ettei minussa mitään vikaa voi olla, kaikki muutkin ovat samanlaisia. Kierteen sitten katkaisi osastolla käynti kun elämänmeno meni turhan paljon alaspäin ja alkoholista tuli liian hyvä ystävä.
    Vaikka tuolloin lääkityksen sain, en usko sen tehoon. Tuolloin tapasin myös nykyisen rakkaani ja uskon tämän parantaneen mielialaani enemmän kuin mitkään mömmöt. Unilääkkeet kyllä helpottivat nukkumisvaikeuksiin.
    Kerkesin puoltoistavuotta syödä lääkkeitä ja sitten tein sen mitä ei koskaan saisi tehdä, lopetin yhtäkkiä puhumatta lääkärille. Vieroitusoireita ei tullut niin kauan kun olin syömättä, eli jos söin kunnon aterian päivässä oli oloni äärimmäisen huono. Lopettaminen nyt johtui totaalisesta epätoivosta joka tänä kesänä on minuun iskenyt muitten ihmisten taholta.
    Nyt sitten olen yllättävän tyytyväinen elämääni, vaikka se ei mitenkään hulppea ole (nimimerkki. kohta kaksi kuukautta asunnottomana kahden kissan kanssa :D), mutta elän sentään päivä kerrallaan, ja vihdoinkin osaan asettaa tulevaisuuteen kohteita jotka auttavat eteenpäin.
    Arvet kehosta eivät koskaan katoa mutta kannan niitä ylpeydellä, minulla ei ole mitään syytä hävetä itseäni, menneisyyttäni tai masennustani.
    Jaksamisia kaikille hipeille. Me viellä noustaan, yksi kerrallaan muitten tukemina. Ja varmistetaan ettei kukaan enää kaadu.
    Kirjattu
    Taistelu rauhan puolesta on samaa kuin naiminen neitsyyden puolesta.

inkivääri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #31 : 18. Syyskuuta 2011 klo 18:47 »
  • Tykkää (0)

• Kaikki masennuksesta kärsineet ihmiset (allekirj lukaanmukien), joiden kanssa olen jutellut, jotka ovat lääkkeitä syöneet ovat niitä vastaan. Itselläni silloin lääkkeet, joita useita kokeiltiin, aiheuttivat vain sivuoireita. Masennuslääkkeisiin voi jäädä koukkuun, kuten alkoholiin ja osa sivuvaikutuksista voi olla loppuikäisiä -vaikka syöminen lopetettaisiin.

Välillä tulee mieleen, että mitä meidän juomaveteen sekoitetaan, että lääkeyhtiöt pääsevat rikastumaan.. Paha olon syy ei katoa lääkkeillä, korkeintaan peittyy ja varsinainen ongelmanratkaisu jää ottamaan eikä ainakaan pienene odotellessaan. Ympäristö/olosuhteet ei vaihdu pillereitä syömällä. Se on lusikka kauniiseen käteen, ei ole helppoa, mutta ei elämän aina tarvikaan.

Keho ei koskaan valehtele. Itse olen kiitollinen viesteistä, joita se kertoo jos ja kun olen menossa väärään suuntaan. Jokainen voi parantua, se vaatii rehellisyyttä, itsensä parissa työskentelyä, aikaa ja paljon. Koska depressio ei ole kehittynyt päivässä, se ei myöskää päivässä parane. Jokaisesta päivästä, lamauttavastakin voi oppia eikä tarvitse pelätä, pitää luottaa. Sitkeyttä ystävät, olette turvassa ja teitä rakastetaan jokaikistä. :)
    Kirjattu

FlowerGirl

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #32 : 21. Syyskuuta 2011 klo 06:05 »
  • Tykkää (0)

• Pääsääntöisesti en kannata yhtään mielialalääkkeitä. Suvussa kun sattuu olemaan lääkäreitä, tiedän että useimmat niistä mömmöistä on kamalaa myrkkyä aivoille. Omasta mielestäni avain "parantumiseen" on, että mieltä painavat demonit on kohdattava ja käsiteltävä. Useissa tapauksissa ei riitä että purkaa läheiselle, vaan on turvauduttava ammattiapuun. Sekään ei tosin aina toimi, Suomessa kun sosiaalihuolto tuppaa olemaan ihan perseellään. No en osaa kyllä sanoa, että mikä olisi kuitenkaan loppujen lopuksi paras tai "oikea" vaihtoehto...
    Kirjattu

aurinko

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #33 : 17. Marraskuuta 2011 klo 00:45 »
  • Tykkää (0)

• Mulla todettiin 7 luokan keväällä vakava masennus. Muistan vieläkin yhden kotitalouden tunnin, kun menin pöydän alle, käperryin oaan itseeni ja vaan itkin. Itkin siellä noin puoli tuntia, kunnes terkkari tuli hakeen mut jutteleen sen luokse. Vietin aikaa sen luona tunnin verran, kunnes isä tuli hakeen mut ja vei terveysasemalle. Siellä sain lähetteen osastolle, jonne sitten menin kriisijaksolle 2 viikoksi.
    Tossa parin vuoden aikana on sattunut kaikkee epämääräistä, etten muista 8 luokasta yhtään mitään. Osastolle meinasin joutua toisenkin kerran muutamaksi kuukaudeksi.. Lisäks mulle määrättiin 2 eri lääkettä, joita söin isän pakottamana, vaikken niitä halunnutkaan, mutta eipä mun mielipidettä kuunneltu..
    Nyt on taas tosi vaikeeta.. Ja oon taas menossa kriisijaksolle osastolle täs parin kuukauden sisällä, koska uhkaan kohta tappaa itteni...
    Ei kukaan voi auttaa mua, koska en ota apua vastaan. Mä tuhoon itteni tällä menolla..
    Kirjattu
    Ei onni synny sellaisen saavuttamisesta, mitä meillä ei ole, vaan sen arvostamisesta, mitä meillä jo on.
    – Koenig

Colourflower

• Vieras
    Vs: Mielenterveysongelmat
    « Vastaus #34 : 17. Marraskuuta 2011 klo 01:21 »

Voi Aurinko! Kuinka paljon haluaisin tehdä sinun puolestasi, kuinka vähään ehkä pystyn... :'(

Asia koskettaa itseäni tällä hetkellä siksikin, että olen myös itse vähän siinä rajoilla, pysynkö järjissäni ja pystynkö olemaan tekemättä jotain peruuttamatonta tyhmää. Aina välillä vain tuntuu, että tämä elämäni on täysin epäonnistunut projekti, joka täytyisi tavalla tai toisella hylätä. :-[
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #35 : 17. Marraskuuta 2011 klo 01:39 »
  • Tykkää (0)

• Voi Aurinko! Kuinka paljon haluaisin tehdä sinun puolestasi, kuinka vähään ehkä pystyn... :'(

Asia koskettaa itseäni tällä hetkellä siksikin, että olen myös itse vähän siinä rajoilla, pysynkö järjissäni ja pystynkö olemaan tekemättä jotain peruuttamatonta tyhmää. Aina välillä vain tuntuu, että tämä elämäni on täysin epäonnistunut projekti, joka täytyisi tavalla tai toisella hylätä. :-[

Samaa auringolle ja CF:lle! <3

Ja CF, olet musta oikein mukava ja mielenkiintoinen tyyppi. Mä en ainakaan näe sussa mitään epäonnistunutta. :) Ja tää sillee ihan oikeesti oikeesti aikuisten oikeesti, ei vaan jollain taputus olalle -tyylillä, vaan ihan silmiin katsoen. Elä rupee mitää tyhmyyksiä tekemää.

Konna

• Vieras
    « Vastaus #36 : 17. Marraskuuta 2011 klo 12:27 »

Meillä on ollut suvussa pahoja mielenterveysongelmia ja tapa terrorisoida omia lapsia lapioiden paska aina seuraavan sukupolven harteille. Omaan sukupolveeni se ketju näyttäisi pikkuhiljaa katkeavan. Siinä katkaisemisessa on avainasemassa ollut eräs läheiseni, jota shrinkit pitivät miltei toivottomana tapauksena ja uskonnolliseen maailmankuvaan taipuvaiset ihmiset pahasti riivattuna, mutta joka parantui! Vähitellen kaikista pahin hulluus laantui ja tilalle tuli vaikea masennus. Pikkuhiljaa sekin meni menojaan, ja nyt tuo henkilö on mitä onnellisin ja tasapainoisin tyyppi! Kerron tämän siksi, että toivoa on AINA.

Rakkautta ja voimia, olette kauniita!  :)
    « Viimeksi muokattu: 17. Marraskuuta 2011 klo 12:36 kirjoittanut Konna »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #37 : 17. Marraskuuta 2011 klo 14:54 »

Kiitoksia VK (ja Konna). Kirjoitin omasta karmisesta elämänkurimuksestani tuonne "kynttilän valoon".
    Kirjattu

Newbie

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #38 : 17. Marraskuuta 2011 klo 20:28 »
  • Tykkää (0)

• Halauksia kaikilla! Vaikka tää nyt ei ehkä hirveesti lohduta,mutta yrittäkää muistaa,että aina se aurinkoki välillä paistaa  :)

Kerronpas nyt sitten oman tarinani: Omat pääaongelmat alko ku olin sen 12v niin,että yhesti tein jotaki,oisko ollu läksyjä,ja sitten en osannu ja en pystyny yhen äkin keskittymään siihen ja niimpä aattelin,että nyt jos et keskity,niin viillän itteeni. Ja no,en pystyny keskittymään,joten viilsin itseäni. Ja sen jälkeen taas pystyin keskittymään. Kaikki varmaan arvaa,että lopputuloksen takia homma jatkui,koska se auttoi keskittymään ja rauhottumaan.

Vuosi meni suurinpiirtein noin,vähän paheni vain,ja sitten muutin isäni luo norjaan,jossa kaikki masentuneisuudet jäi taakse,koska siellä kyllä oli niin hyvä olla ja kaikki hyväksy ja oli samaa perhettä. Oli toki aikoja,jotka eivät olleet niin helppoja.
    Sitten,vuosi-pari eteenpäin,ongelmat alkoivat taas. Ensin tuli syömishäiriö ja lopetin syömisen kokonaan,elin oikeasti vain nesteellä. (Okei,pari ruokalusikkaa söin ruokaa,kun isä pakotti) Parissa kuukauessa laihuin jonkun 10kg,ja tottakai kaikki huomas sen (normaalikokonen olin silloin) ja alko 'salaa' huomauttelemaan ja kuhtumaan syömään jne.
    Sitten alkoi masentaa todella,koska repsahtelin syömään vähän väliä. Viiltelyä ja muuta itsetuhosuutta oli koko ajan ja paheni vain koko ajan. Olin jo tappamassa itseäni tosissani,ja olin jo kirjottanut itsemurha viestinkin,jota kannoin koko ajan taskussani. Kävi myös niin,että yhesti ollessani koiran kanssa lenkillä,menossa aallonmurtajalle ja olin ihan ajatuksissani(tai en oikeestaan aatellu mitään) kävelemässä suoraan sinne mereen. Ja olisin varmaan kävellykki,ellei koira olis ollu siinä ja pistäny kovasti hanttiin.
    Tässä vaiheessa siis kukaan ei tienny kaikesta tästä.

Sitten,eräänä päivänä koulussa tuli tehtäväks kirjottaa tarina,ihan mistä vaan. Alotin kirjottamaan jotakin ihan omituista,ja sitten tajusin,että miksen kirjoita omaa elämänkertaa ? (pienenäkin pahoja v.valta hommia,miun puolelta yms) Niimpä kirjotin ja tiesin,että tästä tulee sanomista. (ehkä alitajusesti halusinkin että tulee) Niinhän siitä tuli,viikon päästä sen kirjottamisesta ja palauttamisesta opettaja tulee ja kysyy ihan kauhuissaan ja vakavissaan,että eihän tää vaan oo siun elämästä ? mie ihan pokkana,että ei ole,ei. Se ei uskonut,ennenkun sanoin että yhen miun kamun elämästä.

Sitten tuli todelliset ongelmat,itsetuhosuutta oli koko ajan enemmän ja sen lisäks,aloin kuulla ääniä ja nähä näkyjä jotka joskus oli ihan selviä ihmishahmoja.  Lopulta kerroin ja lähetin tuon tarinan tästä kaikesta yhellä kaverille,jolla oli kanssa vähän samantapasta ongelmaa. Se sitten sai suomesta käsin miut kertomaan miun siskolle. Joka tietysti halus kertoo meijä äitille ja pitkin hampain lopulta suostuin että antaa sen lukkee tää tarina. Sillä aikaa panikoin,että kun tarinassa on miun ryyppäämisistä ja tupakan poltosta ja noiden varastelusta,että mitä jos menetän TAAS äitin luottamuksen,mikään muu ei huolettanu tuolla hetkellä.
     Sen jälkeen,äiti tietysti soitti isälle. Ja sitten ne alko suunnittelemaan,että miun pitäs lähtee takas suomeen hoitoihin. Tästähän tuli lissää ongelmaa,koska en missään nimessä halunnu suomeen,ainakaan siihen kaupunkiin jossa äitini sillon asu. Lopulta jouduin kumminkin sinne.  Käytiin yhesti juttelemassa psykologin kanssa ja täytin masennuskaavakkeen. Siinä oli pisteitä melkeen 70 (normaali oli alle 10). Lääkäri sanoi,että osastolle pitäisi mennä,mutta saan miettiä yön yli. Enkä siis missään nimessä halunnu osastolle. Lääkäri halusi vielä jutella äitin kanssa kahestaan.

Oltiin kotona ja puuhastelin siinä jotaki,ku äiti tullee ja sannoo että,pakkaappas muutamia vaatteita mukaas,et huomenna lähetään 6:lta aamulla kuopioon. Mie tottakai hermostuin täysin,koska en halunnu ja ne oli luvannu et saan miettiä.
    Aamulla sitten mentiin,ja miut jätettiin kriisiosastolle. Olin siellä pari päivää,kunnes ne sano,että jouvun olemaan pitempään,eli miut siirrettiin toiselle osastolle,pitkäaikais osastolle.
    Ensimmäinen ennuste oli pari kuukautta minkä joutusin olemaan. Siellä kaikki menikin ihan hyvin,oli mukavat ihmiset ja huonekaveri joka autto enemmän kun miun omahoitaja,jota ei kiinnostanut paskan vertaa. (toisin ku varaomahoitajaa,joka tivas ja pakotti miut syömään aina ku yritin sitä välttää tai kun jäin vaan huoneeseen,ni tuli repimään pois sieltä.) Mutta pääsin kumminkin jo 4vko päästä kotia,koska todettiin että osasto ei auta mitään mulle,vaan pelkästään pahentaa asiaa. Sen jälkeen kävin sitten yli vuoden juttelemassa lääkärin kanssa. Mulle määrättiin lääkkeitäki,jota en halunnut ottaa. (olin lähössä norjaan sillonku ne ois pitäny alottaa,ja en ois saanu ottaa niitä yksin tai edes pitää niitä itelläni). Joten,ne laitettiin apteekkiin varalle,että ei tartte muutaku mennä sinne ja sannoo nimi,niin ne antaa ne mulle.

Tässä sitä ollaan ihan hengissä,vaikka välillä tiukkaa tekeekin. Varsinkin tuo syönti. Ku vois vaan olla normaali,joka voi syyä sillonku on nälkä tai ei,eikä sitä tartteis ajatella. Mutta nyt nälkä on hyvä ja ihana tunne.. (Vaikka oisit ollu pari päivää syömättä ollenkaa) Mutta,ei se vaan helppoo ku toisella olkapäällä istuu piru ja toisella enkeli,sillon meinaa oikeesti päää revetä,ja sillon ei tiiä mitä tapahtuu -itelle,muita eläviä olentoja en satuta.. Ja lopulta kun tässä viime keväällä viilsin taas ihteeni ja SYVÄLLE,ei sieltä ees tullu mitään verta enää.
    Sitä lääkärit ihmetteli,että miten tätä ei oltu huomattu aikasemmin,no kai sitä sitten vaan onnistu kätkee ne tunteet sisällesä ja esittämään tavallista.. Niin,ja osastolla mulle myös diagnosoitiin ainaki se,että taipumuksia on skitsofreniaan ja kaks suuntaseen mielialahäiriöön.
    Ja on tullu sellasia fyysisiä pysyviä ongelmia (en voi syyä normaalisti/normaalia määrää varmaan enää ikinä),että jos vaan vois peruuttaa aikaa,ja vaihtaa vaikka s.häiriöö,niin että söis ees jotaki..  :-\

Ja anteeks,kauhee romaani!  :-[
    Kirjattu
    ''Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? En myöskään jaksais enää istuu paikallain,eikä runoilija venaa esimiehelt ohjeita. Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus Länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.  ''

inkivääri

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #39 : 18. Marraskuuta 2011 klo 13:58 »
  • Tykkää (0)

• Täällä ei romaaneista pahastuta. :) Aikamoisia tarinoita ystävät. Sääliä en tarjoa, koska sitä ette tarvitse. ;) Mutta valtava myötätunnon virtaus lähti liikkeelle, kun kirjoituksenne luin. Aina on toivoa, vaikka sitä ei näkisikään tai tuntisikaan juuri tällä palavalla hetkellä. Voimia ja rakkautta ystävät kalliit...
    Kirjattu

CrypticDoll

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #40 : 20. Marraskuuta 2011 klo 18:18 »
  • Tykkää (0)

• Mulla syömishäiriötä ja diagnosisoitu vakava masennus. On itsetuhoisuutta ja näin pois päin.

Voimia kaikille!
    Kirjattu

Patata

• Vieras
    « Vastaus #41 : 26. Marraskuuta 2011 klo 16:16 »

Viaton laihdutuskuuri puhkaisi reilu vuosi sitten epätyypillisen syömishäiriön, josta on jo monesti ihmeparannuttu ja johon aina vaan jotenkin luisun takaisin, kun se niin kauan kaivattu tosielämä alkaa pänniä. Koko touhulla ei ole enää melkein mitään sidoksia laihdutukseen tai ulkonäköön, siitä on vaan tullut juuri se tapa "hallita" elämää, tai ei se taida enää sitäkään olla. Se vaan on, ihme rutiinia. En pode juuri koskaan nälkää, mutta energiansaanti on kulutukseen nähden alhainen ja mulla on kaiken maailman ravintoainepuutoksia. Huippaa usein, ajattelu on katkonaista, mieliala heittelee verensokerien mukaan, olen joskus ihan sippi ja pihalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Teen joka päivä päätöksen, että huomenna pistän sitten ruokavalion kuntoon, mutta se vaan siirtyy ja siirtyy... saan kai touhusta jotain masokistista mielihyvää, mikä estää mua etenemästä minnekään. Ja toki siinä sivussa on laihduttu, mikä taas aiheuttaa lihomisenpelkoa, jipii  :P

On kuitenkin huonomminkin mennyt, ja luulen että jokainen "parantuminen" on edellistä lopullisempi. Vaikeudet itseni kanssa ovat sitäpaitsi kasvattaneet mua ihmisenä. Ennen syökkäriä suhtauduin vähän yliolkaisesti kaikkiin mielensairauksiin, nykyään kykenen aivan uudenlaiseen empatiaan. Mä olen tavallaan kiitollinen tästä, kaikelle on tarkoituksensa, life is dukkha.

Aion kyllä jatkaa suosiolla nykyistä ääliölinjaa jouluun saakka, sitten fazer ja panda (:ruokaa) auttaa mut takaisin ihannepainooni ja uudesta vuodesta lähtien elän terveellisesti. Tällainen syömishäiriö, joka ei ole edes kunnon syömishäiriö, on mulle vaan riippakivi ja tekosyy vitkastella elämässä. Mulla on suuria suunnitelmia sekä itseni että maailman varalle, eikä niiden toteutuksesta tule mitään, jos mun aivot on jonkun kalorivajeen zombaamat   ;D
    Kirjattu

Homotiainen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #42 : 27. Marraskuuta 2011 klo 01:04 »
  • Tykkää (0)

• Hmm, olo alko huononeen ni päätin hakea kerrankin ajoissa apua. Käyny psykologilla pari kertaa juttelee mut menee vaan hermot kun joka välissä kysyy että jokos varattas aika lääkärille et alettas kahtoon lääkkeitä. Ja kun yrittää kertoa kantansa ni ei tunnu ymmärtävän, lääkkeitä pitäisi syödä että tämä olisi tyytyväinen .__. Pitäisi nyt puhua että jos jonkun muun psykan saisi, ei kemiat natsaa ton kanssa.
    Kirjattu
    Taistelu rauhan puolesta on samaa kuin naiminen neitsyyden puolesta.

Colourflower

• Vieras
    Vs: Mielenterveysongelmat
    « Vastaus #43 : 27. Marraskuuta 2011 klo 01:15 »

Sivumennen sanoen: jos suinkin vain vältätte psyykenlääkkeiden syönnin, välttäkää ihmeessä. Niiden kielteinen vaikutus on täysin vertaamaton yhtään mihinkään. Pärjätkää ilman! Jos tuntuu, ettei onnistu millään, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi terapeutiksi. 8)
    Kirjattu

Torstai

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Roar
    « Vastaus #44 : 27. Marraskuuta 2011 klo 01:17 »
  • Tykkää (0)

• Hmm, olo alko huononeen ni päätin hakea kerrankin ajoissa apua. Käyny psykologilla pari kertaa juttelee mut menee vaan hermot kun joka välissä kysyy että jokos varattas aika lääkärille et alettas kahtoon lääkkeitä.

Ihan ihme touhua! Mie en voi käsittää tuommoista, että ollaan heti tuputtamassa pillereitä naamaan. Kaverillani jolla oli keskivaikea masennus käytti niitä monta vuotta sitten ja pelkkää harmia niistäkin sitten oli. Eikö nykyään välitetä oikeasti vaan pitää luottaa aineisiin? Minusta sydäntäsärkevää melkein jo tuollainen, moni asia voitaisiin hoitaa puhumalla kuntoon.

Ja voi, tässä on toinen jolle voi puhua :)
    Kirjattu
    Jokainen tuntee laulun sen, jokainen kuulee sävelen, poluilta suuren tyhjyyden. kun löytää viimein rakkauden.