Mulle yks kaveri tässä jokin aika sitten heitti ajatuksen että trauma olisi uni, koska saksan sana traum on uni, mutta trauman kantasana on kreikasta ja tarkoittaa haavaa.
Minusta molemmat toisaalta kuvaa sitä miten voi reagoida. Ihminen haavoittuu, toisinaan vaipuu kuin uneen, koska on niin hämmentynyt. Toisaalta aika yleistä lienee että traumatisoituneesta henkilöstä tulee ylivalveutunut, joka tarkkailee ja arvioi ja huomaa asioita. Psykologiassa intuitio tarkoittaa alitajuisesti omasta koetusta elämästä opittua, eli trauma korostaa myös herkkyyttä ja intuitiota, joka harmi kyllä saattaa myös rajoittaa elämää jos on toistunut jotkin harmilliset kuviot, etenkin mikäli ei löydy selityksiä tai ymmärrystä. Voihan siinä ihminen myös sulkeutua, jos sydän on kuin avohaava ja mieli vuotaa valtoimenaan. Silloin ottaa aikaa itselleen, ehkä aika parantaa haavat ja etäisyys myös luo tilaa prosessiin. Koska luottamus on sellaista, että rakentuu vain ajan kanssa. Luottamus itseen - että mä selviin kyllä.
Luottamus elämään - se soljuu sittenkin.
Luottamus toiseen - yhdessä onnistumme paremmin.
Nojoo, kuhan heitin hatusta. Koska niin mä aina teen. Isoja teorioita ja sanoja löytyy jostain muualta 😊. Meitsi tykkää myllätä niitä näitä puntarpäitä. Se mua harmittaa että no, elämä keikuttaa yhtä sun toistakin, en mä oikein usko että kukaan olis siltä niin immuuni ja omaisi rautaiset hermot sekä loputtoman "lehmän mielen", koska me kaikki kuormitutaan. Ja silti jokaisella varmaan niitä hyvii hetkiä myös on. Antaa voimaa ja syvyyttä, kun jaksaa sen verran ymmärtää. Jos toistuneet huonot myrkylliset kokemukset kerääntyy kehoon ja mieleen, niin toistuneet hyvät ja rauhoittavat kokemukset vaikuttavat myös tasapainottavasti.