Ideana on pallotella ja hioa yhdessä ideoita siitä, miten mihinkin maailman epäkohtaan pitäisi pureutua. On monta elämän ja yhteiskunnan osa-aluetta, joissa olisi parantamisen varaa, mutta millä keinoilla niitä voisi parantaa? Foorumilla tulee monesti vastaan kirjoituksia, joissa on varteenotettavia ajatuksia siitä, mikä juttu toimisi nykyistä vastikettaan paremmin milloin mitäkin asiaa koskien. Käyttäjiltä löytyy sekä tietoa että mielikuvitusta, joiltain ehkä jopa taitoja. Vaikka tästä ei mitään varsinaista actionia saataisi aikaan, leikitään ainakin hyvän mielen vuoksi ajatuksella siitä, mitä voisimme/maailmalla voitaisiin tehdä.
Teen tähän listan pureuduttavista asioista, jos tulee mieleen jotain muuta, lisää se listaan. Moni asioista on jo entuudestaan hyviä, etenkin Suomessa, mutta varmasti joillain on hyviä ideoita niitäkin koskien. Olen lievästi epäsivistynyt joten jotkut termit voivat olla vääriä, mutta ajatus varmasti välittyy.
- koulutus
- terveydenhuolto
- ruokatuotanto
- energiantuotanto
- asuminen
- lait
- tapakulttuuri
- työ
- kaupunkisuunnittelu
- kirkko/henkisyyssektori
- ? ? ?
jokerikysymys: mikä yhteiskuntajärjestelmä toimisi parhaiten ja miksi?
Linkittäkää myös hyviä artikkeleita, videoita ja muita asiaa läheltä liippaavia juttuja, joissa on hyviä ja inspiroivia ehdotuksia.
(otsikon kysymys voidaan kääntää myös muotoon: millainen maailman pitäisi olla? Päästä sisäinen utopistisi valloilleen ja kerro.)
---
Olen itse ajatellut, että kun on sellaisia kuntopyöriä, joiden polkeminen tuottaa sähköä käyttöön (ainakin yhdessä ohjelmassa sellainen oli, en muista enää missä), niitä voisi olla kaikki kuntosalit täynnä ja niistä saisi helposti(?) ja ekologisesti(?? ??) energiaa yleiseen jakeluun. Ja olisi myös jotain jalkoihin tai kenkiin kiinnitettäviä akkuja, jotka ottaisivat liike-energiaa talteen, jolloin ihminen tuottaisi sähköä silloinkin, kun siivoaa tai käy kaupassa. En tajua mitään fysiikasta joten en tiedä, onko tuo mahdollista, mutta kuulostaa itsestäni ihan järkeenkäyvältä.
Asumisen suhteen olen innostunut konteista:
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288650597396.html