Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Vk:n Päivittäinen meditaatio - 1

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Vk:n Päivittäinen meditaatio
« : 27. Elokuuta 2014 klo 20:00 »
  • Tykkää (4)

• Olen jo vuosia halunnut meditoida päivittäin. Nyt olen hyvin lähellä sitä, että päivittäinen meditaatio iskostuisi tavaksi, ja siksi haluan antaa lisäpontta harjoitukselleni kertomalla siitä myös muille.

Päivittäisessä meditaatiossa, ainakin omalla kohdallani, näyttää olevan kyse monimutkaisemmasta asiasta kuin aluksi kuvittelin. Istunko päivittäin, riippuu paljon siitä, millainen on mielentilani päivän aikana. Jos mielentilani on päivän aikana jollakin tavalla taitava meditaatiota ajatellen, silloin kynnys meditoida on paljon pienempi. Se, että luo olosuhteet meditaatiolle, tuntuu olevan yllättävän tärkeä tekijä missä tahansa asiassa, koska omasta mielestään on yllättävän vähän hallinnassa. Ja jos sen yrittää ottaa haltuun väkisin liian pitkään, palaa loppuun. Kirjoitan aiheesta enemmän haasteen edetessä.

Päivitän tätä haastetta lähes päivittäin, kertomalla vähintään sen kauanko meditoin. Toivon myös, että tämä haaste innoittaa myös muita omissa haasteissaan! :)
    « Viimeksi muokattu: 21. Marraskuuta 2014 klo 21:15 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    Vs: Vk:n Päivittäinen meditaatio
    « Vastaus #1 : 29. Elokuuta 2014 klo 03:45 »
  • Tykkää (1)

• Haaste otettu vastaan   :peukku

Meditoin liian harvoin vaikka tiedän sen olevan ehkä parasta mitä voin itselleni tehdä (kaiken muun lisäksi mitä jo pyrin tekemään/olemaan tekemättä), kiitos että annoit kenties tahtomattasi tällaisen virtuaalisen tavoitteen :)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #2 : 29. Elokuuta 2014 klo 22:34 »
  • Tykkää (0)

• Lyhyt kirjaus:
    Toissapäivänä: 30 min
    Eilen: ei mitään.
    Tänään: 45 min

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #3 : 29. Elokuuta 2014 klo 23:04 »
  • Tykkää (0)

• Haaste otettu vastaan   :peukku

Meditoin liian harvoin vaikka tiedän sen olevan ehkä parasta mitä voin itselleni tehdä (kaiken muun lisäksi mitä jo pyrin tekemään/olemaan tekemättä), kiitos että annoit kenties tahtomattasi tällaisen virtuaalisen tavoitteen :)

Se tässä olikin ideana, että jokainen voi haastaa itse itsensä toisten avustuksella! :) Ei muutakun omaa ketjua pystyyn kirkasmieli, jos siltä tuntuu. Huomaan jo nyt, että tästä on apua. :)

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 30. Elokuuta 2014 klo 11:38 »
  • Tykkää (0)

• Hei, mäkin tulen mukaan! Eilen meditoin vain hetken, noin 10 minuuttia mutta aion korottaa määrää aina puoleen tuntiin saakka.

Meditaatio on hyödyllistä. Mieli pysyy yksinkertaisesti vaan paremmin kasassa ja on jotenkin "järkevämpi" olo. Saan myös enemmän asioita aikaan kun meditoin säännöllisesti.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #5 : 02. Syyskuuta 2014 klo 21:27 »
  • Tykkää (0)

• Näemmä ihmiset mielummin kommentoivat tähän ketjuun kuin perustavat omansa, joten olkoon tämä ainakin toistaiseksi avoin myös muiden päivityksille. Suosittelen harkitsemaan myös oman ketjun perustamista, luulen että se motivoi enemmän. :)

Viikonloppuna ei tullut meditoitua, vaan tarkkailtua mikä peleissä kiehtoo niin paljon. :D En päässyt perille asiasta, mutta aihe on todella mielenkiintoinen. Huomasin, etten oikeastaan edes kauheasti nauti pelaamisesta. Jatkan tutkimuksia aiheesta.

Maanantai: 45 min
    Tiistai: Yhteensä 1h 30 min

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #6 : 08. Syyskuuta 2014 klo 20:54 »
  • Tykkää (0)

• Sunnuntai: 30 min
    Maanantai: 45 min

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 09. Syyskuuta 2014 klo 21:22 »
  • Tykkää (0)

• Tiistai: 1h 30 min

Olen yrittänyt aivan hirveästi ennen, kun olen meditoinut. Nyt viime viikkoina, meditaatiossa on tapahtunut muutos, kun kolahti ajatus siitä miksi oikeastaan olen meditoimassa. Olen meditoimassa siksi, että ymmärtäisin mitä tapahtuu. Mielentilan muuttuminen ja muut ilmiöt ovat seurausta kehityksestä, mutta niitä ei ole mieltä tavoitella. Jos tavoittelee erikoisia kokemuksia, silloin meditaatiosta tulee yksi huvitus lisää muiden joukossa. Tämän hetken ymmärtäminen ja havainnointi tuntuu vain lisäävän kiinnostusta aiheeseen entisestään, joka lisää kiinnostusta harjoitukseen enemmän ja enemmän. Mitä enemmän tätä hetkeä, itseään ja maailmaa tutkin, sitä enemmän ymmärrän, etten tunnu ymmärtävän todellisuudessa mitään.

Kun tutkin uskomuksiani ja tunteitani, sitä enemmän ihmettelen miksi uskon kaikkiin näihin asioihin, tai miksi tunnen tällaisia tunteita. Oman itsen toiminta, uskomukset ja maailmankuva vaikuttavat hyvin vääristyneiltä, ja siksi on monesti vaikea identifioida itseänsä omaksi mielekseen, koska ei ole samaa mieltä oman mielensä kanssa, vaan näkee mielen värittyneiden mielipiteiden ja uskomusten taakse.

Alan myös hiljalleen hahmottamaan, miksi minun on vaikea saada asioita aikaan, tai miksi olen mielummin koneella kuin teen asioita, jotka johtavat toivomaani suuntaan.

En halua kohdata elämää sellaisena kuin se on. Elämän kohtaaminen vaikuttaa monesti liian raskaalta, olen asettanut suuria tavoitteita, joiden saavuttaminen vaatisi myös paljon työtä. Jotkin tavoitteet ovat myöskin ristiriidassa keskenään. Olen hämmentynyt siitä, miten tavoitteisiini pääsisin, ja mitä tarkalleen ottaen tavoittelen.

Jäljet tuntuvat johtavan suuntaan, joka kehottaisi minua testaamaan uskomuksiani, mutta en ole vielä varma asiasta, joten annan asian kypsyä.

Asioiden aikaansaamattomuudesta ja koneella olemisesta ajatuksiani selkeytti allaoleva video.

r
    Small | Large
    « Viimeksi muokattu: 09. Syyskuuta 2014 klo 21:24 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #8 : 21. Syyskuuta 2014 klo 21:00 »
  • Tykkää (1)

• Maanantai: 45 min
    Tiistai: 1h 30 min
    Sunnuntai: 30 min

Olen meditoinut vähemmän kuin joitakin kuukausia sitten, ja alan huomaamaan sen vaikutuksia. Listaan alle muutaman huomion.
    • Pohdin enemmän, mitä ihmettä elämässä tekisin ja mitä miksi elän. Mitä oikeastaan tavoittelen? On jännä huomata, että nämä kysymykset nousevat mieleen siksi, että on tähän hetkeen tyytymätön. Kysymyksiin hakee vastausta siksi, että toivoo niiden tuovan mielenrauhan ja oman tiensä löytämisen tuovan onnellisuutta.
    • Epävarmuus omaa itseä kohtaan on lisääntynyt. Olen enemmän huolissani siitä miltä näytän tai vaikutan muista ihmisistä.
    • Selkeästi ajatteleminen on vaikeampaa. Kun mieli sinkoilee sinne tänne ja on holtiton, jää helpommin toistamaan samanlaisia ajatuskuvioita. Kun mieli on selkeämpi, on helpompi huomata toistuvat ajatuskuviot ja katkaista ne nopeammin.
    • Yllä olevat kohdat selittävät loogisesti sen, miksi onnellisuus on vähentynyt.
    Olen myös tutkinut enemmän sitä, miksei tule meditoitua. Tuntuu, että suuri syy vastutukseen on pitkä aika, tunti päivässä tuntuu liian pitkältä. Minulla ei ole kiinnostusta medioida tuntia, koska yleensä viimeistään viimeinen vartti on aika tuskainen. Kun pakotan itseni meditoimaan tunnin, lisään silloin kerta kerralta vastustusta meditaatiota kohtaan.

Pyrin muuttamaan meditaatiota nyt niin, että asetan kellon soittamaan tunnin päästä, mutta voin lopettaa koska tahansa. Koska siis lopetan? Jos huomaan, että ajatukseni tai reaktioni alkavat kulkea kehää, kuten se että ajatuksissa alkaa jatkuvasti pyöriä se, että haluaisin lopettaa, silloin lopetan. Jos siis huomioni alkaa jatkuvasti harhautua, on aika lopettaa, mutta ei luovuttaa heti. Samaan tapaan vaikkapa painonnostaja menee mukavuusalueensa ulkopuolelle kun harjoittelee, mutta samalla ymmärtää myös sen, että on hänen harjoituksensa kannalta on haitallista vetää itsensä aivan piippuun jokaisella harjoituskerralla. Pitkäaikaiset tulokset syntyvät siitä, kun harjoitus on kestävällä pohjalla. Kukapa haluaisi mennä kuntosalille, jos joka kerta vetää siellä itsensä niin loppuun, että lihaksiin sattuu vielä viikon päästä? Tarkoitus on tehdä harjoituksesta sopivan haastava, jotta on mahdollisuus kehittykseen ja sitä kautta myös motivoitumiseen. Olen asettanut tavoitteen ja harjoituksen liian korkeaksi, jolloin olen uupunut sitä tehdessä, joka on pienentänyt kiinnostusta harjoitukseen.
    « Viimeksi muokattu: 21. Syyskuuta 2014 klo 21:03 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

jättietana

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 25. Syyskuuta 2014 klo 13:58 »
  • Tykkää (0)

• Tsemppiä! On mielenkiintoista lukea noita havaitsemiasi vaikutuksia. Niinkuin esimerkiks vaikka, että pystyt tarkastelemaan uskomuksiasi selkeämmin: et oo tavallaan niiden vanki, vaan niiden tarkkailija, ymmärsinkö oikein?
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #10 : 29. Syyskuuta 2014 klo 23:00 »
  • Tykkää (1)

• Maanantai: 45 min

Tsemppiä! On mielenkiintoista lukea noita havaitsemiasi vaikutuksia. Niinkuin esimerkiks vaikka, että pystyt tarkastelemaan uskomuksiasi selkeämmin: et oo tavallaan niiden vanki, vaan niiden tarkkailija, ymmärsinkö oikein?

Kiitos, ja mukava kuulla! :) Uskomukset ovat tapoja ajatella ja mallintaa maailmaa. Ensimmäinen askel on tunnistaa, että uskomuksia on ylipäätään olemassa. Helposti ajattelee monen asian olevan itsestäänselvyys, mutta todellisuudessa koko maailmankuva on rakentunut uskomusten varaan. Jos olet vasta aloittelemassa lenkkeilemään, et ole kovin hyvä siinä, mutta et toisaalta ole nykyisen tilasi vankikaan. Voit tehdä asialle jotakin, ja tarkkailla omaa kehitystäsi. Mutta se ei poista sitä, ettetkö olisi tällä hetkellä edelleen aloittelija. :)

Muutama kommentti aiempiin postauksiini. Alan Wattsin videosta pääpointti, mikä minulle kolahti, oli se, että oma mieli pitää oppia jättämään omaan arvoonsa toisinaan. Nähdä sen läpi. Ajattelin asian ratkenneen, koska nythän pystyn meditoimaan, kun vain jätän mielen omaan arvoonsa, ja meditoin siitä huolimatta vaikkei huvita. Eihän se näin yksinkertaista tietenkään ollut. :D

Viime maanantaina puolestaan ajattelin, että asia ratkeaa sillä, että muutan meditaatioaikaa tunnista vapaasti määriteltyyn. Mikään ei muuttunut, edelleen sama tilanne on jatkunut, ja tilanne on mennyt jopa "huonompaan" suuntaan, eli meditoin entistä vähemmän, enkä ole jaksanut edes koittaa.

Viime viikonloppuna heitin pyyhkeen melko lailla narikkaan, ja annoin itselleni luvan pelailla tietokoneella koko viikonlopun, tekemättä mitään, vaikka perjantaina olikin joitakin ajatuksia mitä järkevää pitäisi saada aikaan viikonloppuna. Sunnuntaina illalla olo oli aivan hirveä. Ja tämä oli todella mielenkiintoista! Miten voi olla, että oloni on aivan hirveä, kun sain tehdä koko viikonlopun juuri sitä mitä halusin? Aiemmista viesteistäni käy ilmi, ettei tietokoneella pelaaminen ole oikeastaan sitä, mitä haluan tehdä. Se on pakokeino tilanteesta ja tunteesta, en oikein tiedä mitä haluan tehdä tai miten saavuttaa päämääräni. Tämä epävarmuuden ja epämääräisyyden tunne on vaikea kohdata.

Kuten aiemmin todettu, onnettomuus ja surullisuus nykytilaan johtaa helposti onnellisuuden tavoitteluun jostakin ulkopuolisesta.  Jälleen mieltäni alkoi askarruttaa, mitä oikeastaan haluan elämältä. Sain tehdä koko viikonlopun ajan sitä mitä halusin, ja lopulta oloni oli aivan kauhea! Teen siis takuulla jotakin väärin! Minun on mietittävä uudestaan mitä elämältäni haluan. Todellisuudessa tiesin, että onnellisuus ei löydy ulkoisista tekijöistä. Mietin kuitenkin joitakin asioita, joita oikeasti haluaisin elämässäni tehdä, mutta ymmärsin hyvin pian, etteivät nekään tekisi minua onnelliseksi. Miksi nuo asiat tekisivät minut yhtään sen onnellisemmaksi kuin tietokoneella pelaaminen, jota halusin tehdä, ja jota sain tehdä koko viikonlopun kenenkään häiritsemättä? Miksi ne muut asiat joita haluan, olisivat yhtään sen lähempänä onnellisuutta?

Kiinnostuin, mihin tuon oman elämän suunnan pohtiminen johtaa. Katsoin muutamia videoita netistä, ja hyvin nopeasti kävi ilmi, että kyse on onnellisuudesta. Vaikka videoissa puhutaan siitä, miten saat haluamasi ja pääset tavoitteisiisi, rivien välissä sanotaan, että näin tulet onnelliseksi. Ihmiset ajattelevat, että saamalla haluamansa, he tulevat onnellisiksi. Minä mukaanlukien! Miksi muuten olisin pelannut koko viikonlopun?

Oman elämän tarkoituksen ja suunnan hakemisen polku tuntui tyrehtyneen hyvin nopeasti. Mutta mitä oikeasti sitten haluan, vaikkei se tekisi minua onnelliseksi? Oikeastaan tiedän vastauksen. Haluan elää suhteellisen tavallista elämää. Tavallinen. Eikö olekin kauhea sana? Sinunhan pitää erottua massasta, olla yksilö! Olla yksilö, joka elää elämän, josta riittää kerrottavaa jälkipolville ja kokea paljon! Mitä muuta elämältä voi haluta? Elämä on kokemista ja elämistä varten, eikö vain?

Olen kokenut rakkautta, uutudenhuumaa, mielihyvää ja aistinautintoja, mutta mikään näistä ei ole tehnyt minua onnelliseksi. Miksi? Kysyn asian eri tavalla. Miksi rallikuski ei voittanut kisaa, vaikka sai kisaan ylivoimaisesti parhaan auton, ja muut kuljettajat lähtivät viikkoa myöhemmin matkaan? Koska rallikuski ei saanut autoaan käyntiin.

On aivan yhdentekevää, mitä ulkopuolella tapahtuu, kun sisäinen maailma lopulta määrittelee mitä elämässä tapahtuu. Toki rallikisassa liikut vauhdikkaammin, jos allasi on nopea auto, mutta auton nopeus voi myös suistaa sinut ojaan. Hitaalla autolla taas matka saattaa käydä niin tylsäksi, että nukahdat rattiin ja ajat metsään. Kyse on kuljettajasta, ei ajopelistä. Kyse ei ole siitä, että ajaa mutkat nopeasti ja luukuttaa Corollaa menemään äärirajoilla. Kyse ei ole kisasta, vaan siitä että pysyy tiellä.

Pysyy tiellä? Onko elämäni vain tiellä pysymistä? Tuo kuulostaa todella tylsältä! Haluan vauhdikkaita kurveja ja vaarallisia tilanteita, kunnon kisailua ja nakin naurattamista! Se se vasta elämää on! Vaaralliset tilanteet ja kova meno saavat sinut kokemaan, mutta ehditkö katsoa maisemia? Maisemia? Kuinka tylsistyttävä ajatus! Haluan kunnon rallia ja menoa! Voi vain surkeus, silloin kun tulee hiljaisempia pätkiä tai pitää käydä tankkaamassa... Miksei teitä muuteta paremmiksi rallia varten? Miksei autossa voi olla suurempaa tankkia, jottei koko ajan tarvitsisi olla tankkaamassa? Miksen omista nopeampaa autoa? Oikeastaan, autooni voisi laittaa tribaalikuviot, niin se näyttäisi makeammalta! Mutta sellaisia kuvioita, jotka haluan, ne maksavat sietämättömän paljon! Autoverotus on nykyisin muutenkin liian korkealla bla bla bla...

Näetkö mihin kunnon rallin haluaminen johtaa? Se johtaa lopulta tyytymättömyyteen. Miksi? Koska aina ei ole mahdollista ajaa rallia, ja silloin tyytymättömyys tiehen, autoon tai johonkin muuhun ulkoiseen seikkaan iskee. Silloin elämä alkaa maistua puulta. Elämä on tie, ei rallitie. Jos haluat elämän olevan rallitie, silloin petyt aina kun se ei sitä ole.

Kohdista katseesi maisemaan. Maisema vaihtuu jatkuvasti, ja toisinaan se pysähtyy. Mutta haluan rallia! Miksi haluat rallia? Koska olet koko ikäsi ajanut rallia. Mielestäsi maiseman katselu on tylsää, koska odotat vain hurjan nopeita kurveja. Jos hiljennät vauhtia, kyllä, ensin maiseman katseleminen tuntuu tylsältä. Samaan tapaan sinusta tuntuisi epämiellyttävältä ajaa rallia, jos olisit koko ikäsi vain ajellut katsellen maisemia. Sinun täytyy muuttaa tapaasi toimia, ja uuteen tapaan totutteleminen vaatii harjoittelua. Uusi ajotapa vaatii opettelua ja lisää opettelua, sekä ajotunteja, jotta huomaat vaikkapa nopeusrajoitukset, etkä saa sakkoja. Samaan tapaan uusi ajattelu- ja mielen toimintatapa vaatii opettelua ja kenties meditaatio-ohjausta.

Toisinaan voi joutua ajamaan rallia, toisinaan hiljentämään vauhtia. Mutta jos pystyt nauttimaan maisemasta, mikä se ikinä onkin, nopeudella ei ole sinulle merkitystä.

Kumpi on parempi tapa siis ajaa autoa? Ralli vai maisemien katselu? Tähän ei ole vastausta. Mutta nyt tiedät, mihin eri tavat johtavat. Voit itse kokeilla ja päättää kummalla tavalla haluat autoa ohjata. Mutta muista, että uusi tapa ei aukea hetkessä, koska olet koko elämäsi tottunut ajamaan autoasi tietyllä tavalla.

Olen ajanut elämässäni paljon rallia, niin kuin lähes kaikki meistä. En tarkoita omalla kohdallani bilettämistä ja hurjaa nuoruutta, päinvastoin. Toki ralli saattaa olla sitäkin, mutta omalla kohdallani se on ollut toisella tapaa aistinautintojen hakemista, kuten tietokoneella pelaamista. Havahduin eilen, mihin tämä aistinautintojen tavoittelu johtaa, mihin ralli johtaa. Sana joka tuli useasti mieleeni, oli ajautuminen.

Elämäni ja monen muun ihmisen elämä on ajautumista. Haluan ajaa kurviin kovaa ja saada aistinautintoa vauhdin huumasta, jolloin autoni törmää hieman puuhun. Nyt joudun menemään korjaamolle korjaamaan autoani, myöhästyn tapaamisesta, sekä joudun suunnittelemaan aikatauluni uusiksi. Myöhästelen usein, koska jään ajamaan takaa aistinautintoja. Tämä johtaa siihen, että muiden ihmisten silmissä olen huolimaton, koska myöhästelen. Tämä puolestaan johtaa siihen, että koen itseni hieman huolimattomaksi, ja itsetuntoni laskee. Se, että tavoittelen aistinautintoja, ohjaa elämääni huomaamatta monella tavalla. Elämäni ajautuu tiettyihin uomiinsa, joita en ole itse valinnut.

Otetaan toinen esimerkki. Tulen työpäivän jälkeen kotiin, ja tiedän että minun pitäisi huoltaa kuntoani ja tehdä ruokaa. Kuitenkin ajatus tuntuu epämiellyttävältä, jonka vuoksi pelailen tietokoneella tyytyväisenä yömyöhään. Menen nukkumaan nälkäisenä, ja yöunet jäävät vähiin vatsan kurniessa ja liikkumattomuuden tuntuessa kehossani levottomuutena. Aamulla herään väsyneenä, ja menen töihin väsyneenä. Töissä olen vähemmän energisempi kuin ennen, ja työasiat sujuvat hieman huonommin. Ajatus eilisestä pelaamisesta harmittaa, ja mielialani on hieman alakuloinen. Tulen kotiin, ja haluan vain rentoutua, koska olo on hieman väsynyt. Pelailen tietokoneella, syön ja menen nukkumaan taas yömyöhään. Pyykit jäävät pesemättä, koska olen väsynyt, enkä jaksanut ajatella koko asiaa. Seuraavana päivänä joudun etsimään jotakin tavaraa, koska se on jäänyt pyykkien alle. Joudun lähtemään kiireellä töihin, enkä ehdi aamulla edes syödä.

Huomaatko, mitä tapahtuu? Elämä ajautuu, elämästä ei ole itse hallinnassa, vaan olosuhteet alkavat hallita sinua, mielihalut määrittelevät suuren osan elämääsi. Jos et ole syönyt kunnolla, et jaksa liikkua. Hämmästyin eilen, kun ymmärsin että todella suuri osa elämästäni ja rutiineistani on ajautumista. Tarkoitan ajautumisella sitä, etten ole valinnut tehdä asioita jollakin tavalla, vaan minun täytyy tehdä ne jollakin tavalla. Minun täytyy jättää huomiotta kunnon hoitaminen, koska en ehdi syödä. Muuta vaihtoehtoa ei ole, jollen halua pyörtyä. Se millaiseksi elämäni on muotoutunut, johtuu todella paljon siitä, että seuraan aistihalujani jatkuvasti. Toisin sanottuna, suurin osa päätöksistä joita teen elämässäni, eivät ole minun päätöksiäni. Tarkoitan tällä sitä, etten ole tietoisesti päättänyt, etten esimerkiksi hoida kuntoani. Olen päättänyt, että hoidan kuntoani, mutta todellisuudessa minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla liikkumatta. Mikä siis tekee päätökset?

Päätökset tekee mieli, joka haluaa ajaa rallia. On opeteltava nauttimaan maisemista ja ajamaan hitaammin. Se vaatii harjoittelua, jota kutsutaan meditaatioksi. Mediaatio vaatii puolestaan tuekseeen opetuksia, dharmaa, jotka auttavat harjoittamaan mieltä oikealla tavalla.
    « Viimeksi muokattu: 29. Syyskuuta 2014 klo 23:32 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #11 : 30. Syyskuuta 2014 klo 17:41 »
  • Tykkää (0)

• Jos on vaikeuksia tehdä meditaatiosta päivittäinen rutiini, niin kokeile vain lyhyemmällä ajalla. 5-15 minuuttia on ihan hyvä. Sitä voi pidentää sitten tarpeen mukaan myöhemmin, kun rutiini on muodostunut.

Muita vinkkejä:
    - Tee meditaatiohetkestä miellyttävämpi esim. musiikin ja/tai suitsukkeen avulla
    - Tee meditaatioasennosta miellyttävämpi (jos ei ole jo). Jos joutuu jännittämään lihaksia tai tulee kipuja, niin se ei ole meditaation kannalta kovinkaan hyväksi.

Voit tsempata itseäsi ajatuksella, että meditaatio on vain silmät kiinni istumista (joillakin silmät auki). Se ei vaadi paljoakaan yritystä tai energiaa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #12 : 30. Syyskuuta 2014 klo 17:49 »
  • Tykkää (0)

• Terveellinen (sattvinen) ruokavalio auttaa meditaation onnistumisessa.

Ja, ethän ota asiaa liian vakavasti? :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #13 : 30. Syyskuuta 2014 klo 21:20 »
  • Tykkää (0)

• Jos on vaikeuksia tehdä meditaatiosta päivittäinen rutiini, niin kokeile vain lyhyemmällä ajalla. 5-15 minuuttia on ihan hyvä. Sitä voi pidentää sitten tarpeen mukaan myöhemmin, kun rutiini on muodostunut.

Muita vinkkejä:
    - Tee meditaatiohetkestä miellyttävämpi esim. musiikin ja/tai suitsukkeen avulla
    - Tee meditaatioasennosta miellyttävämpi (jos ei ole jo). Jos joutuu jännittämään lihaksia tai tulee kipuja, niin se ei ole meditaation kannalta kovinkaan hyväksi.

Voit tsempata itseäsi ajatuksella, että meditaatio on vain silmät kiinni istumista (joillakin silmät auki). Se ei vaadi paljoakaan yritystä tai energiaa.

Kiitos vinkeistä! Pitää koettaa. :)

Ja, ethän ota asiaa liian vakavasti? :)

En ymmärrä, mitä tarkoitat? :)

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #14 : 30. Syyskuuta 2014 klo 21:33 »
  • Tykkää (0)

• Tiistai: 1h 10 min

Tein saman oivalluksen, minkä olen tehnyt aiemminkin, mutta jonka olin jo unohtanut. Mieli ei osaa ennustaa tulevaisuutta. Mieli osaa kuvitella, millainen tulevaisuus saattaa olla, mutta mieli ei voi tietää millainen tulevaisuus on. Ja tätä mielen kuvittelua värjäävät mielen omat uskomukset maailmasta.

Oivalsin tämän, kun tunnustelin meditoidessa rauhaisaa tilaa. Mietin, miksi haluan vältellä meditaatiota, vaikka siinä hetkessä meditaatio tuntui hyvin miellyttävältä. Syy on se, että mielellä on vääristynyt mielikuva siitä, mitä mediaatio on, tai mihin se johtaa. Mieli luulee, että kun istun alas, sama rauhattomuus jatkuu, ja jopa pahenee, kuin mitä oli ennen meditaatiota. Samaan tapaan vaikkapa urheileminen voi tuntua vastenmieliseltä. Mieli luulee, että kehossa oleva rauhaton olo jatkuu ja jopa pahenee, kun urheilet. Jos et ole urheillut paljoa, tai jos et ole kiinnittänyt huomiota asiaan, et välttämättä edes tiedä olosi muuttuvan urheilun aikana tai sen jälkeen.

Se, millä voi nähdä ja voittaa mielen harhan, on viisaus. Mieltä voi tarvittaessa olla uskomatta, jos omaa viisautta jostakin asiasta. Viisaus on puolestaan sitä, että osaa hahmottaa miten mieli muokkaa omaa kokemustaan maailmasta ja miten se sitä värittää. Kun ymmärtää, millä tapaa mieli muokkaa kunakin hetkenä omaa kokemusta maailmasta, pystyy hiljalleen hahmottamaan, millainen maailma todellisuudessa on.
    « Viimeksi muokattu: 30. Syyskuuta 2014 klo 21:39 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu