Riippuu paljon siitä, miltä esitys näyttää lavalla. Aikoinaan, kun Lordi valittiin Euroviisuihin, en ihmettele että menestykseen ei juuri kukaan uskonut. Esitys oli Suomen televisiossa, ja tässä rekvisiitassa, aivan karmean näköinen:
Mutta Euroviisuissa meno olikin aivan toinen:
Itselleni Pertti Kurikan Nimipäivien veto jäi etäiseksi, samaan tapaan kuin Lordi Suomen televisiossa ennen Euroviisuja. Ja tämä kiinnostaakin todella paljon, millainen lavashow Euroviisuissa nähdään PKN:ltä? Itselläni pää kumisee tyhjää. On vaikea keksiä, miten tähän kappaleeseen saadaan tehtyä hyvä lavashow. Itse päätyisin nopeasti ajateltuna mustavalkoisiin, vaihtuviin kuviin bändin jäsenistä heijastettuna jonnekin Euroviisulavan taakse.
Ottamatta kantaa itse biisiin, en usko Euroviisujen katsojakunnasta löytyvän erityisen paljoa punk-henkistä väkeä. Vammaisuus on ehdottomasti PKN:n juttu Euroviisuissa, mutta miten se vetoaa yleisöön? Mielestäni tätä voidaan jollain tavalla verrata Paradise Oskarin vetoon muutama vuosi sitten, jossa vedottiin planeettamme pelastamiseen.
Kummassakin on sama aihe, myötätunto. Paradise Oskarin tapauksessa myötätunto planeettamme nykytilaa kohtaan, PKN:n tapauksessa myötätunto bändin vammaisia jäseniä ja muita vammaisia kohtaan. Paradise Oskar jäi kisan hännille, joskin osansa lopputulokseen vaikutti varmasti myös huono esiintymissija. Myös Paradise Oskarin tapauksessa hänen sanomansa vetovoimaa lannistaa se, että keskimäärin ihmiset eivät ole niin kiinnostuneita ympäristöaktivismista kuin aktivismista ihmisiä vastaan tai kohtaan.
PKN:n kohdalla kysymysmerkki on, miten paljon he herättävät myötätuntoa. Myötätunnon heräämiseksi tarvitaan samaistumista, ja samaistumiseen vaaditaan hieman aikaa. Ennen jokaista esitystä Euroviisuissa kuullaan noin minuutissa lyhyt selostus siitä, mikä esitys kuullaan seuraavaksi, ja jotakin yleistä tietoa esityksen taustasta. Mutta onko tämä tarpeeksi? En usko, että tämä on tarpeeksi aikaa luomaan tarpeeksi syvää myötätuntoä, joka saisi aikaan äänivyöryn.
Uskon, että pelin ratkaisee täysin se, miltä esitys näyttää televisiossa. Jos kameralle onnistutaan taltioimaan jotakin inhimillistä, tunteisin vetoavaa ja syvää myötätuntoa herättävää, homma voi toimia. Itse en tähän usko. Lyhyt biisi varmistaa sen, ettei riittävää tunnesidettä ehdi syntyä.
Vaikka onkin hauska spekuloida miten Euroviisuissa pärjätään, eipä sillä ole väliä. Olen aina iloinen, kun uskalletaan lähettää biisi, jonka kansa haluaa, oli se mikä tahansa. Onpa jäänyt tällainen biisi lähettämättä Euroviisuihin, koska tuomariäänet ratkaisivat toisin.