Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

HAASTE - 2

Brooks

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: HAASTE
« Vastaus #15 : 01. Helmikuuta 2014 klo 21:48 »
  • Tykkää (0)

• Amerikkalaistyylinen positiivisuusajattelu ("onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä") ei minua sen kummemmin hetkauta, mutta pari sanaa voisin kuitenkin sanoa.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa huomata, että ihminen operoi kahdella tasolla, toisin kuin suurin osa muista eläimistä: vaistojen ja tietoisuuden tasolla. Ihminen kykenee käsittelemään esimerkiksi tunteitaan ja kokemuksiaan tietoisen ajattelun tasolla, mutta se ei merkitse sitä, etteikö ihminen silti kokisi niitä samoja psykofyysisiä reaktioita kuin muutkin eläimet.

Jos joku ei esimerkiksi pääse tavoittelemaansa opiskelupaikkaan tai työhön, hän aivan varmasti kokee pettymyksen tunteita siihen liittyvine fysikaalisine tapahtumineen (kuten stressihormonin erittyminen), vaikka hän tietoisuuden tasolla yrittäisikin ajatella mahdollisimman positiivisesti.

Minusta on täysin yksilökohtaista, miten tuollaiseen tapahtumaan reagoi. Joku saattaa ajatella, ettei kyseinen opiskelupaikka ehkä ollutkaan hänelle sopiva ja alkaa etsiä jotakin muuta; joku toinen taas saattaa entistä suuremmalla päättäväisyydellä pyrkiä kohti haluamaansa opiskelupaikkaa; kolmas saattaa etsiä syytä epäonnistumiseen olosuhteista ja muista ihmisistä; neljäs saattaa masentua. Mutta onko vain yhtä oikeaa tapaa? Jälleen kerran voin kysyä: onko jollakin hallussaan onnellisen elämän salaisuus?
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #16 : 01. Helmikuuta 2014 klo 21:53 »

Brooks, on. Minulla. Sinulla. Synteettinen onnellisuus. Slummissa on monta onnellista elämää.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 02. Helmikuuta 2014 klo 00:09 »
  • Tykkää (0)

• Jälleen kerran voin kysyä: onko jollakin hallussaan onnellisen elämän salaisuus?

Mun mielestä koko yleinen ajattelu asiasta jota kutsumme onnellisuudeksi, on hölmöä. Hölmöä siksi että siinä keskitytään vain joihinkin tavoitteisiin jotka vaihtelevat. Ihminen on normaalisti vaistojensa ja himojensa ohjailema eläin, joka ei vaan kykene oikeasti pitkäjänteiseen toimintaan. On ihan turha ajatella olevansa mitään enempää. Seksi, kontrollintarve ja mukavuudenhalu ohjailevat meitä kaikkia. Ja ne ovat kaikki haluja jotka eivät koskaan tyydyty. Aina voi hallita enemmän, aina voi saada enemmän sitä ja tätä... Sen vuoksi nekin ihmiset joilla vaikuttaa olevan kaikki (perhe, rahaa, vapaa-aikaa, ystäviä) voivat olla täysin onnettomia.

Mikä sitten neuvoksi jos tavoitteet ovat vain synonyymeja loputtomille haluille? Ehkä ainoa mitä voi tehdä, on opetella tunnistamaan se. Myöntää itselleen että ei ole mitään erikoista tai jaloa. Pitää vaan tehdä aina sitä mikä tuntuu oikealta. Ilman että ajattelee sillä olevan jotain maalia tai määränpäätä.
    « Viimeksi muokattu: 02. Helmikuuta 2014 klo 00:12 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

gemma

• Vieras
    « Vastaus #18 : 02. Helmikuuta 2014 klo 10:57 »

Ei kai tunteita kannatakaan "tukahduttaa". Pettymykset, suru, vihastuminen kuuluu elämään. Kyllä ite ainakin hyväksyn negatiivisenkin tunnetilan "nyt tuntuu tälle", mutta en halua jäädä siihen, vaan mietin miten siitä eteenpäin niissä olosuhteissa. Mitä hyötyä on kiehua sapessaan loputtomiin? Se sumentaa ajattelun. Ja kuten sanottu, asioissa on usein enemmän sävyjä kuin pelkästään hyvä tai pelkästään paha.
    Usein asetetaan ehtoja onnellisuudelle. Jos mulla ois sitä ja tätä, vaikka talo, rahaa ym, oisin onnellinen. Jos saisin rakkautta, jos mulla olisi kumppani, oisin onnellinen.. Musta tää on harhaa ja itsepetosta, ja usein vaikka saisi haluamansa ei sittenkään olisi onnellinen, vaan asettaisi uusia ehtoja onnellisuudelleen.
    Jostain luin, että luterilainen usko palvelee hyvin teollisuutta ja työnantajia; raada, raada ja kilvoittele, ja sitten taivaassa saat palkinnon ja kaikki ihanuus alkaa vasta kuoleman jälkeen. Monissa perheissäkin aatellaan, että kunhan tää talo on valmis ja kunhan velat on maksettu ja kunhan pääsee eläkkeelle... Onni karkaa koko ajan kauemmas. Mitä oon elämää seurannut, aattelen, että elämänsä kannattaa yrittää saada suht mielekkääksi nyt ja tässä. Siis pääpiirteittäin. Ja mulle onnea on ihan tää arki. Tuskin jaksaisin ees olla jossain huippukokemuksissa ja hekuman huipulla 24/7. Ja ehkä siinä tulis sit se, ettei mikään enää tunnu miltään.. :)
    Kirjattu

annika

• Vieras
    « Vastaus #19 : 02. Helmikuuta 2014 klo 12:42 »

. Onni karkaa koko ajan kauemmas. Mitä oon elämää seurannut, aattelen, että elämänsä kannattaa yrittää saada suht mielekkääksi nyt ja tässä. Siis pääpiirteittäin. Ja mulle onnea on ihan tää arki. Tuskin jaksaisin ees olla jossain huippukokemuksissa ja hekuman huipulla 24/7. Ja ehkä siinä tulis sit se, ettei mikään enää tunnu miltään.. :)

:peukku

Ei se onni etsimällä löydy. Onni on meillä kaikilla tässä ja nyt. Se pitää vaan oppia näkemään ja tuntemaan  :sydamia
    Kirjattu

amelia

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #20 : 02. Maaliskuuta 2014 klo 22:26 »
  • Tykkää (1)

• Tätä aion huomenna kokeilla ja oikein keskittyä. Kun mieleen tulee negatiivisia ajatuksia niin aion pitää suun kiinni ja olla antamatta niille enempää energiaa. Huomisesta tulkoon hyvä! :D
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 03. Maaliskuuta 2014 klo 09:10 »
  • Tykkää (0)

• Olen kokeillut tätä ja yrittänyt pitää mielessä jo yli vuoden. Mielestäni olen onnistunut aika hyvin, vaikken tiedä, välittyykö optimistisuuteni aina oikealla tavalla ympäristöön. Kun olen oppinut kääntämään omat ongelmat voitoksi, minun on välillä vaikea osoittaa empatiaa oikealla tavalla. Helposti huomaan vain luettelevani keinoja ratkaista ongelma ja välttää sen syntyminen jatkossa, kun toinen odottaa minun surkuttelevan ja hokevan, miten kaikki on kurjaa ja sietämätöntä. Toisaalta ei kukaan sellaisesta kurjuudessa rypemisestä hyödy.

Viimeksi tänään aamulla ajattelin, miten ihanaa onkaan olla vähän flunssainen. Sain viikonloppuna levättyä tosi hyvin ja olen nyt paljon virkeämpi tulevan viikon haasteisiin kuin jos olisin koko lauantain ja sunnuntain häärännyt ja puuhannut itseni ihan uuvuksiin.

Vaikeinta tässä ajattelutavassa on ehkä tajuta, milloin pitää hellittää. Vaikkei tietoisesti patoaisi negatiivisia tunteita sisimpäänsä, minä ainakin teen niin ihan vahingossa. Kun keskityn koko ajan olemaan onnellinen, havahdun välillä siihen, että pikkuruisetkin asiat saavat minut ihan tolaltaan ja lopulta alan vaan itkeä, vaikken ole edes varma, mitä itken. Yleensä olen kyllä parin tunnin itkemisen jälkeen iloisempi ja pirteämpi kuin koskaan, joten ehkä sitäkään ei voi nähdä mitenkään negatiivisena seurauksena.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #22 : 03. Maaliskuuta 2014 klo 13:53 »
  • Tykkää (0)

• Mooji puhuu tunteista:

"Feelings" are Just "Visitors" - Don't Identify ~ Mooji Small | Large
    Kirjattu