Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Hipit.fi:n huumekanta - 1

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Hipit.fi:n huumekanta
« : 29. Toukokuuta 2011 klo 22:51 »
  • Tykkää (0)

• Asiasta on ollut joskus keskustelua, mutta koskaan rajaa huumekeskusteluille ei ole tarvinut vielä vetää, koska ne eivät ole liittyneet vaikkapa siihen mistä huumeita saa. Ajatus tästä keskustelusta lähti kuitenkin seuraavasta viestistä jonka sain. Seuraavassa hieman lyhennetty versio viestistä:

Lainaus
    Näin upea palsta - ja sitten lisää lukiessa alkaa tuntumaan surullisesti ja huolestuttavasti kovin huumemyönteiseltä. Tällä karkoitatte monet. Ja saatattepa tehdä hallaa monelle nuorelle - missä ylläpitäjien vastuu??!!!
    Tämä tekee myös hallaa koko hippiajatukselle. Juuri, kun osa meistä itseään hippeinä tai osahippeinä pitävinä on saanut levitettyä käsitystä, ettei hipit ole mitään sekoilevia pilvenpolttajia, tämä palsta näyttää lisää tekstejä lukiessa juuri siltä, mitä yleinen käsitys on. Kyllä HARMITTAA JA SURETTAA. Muuten niin hienoja ajatuksia, että moni varmaan tuntee ensin löytäneensä täältä "kodin". Ja kun nuori henkilö lukee: koska nuo muut upeat, ajattelevat ihmiset käyttävät huumeita, laskenee nuorenkin kynnys siihen.
    Minä ja moni tuntemani tahtoisi liittyä hippimieliseen porukkaan - ILMAN huumeita. Ja kantaen vastuun meitä nuoremmista!!!
    Poistaisittepa huumemyönteiset tekstit-pelastaisitte ehkä jonkun elämän. Nyt voi käydä juuri toisin.
    Olen kysynyt luvan viestin julkaisuun kirjoittajalta.

Vastaukseni viestiin lyhennettynä:
    Lainaus
    Mielestäni hippiaatteeseen kuuluu myös yhtenä tekijänä sallivaisuus. Itse en päihteistä välitä, mutta absurdia mielestäni olisi kieltää keskustelu aiheesta. Tämä on kuin lakaisisi asian maton alle. Ainoa paikka josta huumemyönteisiä juttuja löytää on foorumi. Vastaan itse pääsivustolle tuotetusta sisällöstä, enkä näe tätä materiaalia huumemyönteisenä.

Huumeille ehdotettiin jossain vaiheessa omaa kategoriaansa foorumillamme, mutta sitä en halunnut sinne ilman hyviä perusteita, joita ei ole edelleenkään löytynyt. Se mielestäni voisi olla huumemyönteisyyttä. Koska palstalla ei sensuroida mitään lakien vastaista myöskään huumekeskustelua ei sensuroida. Mutta ei hipit.fi ole myöskään poliittiselta linjaltaan Perussuomalaisten kannalla, vaikka foorumilla tästäkin ollaan keskusteltu. Ylläpitäjät eivät siis ota kantaa kuin omalla mielipiteellään siihen, minkä näkevät hyväksi ja minkä vääräksi.

Minäkin haluaisin liittyä hippimieliseen porukkaan - ilman huumeita. Itse en tosin suostu kantamaan vastuuta kenestäkään muusta kuin itsestäni. Välitän ja haluan muille ihmisille hyvää, mutta vastuuta toisten teoista en suostu ottamaan. Se mitä itse tekee, on enintä mitä voi tehdä.

Näen että asioista vaikenemalla muutosta ei tapahdu. Voitaisiin myös ajatella että vaikkapa kaikki itsemurhamyönteiset tekstit voitaisiin poistaa, koska sillä tavoin voidaan pelastaa jonkun elämä. Mutta jos nämä viestit sensuroidaan, ja kaikki itsemurhahaluiset ihmiset päätyvät jollekin internetin keskustelupalstalle, seuraukset voi kuvitella. En näe myönteisenä kehityksenä sitä, foorumilta löytyy vain jotakin tiettyä näkökantaa edustavia henkilöitä. Jos samaa mieltä olevat ihmiset keskustelevat aiheesta, kehitystä luultavasti tapahtuu vain hyvin vähän. Mutta mielestäni hipit.fi:n rikkaus on se, että siellä monenlaiset ihmiset voivat vaihtaa näkökantoja ja siten viisastua.

Ja tarvitsee muistaa että sana "hippi" on hyvin häilyvä käsite. Vaikka palstalla keskusteltaisiin pilvenpoltosta, en koe sen muuttavan minua millään tavalla. Hippi on vain sana.

Minua ja viestin lähettäjää kiinnostaisi varmasti kuulla ajatuksia liittyen siihen, mihin raja pitäisi vetää huumekeskusteluissa foorumillamme. Omasta mielestäni raja voisi kulkea seuraavissa asioissa: mistä huumeita saa, mitkä huumeet toimivat "parhaiten" ja miten huumeita voi kasvattaa.

Toinen ajatus liittyen miitteihin, jonnekin pitäisi kirjata että miitteihin ei saa tulla huumeiden vaikutusten alaisena. Itse en myöskään kokisi tarpeelliseksi sitä että miitteihin saisi tulla kännissä.

Ja vielä yksi ajatus: joitakin voi foorumillamme häiritä huumeista positiivisesti kirjoittelu, ja se voi ajaa ihmisiä pois kuten lähettäjän viestistä voi todeta. Itse toivoisin etteivät huumemyönteiset keskustelut ajaisi ketään pois. Onko mielestänne tälle asialle mitään tehtävissä? Ymmärrän sivustolla vierailevien saattavan luulla, että kaikki täällä ovat todella huumemyönteisiä, koska huumeista keskustelua ei ole kielletty. Harmittaa vain, jos väki kaikkoaa täältä sen vuoksi pois, ettei tätä ole kiellettykään.
    « Viimeksi muokattu: 29. Toukokuuta 2011 klo 23:40 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    Vs: Hipit.fi:n huumekanta
    « Vastaus #1 : 30. Toukokuuta 2011 klo 00:02 »

Jos täällä ruvettaisiin vakituisesti sensuroimaan viestejä sen tähden, että ne puhuvat "kielletystä" aiheesta, se karkottaisi kyllä ainakin minut tästä tähän asti avoimesta ja vapaamielisestä kerhosta.

On käsittämätöntä, miten huumeita ja jopa niistä puhumista vastaan jaksetaan nähdä niin kamalasti vaivaa, kun taas kaikkialla netissä rehottavalle vihanpidolle ja väkivaltateemoille ei tehdä sen enempää tai niinkään paljon.

(Edit. Huom. Itse en käytä sen vieraampia ja pelottavampia huumeita kuin mieto, joskus harvoin väkevämpi, alkoholi.)
    « Viimeksi muokattu: 30. Toukokuuta 2011 klo 00:06 kirjoittanut Colourflower »
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 30. Toukokuuta 2011 klo 00:43 »
  • Tykkää (0)

• Hmm.. Foorumilla on vaihdettu mielipiteitä monen monesta aiheesta. Päihteet yhtenä. Päihteistä on puhuttu niputettuna käsitteenä, sekä joistain yksittäisistä päihteistä omissa ketjuissaan. On tärkeää huomata, että sana "päihde" tai "huume" tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Siinä missä toinen hyväksyy kannabiksen ja alkoholin ja seuraava käyttää näitä, kolmas saattaa pitää myös kofeiinia pahana. Keskustelua on käyty elämän koko kirjosta. Se, että jokin aihe blokattaisiin olisi todellisuuden kieltämistä. Päihteitä kuitenkin on olemassa, se ei muutu miksikään sillä että täällä ei saisi niistä puhua. En myöskään näe lainkaan mahdottomana, että joku nuori, tai vanhempikin, samaistuu niihin kirjoittajiin, joiden suhtautuminen päihteiden käyttöön on hillitympi tai kokonaan kielteinen. "Hei, ei minunkaan tarvitse käyttää "jotain" ollakseni "hippi", onhan noita muitakin". Kertakaikkisen mahdollista.
    Näistä keskusteluista jotkut ovat jääneet torsoiksi kun taas toiset herättävät enemmän mielipiteitä; ja se taitaapi olla foorumeiden idea.. Mielipiteiden vaihtoa. Hipit.fi keskustelufoorumi on nimenomaan keskustelufoorumi, ja yksilöt kirjoitusten takana takaavat sen, että variaatiota löytyy. Oli aihe mikä hyvänsä.
    Tämä foorumi on omasta mielestäni kaiken kaikkiaan erittäin kohtelias ja miellyttävä ympäristö. Niin paljon kuin "hippi" onkin vain sana, täällä näissä ihmisissä hippiys näkyy siinä, että he ovat halukkaita miettimään asioita monelta kannalta, hakemaan tietoa, jakamaan sitä, muodostamaan itse omia ajatuksiaan ja mielipiteitään ja hyväksymään itsensä sekä muut. Tällainen itsensä kehittämisen ympäristö parhaimmassa tapauksessa kannustaa myös joitain taustalla viihtyviä lukijoita ottamaan oman elämänsä ohjat käsiinsä ja toimimaan itsenäisesti massavirtauksen sijaan. Itsenäinen, ajatteleva ihminen tekee siten/sitten valintansa omien mieltymystensä mukaan.

En lähde hurskastelemaan, että parempi ilman huumeita. En myöskään vaadi ihmisiä olemaan kirjoittamatta aiheesta.
    Tosiasia on se, että kannabis on yhtä lailla motoristien, urheilijoiden, punkkareiden kuin vapaamielisempien käyttämä aine. Tämän foorumin lukeminen ei edellytä tai vaadi kokemuksia minkään päihteen käytöstä sen enempää kuin jonkun toisenkaan.
    Nykyajan nuoret ovat kasvaneet tietokoneaikaan, ja suurin osa, jos ei jo kaikki tiedonhaku tapahtuu sekunnin osissa internetissä. Nuoret tietävät juuri sen verran huumeista, seksistä, väkivallasta jne. kuin itse haluavat. Yleensä se on aika paljon. Verkossa ylipäätään voi opetella käyttämään aseita, lunttaamaan kokeissa, tehdä pilkkaa toisesta, käyttää hyväkseen toisten hyväuskoisuutta jne. Toisaalta verkossa voi opetella neulomaan, opetella uutta kieltä, kuunnella lempimusiikkia. Mikään näistä ei muuta sitä faktaa, että nämä muutkin mahdollisuudet ovat olemassa. Foorumilla voi tuoda oman kantansa esiin, toisaalta voi jättää väliin sellaisen aiheen mitä ei koe itselle relevantiksi millään tavoin.

Mitä tulee vihreäkaupungin loppuviestin mietteisiin:
    Laittomuuksiin yllyttäminen on.. no.. laitonta. Siksi täällä(kään) ei pitäisi olla vinkkejä sienien kasvatukseen (no ruokasienien saa  ;D) sen paremmin kuin ketjua alkoholin välittäjille ja alaikäisille ostajille.
    Miittiin saapuvat ihmiset taitavat olla ihan fiksuja ihmisiä jokatapauksessa. Miitit ovat monella foorumilla hieno tapa. Näiden avoimuus tietenkin mahdollistaa vaikka presidentin paikalle saapumisen. Yleisiä käytöstapoja vaadittaneen niin netissä kuin oikeassa elämässäkin. Ylimääräinen holhous ja sääntölista tappaa tapahtuman luonteen merkityksen. En kyllä usko sekoilijoita paikalle ilmaantuvan muuten kuin sattumalta.
    Vihreäkaupungin viimeiseen ajatukseen esitän seuraavaa: Yleistetään asiaa ja mietitään, ajaako foorumin uskontolinja käyttäjiä pois? Täällä kuitenkin sallitaan kaikenlainen uskominen ja ei-uskominen. Jos joku kiivastuu siitä, että täällä tunnustetaan mitä sattuu, muuttuuko Kynttilän valossa -osio käsittelemään jotain suppeampaa aihetta? Ei.
    Jos vegaani tuohtuu siitä, että osa hipeistä syö lihaa, sallitaanko vain kasvissyöjien kommentit ruokailustaan? Ei.
    Jos minimalisti vetää herneen (jota hänellä ei ole  ;)) nenään siitä, että joku tuskailee tavarapaljouden kanssa, muutammeko rekisteröitymisehdot siten, että vain alle x esinettä omistavat saavat osallistua keskusteluun? Emme muuta.

Toivon, että foorumi jatkaa samaan tapaan, ottaen vastaan halukkaat siinä järjestyksessä kuin he tänne valuvat. Foorumi on keidas monelle, josta saa hienoja ideoita, ymmärrystä ja perspektiiviä asioihin. Foorumi on omiaan esittelemään asioita laidasta laitaan, useimmiten kuitenkin pysyen siinä kultaisella keskitiellä. Ugh.

EDIT: Kirjoitin näköjään viestiä TODELLA kauan. Colorflower, miten onnistuitkin tiivistämään asian noin napakasti  ;D
    Kirjattu

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 30. Toukokuuta 2011 klo 09:54 »
  • Tykkää (0)

• Mahtavaa v-i-p! Tuohon on hiukan vaikea enää mitään lisäillä.

Olen aina hiukan ihmetellyt että miksi nuoria pidetään niin tyhminä? Aivan kuin heillä olisi omaa mieltä jolla ajattelisivat, vaan että heidän kantansa saa muutettua noin vain. Uskoisin että ne, jotka haluavat huumeita käyttää, niitä käyttävät mahdollisuuden tullen, olivatpa he millaisessa kaveriporukassa tai foorumilla tahansa.

Aikaisemmin tästä jo mainittiinkin että mitä kävisi jos foorumilta kaikki paha kiellettäisiin. Ei täällä ketään mihinkään laittomuuksiin sun muihin kannusteta! Enkä kyllä sanoisi että täällä kaikki huumeista kirjoittavat jatkuvalla syötöllä..  Poikkeuksia tietysti on.
    Vaikka minulla on omat mielipiteeni päihteistä, en ala niitä muille tyrkyttelemään. Jos joku tahtoo olla kanssani ystävä ilman päihteitä, silloin hän on, jos taas päihteiden kera, niin katsotaan joku kiva päivä..  C:-)

Sinällään hippikulttuuri aikanaan hyväksyi päihteittenkäytön, mutta oli myös paljon ihmisiä jotka niitä ei käyttäneet. Ei hippeys vaadi muuta kuin halun hyväksyä ja kyvyn rakastaa! Huumeet ja alkoholi on sivuseikka, joka kuuluu joidenkin elämään riippumatta mihin ihmisryhmään tämä kuuluu.
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 30. Toukokuuta 2011 klo 10:47 »
  • Tykkää (0)

• Mahtavia tekstejä, näitä oli ilo lukea oikeasti :)

Sen verran voisin vielä lisätä, että ongelma ei todellakaan poistu maton alle lakaisemalla. Mielestäni parempi ratkaisu nuorienkin kannalta on keskustella asiasta avoimesti. Huumeet ja päihteet ovat kuitenkin osa tätä maailmaa, ja kertomalla sekä hyödyistä että haitoista, annetaan nuorille parempi käsitys aiheesta ja eväitä käsitellä asiaa sekä miettiä omaa suhtautumistaan. Sillä toisin kuin yleinen käsitys tässä maassa tuntuu olevan, on olemassa myös positiivisia huumekokemuksia, joista on jälkikäteen aiheutunut hyvää.

Kantani on siis yllä esitettyjen mukainen: kyseisen aihepiirin keskusteluja ei tulisi kieltää eikä sensuroida. Rajan voi vetää kysymyksiin koskien välittäjiä, ostopaikkoja, kasvatusmenetelmiä (ehkä myös tarkempia annostuksia ja sen sellaista)? Näen hippifoorumin ennemminkin paikkana keskustella kokemuksista ja ajatuksista liittyen päihteidenkäyttöön, muilta foorumeilta löytyy kyllä tietoa koskien käytännön asioita.
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #5 : 30. Toukokuuta 2011 klo 12:07 »

Sen verran voisin vielä lisätä, että ongelma ei todellakaan poistu maton alle lakaisemalla. Mielestäni parempi ratkaisu nuorienkin kannalta on keskustella asiasta avoimesti. Huumeet ja päihteet ovat kuitenkin osa tätä maailmaa, ja kertomalla sekä hyödyistä että haitoista, annetaan nuorille parempi käsitys aiheesta ja eväitä käsitellä asiaa sekä miettiä omaa suhtautumistaan. Sillä toisin kuin yleinen käsitys tässä maassa tuntuu olevan, on olemassa myös positiivisia huumekokemuksia, joista on jälkikäteen aiheutunut hyvää.

Noin hyvin en olisi osannut kirjoittaa. Itse esimerkiksi laillistaisin kannabiksen (lukuun ottamatta valmiiden tuotteiden kaupallista myyntiä) sillä lisäyksellä, että on käynnistettävä heti laajamittainen valistustyö. Nykyisin asiasta keskusteleminenkin on yleensä kielletty, ja huolimatta vuosikymmenien laajamittaisesta "huumesodasta", pilveä etsivä hyvin usein löytää. Lopputulos: valtaosalla kannabiksen kokeilijoista ei ole aavistustakaan, mitä he polttavat. Heidän tietonsa aineen vaikutuksista on usein peräisin pelottelu- ja houkuttelujutuista, joista kumpiakaan ei voi pitää asiallisina, vaikka ensin mainitun takana olisi koko yhteiskuntajärjestelmä. Lisäksi heillä ei ole hajuakaan lajikkeista, pitoisuuksista ja sekoituksen vahvuudesta. Siltä osin tilanne on sama kuin bilettäjän kouraan annettaisiin lasillinen ruskeaa "alkoholia" ilman tietoa, onko kyseessä olut, tervasnapsi vai jaloviina ja miten edellä mainitut poikkeavat toisistaan. 8)

Olen aina hiukan ihmetellyt että miksi nuoria pidetään niin tyhminä? Aivan kuin heillä olisi omaa mieltä jolla ajattelisivat, vaan että heidän kantansa saa muutettua noin vain.

Täsmälleen samoin. Tässä iässä huomaan myös, että moni itseäni nuorempi on jo ehtinyt hämmentävästi kadottaa yhteytensä siihen, mitä oli olla esimerkiksi teini-ikäinen. Ehkä sellaiset ihmiset kuvittelevat itse olleensa täysin ohjattavissa sinne ja tänne. Ehkä he alitajuisesti tiedostavat olevansa sitä samaa nykyisinkin...? :)

Itse kuitenkin olin teininä aivan erityisen huonosti johdateltavissa. Erityisesti noin 16-vuotiaana olin ihan varma oman silloisen arvomaailmani oikeellisuudesta. Sen jälkeen se alkoi pikku hiljaa avartua ja vapautua. En väitä, että näin se muillakin menee, vaan että näinkin se voi mennä.

Colorflower,

Äh! Miksi pitikin mennä valitsemaan nimimerkki, jota suomenamerikkalaiset eivät osaa kirjoittaa. ;)
    Kirjattu

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #6 : 30. Toukokuuta 2011 klo 18:05 »
  • Tykkää (0)

• Nykyisin asiasta keskusteleminenkin on yleensä kielletty

...suunnilleen siitähän tämäkin ketju on saanut alkunsa.

Minä poltan pilveä ja sanon sen ihan suoraan. En hyväksy sitä hyssyttelyä mikä aiheeseen liittyy; mielestäni kannabis puheenaiheena ei ole yhtään sen kummallisempi kuin vaikka veganismi tai autonmoottorin rassaaminen. Sillä, että päihteet nostetaan jotenkin niin salaperäiseksi aiheeksi että keskustelukin tulisi kieltää, luodaan niille valheellista gloriaa joka on omiaan houkuttelemaan niiden pariin varsinkin sellaisia ongelmakimppuja joiden olisi niistä paras pysyä erossa. Itse haluan pystyä olemaan rehellinen ja tämä on niin merkittävä asia etten pysty kunnioittamaan kenenkään perusteettomia pelkoja. Vasta kun asiasta voidaan puhua sellaisena kuin se on, on mitään mahdollisuuksia valistaakaan rehellisesti.

Onkohan alkoholi-aiheisilla keskusteluilla oletettavasti sitten samanlainen vaikutus kuin "huume"keskusteluilla yleensä kuvitellaan olevan? Saako se nuorison ryyppäämään että täysi-ikäiset ihmiset kertovat rehellisesti ja suoraan juovansa alkoholia?

Terveisin juuri sellaisen stereotyyppinen pilvipäähippi jota ei ilmeisesti saisi olla olemassakaan, tai jonka ainakin pitäisi kiltisti pysyä komerossaan piilossa >:(
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 30. Toukokuuta 2011 klo 20:45 »
  • Tykkää (0)

• On käsittämätöntä, miten huumeita ja jopa niistä puhumista vastaan jaksetaan nähdä niin kamalasti vaivaa, kun taas kaikkialla netissä rehottavalle vihanpidolle ja väkivaltateemoille ei tehdä sen enempää tai niinkään paljon.

Jos jotakin, niin juuri nettikeskusteluissa rehottavaa vihanpitoa on viime kuukausina kauhisteltu.

Mutta kesäkuun alusta lähtien tulee merkittävä uudistus, kun viharikosten rangaistuskäytäntö muuttuu. Silloin entistä suurempi vastuu tulee nettisivustojen ylläpitäjien osalle. Ylläpidon on esimerkiksi itse poistettava viharikosten tunnusmerkistön täyttävä materiaali ylläpitämiltään keskustelupalstoilta.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Benny

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 30. Toukokuuta 2011 klo 22:03 »
  • Tykkää (0)

• Olen aina hiukan ihmetellyt että miksi nuoria pidetään niin tyhminä? Aivan kuin heillä olisi omaa mieltä jolla ajattelisivat, vaan että heidän kantansa saa muutettua noin vain.

Nuoret ovat usein vähän "tyhmiä". Tyhmyyteen liittyy tietämättömyys ja sitä ihminen ei voi tiedostaa. Nuorilla on usein rajallisesti tietoa ja heidän tiedonkäsittelykyky on rajallista. Vastakohtana voisi olla vanhemmissa ihmisissä oleva yleinen ominaisuus lukkiutua mielipiteeseensä.

Viisas ihminen osaa muuttaa mielipidettään silloin kun aiempi on väärin muodostettu tai faktat asian ympärillä ovat muuttuneet.
    Kirjattu

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 30. Toukokuuta 2011 klo 22:26 »
  • Tykkää (0)

• Colorflower,
    Äh! Miksi pitikin mennä valitsemaan nimimerkki, jota suomenamerikkalaiset eivät osaa kirjoittaa. ;)

Haa!  :D Tuo oli kyllä nyt ainoastaan typo, nimittäin varmistin kirjoitusasun nimimerkistäsi ennen sen kirjoittamista  ;) Huomaa myöhäinen ajankohta (tekosyitä, tekosyitä). En muuten ollut ensimmäinen. Jos suot, käytän jatkossa ainoastaan lyhennettä Cf  ::)
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #10 : 31. Toukokuuta 2011 klo 00:39 »

Jos jotakin, niin juuri nettikeskusteluissa rehottavaa vihanpitoa on viime kuukausina kauhisteltu.

No juu, onhan sitä tietysti. Lähinnä ajattelin, että miten se onkin voinut jatkua näin pitkään ja miksi kukaan ei ole sille tehnyt mitään. En tarkoita, että vihaviestisensuuria nyt niin kamalasti kannattaisin, vaan että huumeaiheiden sensurointivimma on käsittämättömässä suhteessa vihaviestien sensuroimattomuuteen.

V-i-p: nou hätä. :)
    Kirjattu

Upi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 31. Toukokuuta 2011 klo 21:41 »
  • Tykkää (0)

• Tämä foorumi on omasta mielestäni kaiken kaikkiaan erittäin kohtelias ja miellyttävä ympäristö. Niin paljon kuin "hippi" onkin vain sana, täällä näissä ihmisissä hippiys näkyy siinä, että he ovat halukkaita miettimään asioita monelta kannalta, hakemaan tietoa, jakamaan sitä, muodostamaan itse omia ajatuksiaan ja mielipiteitään ja hyväksymään itsensä sekä muut.

Hienosti puit v-i-p sanoiksi sen, mikä sai minut kiintymään tähän foorumiin heti ensi silmäyksellä. :)

Viisas ihminen osaa muuttaa mielipidettään silloin kun aiempi on väärin muodostettu tai faktat asian ympärillä ovat muuttuneet.

Juuri näin! Ja tästä syystä kannabis mielestäni vaatii avointa sekä rehellistä keskustelua. Etenkin nuorten kohdalla kuvittelisi keskusteluun ja oman ajattelun kehittämiseen rohkaisemisen olevan ensisijaisia asioita  ???
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #12 : 01. Kesäkuuta 2011 klo 21:35 »
  • Tykkää (0)

• Hyvin samoilla linjoilla siis kaikki tuntuvat olevan. :) Huumeista siis saa edelleen keskustella, mutta kiellettyjä ovat seuraavat aiheet:
    Miten huumeita kasvatetaan, miten niitä voi hankkia ja miten niitä pitää käyttää tms.

Saa nipottaa jos siltä tuntuu.

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 03. Kesäkuuta 2011 klo 23:27 »
  • Tykkää (0)

• Olen aina hiukan ihmetellyt että miksi nuoria pidetään niin tyhminä? Aivan kuin heillä olisi omaa mieltä jolla ajattelisivat, vaan että heidän kantansa saa muutettua noin vain.

Pidetäänkö nuoria tyhminä, vai onko kyse sittenkin ennen kaikkea välittämisestä? Minulle itselleni elämän perusasiat ovat juuri välittäminen, huolenpito ja rakkaus, mutta myös vastuuntunto. Aikuisilla ihmisillä pitää olla halua ja kykyä ottaa vastuu lasten ja nuorten kasvatuksesta. Lapsiasiainvaltuutettu Maria Kaisa Aula käytti tästä aihepiiristä hyvän puheenvuoron vastatessaan Sexpon Tommi Paalaselle, joka äskettäin ehdotti yläluokkien seksuaalikasvatuksessa käytettäväksi pornoksi luokiteltavaa materiaalia.

Kysehän ei ole siitä, etteivätkö nuoret löytäisi tarpeeksi tietoa ja materiaalia seksistä - tai vaikkapa huumeista. Kysymys on enemmänkin siitä, että he saavat sellaista aineistoa jo liikaakin. Nuoret kehittyvät eri tahtiin, ja myös heidän edellytyksensä käsitellä näitä asioita vaihtelevat. Myös ryhmäpaineet ovat nuorten keskuudessa suuremmat kuin aikuisilla. Lapsilla on oltava oikeus olla lapsia ja nuorilla nuoria ilman, että heidän pitäisi ottaa vastuu asioista, jotka oikeasti kuuluvat heidän vanhemmilleen.

Yllä olevasta voineekin jo arvata, että kuulun Facebookissa Kukkahattutätien mainioon ryhmään.

Minusta tässä ketjussa  on problematisoitu aihetta yllättävänkin vähän, varsinkin, jos tahdotaan ajatella, että hipit olisivat jollakin tavalla keskimääräistä valmiimpia tarkastelemaan asioita monelta kantilta. Itse asiassa ajatellessani tämän ja eräiden muiden ketjujen sisältöä minun on hieman vaikea ymmärtää, miten on päädytty seuraavaan linjaukseen:

Hyvin samoilla linjoilla siis kaikki tuntuvat olevan. :) Huumeista siis saa edelleen keskustella, mutta kiellettyjä ovat seuraavat aiheet:
    Miten huumeita kasvatetaan, miten niitä voi hankkia ja miten niitä pitää käyttää tms.

Asiahan olisi yksinkertainen, jos rajoina pidettäisiin lain kirjainta. Tällöin on kuitenkin pidettävä mielessä, että sananvapaus on meillä niin kuin muissakin länsimaisissa demokratioissa arvostettu niin perustavanlaatuiseksi perusoikeudeksi, että netissäkin saa pitää esillä melkein mitä vain; sanavapauden rajoittamiseen tarvitaan erityisen painavat syyt. Yksi sellainen syy on juuri viime kuukausina yleistyneet vihapuheet, joihin päättäjät nopeasti reagoivatkin, kuten yllä mainitsin. V-i-p edellä toteaa, että "laittomuuksiin yllyttäminen on laitonta", mutta se ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa. Yllyttämisestä tulee rikos vasta sitten, jos joku toteuttaa yllytyksessä vaaditun laittoman teon. Voi esimerkiksi yllyttää jopa väkivaltaiseen tekoon, mutta rikos siitä tulee vasta, jos joku sellaisen teon toteuttaa. Netissä voi siis aivan vapaasti esimerkiksi antaa ohjeita kannabiksen kotikasvatuksesta ja käytöstä.

Näin ollen joudumme etsimään hippifoorumin huumekeskustelun rajoja kirjoitetun lain ulkopuolelta, ja silloin joudumme astumaan moraalin ja etiikan kaltaisten asioiden alueelle. Sanomattakin selvää lienee, että silloin asiat eivät enää näyttäydykään lainkaan yksinkertaisina. Tällaisessa tilanteessa minun on hieman vaikea käsittää, miksi huumeiden kasvatuksesta tai käytöstä kirjoittaminen olisi kiellettyä, kun samaan aikaan olemme saaneet lukea eräiden kirjoittajien myönteisistä kokemuksista huumeiden käytöstä. Tämä ei ole sen paremmin johdonmukaista kuin loogistakaan, ja keskustelupalstojen moderoinnin on aina oltava molempia ollakseen uskottavaa.

Yksinkertaisin ratkaisu olisi noudattaa hyvin väljää linjaa. Kiellettyä olisi vain se, mikä lain mukaan on kiellettyä eli lähinnä huumeiden kauppaaminen tai välittäminen. Tämä siis olisi yksinkertaisin ratkaisu - ellei olisi yhtä asiaa.

Tässä vaiheessa sisäinen kukkahattutäti (vaikka mies olenkin) nostaa jälleen päätään. Meidän on nimittäin muistaminen, että  a) huumeet on Suomessa kriminalisoitu ja  b) foorumin lukijoiden joukossa on myös alaikäisiä. Minä haluaisin uskoa, että tämän foorumin jäsenillä olisi niin paljon vastuuntuntoa ja ihan oikeaa kykyä ja halua tarkastella tekojensa seurauksia laajemmassa kontekstissa, että he ilman moderaattorien asettamia rajojakin ymmärtäisivät, mitä on soveliasta sanoa ja mikä ehkä kannattaisi jättää sanomatta. Kannattaako alaikäisille ihan oikeasti kertoa vaikkapa subjekstiivisia kokemuksia huumeiden käytöstä? Mielestäni ei. Huumeista on olemassa riittävästi objektiivistakin tietoa, johon käytävä keskustelu voi nojautua.
    « Viimeksi muokattu: 03. Kesäkuuta 2011 klo 23:32 kirjoittanut Brooks »
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Benny

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 04. Kesäkuuta 2011 klo 09:58 »
  • Tykkää (0)

• "Kannattaako alaikäisille ihan oikeasti kertoa vaikkapa subjekstiivisia kokemuksia huumeiden käytöstä?Mielestäni ei."

Miksi ei? Onko olettama niin vahva sen suhteen, että huumeidenkäytön subjektiivinen kokemus olisi aina positiivinen?

Onko se nuorelle parempi, että kertomukset kokemuksista haetaan paikoista, joissa mitään negatiivista tai kriittistä kantaa ei esiinny?

Kirjattu