Facebook ei ole mielestäni tosiaankaan paha, mutta joitakin ongelmia siihen liittyy. Silti en puolestani allekirjoita paljoakaan tämän keskustelun jutuista...
Olen facebookissa paljon päivittäin, mutta en kuitenkaan sanoisi sen tulleen kaverien tapaamisen tilalle. Monet puhuvat siitä, että ennen tavattiin ystäviä kahviloissa, nykyään tavataan facebookissa. Ei se ainakaan minulla ole niin, eikä monella muullakaan. Niitä ystäviä joita ennenkin tapasi vapaa-ajallaankin, tapaa yhä. Mielestäni on surullista, että monet ajattelevat, että jollet nähnyt tiettyjä ihmisiä ennen facebookkia tai jos he eivät kuuluneet elämääsi vapaa-ajallasi, ei sinun kuuluisi myöskään olla heidän facebookystäviään. Minulla ainakin riittää tilaa monenlaisille ystäville, ja aikani vain ei riitä tapaamaan kaikkia kavereita ja tuttuja, vaikka he olisivatkin todella hienoja ihmisiä, ja on mukava lukea heistä facebookista edes jotakin ja keskustella silloin tällöin. Olen facebookissa tälläkin hetkellä, eikä tee kauheasti mieli lähteä kahvilaan.
Monet vertaavat facebookkia yhteydenpitovälineenä kännykkään. Facebookissa on kuitenkin paljon helpompi kommunikoida, ja kynnys siihen ei ole yhtä suuri. Facebookissa tavallaan vain antaa niille ihmisille joita kiinnostaa, mahdollisuuden lukea statuspäivityksesi. Itse ainakin haluan jakaa joitakin juttuja muiden kanssa, tai esim. keskustella jostakin asiasta. Ennemmin sitä laittaa facebookkiin statuspäivityksen, jossa kysyy kuka on joskus käynyt Kreikassa ja mitä on pitänyt siitä, kuin alkaa lähetellä tekstiviestejä jokaiselle. Tämä tietysti aiheuttaa myös roskapäivityksiä, mutta minä vain scrollaan yli.
Olen kuullut monista sellaisista tapahtumista facebookin kautta, joista en ole kuullut mistään muualta. Facebook myös laajentaa ainakin uutistietämystä melko tehokkaasti. Tiedän, etteivät monet ystäväni lue ollenkaan lehtiä, edes netissä, mutta nyt kun kaikki linkittävät uutisia sivuilleen, niitä tulee väkisinkin luettua.
Minäkin olen koulukiusattu, ja se päättyi vain muutama vuosi sitten. Facebookissa on hyvää juuri se, että voin kieltäytyä jokaisesta kaveripyynnöstä, tai jopa laittaa profiilini asetukset niin, ettei minua näy siellä ja vain minä voin pyytää kaveriksi.
Eri asia onkin sitten facebookin turvallisuus ja yksityisyyssuoja. Itse en luottaisi sen yksityisyyteen juurikaan, vaikka vain kaverilistallani olevat henkilöt voisivatkin nähdä päivitykseni. Se on kuitenkin netti. Tosi monet, nuoret varsinkin kuitenkin tekevät näin, mutta ehkä on ihan hyvä oppia kantapään kautta.
Olen ollut nyt kaksi viikkoa kipeänä, eikä tällä äänellä tee kauheasti mieli puhua puhelimessa, tekstailu maksaa ja melko harvalla on mese. Facebook on ollut kullan arvoinen <3
Tulipas pitkä kannustuspuhe naamakirjalle