Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Käsityötopic! - 1

guaaarwa

• Hippi
  • Poissa Poissa
Käsityötopic!
« : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:00 »
  • Tykkää (0)

• Hei kaikki käsitöitä harrastavat hipit!
    Tässä olis meille alue jakaa innostustamme. :)
    Millaisia käsitöitä teet? Tarviitko apua tai inspiraation lähdettä? Sanoin tai kuvin, it's up to you. ;)

Itse ompelen välillä vaatteita, eilen aloitin mustan samettimekon tekemisen (kuvaa tulee kunhan se joskus valmistuu ;) ). Vaatteiden tuunaus on älykivaa myös. :D

Välillä askartelen. Esimerkiksi postikorteista saa tehtyä kivan korurasian. :)
    Kirjattu
    "When will you find your soul, when will you find your peace..?"

Häröhippi aiheuttaa metkaa kitkaa ja häröjä säröjä.

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Käsityötopic!
    « Vastaus #1 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:08 »
  • Tykkää (0)

• En voi sanoa harrastavani käsitöitä, mutta toisinaan innostun tekemään "jotain". Tuolla lojuu keskeneräisiä unisieppareita muutama, niitä olen joskus tehnyt enemmänkin.
    Muu homma on sitten lähinnä jonkun olemassaolevan parantelua ja "maustamista", tuunaamista (en vieläkään pidä tuosta sanasta  :o)
    Kirjattu

Mombie

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • aka Maria
    « Vastaus #2 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:11 »
  • Tykkää (0)

• Hei tää on hyvä!!!

Mä todellakin kaipaan vinkkejä ja inspiraatiota! Ostin itselleni elämäni ensimmäisen ompelukoneen ja haaveissa on muuntaa vanhat verhot & pöytäliinat & mitkävaan uuteen muotoon mut ei vaan oma polla säteile niin paljon että keksisin mitä niistä voi tehdä... :(

Vinkkinä vielä Oulun seudulla asuville; ompelutalo myy käytettyjä ompelukoneita edullisesti ja niihin saa vieläpä takuun! http://ompelutalo.mycashflow.fi/index.php
    Kirjattu
    Älä valitse rakkaudessa sitä jonka kanssa pystyt elämään; valitse se jota ilman et voi elää. ♥

---
    Vuorokausirytmini on siitä jännä että sitä ei ole....

Auringonkukka

• Vieras
    « Vastaus #3 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:15 »

Minussa on vasta tänä vuonna herännyt halu tehdä käsitöitä. Mä olin lapsena niin avuton tekstiilitöissä, että lopulta opettajakin kyllästyi ja siirsi mut puu- ja metallipuolelle.  ;D Se kai vei näin pitkäksi ajaksi loputkin halut edes yrittää mitään.
    Mutta keväällä ostin ompelukoneen ja päätin että kyllä mä vielä osaan!! Nyt olen sitten opetellut ihan pikkujutuilla ja innostus tuntuu vain kasvavan.

Löysin tässä taannoin kierrätyskeskuksesta aitoa retrokangasta, Finlaysonin omenaa ihanan oranssina, jostain 70-luvun alkupuolelta. Ensin ompelin siitä verhot mun ikkunoihin ja sitten tein vielä sellaisen "olan yli" laukun. Loput rippeet odottaa inspiraatiota.  :)

(klikkaa isommaksi)

Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:17 »
  • Tykkää (0)

• Hei tää on hyvä!!!

Mä todellakin kaipaan vinkkejä ja inspiraatiota! Ostin itselleni elämäni ensimmäisen ompelukoneen ja haaveissa on muuntaa vanhat verhot & pöytäliinat & mitkävaan uuteen muotoon mut ei vaan oma polla säteile niin paljon että keksisin mitä niistä voi tehdä... :(

Vinkkinä vielä Oulun seudulla asuville; ompelutalo myy käytettyjä ompelukoneita edullisesti ja niihin saa vieläpä takuun! http://ompelutalo.mycashflow.fi/index.php

Jos ne on puuvillaa, niin heti tuli mieleen tyynynpäälliset ja kangaskassit. Vaikea sanoa kun ei näe millainen kangas on kyseessä.
    Hei voisitko laittaa tuon linkin myös hippilinkkeihin? Sopisi siihen topiciin mielestäni myös. :)
    Kirjattu

Auringonkukka

• Vieras
    « Vastaus #5 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:21 »

Sitten on vielä tällainen linkki: http://www.ompelijanmaailma.fi/
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #6 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:25 »

Hei, minä ompelin tuollaisen itselleni viime vuosikymmenen alussa käsin! :) Tosin ruutukuvioisesta kankaasta. Sen koommin en olekaan käsitöitä harrastanut, oikeastaan harmi...
    Kirjattu

Mombie

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • aka Maria
    « Vastaus #7 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:25 »
  • Tykkää (0)

• Tollaset kassit on tosi kivoja! Niitä vois yrittää...

Oon kyllä niin tumpelo käsityöihminen mut innostusta on sitäkin enemmän :D Laittelen kuvaa mun liikuttavista teoksista sitten kunhan saan jotain värkättyä.. ;D
    Kirjattu
    Älä valitse rakkaudessa sitä jonka kanssa pystyt elämään; valitse se jota ilman et voi elää. ♥

---

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #8 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 12:59 »
  • Tykkää (0)

• Heei, nyt kun vaikuttaa olevan alan ihmisiä tässä topikissa, niin kertokaas mistä tunnistaa hyvän ompelukoneen? Todennäköisesti en ala ompelemaan koskaan, mutta joskus tulee sellanen olo että ostan ompelukoneen ja alan ompelemaan. :) Mutta vielä en ole ostanut, en tiedä mitä niistä pitäisi tietää! Lidliin tulee aina välillä myyntiin ompelukone, onko joku sattunut näkemään? Mielipiteitä siitä? Itse en varmaan nahkaa tms. kovin paksuja materiaaleja ompelisi...

Auringonkukka

• Vieras
    « Vastaus #9 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 13:08 »

Mä ostin sellaisen ihan peruskoneen ja maksoin siitä alle satasen (uusi kone). Hyvin tuntuu toimivan. En uskaltanut sijoittaa sen suurempaa summaa, koska en tosiaan ollut juurikaan ennen ommellut mitään. Eikä sen innostuksen laadustakaan ollut oikein varmuutta siinä vaiheessa.  :)
    Kirjattu

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 13:17 »
  • Tykkää (0)

• Mulla on tollanen Brother-merkkinen ihan peruskone. Sillä saa suoraa ja siksakkia ja on siinä jotain muitakin mut niitä en oo vielä tarvinnut. Oikeastaan toi riittää ihan hyvin perusvaateompeluun esimerkiksi. Mut jos jotain tukevampaa materiaalia haluu ommella niin tarvii tuhdimman koneen. Sitten on olemassa vielä saumurit erikseen, mut ne on ehkä sit niille jotka enempi jo tekeekin. Eiköhän tollanen peruskone riitä ihan hyvin, voin ainakin suositella tota Brotheria merkkinä. Ostin ton satasella muutama vuosi sitten ja hyvin on toiminut. :)
    Kirjattu

Error

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 14:30 »
  • Tykkää (0)

• Hmm, itse taas olen korujen väsäilijä. Hopeaseppä artesaaniksi pitäisi valmistua ensivuonna ja sen pohjalta olen tutustunut ja tykästynyt päivä päivältä enemmän käsitöihin. Niitä osaa arvostaa kun itse tietää sen työn ja tuskan mikä on tuotteeseen laitettu, ja miten viimeisen päälle se on suunniteltu. Käsityöalat kiinnostavat ja olen ajatellut tämän koulun jälkeen että josko sitä lähtisi opiskelemaan vaatteiden ompelua.
    Äiti on käsityöopettaja ja siinä samalla olen itsekkin oppinut työstämään kaislaa, pajua, ehkä vähän olkea, villaa, rautalankaa,.. Kyllä se vain on rikkaus. :) ;)
    Kirjattu

Mombie

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • aka Maria
    « Vastaus #12 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 14:57 »
  • Tykkää (0)

• Hmm, itse taas olen korujen väsäilijä. Hopeaseppä artesaaniksi pitäisi valmistua ensivuonna ja sen pohjalta olen tutustunut ja tykästynyt päivä päivältä enemmän käsitöihin. Niitä osaa arvostaa kun itse tietää sen työn ja tuskan mikä on tuotteeseen laitettu, ja miten viimeisen päälle se on suunniteltu. Käsityöalat kiinnostavat ja olen ajatellut tämän koulun jälkeen että josko sitä lähtisi opiskelemaan vaatteiden ompelua.
    Äiti on käsityöopettaja ja siinä samalla olen itsekkin oppinut työstämään kaislaa, pajua, ehkä vähän olkea, villaa, rautalankaa,.. Kyllä se vain on rikkaus. :) ;)

Tuli tosta mieleen tämä:

http://umami.fi/kulttuuri/mervi/elle-valkeapaa-inarista-juurikoruntekija/

Mä sitten kadehdin ihmisiä jotka osaa! Ois ihana osata itsekin!
    Kirjattu

---

guaaarwa

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 15:36 »
  • Tykkää (0)

Tosi hienoa :)
    Itsellä on työn alla aloittaa ihan simppeleiden korujen teko..Osaisitko kertoa mistä voisin hankkia itselleni sellaiset pienet pihdit/tongit millä saisi esim. tuota hopealankaa väänneltyä?
    Kirjattu

Mombie

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • aka Maria
    « Vastaus #14 : 28. Heinäkuuta 2010 klo 21:01 »
  • Tykkää (0)

• Jee! Ensimmäinen liikuttava tekeleeni on valmis! ;D

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs247.snc4/39692_432890292368_634442368_4716991_33363_n.jpg

Ja materiaalit: Pojan vanhat farkut (sain näppärästi sivutaskut tekemättä niitä), lastenhuoneen verho (toi eläinjuttu) ja vanha tyynynliina (vuori). (+ paljon kirosanoja)

Poju itse valitsi kangaspalan mistä laukku tehdään ja vaatimuksena oli se, että muumikannettava mahtuu kyytiin. Asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen joten kai minäkin sitten. :) Ihan ok ensimmäiseksi tekeleeksi ja harjoituskappaleeksi.

*muoks* seuraavaan kassiin olis kiva saada kaavat.... tämä kun tuli tehtyä hirveällä hosumisella "omasta päästä" ;)
    Kirjattu

---