Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Käsityötopic! - 8

Aura

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Vs: Käsityötopic!
« Vastaus #105 : 09. Syyskuuta 2012 klo 07:07 »
  • Tykkää (0)

• On taas se vuodenaika... että sukkia pitää kutoa ja tommoset nyt sitten sain aikaiseksi   :)
    Kirjattu
    "Koska ihminen on viisas, vain viisaan ihmisen seurassa on suoranainen ihme, että maan päällä koskaan on esiintynyt älyllistä ajattelua."
    -Risto Ahti-

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #106 : 14. Syyskuuta 2013 klo 13:21 »
  • Tykkää (0)

• ^ Tosi hienot! :)

Mä nyt kysyisin sellaista, että voisko pelto-ohdakkeen kuivuneista kukista tehdä jotain? Ne muuttuu sellasiks vaaleanruskeiks, lähelle luonnonvalkoista, ja se on tosi pehmeetä. Ne kukat kun nyppäsee irti niin siinä on ohdake"villaa" :D Meillä kasvaa tota ohdaketta pihassa ja mietin, että jotain siitä vois tehdä, mutta mitä? Otan ideoita vastaan mielelläni :)

Sitten vielä, meillä on sellanen mänty jonka neulaset on tosi pitkiä. Keräsin niitä kuivuneita äsken ja se oli kyllä tyydyttävää puuhaa, vaikka en vielä edes tiedä mitä niistä teen. Muutamassa minuutissa sain jo tosi paksun nipun neulasia. Joku on tehnyt niistä jotain koreja, mutta mitenkäs se käytännössä onnistuu? Voisko niistä tehdä jotain muutakin kuin koreja? Kiitos, jos joku vastais! :)
    Kirjattu

Tinka

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
      • Twitter
    « Vastaus #107 : 14. Syyskuuta 2013 klo 14:14 »
  • Tykkää (0)

• Vanhasta päiväpeitosta ja joogamaton mukana tulleesta kantohihnasta tein joogamatolle oman pussukan. Ompelin kokonaan käsin.
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #108 : 16. Syyskuuta 2013 klo 12:55 »
  • Tykkää (0)

• Vastaan itse omaan kysymykseeni. Otin selvää ohdake-asiasta ja huomasin, että siitä saa kuituja! Ne vaan otetaan sormilla pois siitä niin että saat kasan haituvia. Haituvista erotellaan kovat, ruskeat osat (niitä on yhdessä pienessä haituvassa 1 kpl, haituvia on yhdessä tupsussa tosi monta, tupsu = 1 kuivunut kukka) ja sitten myös ne "langat" erotellaan, siis kun se haituva on silleen et siitä lähtee joka suuntaan "lankoja" -> ne langat revitään. Tämä siksi ettei ne haituvat mee sellasiks könteiks, kun sitä lähtee muokkaamaan.
    Siinä kestää aika kauan, että on saatu kaikki eroteltua.

Sitte voi alottaa työstämään! Ite pyörittelin siitä lankaa, ja se onnistui hyvin, mutta se kyllä katkeaa heti jos vähänkin vetää... Pitää vähän soveltaa tätä. Kuvittelisin että tuota vois huovuttaa, se vaikuttaa sellaselta. Yhdestä tupsusta tuli sellainen pätkä lankaa (ja se oli vielä aika paksua), että se menee about sormenpään verran molemmista suunnista yli, kun laittaa sen kämmenelle siihen kohtaan, missä on etusormen ja peukun välissä se "rako". Joo, tarkat selitykset :D Siis se lanka on niinku vaakasuunnassa kämmenellä.
    « Viimeksi muokattu: 16. Syyskuuta 2013 klo 13:04 kirjoittanut Sammakko »
    Kirjattu

Piki

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #109 : 20. Heinäkuuta 2015 klo 07:55 »
  • Tykkää (0)

• teen tällä hetkellä villasukkia pitkästä aikaa, haluun neuloa joululahjoja, mut en välttämättä sukkia kun 3 meidän suvusta tekee aina sukkia joululahjoiks :'). Mut yritän totutella taas neulomiseen kun en oo sitä pitkään aikaan, eikä villasukkia voi koskaan olla  liikaa!  :sydamia
    löysin muuten inspiroivan käsityöblogin http://lankatarina.blogspot.fi/ ! tuolla ei pahemmin oo ohjeita mutta tosi hienoja töitä ja kivoja ideoita!

Nii! Ja sit olin kerran Elävässä Kaupassa ja siellä oli myynnissä vanhoista räsymatoista tehtyjä valtavia tyynyjä, sellasia pienen säkkituolin kokosia! mietin et jos kaivais mökiltä vanhat räsymatot ja ostais ison terävän neulan nii ne vois täyttää vaikka kirpparilta ostetuilla tavallisilla tyynyillä tai jollain

ps. onko neulominen ja kutominen sama asia? :o
    « Viimeksi muokattu: 20. Heinäkuuta 2015 klo 12:08 kirjoittanut Piki »
    Kirjattu

Bethaelis

• Vieras
    « Vastaus #110 : 21. Heinäkuuta 2015 klo 23:32 »

Tulipas hirveä hinku päästä omeplukoneen ääreen kun selailin täällä juttuja muiden käsitöistä :) Tällä hetkellä projektina odottelevat sitten joululahjoiksi menevät kauratyynyt läheisille kun olen päättänyt joka joulu antaa kaikille jotakin itse tehtyä :)
    Ajatushan lähti siitä että tein yhden itselleni niska- ja hartiakipujen takia ja tuntui kyllä helpottavan. Ajatus myös siitä että joku ajattelee minua lämmöllä kylminä talvi-iltoina lämmittää mieltäni ympäri vuoden. ^^

Tarkoitus olisi myös yrittää saada aikaiseksi jotakin jäljelle jääneistä muotoilumassoista joista edelliseksi jouluksi tein rakkaille erilaisia avaimenperiä.  :D

Olen myös kova tyttö tekemään metallitöitä, lähinnä autojen parissa mutta käsitöistä nuokin tuntuvat menevän kun tuntee kyllä käsissään tehneensä jotakin hitsaamisten, kittausten ja hiomisten jälkeen. :)
    Kirjattu

elämännälkäinen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #111 : 28. Heinäkuuta 2015 klo 04:40 »
  • Tykkää (0)

• Nyt kun ulkona aamuisin ja iltaisin on selvästi aistittavissa vahva syksyn tuoksu, mä olen löytänyt itseni selailemasta taas neuleohjeita. Kirpputorilla silmät iskeytyy lankapussukoihin. Villasukkia kaapissa on jo monet, mutta nopeesti valmistuvia kämmeköitä ei kai koskaan voi olla liikaa  :P, joten jos sellaisia sitten..... Villapaitakin jäi keväällä kesken, senkin voisi tikutella loppuun ja tosiaan, kaveri pyysi sukkia. Tästä tää taas alkaa  :sydamia. Neulehullaantuminen
    Kirjattu
    Kun tietää mikä on tarpeeksi, on rikas

Bethaelis

• Vieras
    « Vastaus #112 : 14. Elokuuta 2015 klo 20:57 »

Itsellä tällä hetkellä kehkeytymässä istumatyyny jonka aion täyttää ompelussa kertyneestä "leikkuujätteestä". Olen pilkkonut mieheltä jääneitä kauhtuneita ja reikiintyneitä paitojakin täytteeksi.  ;D Myös tosiaan joogamatolle teen kantokassia ylijäämätilkuista, sillä en oikein raaski heittää käyttökelpoisia paloja tuonne tulevan tyynyn sisuksiinkaan. :)

Tuli myös tilattua semmoiset kotihousut, joissa lahkeet hieman levenevät alaspäin mutta housut osoittautuivat lyhyiksi. Tein sitten mustiin housuihin valko-vaaleansiniraitaisesta resorista kapeat lahkeensuut.  ;D Ajattelin joogahousuiksi ne ja varmasti ajavat asian varsin hyvin noinkin.

Tässä oikeastaan tämän hetken käsityöjutut, kauratyynyt ovat enää täyttöä vaille. :)
    Kirjattu